Gå til innhold

Det å IKKE gi et barn iPad og tlf, er det ugreit i dagens samfunn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Et øyeblikk siden, Belladonna skrev:

Som nevnt flere ganger i denne tråden, finnes det steinerskoler og montesorriskoler som tilbyr dette. 

Ikke her vi bor ihvertfall. Da får man vel røske opp familien og flytte. Eller ha hjemmeskole. Finnes sikkert løsninger. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

For min del tenker jeg at barnet kan få lov til å spille litt (kanskje sånne lek og lær-spill) en eller to ganger i uken en halvtimes tid på vanlig PC, men jeg skjønner virkelig fortsatt ikke hvorfor man skal gi ut iPad og telefon til et barn? Jeg ser rett og slett ingenting positivt med det.
 

Anonymkode: cf3ae...045

Skjerm er skjerm.  PC og TV er absolutt ikke noe sunnere enn nettbrett og smarttelefon.  Faktisk vil jeg påstå at nettbrett er bedre, dersom det skal være enten eller.  Datteren min klarte å bruke å nettbrettet da hun var 1,5 år, mens sønnen min var 6 år før han fikk kontroll på PC musen.  Det finnes også mange flere lærings-spill til nettbrett enn det gjør til PC.  Når det er skjermtid her i huset ser jeg at de oftere og oftere velger nettbrett fremfor både TV og PC, fordi det er mer underholdende og lettvint å bruke.  Personlig mener jeg at det er mer lærerikt også, så jeg ser på det som en positiv utvikling.

Som så mange andre har påpekt så handler det om kontroll og grenser, som med alt annet som forelder.  Barn blir ikke hjerneløse zombier av å ha et nettbrett i hus, like lite som de blir det av at det er en TV i huset.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke noe problem med og ikke gi barna ipad eller mobil, det er enhver sitt valg, og ingen ting er feil eller riktig i den sammenheng!

Her har jentungen på 8 år egen ipad, som hun har spart til og kjøpt selv. Mobil har hun ikke, og det kommer hun ikke til og få på ett par år enda heller. Hun har forsøkt seg med at andre som er 8 år har, men vi kom vel frem til at det kun er en i klassen som har (som vi vet om), og ingen av de hun henger med. (Ikke at hun hadde fått fordi mange andre hadde uansett altså!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før var jeg totalt i mot det, hatet tanken på at barn skulle sitte med nesa ned i nettbrettet eller mobilen til mamma fordi hun skulle få litt fred. Men dessverre må man bare innfinne seg i at tidene forandrer seg og alle kommer til å sitte i kjent Wall-E stil om ikke så lenge. Teknologien forandrer seg lynraskt, og det er tydelig at det er fremtiden. Jeg grøsser av meg selv når jeg skriver dette, men kanskje det ikke er så dumt at barn lærer seg nettbrett, det har vel noen positive sider med seg også som kan utvikle hjernen på andre måter. Fortiden til vår generasjon føles så nært, det er ikke lenge siden at man måtte leke ute for å ha noe å finne på etter skolen, da alt en mobil var (som man fikk i fjortistida, glem ipad) var "Snake"... Og internett var noe man måtte koble opp, vente i evigheter på og man var livredd for å gjøre feil-

Om jeg får barn så kommer jeg til å unngå slikt så langt det lar seg gjøre, men dessverre så er teknologi så mye i dag, og det er fælt å føle at barnet blir hengende etter, selv om man føler det er helt håpløst at de skal sitte å klasse på en Ipad i barnehagen. Så det er en utrolig vanskelig situajson...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk! Kamelene som må svelges kommer i rekke og rad for hvert år som går som forelder. Jeg har marsjert en del av dem ned spiserøret for å si det sånn! :fnise: Det var ikke måte på for hvordan mine barn aldri skulle ditt eller datt før de kom til verden, men jeg danser en annen dans i dag for å si det sånn! :P

Anonymkode: dc024...5ed

Nettopp :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Darkannie skrev:

Ikke her vi bor ihvertfall. Da får man vel røske opp familien og flytte. Eller ha hjemmeskole. Finnes sikkert løsninger. 

 

Jeg svarte bare på spørsmålet om hvorvidt det eksisterer eller ikke :) Man må jo nesten veie litt for/imot her. Personlig ville jeg nok ikke hatt noe i mot at barna mine brukte IPad i skolesammenheng, men tenkte å foreslå dette for de som kanskje vil ha et Ipad-fritt skolemiljø. Det er jo kjekt å vite, tenkte jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Belladonna skrev:

Jeg svarte bare på spørsmålet om hvorvidt det eksisterer eller ikke :) Man må jo nesten veie litt for/imot her. Personlig ville jeg nok ikke hatt noe i mot at barna mine brukte IPad i skolesammenheng, men tenkte å foreslå dette for de som kanskje vil ha et Ipad-fritt skolemiljø. Det er jo kjekt å vite, tenkte jeg. 

Men er det faktisk sånn at Steinerskolen og montessoriskolene har helt teknologifri undervisning? Er det en del av det de tror på som skoler, at det skal være fritt for teknologi? Jeg bare spør, aner faktisk ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er bare 20 år, men ferdigutdannet om bare litt over ett år og vi planlegger å få barn like etter. 

Jeg omgås med mange mødre, både nybakte og de som har hatt barn noen år. Det virker på meg som at svært mange av barna får seg iPad o.l for å spille på for at de liksom skal bli rolige. Jeg har selv passet et barn på 8 år som er totalt avhengig av PC og telefon der moren lar han bruke dette hele tiden for at hun skal få holde på med sitt. Han har fått dette hele oppveksten og har dermed ikke lært seg å leke som andre barn og gjør ikke annet enn å prate om spillene han spiller og spør meg om han kan låne telefonen min for å spille. Jeg har dermed fått dette litt oppi halsen og har bestemt meg for at jeg skal absolutt ikke kjøpe noe iPad o.l til mitt barn. Jeg ble som mange andre barn oppdratt uten spilling på telefon eller iPad, så da må vel jeg klare å oppdra et barn uten å sette de foran en skjerm. Det virker dog veldig som om at det nesten ikke er lov å si. Det føles jo nesten som at hvis du nekter barnet ditt telefon eller iPad så er du svært streng og firkanta. 
Jeg tenker jo som så at det vil nok være litt av en kamp da mitt barn vil vokse opp og se at "alle" andre barna har sin egen telefon og PC og alt mulig fra de er ganske små, og dermed føle dette som urettferdig, men jeg har en venninne som tenker på samme måte som meg og har snakket skikkelig med barna sine om at det er viktig at de leker på vanlig måte for å bli kreative og at spilling ikke er bra for hodet. Barna der synes det er helt greit nå og de vil ikke spille på iPaden lengre, men leker med lego i stedet. 

Hva tenker dere foreldre her inne? Har dere gitt barna deres iPad og telefon o.l, eller har dere ikke gjort det? 

Anonymkode: cf3ae...045

Synes det høres veldig lurt ut! Ikke at det er noe galt i å spille skjermspill i begrenset tid, men det er heller ikke ille å ikke gjøre det. Unger legger til seg vaner, akkurat som voksne, og det er opp til foreldrene å velge om skjermaktiviteter skal være en del av barndommen deres. Det kommer likevel til et punkt der skjermspill tvinger seg frem, men prøv å utsette det lengst mulig.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Lammelåret skrev:

 Det kommer likevel til et punkt der skjermspill tvinger seg frem, men prøv å utsette det lengst mulig.

En gang, på tidelig 80-tall, ringte mannen min på hos en kamerat.  Klokken var 18, og barne-TV skulle til å start.

"Truls er dessverre ikke hjemme akkurat nå" svarte foreldrene som åpnet døren.
"Å nei, men TV'en er jo hjemme" svarte gutten, og gikk inn og satte seg og så på barne-TV.  Etterpå takket han for seg og gikk hjem igjen.  Den kvelden innså svigermor at slaget var tapt og at det var på tide å skaffe seg TV.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser ikke at jeg nevnte at barna hadde hver sin iPad?! Jeg konstaterte bare at barn bruker iPad i skolesammenheng. Og nei det er ikke nødvendig med iPad, men det er et utmerket læringsverktøy!

Anonymkode: ae950...d88

Selvfølgelig kan det være et godt læringsverktøy, men det kan heller brukes hjemme, og i større alder. Jeg mener at det er helt unødvendig at barn skal bruke ipad i skolesammenheng, for jeg syns at barnehagen og barneskolen skal være arenaer hvor ipad og mobiler er borte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kara W skrev:

En gang, på tidelig 80-tall, ringte mannen min på hos en kamerat.  Klokken var 18, og barne-TV skulle til å start.

"Truls er dessverre ikke hjemme akkurat nå" svarte foreldrene som åpnet døren.
"Å nei, men TV'en er jo hjemme" svarte gutten, og gikk inn og satte seg og så på barne-TV.  Etterpå takket han for seg og gikk hjem igjen.  Den kvelden innså svigermor at slaget var tapt og at det var på tide å skaffe seg TV.

Herlig fortelling!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange uvitende foreldre her. Leser dere ikke rammeplanen i barnehagen deres? Vet dere ikke hva den inneholder? Regjeringen kommer med rammeplanene og de oppdateres jevnlig. Data og ipad er en del av læringen i barnehagene nå, så de aller fleste bhg har dette tilgjengelig. Barn lærer fort og det er en digitalisert verden blitt. Foreldre er da like mye på nett som barn er. Lekser kan også bli gjort via data. Man trenger ikke kjøpe de dyreste til 6/7 tusen heller da.

Anonymkode: eeb57...2b6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca 1995, begynte vi å måtte levere inn skoleoppgaver på data på ungdomsskolen. Mamma og pappa ble derfor tvunget til å investere i datamaskin til hjemmet. Det var rabalder og ramaskrik da også, om hvor unødvendig data var. Man kunne vel skrive innleveringer for hånd!! Men datamaskin ble kjøpt, og alle vet vel hvordan utviklingen har gått siden. Lik det eller ei, det kommer ikke til å stoppe opp, og å skulle forby sine barn til å ta del i teknologien virker nytteløst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er bare 20 år, men ferdigutdannet om bare litt over ett år og vi planlegger å få barn like etter. 

Jeg omgås med mange mødre, både nybakte og de som har hatt barn noen år. Det virker på meg som at svært mange av barna får seg iPad o.l for å spille på for at de liksom skal bli rolige. Jeg har selv passet et barn på 8 år som er totalt avhengig av PC og telefon der moren lar han bruke dette hele tiden for at hun skal få holde på med sitt. Han har fått dette hele oppveksten og har dermed ikke lært seg å leke som andre barn og gjør ikke annet enn å prate om spillene han spiller og spør meg om han kan låne telefonen min for å spille. Jeg har dermed fått dette litt oppi halsen og har bestemt meg for at jeg skal absolutt ikke kjøpe noe iPad o.l til mitt barn. Jeg ble som mange andre barn oppdratt uten spilling på telefon eller iPad, så da må vel jeg klare å oppdra et barn uten å sette de foran en skjerm. Det virker dog veldig som om at det nesten ikke er lov å si. Det føles jo nesten som at hvis du nekter barnet ditt telefon eller iPad så er du svært streng og firkanta. 
Jeg tenker jo som så at det vil nok være litt av en kamp da mitt barn vil vokse opp og se at "alle" andre barna har sin egen telefon og PC og alt mulig fra de er ganske små, og dermed føle dette som urettferdig, men jeg har en venninne som tenker på samme måte som meg og har snakket skikkelig med barna sine om at det er viktig at de leker på vanlig måte for å bli kreative og at spilling ikke er bra for hodet. Barna der synes det er helt greit nå og de vil ikke spille på iPaden lengre, men leker med lego i stedet. 

Hva tenker dere foreldre her inne? Har dere gitt barna deres iPad og telefon o.l, eller har dere ikke gjort det? 

Anonymkode: cf3ae...045

Min første tanke er at det er greit å være idealistisk når man ikke har barn enda... 😄. Deretter tenker jeg at du framstiller det veldig sort-hvitt. Enten forbud eller full avhengighet, liksom! Det er da fullt mulig å begrense bruken. Her i huset er tankegangen å begrense bruken, men vi har ikke faste regler. Dager er forskjellige: Noen dager er barna slitne og får f.x slappe av litt m iPad mellom bhg og fritidsaktivitet. Andre dager begrenser vi det helt. Lørdagsmorgener er det relativt fri tilgang. Da velger de stortsett å se filmer eller barne-tv på NRK super. Husk at IPad ikke er ensbetydende med spill! Den gir også tilgang til mange flotte NRK-produksjoner for barn! Det siste jeg tenker er at du kanskje bør tenke på hva ditt barn mister også. iPad er etterhvert vanlig å bruke også i barnehager og ikke minst på skoler. Jeg vil tro at de fleste barn etterhvert mestrer bruken i relativt ung alder og at de som ikke gjør det, vil kunne skille seg ut også i læringssammenheng. De vil selvf kunne lære det på skolen, men det er noe med å mestre de digitale verktøyene som finnes. Det finnes mange flotte og lærerike apper, og bruker man IPad med sunn fornuft, tenker jeg at det kan være både fint, morsomt og nyttig for barn å mestre det! 

Anonymkode: 5be9d...53b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det totalforbud i heimen til 4års-alderen da ble det så smått introdusert. Nå blir det kun brukt for læring og språk. Ellers må de ut og finne på noe, eller lære seg å kjede seg litt og underholde seg sjøl.

Mobilen får de ikke røre.

Endret av Mearrasámi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Sasandra skrev:

Selvfølgelig kan det være et godt læringsverktøy, men det kan heller brukes hjemme, og i større alder. Jeg mener at det er helt unødvendig at barn skal bruke ipad i skolesammenheng, for jeg syns at barnehagen og barneskolen skal være arenaer hvor ipad og mobiler er borte. 

Det må du jo gjerne mene, men mest sannsynlig er akkurat det slaget tapt...

Anonymkode: 5be9d...53b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det må du jo gjerne mene, men mest sannsynlig er akkurat det slaget tapt...

Anonymkode: 5be9d...53b

Kanskje på offentlige skoler, men har troen på steinerskoler :) har vært i praksis på en steinerskole, og jeg elsket kreativiteten til elevene! Men for all del, jeg er ung og skal jo ikke ha barn enda, og jeg kan godt ha heeelt andre meninger når den tid kommer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 10åring som fortsatt ikke har eget elektronisk utstyr.. Ikke har barnet tv på rommet heller. Kan hende jeg er streng, men jeg ser ikke helt nytten av at barnet har disse tingene. Jeg har så barnet kan benytte seg av div instrumenter, men jeg hiver ut ungen når det er godt vær og jeg ber ungen min gå for å leke på rommet med lekene sine (eller ta med ut i stua).
10 ÅR har jeg faktisk aldri hørt barnet mitt si setningen "jeg KJEDER meg!", og vi har langt fra en fullspekket kalender med treninger og aktiviteter hver dag... Ikke sitter jeg og leker konstant med barnet mitt og barnet mitt er ikke hos venner konstant heller.

Du oppdrar ungen på akkurat den måten du ønsker, det finnes ikke noe rett og galt. De som bruker ipad og pc som barnevakt og tv/radio i stedet for bok før leggetid vil nok se konsekvensen av det siden. På godt og vondt. :) 

Anonymkode: 5013e...d82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedinnlegget blir i mine øyne litt svart/hvitt syn på teknologi. Det er ekstremt viktig å lære barn å begrense seg, men teknologi er svært viktig i dagens samfunn. Det er så mange som har i mot sosiale medier og spill, men det er faktisk svært mye nytte i dette. Altså det å sitte mye foran en pc eller sitte mye i en stol og lese en bok er ikke bra. Derfor må man lære barn å begrense seg, og ha andre aktiviteter. Det å skulle holde barna sine helt unna slike ting blir veldig merkelig. Hvorfor skal de henge bak teknisk fordi mor har et syn om de skal være ut å henge i trær 8 timer om dagen. De har vist at noen barn som spiller kan lære samarbeid, blir flinke teknisk, gode i språk, kan trene opp reaksjonsevnen osv. Dessuten finnes det mye sosialt mellom barn som spiller sammen. Noe svært mange voksne ikke forstår og heller ikke gidder sette seg inn i. Jeg merker jeg blir provosert når folk ikke engasjerer seg i det barnet liker. Uavhengig om det er spille fotball eller spille spill. Hvorfor tror foreldre at det oppstår konflikter når de skal begrense de, og se ned på de fordi like noe som de ikke interesserer seg for. La barn få velge sine aktiviteter og interesser.

Usikker om TS har opplevd et ekstremt barn eller om dette er slikt alle barn i dagens samfunn sliter med. Tror det er kanskje det første siden jeg kjenner flere barn, og de har telefoner osv, men de leker også veldig mye sammen med andre. 

Mitt råd er å sette seg litt inn i hva teknologi er, og hva det kan brukes til. Så kan man heller oppfordre barnet til fysisk lek/aktivitet også. 

Anonymkode: 8f601...f2a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest førstedamen
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

I Trondheim har de en "ipad-barnehage", hver unge får hver sin ipad, og barnehagen blogger. 

Anonymkode: dc024...5ed

Hvorfor? Så foreldrene skal få mer sosialtid med barna da det blir mindre ipad hjemme? Skjønner dette med å henge med i tiden og greier, men man kan jo begynne på barneskolen? Hvorfor er det så positivt og beygnne så tidlig som mulig? Fikk høre i en tråd at jeg ikke burde ha barn grunnet mine "strenge" oppfatninger. Å nå er jeg virkelig usikker her. Er det blitt en så ny tid at små barn skal kunne med slike duppedingser? Jeg er jo bare 24, men hadde ikke telefon før på min 16 års dag. Har alltid lekt ute i skogen uten at foreldrene mine engang visste helt hvor vi befant oss. Ser jo at mine yngre søsken, da spesielt hun minste har hatt en noe mer "innendørs" og mer "overvåket" oppvekst enn meg og mine to andre søsken. Men jeg synes dette bare er trist for hennes del, hun har jo mistet mye slik jeg ser det. Broren min har alltid hatt "spillegalskap" selvom vi bare hadde playstation 1. Så jeg mener min frykt er godt begrunnet, tar jeg helt feil eller folkens?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...