Gå til innhold

Noen blodprøve-takere her?


Gjest earlgrey

Anbefalte innlegg

Gjest earlgrey

Noen sykepleiere eller andre blodprøve-takere her? :) skal ta blodprøve for første ganbg på leeenge og holder på å få fnatt! Har ekstrem angst, ser for meg at jeg kan bli voldelig.... Lurer på om man kan få noe som slår deg ut før prøven? Tenker sobril, lystgass eller noe??? Eller må man ta det før man dukker opp? Og kan jeg spørre sykepleieren om hun kan ta prøve litt ovenfor albuekroken? Har ganske tydelige blodårer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest incognita

Hva er angsten din basert på? Hva er du redd for, er det selve stikket, frykt for å besvime, tåler du ikke se blod? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prat med dem og tenk gjennom hvordan det kan gjøres enklest for deg. Be om å få bruke sommerfuglnål dersom det er mulig. Kanskje det er bedre om du prater med dem om hverdaslige ting, ferieplaner, drittværet ute, o.l for å pense tankene over på noe annet? Du kan be blodprøvetakeren gi deg et mattestykke du må regne ut i hodet, for å avlede oppmerksomheten? Eller foretrekker du total stillhet?

Anonymkode: 9e42d...9ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du prøve bedøvende krem da? Kjøpes på apotek og tas på en time før prøvetaking.

Anonymkode: 058af...4cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helsepersonell, men har i hvert fall selv fått utskrevet beroligende for flyskrekk. :P Ville tatt en prat med fastlegen. Du får et lite antall tabletter ment for akkurat den dagen du skal ta blodprøven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil du prøve bedøvende krem da? Kjøpes på apotek og tas på en time før prøvetaking.

Anonymkode: 058af...4cf

Jeg jobber forresten med blodprøvetaking. Og ja, du kan spørre om prøvetakeren kan stikke litt ovenfor albuen eller for eksempel på hånda. Det sies at det gjør minst vondt midt i albuen. Anbefaler deg å fortelle at du er redd, så tas det hensyn til. Hvis det er noen trøst, er det ofte at pasientene sier de nesten ikke merket stikket. 

Anonymkode: 058af...4cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber forresten med blodprøvetaking. Og ja, du kan spørre om prøvetakeren kan stikke litt ovenfor albuen eller for eksempel på hånda. Det sies at det gjør minst vondt midt i albuen. Anbefaler deg å fortelle at du er redd, så tas det hensyn til. Hvis det er noen trøst, er det ofte at pasientene sier de nesten ikke merket stikket. 

Anonymkode: 058af...4cf

Å få en lang nål i hånden er 1 000 ganger vondere enn å ta den i albuen. Albuen er så og si smertefritt

Anonymkode: 9e228...7a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ha noe beroligende er det en lege som må ordinere det, ikke blodprøvetakeren. 
Men ja, det er mulig å få.
Kanskje du heller kan forsøke Emla krem/plaster som er bedøvende? Så slipper du at hele dagen etter blodprøvetakingen blir ødelagt i rus/bakrus.
Som sagt over her, si fra om frykten din og be om at de stikker med butterfly, som er den minste nålen.
Det er i albuleddet det er minst vondt å bli stukket, det er minst nervetråder der.

Lykke til!

Anonymkode: dcfa6...fce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at det finnes en analkrem på apoteket som er enda mer bedøvende enn Embla-krem, billigere er den visst og. Usikker på hva den heter.

Anonymkode: 5d39c...102

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Tuesday, February 09, 2016 at 22.22, earlgrey skrev:

Noen sykepleiere eller andre blodprøve-takere her? :) skal ta blodprøve for første ganbg på leeenge og holder på å få fnatt! Har ekstrem angst, ser for meg at jeg kan bli voldelig.... Lurer på om man kan få noe som slår deg ut før prøven? Tenker sobril, lystgass eller noe??? Eller må man ta det før man dukker opp? Og kan jeg spørre sykepleieren om hun kan ta prøve litt ovenfor albuekroken? Har ganske tydelige blodårer :)

Hvordan mener du Soblir eller andre ting med hurigvirkende effekt skal gies? Med et stikk i en blodåre, er det vanlige, da får du to stikk! 

Når små barn klarer å ta blodprøve så må da du som er voksen nok til å skrive på kg klare denne bagatellen. Vår lille på ett år tar blodprøve uten en lyd hver 4. Uke. Du får gåmpå apoteket og kjøpe deg bedøvelsesplaster/krem, slik vi gjør med barnet vårt. 

Anonymkode: ad505...63a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 10.2.2016 at 22.35, AnonymBruker skrev:

Hvordan mener du Soblir eller andre ting med hurigvirkende effekt skal gies? Med et stikk i en blodåre, er det vanlige, da får du to stikk! 

Når små barn klarer å ta blodprøve så må da du som er voksen nok til å skrive på kg klare denne bagatellen. Vår lille på ett år tar blodprøve uten en lyd hver 4. Uke. Du får gåmpå apoteket og kjøpe deg bedøvelsesplaster/krem, slik vi gjør med barnet vårt. 

Anonymkode: ad505...63a

Sobril finns i tablettform.
Og det finns andre, temmelig hurtigvirkende preparater som kan taes oralt.

Å bagatellisere andres angst for noe hjelper IKKE.
Jeg tar blodprøver på jobb hver dag, og treffer ofte de som er redde. Både voksne og barn.
Og man kan ikke sammenligne et barn og en voksen. Ditt barn på ett år som tar blodprøver hver fjerde uke ser på det som normalen. 

Til TS, jeg håper du treffer noen som tar din redsel på alvor.
Men jeg vil også si at de aller, aller fleste som er redd og har angst for å ta blodprøve klarer dette fint uten medisinering i forkant.
Be om å få ligge under blodprøvetakingen, vær åpen om hvordan du vil ha (vil du de skal fortelle hva de gjør, vil du se på eller ikke osv), og skaff deg emla-plaster som du har på i forkant. 
Dette plasteret er forresten lurt å fjerne 5-10 min. før du skal ta blodprøven da det gjør at årene trekker seg litt sammen.

Masse lykke til!

Anonymkode: dcfa6...fce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hele livet hatt en helt ekstrem fobi for sprøyter/å bli stukket. Har vært sånn at jeg ofte har virkelig psyket meg opp og tenkt at det skal gå fint, det er ikke vondt osv. Men då når jeg har sittet der og sprøyten har komt nær meg har jeg fått en panikk jeg ikke har noen kontroll over, keg  har begynt å gråte, skrike, slå rundt meg og slike ting. En gang fikk jeg sånn panikk at jeg falt og slo hodet så hardt i gulvet at jeg begynte blø neseblod.

Så til deg som sier at det bare er å "ta seg sammen", det er ikke så lett som det! En fobi er en frykt/angst man ikke har noen kontroll over og som må jobbes lenge med.

I fjor klarte jeg faktisk å ta blodprøve for første gang. Legen ga meg valium og embla krem, og blodprøve takerene var skikkelig flinke og viste full forståelse, noe som hjalp veldig. De fylte 4 glass med blod og var skikkelig glade på mine vegne. Jeg var så glad at jeg nesten gråt av glede, for første gang i hele mitt 28 år lange liv hadde jeg klart å ta blodprøve. Var umåtelig stolt når jeg gikk ut døra :)

Så jeg vil si, snakk med legen din, spør om han kan skrive ut noe beroligende til deg, kjøp embla krem på apoteket og spør om de kan bruke barnenål når de tar prøven. Jeg merket ingenting av selve stikket når jeg brukte kremmen og fikk barnenål. Og valiumen hjalp nok mye på angsten. Men neste gang skal jeg prøve uten valium :D

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedøvende krem på apoteket. Du kan også spørre om de kan bruke sånne barnesprøyter om det er mulig!? Vet at de ikke kan det i alle tilfeller, men de bruker det alltid på meg. Veldig mye mer behagelig.

Anonymkode: 80440...62e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, ReyJu skrev:

Jeg har hele livet hatt en helt ekstrem fobi for sprøyter/å bli stukket. Har vært sånn at jeg ofte har virkelig psyket meg opp og tenkt at det skal gå fint, det er ikke vondt osv. Men då når jeg har sittet der og sprøyten har komt nær meg har jeg fått en panikk jeg ikke har noen kontroll over, keg  har begynt å gråte, skrike, slå rundt meg og slike ting. En gang fikk jeg sånn panikk at jeg falt og slo hodet så hardt i gulvet at jeg begynte blø neseblod.

Så til deg som sier at det bare er å "ta seg sammen", det er ikke så lett som det! En fobi er en frykt/angst man ikke har noen kontroll over og som må jobbes lenge med.

I fjor klarte jeg faktisk å ta blodprøve for første gang. Legen ga meg valium og embla krem, og blodprøve takerene var skikkelig flinke og viste full forståelse, noe som hjalp veldig. De fylte 4 glass med blod og var skikkelig glade på mine vegne. Jeg var så glad at jeg nesten gråt av glede, for første gang i hele mitt 28 år lange liv hadde jeg klart å ta blodprøve. Var umåtelig stolt når jeg gikk ut døra :)

Så jeg vil si, snakk med legen din, spør om han kan skrive ut noe beroligende til deg, kjøp embla krem på apoteket og spør om de kan bruke barnenål når de tar prøven. Jeg merket ingenting av selve stikket når jeg brukte kremmen og fikk barnenål. Og valiumen hjalp nok mye på angsten. Men neste gang skal jeg prøve uten valium :D

Lykke til! :)

Min bror hadde ekstrem sprøyteskrekk helt til han ble diabetiker og måtte ta sprøyter flere ganger om dagen. Lukk øynene og la det stå til. Millionvis har tatt blodprøver og overlevd. Det er 2 minutter med ubehag og det klarer du

Anonymkode: 9e228...7a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min bror hadde ekstrem sprøyteskrekk helt til han ble diabetiker og måtte ta sprøyter flere ganger om dagen. Lukk øynene og la det stå til. Millionvis har tatt blodprøver og overlevd. Det er 2 minutter med ubehag og det klarer du

Anonymkode: 9e228...7a7

Det er en ganske stor forskjell på å ha en skrekk/være redd for noe og det å ha en fobi. Når man "bare" er redd kan man ta seg sammen og være modig. Har man en fobi så har man som sagt ingen mulighet til å kontrollere denne frykten. Eks. jeg har tannlegeskrekk, men jeg klarer å ta meg sammen og gå til tannlegen, selv om det er mye vondere og tar mye lenger tid. Når jeg skulle føde min datter for noen år siden var jeg livredd for at de skulle gi meg epidural, og gjennom de værste riene ropte jeg til de at de ikke skulle stikke meg. Så det er ikke snakk om frykt for litt ubehag som du sier, det er en urasjonell frykt som man ikke kommer over med logisk tankegang. Anbefaler at du leser litt om hva en fobi faktisk er før du sier at det er bare "å lukke øynene å la det stå til".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...