Gå til innhold

For høyt fiber-inntak?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt problemer med forstoppelse i mange år på grunn av dårlig kosthold – hoppet over måltider og spiste ofte rett i koppen-supper på grunn av mye jobb og dårlig tid.

Nå har jeg tatt dette på alvor og prøvd meg frem på måltider så krever liten tilberedningstid, men er næringsrike. Har begynt å spise overnight chia-pudding hver morgen de siste ukene. Det inkluderer 1,5 ss chia-frø, 3 toppete ss havre / bygg mix (1/2 dl), 6 mandler og 1 ss linfrø med meieri eller ikke-meieri melk og frukt / bær + noen ganger 1-2 ss honning og gresk yoghurt. Det er veldig mettende, men utrolig godt. Fantastisk å kunne endre smaken på frokosten hver morgen, siden jeg fort blir lei av mat. Jeg har også begynt å spise salater og drikker nok vann hver dag + 1 kopp varmt vann med 1/2 sitron, 1 ss honning og bittelitt cayenne pepper, kanel, ingefær og gurkemeie.

Uansett, trolig har jeg økt fiber-inntaket mitt for fort, fordi jeg har vært ganske oppblåst og har hatt løs avføring i noen dager nå. Jeg har ikke lyst til å slutte å spise denne frokosten ettersom den gir meg utrolig mye energi hver morgen - mer enn jeg noen gang hadde drømt om.

Noen som vet om maten jeg har beskrevet over gir et for høyt fiber-inntak eller om plagene bare vil være der i begynnelsen og gå over når kroppen min blir vant til fiberen? Kan det være kombinasjonen av måltidene jeg har beskrevet over som har forårsaket dette? Jeg leste at dette kunne oppstå når man ikke begynner gradvis med fiber, men at skulle gå over etter ca. 2 uker. Nå er det ca. 3 uker siden jeg startet denne frokost-rutinen, og løsheten begynte for noen dager siden.

Anonymkode: 79f15...f84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt problemer med forstoppelse i mange år på grunn av dårlig kosthold – hoppet over måltider og spiste ofte rett i koppen-supper på grunn av mye jobb og dårlig tid.

Nå har jeg tatt dette på alvor og prøvd meg frem på måltider så krever liten tilberedningstid, men er næringsrike. Har begynt å spise overnight chia-pudding hver morgen de siste ukene. Det inkluderer 1,5 ss chia-frø, 3 toppete ss havre / bygg mix (1/2 dl), 6 mandler og 1 ss linfrø med meieri eller ikke-meieri melk og frukt / bær + noen ganger 1-2 ss honning og gresk yoghurt. Det er veldig mettende, men utrolig godt. Fantastisk å kunne endre smaken på frokosten hver morgen, siden jeg fort blir lei av mat. Jeg har også begynt å spise salater og drikker nok vann hver dag + 1 kopp varmt vann med 1/2 sitron, 1 ss honning og bittelitt cayenne pepper, kanel, ingefær og gurkemeie.

Uansett, trolig har jeg økt fiber-inntaket mitt for fort, fordi jeg har vært ganske oppblåst og har hatt løs avføring i noen dager nå. Jeg har ikke lyst til å slutte å spise denne frokosten ettersom den gir meg utrolig mye energi hver morgen - mer enn jeg noen gang hadde drømt om.

Noen som vet om maten jeg har beskrevet over gir et for høyt fiber-inntak eller om plagene bare vil være der i begynnelsen og gå over når kroppen min blir vant til fiberen? Kan det være kombinasjonen av måltidene jeg har beskrevet over som har forårsaket dette? Jeg leste at dette kunne oppstå når man ikke begynner gradvis med fiber, men at skulle gå over etter ca. 2 uker. Nå er det ca. 3 uker siden jeg startet denne frokost-rutinen, og løsheten begynte for noen dager siden.

Anonymkode: 79f15...f84

Er ikke sikker, men kan det hende de sterke krydderne stimulerer fordøyelsen for mye? Jeg hadde ventet med cayenne og ingefær i noen uker til kroppen er ordentlig vant til høyt fiber innhold.

Anonymkode: 79f15...f84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt problemer med forstoppelse i mange år på grunn av dårlig kosthold – hoppet over måltider og spiste ofte rett i koppen-supper på grunn av mye jobb og dårlig tid.

Nå har jeg tatt dette på alvor og prøvd meg frem på måltider så krever liten tilberedningstid, men er næringsrike. Har begynt å spise overnight chia-pudding hver morgen de siste ukene. Det inkluderer 1,5 ss chia-frø, 3 toppete ss havre / bygg mix (1/2 dl), 6 mandler og 1 ss linfrø med meieri eller ikke-meieri melk og frukt / bær + noen ganger 1-2 ss honning og gresk yoghurt. Det er veldig mettende, men utrolig godt. Fantastisk å kunne endre smaken på frokosten hver morgen, siden jeg fort blir lei av mat. Jeg har også begynt å spise salater og drikker nok vann hver dag + 1 kopp varmt vann med 1/2 sitron, 1 ss honning og bittelitt cayenne pepper, kanel, ingefær og gurkemeie.

Uansett, trolig har jeg økt fiber-inntaket mitt for fort, fordi jeg har vært ganske oppblåst og har hatt løs avføring i noen dager nå. Jeg har ikke lyst til å slutte å spise denne frokosten ettersom den gir meg utrolig mye energi hver morgen - mer enn jeg noen gang hadde drømt om.

Noen som vet om maten jeg har beskrevet over gir et for høyt fiber-inntak eller om plagene bare vil være der i begynnelsen og gå over når kroppen min blir vant til fiberen? Kan det være kombinasjonen av måltidene jeg har beskrevet over som har forårsaket dette? Jeg leste at dette kunne oppstå når man ikke begynner gradvis med fiber, men at skulle gå over etter ca. 2 uker. Nå er det ca. 3 uker siden jeg startet denne frokost-rutinen, og løsheten begynte for noen dager siden.

Anonymkode: 79f15...f84

Det er ikke så uvanllig at man får forbigående magetrøbbel når man forandrer dietten. Jeg tror ikke at fiberinntaket fra denne diette er for stort, eller for brått. Men magen krangler ofte litt i starten når det blir forandringer. Vent og se om det ikke kommer seg. Løsere avføring er det man vil forvente å se på en diett med havre, siden havre har mye oppløselig kostfiber. Dvs, den holder vann i tarmen og gjør tarminnholdet mer voluminøst og bløtere.

Linfør skjønner jeg ikke vitsen med. De har praktisk talt ingen næringsverdi og kommer stort sett ut ufordøyd. Ikke smaker det noe særlig av dem heller. De lager en slimkapsel når de blir utsatt for fuktighet, og det er deres eneste misjon i matlaging. Linfrø suger.

Rent romoppfyllende fiber får du fra grønnsaker og frukt.

Jeg gjorde en lignende forandring selv, og jeg ble lettere forstoppet en periode.

En virkelig radikal omlegging kan forårsake noe som kalles paralytisk tynntarm, der man først får diare og deretter forstoppelse fordi peristaltikken i tynntarmen mer eller mindre stopper i noen dager.

Ad cayenne og ingefær og lignende: Har du forsøkt chili, hvitløk og fersk ingefær i kombinasjon? Det lukter himmelsk når man steker det. Det kan umulig være usunt!

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Mann 42 skrev:

Linfør skjønner jeg ikke vitsen med. De har praktisk talt ingen næringsverdi og kommer stort sett ut ufordøyd. Ikke smaker det noe særlig av dem heller. De lager en slimkapsel når de blir utsatt for fuktighet, og det er deres eneste misjon i matlaging. Linfrø suger.

Vet ikke hvor du har den informasjonen fra. Som du ser på følgende link er linfrø proppet fulle av viktige næringsstroffer: 
Spesielt utpreger følgende i linfrø:
- Omega-3 fettsyrer er "sunt" fett som har vist seg å ha sunne effekter for hjertet. Hver spiseskje av knuste linfrø inneholder ca 1,8 gram av plante-basert omega-3 fettsyrer.
- Lignaner, som har både plante-østrogen og antioksidant kvaliteter. Linfrø inneholder 75 til 800 ganger mer lignan enn andre matplanter.
- Fiber. Linfrø inneholder både løselige og uløselige typer.
 
Les mer her om helsegevinster for linfrø:
 
Ang. fordøyelse av linfrø kan man enkelt kjøpe knuste linfrø i enhver matbutikk. Mange blander disse i smoothies, dressinger osv. på grunn av de gode næringsstoffene i linfrø.

Anonymkode: 79f15...f84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:
Vet ikke hvor du har den informasjonen fra. Som du ser på følgende link er linfrø proppet fulle av viktige næringsstroffer: 
Spesielt utpreger følgende i linfrø:
- Omega-3 fettsyrer er "sunt" fett som har vist seg å ha sunne effekter for hjertet. Hver spiseskje av knuste linfrø inneholder ca 1,8 gram av plante-basert omega-3 fettsyrer.
- Lignaner, som har både plante-østrogen og antioksidant kvaliteter. Linfrø inneholder 75 til 800 ganger mer lignan enn andre matplanter.
- Fiber. Linfrø inneholder både løselige og uløselige typer.
 
Les mer her om helsegevinster for linfrø:
 
Ang. fordøyelse av linfrø kan man enkelt kjøpe knuste linfrø i enhver matbutikk. Mange blander disse i smoothies, dressinger osv. på grunn av de gode næringsstoffene i linfrø.

Anonymkode: 79f15...f84

Linfrø inneholder også mye kalium, magnesium og jern.

Anonymkode: 79f15...f84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:
Vet ikke hvor du har den informasjonen fra. Som du ser på følgende link er linfrø proppet fulle av viktige næringsstroffer: 
Spesielt utpreger følgende i linfrø:
- Omega-3 fettsyrer er "sunt" fett som har vist seg å ha sunne effekter for hjertet. Hver spiseskje av knuste linfrø inneholder ca 1,8 gram av plante-basert omega-3 fettsyrer.
- Lignaner, som har både plante-østrogen og antioksidant kvaliteter. Linfrø inneholder 75 til 800 ganger mer lignan enn andre matplanter.
- Fiber. Linfrø inneholder både løselige og uløselige typer.
 
Les mer her om helsegevinster for linfrø:
 
Ang. fordøyelse av linfrø kan man enkelt kjøpe knuste linfrø i enhver matbutikk. Mange blander disse i smoothies, dressinger osv. på grunn av de gode næringsstoffene i linfrø.

Anonymkode: 79f15...f84

Jeg har aldri sett knuste linfrø i noen vanlig matbutikk, og mistenker at det er en av mattypene som er forbholdt spesielt interesserte til priser som langt overstiger nytteverdien. Alt som fins i linfrø fins formodentlig også i noe annet der det er lett tigjengelig og smaker bedre..Og er billigere.

Hele linfrø seiler intakte gjennom fordøyelsen og kommer hele ut, sannsynligvis fortsatt med sitt innhold av omega 3 og alle de andre sakene intakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For høyt fiberinntak av mat er bare ikke mulig. Mage tarmsystemet ditt trenger tid til å venne seg til omleggingen, det er det hele. 

Anonymkode: 99d7f...182

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Mann 42 skrev:

Jeg har aldri sett knuste linfrø i noen vanlig matbutikk, og mistenker at det er en av mattypene som er forbholdt spesielt interesserte til priser som langt overstiger nytteverdien. Alt som fins i linfrø fins formodentlig også i noe annet der det er lett tigjengelig og smaker bedre..Og er billigere.

Hele linfrø seiler intakte gjennom fordøyelsen og kommer hele ut, sannsynligvis fortsatt med sitt innhold av omega 3 og alle de andre sakene intakt.

Jeg kjøper knuste linfrø på min nærmeste dagligvarebutikk Coop Mega. Helt vanlig pris som for andre frø- og kornsorter. Knuste linfrø gjør at kroppen kan ta opp næringsstoffene.

Anonymkode: 79f15...f84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjøper knuste linfrø på min nærmeste dagligvarebutikk Coop Mega. Helt vanlig pris som for andre frø- og kornsorter. Knuste linfrø gjør at kroppen kan ta opp næringsstoffene.

Anonymkode: 79f15...f84

Kiwi selger også dette, men tror det er rimelig nytt der. Fortsetter hvertfall å kjøpe det, synes ikke det går ut over smaken på det jeg blander det i (som er mye) :) 

Anonymkode: 53474...2fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som er så bra med plante-østrogen, egentlig? Jeg vil gjerne bli kvitt mine man boobs, jeg vil helst ikke at de skal vokse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Mann 42 skrev:

Hva er det som er så bra med plante-østrogen, egentlig? Jeg vil gjerne bli kvitt mine man boobs, jeg vil helst ikke at de skal vokse.

Det gir en god hormonbalanse som regulerer veldig mye både fysisk og psykisk. Hvis kvinner har for lavt østrogen-innhold er linfrø en god kilde. Ang. ditt "problem", så kan det være forårsaket av forskjellige ting. Et av dem kan være at du får i deg for mye østrogen gjennom kostholdet som du kan lese i sitatet under:
 

Sitat

Some of my male patients are also experiencing estrogen dominance imbalances.  This results in a whole other set of symptoms for a man like erection difficulty, depression, the gaining of belly fat, increased male breast tissue, or “man boobs”.  Worse, recent research has suggested that too much estrogen in a man’s system puts him at higher risk for developing prostate cancer as well.

Kilde: http://www.foodtrients.com/news/could-you-be-eating-too-much-estrogen/

Anonymkode: 79f15...f84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 10/2/2016 at 18.08, Mann 42 skrev:

Jeg har aldri sett knuste linfrø i noen vanlig matbutikk, og mistenker at det er en av mattypene som er forbholdt spesielt interesserte til priser som langt overstiger nytteverdien. Alt som fins i linfrø fins formodentlig også i noe annet der det er lett tigjengelig og smaker bedre..Og er billigere.

Hele linfrø seiler intakte gjennom fordøyelsen og kommer hele ut, sannsynligvis fortsatt med sitt innhold av omega 3 og alle de andre sakene intakt.

9,90,- for 250g knuste linfrø er ingenting. Godt bidrag for et fiberrikt kosthold. Har aldri smakt på linfrø uten at det var sammen med andre ingredienser, men kjenner i hvertfall ingen bi-smak.

2016-02-11 16.55.50.jpg

Anonymkode: 79f15...f84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Mann 42 skrev:

Hva er det som er så bra med plante-østrogen, egentlig? Jeg vil gjerne bli kvitt mine man boobs, jeg vil helst ikke at de skal vokse.

Østrogen i øl er grunnen til at mange menn får "man boobs" :P

Anonymkode: 79f15...f84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...