Gå til innhold

Graviditet og vekt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Nettopp funnet ut av at jeg er gravid og er kjempe lykkelig! Lurte bare på om noen andre her er /har vært i min situasjon. Er 164 høy og veier 76 kg, gått ned 2 kg de siste mnd med mye trening og et bra kosthold. Vet jo at jeg skal opp i vekt nå, men er bare litt engstelig for mine egene tanker rundt det og hva legene/jordmor kommer til å si.. Leser at man trenger mer oppfølgning når man er overvektig? 

Skal gjøre mitt beste hvis formen tillater det og være mye aktiv og ha et strengt og sunt kosthold. 

Satt bare å tenkte litt på dette, så hadde vært fint om noen hadde noe å dele. Håper ikke på mye krasse svar, da jeg har fått masse av det her inne før og det er ikke noe særlig :/ 

Anonymkode: 2eae2...4af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest incognita

Du er nok ikke overvektig i den grad at det er bekymringsverdig så lenge du er frisk ellers. Kos deg med graviditeten, og vær så aktiv du kan. Dette går bra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, incognita skrev:

Du er nok ikke overvektig i den grad at det er bekymringsverdig så lenge du er frisk ellers. Kos deg med graviditeten, og vær så aktiv du kan. Dette går bra. :)

Tusen takk 👍😊

Anonymkode: 2eae2...4af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke tenke så mye på selve vekten. Du skal være aktiv, spise sunt og tenke på mengde mat du får i deg. Noen går opp masse under svangerskap og andre ikke så mye. Det som er fint er at du er i god form til fødselen, og at du får i deg riktig næring. Man skal ikke slanke seg når man går gravid. Man vet heller aldri hvordan svangerskapet vil bli. Noen kan trene hele svangerskapet, og sliter ikke med kvalme. Mens andre orker ikke knapt komme seg ut av sengen. Hvis du er i god form nå og motivert burde du utnytte det til å være aktiv og spise sunt. Hvis man blir dårlig av noen form for trening burde man droppe den treningen, og gjøre noe annet. Tenk at du skal ha det fint, så har barnet det fint. Jeg hadde en periode jeg var ganske syk. Da droppet jeg trening, og fikk i meg den maten jeg klarte å spise. Så gikk jeg tilbake til å være aktiv og spise sunt når jeg hadde energi til det. Ta opp det du er usikker på hos jordmor eller lege. Og husk å ta folat!

Lykke til :)

Anonymkode: 11527...505

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skal ikke tenke så mye på selve vekten. Du skal være aktiv, spise sunt og tenke på mengde mat du får i deg. Noen går opp masse under svangerskap og andre ikke så mye. Det som er fint er at du er i god form til fødselen, og at du får i deg riktig næring. Man skal ikke slanke seg når man går gravid. Man vet heller aldri hvordan svangerskapet vil bli. Noen kan trene hele svangerskapet, og sliter ikke med kvalme. Mens andre orker ikke knapt komme seg ut av sengen. Hvis du er i god form nå og motivert burde du utnytte det til å være aktiv og spise sunt. Hvis man blir dårlig av noen form for trening burde man droppe den treningen, og gjøre noe annet. Tenk at du skal ha det fint, så har barnet det fint. Jeg hadde en periode jeg var ganske syk. Da droppet jeg trening, og fikk i meg den maten jeg klarte å spise. Så gikk jeg tilbake til å være aktiv og spise sunt når jeg hadde energi til det. Ta opp det du er usikker på hos jordmor eller lege. Og husk å ta folat!

Lykke til :)

Anonymkode: 11527...505

Tusen takk for er fint svar :) folat har jeg tatt en stund allerede 👍☺️ Blir spennende å se hvordan det blir fremover :) 

Anonymkode: 2eae2...4af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke så overvektig. Men må kanskje ta sukkerbelsdtningstest mtp svangerskapsdiabetes. De har en BMI-grense for det. Hvis du er tøff på kosthold og beveger deg, så kan du klare en passe vektoppgang. Jeg lå ca 10 kg over idealvekt ved start, gikk opp 6 kg. Kom hjem med tynnere bein enn før start.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest førstedamen

Tror det viktigste er at DU har det bra med deg selv, lykke til :) Å ikke være for streng med deg selv når du er gravid, du spiser jo for to tross alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter alle over her ☺ Ikke stress, spis sunt og beveg deg det du orker. Er selv 13 uker på vei, litt lavere BMI enn deg, men har (hatt) mye av de samme tankene. Opplever at motivasjonen til å få i meg enda mer frukt og grønt ble større, er jo tross alt en liten en som skal leve av maten min og 😉 Er ikke barebare å skulle tillate kroppen å gå opp, når jeg alltid har vært så nøye med å holde meg på min idealvekt. Men, vi skal jo opp! Gratulere og nyt det ☺

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med alle her. Jeg tenkte mye på vekten under graviditeten. Uten at det var noen grunn egentlig. Jeg hadde noen mentale sperrer som gjorde at jeg fokuserte veldig mye på at jeg ikke ville ende opp 30 kilo tyngre etter fødselen.

 

Men så lenge man er fornuftig med maten og holder seg så aktiv som man kan, så er mye gjort. Legger man likevel på seg 20 kg er det ikke så mye å gjøre. Det forsvinner etter fødselen.

 

Slapp av og kos deg. Vær fornøyd med akkurat den du er og kroppen du har som klarer å være fram et barn 😊 Ikke la bekymringene og tankene ta helt overhånd. For alt blir å ordne seg til slutt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var omtrent som deg med mine to første 162cm og 74kg med første og 75kg med andre. Ingen har hatt noe ekstra fokus på vekten min, og ingen ekstra oppfølging i forhold til det. Men man kan jo selvfølgelig være uheldig med lege/jordmor. Jeg syntes det var litt vanskelig selv, spesielt med nr 2 da jeg la på meg 25kg. Men ble kvitt alt og mer til etterpå, og nå venter jeg nr 3 med en startvekt på 68kg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for så mange gode tilbakemeldinger! Nå skal jeg nyte svangerskapet og stå på så godt jeg kan :) 

Anonymkode: 2eae2...4af

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...