Gå til innhold

Kjendiser gir vekk sine mest verdifulle smykker til asylsaken


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mange folk føler seg truffet av flyktningkrisen, blant annet kjendisnorge. Ga vekk sine sentimentale smykker til NOAS for å vise støtte overfor flyktninger som søker asyl i Norge.

http://www.kjendis.no/2016/02/09/kjendis/ane_dahl_torp/sigrid_bonde_tusvik/gert_nygardshaug/noas/43087826/#_ga=1.242448900.765152481.1454968909

 

Anonymkode: 27574...f84

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som jeg kommenterte i den andre tråden om temaet, som snurrig nok har forsvunnet: At relativt rike mennesker gjør et minimalt offer gjør ikke særlig inntrykk på meg i allefall. Man burde heller fokusert på familien som vil risikerer å slite med å få endene til å møtes, moren som får leve kortere fordi medisinen blir for dyr, jenta som mister trygghetsfølelsen etter voldtekten, barnet som må holde seg inne etter ranet, gutten med innvandrerforeldre som blir født med dårlige forutsetninger til å skaffe seg et godt liv. Det er disse som virkelig risikerer å måtte ta de eventuelle konsekvensene en feilslått innvandringspolitikk vil medføre. 

Det er lett for de av oss som sitter best i det å gjøre symbolske, ubetydelige, offer. Vi trenger ikke bo i belastede områder, vi kan betale oss ut av helsekøer og dårligere velferdstilbud vil i mindre grad påvirke oss. Det er samtidig synd når man fremstiller det som det er små symbolske offer som blir realiteten, for vi risikerer mye større følger enn det. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange folk føler seg truffet av flyktningkrisen, blant annet kjendisnorge. Ga vekk sine sentimentale smykker til NOAS for å vise støtte overfor flyktninger som søker asyl i Norge.

http://www.kjendis.no/2016/02/09/kjendis/ane_dahl_torp/sigrid_bonde_tusvik/gert_nygardshaug/noas/43087826/#_ga=1.242448900.765152481.1454968909

 

Anonymkode: 27574...f84

 De gjør det vel bare for å skrape til seg mest mulig oppmerksomhet i avser og TV-nyhetene.

 I tillegg får de jo (selvfølgelig) mange klapp på skulderen, og får høre hvor flinke de er...

Anonymkode: 26e01...02a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg blir kvalm av slik selvpromotering. Ta heller konsekvensene av den politikken du støtter da, istedet for å bo i hvite Bærum, gi fra deg et smykke og få bilde ditt i avisa. Det er ikke noe offer. Det er å dyrke sitt ego.

Anonymkode: d0e84...f10

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner jeg blir kvalm av slik selvpromotering. Ta heller konsekvensene av den politikken du støtter da, istedet for å bo i hvite Bærum, gi fra deg et smykke og få bilde ditt i avisa. Det er ikke noe offer. Det er å dyrke sitt ego.

Anonymkode: d0e84...f10

Enig.

Det blir mye god reklame av sånt :).

Det blir nesten som disse artistene som blir religiøse til jul. Her i min by betaler de ikke for leie av kirka og kan stappe hele beløpet i lomma.

Anonymkode: 7f7ed...ef0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi som ikke er kjendiser, bør bidra litt vi også. Siden jeg for tiden ikke har noen inntekt, gir jeg 70 % av alt jeg tjener til organisasjoner som hjelper våre nye landsmenn. Jeg oppfordrer alle andre uten inntekt til å gjøre det samme. 

 

 

 

 

Anonymkode: f9607...171

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slike stunt er verdt mye penger for kjendisene i form av PR og reklame. Hva med å gjøre noe konkret og aktivt for å hjelpe andre? Melde seg frivillig for hjelpeorganisasjoner som jobber med integrering og opplæring? Åpne hjemmet sitt for unge migrantmenn? De fleste kjendisene kommer med oppgulp mot det fryktelige norske folket, kommer i avisa, får PR og dett var dett. De sitter trygt og godt og slipper å forholde seg til konsekvensene av deres egne holdninger. Alt er fint og flott for dem så lenge andre tat støyten for dem.

Anonymkode: af04c...6c4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Én ting mangler deg: Gå bort og selg det du eier, og gi alt til de fattige. Da skal du få en skatt i himmelen. Kom så og følg meg!» Men han ble nedslått over dette svaret og gikk bedrøvet bort, for han var svært rik.

Disiplene ble forferdet over Jesu ord.
Markus 10,17.19–22.24

Joda, et smykke hjelper nok. Som å tømme havet med skje.

Men jeg må gi kreditt for at svenske Carola har tatt inn fem flyktninger i hjemmet sitt. Det, norske kjendiser, er å gjøre en innsats som merkes. Ikke bare en selfie-ferietur til Kos.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi som ikke er kjendiser, bør bidra litt vi også. Siden jeg for tiden ikke har noen inntekt, gir jeg 70 % av alt jeg tjener til organisasjoner som hjelper våre nye landsmenn. Jeg oppfordrer alle andre uten inntekt til å gjøre det samme. 

 

 

 

 

Anonymkode: f9607...171

Jeg har inntekt og gir ca 50% av det jeg tjener og ca 25% av det jeg forbruker (som er resterende) til staten som forvalter disse pengene til mitt og andres beste.

Anonymkode: 53fe2...c57

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi som ikke er kjendiser, bør bidra litt vi også. Siden jeg for tiden ikke har noen inntekt, gir jeg 70 % av alt jeg tjener til organisasjoner som hjelper våre nye landsmenn. Jeg oppfordrer alle andre uten inntekt til å gjøre det samme. 

Anonymkode: f9607...171

Høh, bare 70%? Jeg gir hele 100% av min ikke-eksisterende inntekt. Viktig å støtte en så god sak.

Anonymkode: f65bc...aff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi som ikke er kjendiser, bør bidra litt vi også. Siden jeg for tiden ikke har noen inntekt, gir jeg 70 % av alt jeg tjener til organisasjoner som hjelper våre nye landsmenn. Jeg oppfordrer alle andre uten inntekt til å gjøre det samme. 

 

 

 

 

Anonymkode: f9607...171

Og det verste er vel at de ikke kan hjelpe:fnise: Flyktninger får nødvendige ting fra regjeringen, ikke fra  organisasjoner.  Organisasjoner setter bare pengene du gir på bok sammen med de andre milliardene de har der  og later som de venter på en ny krise.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, ops2 skrev:

Men jeg må gi kreditt for at svenske Carola har tatt inn fem flyktninger i hjemmet sitt. Det, norske kjendiser, er å gjøre en innsats som merkes. Ikke bare en selfie-ferietur til Kos.

Nå ja. Hun innkvarterte ikke akkurat noen "flyktninger" i sitt eget hjem, slik at hun måtte dele kjøkken, bad / toalett og alt mulig med dem. De fikk oppholde seg i en annen slags bygning for seg selv, litt lenger unna hjemmet hennes.....

Anonymkode: 26e01...02a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, herzeleid skrev:

Det er lett for de av oss som sitter best i det å gjøre symbolske, ubetydelige, offer.

Jeg tenkte på dette da jeg leste om #smykkerforenflyktning, der kjendiser oppfordrer alle til å gjøre som dem selv.

Personlig har jeg tre smykker av verdi.
Det ene er et smykke i gull jeg fikk til min ti-årsdag av bestefar, som også var det siste jeg fikk fra ham før han døde.
Det andre er et smykke i sølv som betyr veldig mye for meg.
Det tredje er gifteringen min som jeg har båret på fingeren hver eneste dag i 24 år.

Alle andre smykker jeg har er juggel, og har hverken affeksjonsverdi eller pengeverdi for noen auksjon.

Jeg kunne gitt bort ett av juggelsmykkene, det hadde ikke kostet meg noe som helst, men hadde heller ikke gitt hverken flyktningene eller meg selv noe hverken symbolsk eller pengemessig.


Men å donere bort ett av mine tre ekte smykker hadde kostet meg utrolig mye på grunn av affeksjonsverdien, og det hadde vært mye mer enn jeg hadde vært villig til å ofre for noen andre enn familien min.

Anonymkode: 05b92...001

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenkte på dette da jeg leste om #smykkerforenflyktning, der kjendiser oppfordrer alle til å gjøre som dem selv.

Personlig har jeg tre smykker av verdi.
Det ene er et smykke i gull jeg fikk til min ti-årsdag av bestefar, som også var det siste jeg fikk fra ham før han døde.
Det andre er et smykke i sølv som betyr veldig mye for meg.
Det tredje er gifteringen min som jeg har båret på fingeren hver eneste dag i 24 år.

Alle andre smykker jeg har er juggel, og har hverken affeksjonsverdi eller pengeverdi for noen auksjon.

Jeg kunne gitt bort ett av juggelsmykkene, det hadde ikke kostet meg noe som helst, men hadde heller ikke gitt hverken flyktningene eller meg selv noe hverken symbolsk eller pengemessig.


Men å donere bort ett av mine tre ekte smykker hadde kostet meg utrolig mye på grunn av affeksjonsverdien, og det hadde vært mye mer enn jeg hadde vært villig til å ofre for noen andre enn familien min.

Anonymkode: 05b92...001

Et smykke som har affeksjonsverdi for deg har ikke samme verdien for en annen. Hvis du ønsker å bidra er det bedre at du donorer et pengebeløp til flyktningene. Det burde disse kjendisene også gjort.

Anonymkode: 0c549...05e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken i seg selv er veldig god, og jeg tror på at det kan ha vært vanskelig for kjendisene å gi bort disse smykkene. Det er smykker som betyr noe for dem. Likevel klarer jeg ikke riste av meg følelsen av at dette først og fremst gjøres for PR. NOAs video ville gitt meg mye mer om det var tre ukjente personer som gjorde det samme, fremfor tre kjendiser. Men det hadde kanskje ikke hatt like stor effekt på andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Et smykke som har affeksjonsverdi for deg har ikke samme verdien for en annen. Hvis du ønsker å bidra er det bedre at du donorer et pengebeløp til flyktningene. Det burde disse kjendisene også gjort.

Anonymkode: 0c549...05e

Men kampanjen heter #smykkerforenflyktning, der det oppfordres til å donere smykker med affeksjonsverdi til en auksjon.

Årsaken til at man skal donere noe som har affeksjonsverdi går på symboleffekten, er at man skal kjenne på kroppen, og fortelle andre, hvor vondt det er å måtte gi fra seg noe som betyr mye for en selv, fordi gjenstanden også har en kroneverdi dersom de blir solgt.
 

Pengedonasjoner ville ikke hatt samme effekt, siden det ikke er pengene i seg selv som er viktig, men at det skal protesteres mot "smykkeloven".

Og jeg må helt ærlig si at selv om jeg forstår hva de er ute etter, liker jeg ikke denne formen for følelsesmessige utpressing som danner grunnlaget for kampanjen

Anonymkode: 05b92...001

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Årsaken til at man skal donere noe som har affeksjonsverdi går på symboleffekten, er at man skal kjenne på kroppen, og fortelle andre, hvor vondt det er å måtte gi fra seg noe som betyr mye for en selv, fordi gjenstanden også har en kroneverdi dersom de blir solgt.
 

Flyktningene får jo lov til å beholde smykker med affeksjonsverdi. Det var vel for en tid tilbake et intervju med en flyktning som fikk beholde gullsmykket sitt, fordi det var en gave fra hans mor.

Anonymkode: f65bc...aff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flyktningene får jo lov til å beholde smykker med affeksjonsverdi. Det var vel for en tid tilbake et intervju med en flyktning som fikk beholde gullsmykket sitt, fordi det var en gave fra hans mor.

Anonymkode: f65bc...aff

De får beholde smykkene, men forslaget er at flyktningene skal miste ytelser dersom de har "formue eller realiserbare eiendeler" tilsvarende 5000 kr.
Dette betyr at flyktningene kan risikere å måtte selge ting med stor affeksjonsverdi for å finansiere oppholdet.

Og dette er noe av det smykkeaksjonen skal illustrere.

Men det å selge "realiserbare eiendeler", ofte med affeksjonsverdi, er noe sosialhjelpsmottakere har måttet gjøre i alle år, uten at jeg har sett #arvesølvforensosialhjelpsmottaker, og som sagt, jeg skjønner hva de vil frem til, men jeg liker ikke metoden.

Anonymkode: 05b92...001

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...