Gå til innhold

Røykvarslerproblem - den utløses uten grunn!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For andre gang på 1 uke setter røykvarsleren i gang med alarm, og ingenting hverken brenner eller røyker. 

Begge gangene har jeg sjekket og dobbeltsjekket alt elektrisk i nærheten, til og med kjent på alle kontakter og ledninger. Ingenting er varmt. Ingenting lukter. Det er ingen ovner som står på i nærheten. Ingen stearinlys. Ingen matlaging. 

Jeg vil helst ikke fjerne den heller. Og det er jo skummelt med falske alarmer. Man blir lei og slår av, eventuelt tar ut batteriet. 

Råd? Noen som har opplevd det samme? 

Det er en helt vanlig røykvarsler, ganske ny. Med helt nytt batteri (2 uker gammelt)

Anonymkode: 42398...aa5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er "ganske ny"? 

Er den seriekoblet med en 'bror' på et annet sted i leiligheten eller huset? - hvis den er det så bør du sjekke om det er noe unormalt der hvor den eller de andre detektorene befinner seg.

Går den i alarm eller gir den det signalet de fleste røykdetektorer gir når batteriet begynner å bli dårlig?

Hvis den gir det normale 'bytt batteri' signalet du bare har denne ene detektoren og den ikke er eldre enn ett år eller to: bytt det 2 uker gamle batteriet. Du vet vel ikke hvor gammelt det var da du kjøpte det?

Om den fremdeles gir "bytt batteri signal" eller går i alarm uten at det er noen årsak til det: Bytt detektoren, de er rimelige livsforsikringer, men bør byttes hvert 5. år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir det ofte falsk alarm når jeg åpner døra når det er stor temperaturforskjell mellom ute og inne. Det lager kondens, som egentlig ikke er merkbart i rommet ellers, men akkurat nok til å forstyrre sensoren på brannvarsleren. Tar noen minutter før alarmen går.

Det kan også skje hvis det er for kaldt der du har brannvarsleren (skal ikke brukes der det er 0 grader eller kaldere), hvis det er støv eller belegg på sensoren, eller om varsleren er festet i et område med mye støv og/eller trekk. Batterier kan være dårlige selv om de er nye, eller det kan være damp fra dusj, matlaging, eller fuktige klær. Den kan reagere på kjemikalier, og kan gi falsk alarm dersom du f.eks har vasket med salmiakk eller brukt neglelakkfjerner. Mener også å ha hørt noe om at det fort kan bli krøll om man fester varsleren høyt oppe i et skråtak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også opplevd at røykvarsleren slo ut når jeg åpnet ytterdøra, men da var det ikke temperaturforskjell men mest sannsynlig sollyset som sto rett inn døra og ble reflektert fra gulvet opp på røykvarsleren. 

Anonymkode: 3836b...5a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For andre gang på 1 uke setter røykvarsleren i gang med alarm, og ingenting hverken brenner eller røyker. 

Begge gangene har jeg sjekket og dobbeltsjekket alt elektrisk i nærheten, til og med kjent på alle kontakter og ledninger. Ingenting er varmt. Ingenting lukter. Det er ingen ovner som står på i nærheten. Ingen stearinlys. Ingen matlaging. 

Jeg vil helst ikke fjerne den heller. Og det er jo skummelt med falske alarmer. Man blir lei og slår av, eventuelt tar ut batteriet. 

Råd? Noen som har opplevd det samme? 

Det er en helt vanlig røykvarsler, ganske ny. Med helt nytt batteri (2 uker gammelt)

Anonymkode: 42398...aa5

Ta herligheten med deg tilbake til butikken. Den må ha en teknisk feil. Fjerner du batteri eller hele røykvarsleren får du problemer om det skulle begynne å brenne, med forsikringen og med å komme deg ut om du sover el. Det er påbudt med røykvarsler. Her er det snakk om reklamasjon. 

Anonymkode: 627a4...790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...