Gå til innhold

Samboer nekter å slutte å røyke!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Runforit skrev:

Ok, så hva er poenget med tråden da? 

Poenget med tråden er å høre andres erfaringer.

 

ts

Anonymkode: 7de4f...b21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei jeg ber han slutte å røyke! Det er da ikke så f... ings vanskelig.

 

ts

Anonymkode: 7de4f...b21

Hvis dette plager deg så innmari må du bare gå fra han. Det nytter ikke med den type argumentasjon du kommer med der. Skal man være sammen med en røyker må man innse at man som partner er fullstendig hjelpesløs i å få den andre til å slutte. Det nytter ikke! Skjer ikke! Man kan motivere og støtte, men vil han ikke, så vil han ikke - det nytter ikke å bli sint. Det er ikke sunt for noen av dere. Da må du enten akseptere det, eller gå fra han. Så enkelt, så vanskelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt kan jeg bli sammen med en røyker og så kreve at han slutter når livssituasjonen endrer seg. Hva han gjør med sin kropp når han bare har seg selv å tenke på er en ting, men når man er voksen og skal ha barn må man faktisk ta konsekvensene av det. Det er ikke for mye forlangt.

 

ts

Anonymkode: 7de4f...b21

Nei du KAN IKKE DET! Han er ikke en slave, han er et menneske med fri vilje, og du kan ikke kreve det ene eller det andre. Du kan be, du kan håpe, du kan spørre - men ikke kreve. Du kan jo for all del stille et meningsløst krav, men det er fullstendig nyttesløst, og du må innse hva det egentlig er du kjemper mot i stedetfor å kaste bort tida di på dette vaset. Nå som du skal bli mor er det på tide at verden er mer nyansert enn du kanskje er vant med, og at å stille slike krav ikke fungerer. Ikke gjør det som ikke fungerer. Du vil oppdage når du får et barn - det er mange av kravene du vil stille som vil bli fullstendig ignorert, og da er det andre pedagogiske metoder som må tas i bruk. Krav får deg ingen vei når det kommer til slike store ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Poenget med tråden er å høre andres erfaringer.

 

ts

Anonymkode: 7de4f...b21

Hvorfor? Du avfeier de jo bare og er sinna for at han ikke oppfører seg slik du mener han skal. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt kan jeg bli sammen med en røyker og så kreve at han slutter når livssituasjonen endrer seg. Hva han gjør med sin kropp når han bare har seg selv å tenke på er en ting, men når man er voksen og skal ha barn må man faktisk ta konsekvensene av det. Det er ikke for mye forlangt.

 

ts

Anonymkode: 7de4f...b21

Du kan selvsagt ikke kreve noe som helst, hvilken rett har du til det? Vil du kreve at han slutter å spise sukker? At han trener kondisjon hver morgen? At han aldri drikker helmelk? At han aldri spiser hvitt brød? Det er mye vi gjør med kroppen som ikke er bra, og som senker levealderen på sikt, hvor går egentlig grensen for hva som er greit å kreve?

Anonymkode: 6205e...648

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, har du anbefalt ham e-sigaretter? Jeg kjenner flere godt innrøkte personer som prøvde disse, og aldri har tatt et Marlboro- eller Princetrekk siden, det frister ikke lenger. Ergo er det heller ikke vanskelig eller krever mye innsats.

Det er ikke det samme som å slutte, men 95% av de skadelige stoffene er borte, det lukter ikke vondt, og det er mye billigere. Ville prøvd å be ham prøve slike, altså, for selv om jeg forstår at du inderlig ønsker å få ham til å slutte, kan du faktisk ikke true ham til det med argumenter som "oppegående mennesker må skjønne at".... Uansett hvor mye du mener du har rett, så er utfallet antagelig bare dårlig stemning og eskalerende krangel, ikke at han ser lyset og slutter. Han må ville det selv.

 

Anonymkode: 5ffcf...873

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, Hummels2 skrev:

 

Passiv røyking får utover fostere også. Uakseptabelt

Ja, men det er jo ikke noe problem hvis han røyker ute. Inne derimot, det er uakseptabelt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med Sisti. Jeg er også sammen med en røyker, jeg liker det ikke, men tvinge ham til å slutte? Niks. Det kan jeg ikke gjøre. Han må ville det selv. Men enkelte krav er selvsagte: Ingen røyking inne eller i bil. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke tvinge han til å slutte å røyke men du får si at han får sove et annet sted hvis du og babyen skal samsove.

Anonymkode: e6f6d...c9c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Mamama skrev:

Han kan vel strengt talt sove på samme rom, men ikke i samme seng som barnet (altså samsove) hvis han røyker. Det er ihvertfall det som er anbefalingen. Forøvrig enig med de her som sier at å røyke er hans valg, men å røyke inne må du jo kunne si er uakseptabelt mener jeg da :)

Nå er det vel vanlig at barnet ender i seng til mor i løpet av natten grunnet amming.

Også enig i at folk får røyke om de vil, men en må kunne forlange at det tas hensyn til dem som ikke røyker.. 

Til TS:

Om det er et problem at den du er sammen med røyker, hvorfor ble du da sammen med en som røyker i utgangspunktet?

Hadde den jeg var sammen med røykt inne eller i bilen så hadde vedkommende fått så det flagret. Hadde det ikke stoppet umiddelbart så er det bare å legge koffert og askebeger klart ved døren.

Har dere felles økonomi så legg av samme beløp hver dag som han bruker på røyk. Dette er da penger du bruker kun på deg selv. Om det er en tur, nye klær eller bare sløsing er ikke så nøye. Det gir en grei balanse og blir mye penger i løpet av et år. Ikke gi etter selv om økonomien er stram, ikke får han selv sparer inn ved å slutte å røyke.

En annen ting er å notere ned hvor ofte han faktisk går ut å røyker og hvor lenge av gangen. Si han tar 10 røyk om dagen utenfor på 7 minutter. Det er 1 time og 10 minutter om dagen. Når barnet er kommet og dagene er stressende nok fra før så kan du ta en gang for dagen og si at nå tar du dine 70 minutter alene på samme måte som han gjør hver eneste dag. Bruk tiden som du selv ønsker, uavhengig av hvor mye som må gjøres hjemme. Det er nå din tid å være alene så kan han gjøre det du gjør hver gang han røyker.

Kanskje disse to tingene vil gi ham et nytt syn på røykingen. Du har ganske mye penger å kose deg med til det du ønsker, du får hver dag din egen alene tid som ikke går utover de daglige gjøremål. Kanskje ha da ser hvor ubrukelig det er å røyke uten at du trenger å mase på ham om å slutte osv.

En ting er hvertfall 100% sikkert. Det nytter ikke å mase på en røyker om at de må slutte. De klarer det rett og slett ikke, og blir provosert når folk maser. De som slutter klarer det fordi de selv får opp øynene og fordi at de har en ekstrem viljestyrke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS, har du anbefalt ham e-sigaretter? Jeg kjenner flere godt innrøkte personer som prøvde disse, og aldri har tatt et Marlboro- eller Princetrekk siden, det frister ikke lenger. Ergo er det heller ikke vanskelig eller krever mye innsats.

Det er ikke det samme som å slutte, men 95% av de skadelige stoffene er borte, det lukter ikke vondt, og det er mye billigere. Ville prøvd å be ham prøve slike, altså, for selv om jeg forstår at du inderlig ønsker å få ham til å slutte, kan du faktisk ikke true ham til det med argumenter som "oppegående mennesker må skjønne at".... Uansett hvor mye du mener du har rett, så er utfallet antagelig bare dårlig stemning og eskalerende krangel, ikke at han ser lyset og slutter. Han må ville det selv.

 

Anonymkode: 5ffcf...873

Fortell meg, hva er de 5% skadelige stoffene som er igjen i en e-sigarett? Vet du i det hele tatt hva innholdet er i en ejuice?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han er voksen så det er hans valg. Å røyke inne eller i bilen er derimot noe du kan sette ned fingeren på.

Anonymkode: a7da3...85f

 

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

*foten 

Anonymkode: a7da3...85f

Eller begge deler ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://helsedirektoratet.no/folkehelse/tobakk-royk-og-snus/roykeloven-regler-om-roykeforbud


Barn har rett til et røykfritt innemiljø.  "Barn har en lovfestet rett til et røykfritt miljø jf. tobakksskadeloven § 28 (lovdata.no). Det er en holdningsskapende bestemmelse uten tilsyn og sanksjoner knyttet til den. Det er den som er ansvarlig for barn som skal medvirke til at denne retten blir oppfylt."

Du kan ikke tvinge ham til å slutte å røyke, men så fort barnet er ute, så kan du nekte ham å røyke innendørs, og også i nærheten av barnet ellers. Det er heller ikke bra med samsoving med en røyker (mtp barnet). Hva med å vise ham noen gode grunner til å stumpe røyken - i det minste ikke røyke innendørs, i nærheten av deg og barn, både eget og andres?

https://helsedirektoratet.no/folkehelse/tobakk-royk-og-snus/helserisiko-ved-tobakks-og-nikotinprodukter

"Barn er spesielt sårbare for andres tobakksrøyk, siden lungene og immunsystemet deres ikke er ferdig utviklet. Dessuten puster de fortere enn voksne og får dermed i seg mer røyk.

Barn som utsettes for passiv røyking utvikler oftere astma enn andre barn. De får i tillegg hyppigere og sterkere astmaanfall og blir oftere innlagt på sykehus. Barn med astma kan også få pusteproblemer når de utsettes for passiv røyking.

Tobakksrøyk gjør at slimhinnene i luftveiene til barn blir mer mottakelige for infeksjoner.

Spedbarn som utsettes for passiv røyking, har økt risiko for krybbedød, uavhengig av om mor røykte under svangerskapet eller ikke."

"Barn i mors liv blir utsatt for passiv røyking dersom den gravide røyker selv, eller andre røyker rundt henne. Fosteret får i seg de samme stoffene som moren, og bruker over dobbelt så lang tid som moren på å kvitte seg med de farlige stoffene. Giftstoffene fra røyk og snus når barnet via morkaken."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, PhilosopherSe7en skrev:

Fortell meg, hva er de 5% skadelige stoffene som er igjen i en e-sigarett? Vet du i det hele tatt hva innholdet er i en ejuice?

Propylenglykol, nikotin, glyserol og eventuelt diverse smaker? Tallet 95% dukker opp over alt, for eksempel her.

Jeg vet ikke annet enn det jeg har lest, av norske og utenlandske kilder, og det er at det ikke er uomstridt, men at det på det jevne er ganske akseptert at e-sigaretter er betraktelig mye bedre enn tradisjonelle sigaretter.

Eller hadde du veldig mye spesialkunnskap om emnet? Føl deg i så fall fri til å dele :)

Anonymkode: 5ffcf...873

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo dessverre ikke tvinge han, men som Runforit så hadde jeg også sagt nei til å sove på samme rom etter barnet er født. Greit nok at LUB ikke fraråder at foreldre som røyker sover på samme rom, bare i samme seng - men hvordan i huleste skal det håndheves da? Nyfødte sover jo sjelden hele natten i egen seng, og aldri, aldri, aldri om jeg hadde tillatt at noen som røyker sover i samme seng som barnet mitt. Ikke på samme rom heller for så vidt, jeg lukter selv røyk på mange meters avstand, det kan umulig være sunt å puste inn de avgassene der hele natten? Hva med å ta han med til en jordmortime så dere kan snakke litt om dette med en tredjeperson til stede?

Anonymkode: ac835...ec2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Sisti skrev:

Nei du KAN IKKE DET! Han er ikke en slave, han er et menneske med fri vilje, og du kan ikke kreve det ene eller det andre. Du kan be, du kan håpe, du kan spørre - men ikke kreve. Du kan jo for all del stille et meningsløst krav, men det er fullstendig nyttesløst, og du må innse hva det egentlig er du kjemper mot i stedetfor å kaste bort tida di på dette vaset. Nå som du skal bli mor er det på tide at verden er mer nyansert enn du kanskje er vant med, og at å stille slike krav ikke fungerer. Ikke gjør det som ikke fungerer. Du vil oppdage når du får et barn - det er mange av kravene du vil stille som vil bli fullstendig ignorert, og da er det andre pedagogiske metoder som må tas i bruk. Krav får deg ingen vei når det kommer til slike store ting. 

Jo jeg kan kreve. Jeg kan stille krav til den partneren jeg får bor med. Et eventuelt krav er hverken meningsløst eller nytteløst det ville i så tilfelle være et ultimatum. Det å skulle bli mor gjør meg mer prinsippfast og gjør at jeg gidder å ta kamper jeg ellers ikke ville. Nettopp fordi jeg skal ha barn er det vært å kjempe. 

 

Ts

Anonymkode: 7de4f...b21

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, Sisti skrev:

Hvorfor? Du avfeier de jo bare og er sinna for at han ikke oppfører seg slik du mener han skal. 

Jeg avfeier ikke de som kommer med seriøse svar, nei. 

 

Ts

Anonymkode: 7de4f...b21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS, har du anbefalt ham e-sigaretter? Jeg kjenner flere godt innrøkte personer som prøvde disse, og aldri har tatt et Marlboro- eller Princetrekk siden, det frister ikke lenger. Ergo er det heller ikke vanskelig eller krever mye innsats.

Det er ikke det samme som å slutte, men 95% av de skadelige stoffene er borte, det lukter ikke vondt, og det er mye billigere. Ville prøvd å be ham prøve slike, altså, for selv om jeg forstår at du inderlig ønsker å få ham til å slutte, kan du faktisk ikke true ham til det med argumenter som "oppegående mennesker må skjønne at".... Uansett hvor mye du mener du har rett, så er utfallet antagelig bare dårlig stemning og eskalerende krangel, ikke at han ser lyset og slutter. Han må ville det selv.

 

Anonymkode: 5ffcf...873

Jeg har kjøpt e-sigaretter, plaster og tyggiser og den enderlig ikke-røyker boken. Han sier ha og tja, sier at han røyker ute, men det stinker røyk inne når jeg kommer hjem.

 

Jo dette syntes jeg faktisk jeg kan stille krav om. 

 

Ts

Anonymkode: 7de4f...b21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Harlekin skrev:

Ja, men det er jo ikke noe problem hvis han røyker ute. Inne derimot, det er uakseptabelt. 

Han røyker inne når jeg ikke er der. Jeg kommer hjem og skal legge meg for å sove i en innrøkt leilighet.

 

ts

Anonymkode: 7de4f...b21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han røyker inne når jeg ikke er der. Jeg kommer hjem og skal legge meg for å sove i en innrøkt leilighet.

 

ts

Anonymkode: 7de4f...b21

Det kan du selvsagt kreve, at han ikke skal røyke inne. Helt enig i at det ikke går an. Selv min samboer som er veldig glad i røyken sin (dessverre), er enig i at man ikke røyker inne, i hvert fall ikke i et hus det bor gravide eller barn i. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...