Gå til innhold

Det å IKKE gi et barn iPad og tlf, er det ugreit i dagens samfunn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For min del tenker jeg at barnet kan få lov til å spille litt (kanskje sånne lek og lær-spill) en eller to ganger i uken en halvtimes tid på vanlig PC, men jeg skjønner virkelig fortsatt ikke hvorfor man skal gi ut iPad og telefon til et barn? Jeg ser rett og slett ingenting positivt med det.

 

Anonymkode: cf3ae...045 

Jeg ser ikke logikken. Hvorfor er PC mye bedre enn ipad?? Dessuten tror jeg du får langt mer kvalitet i de lærerike appene på ipad enn på PC, rett og slett fordi det er plattformen utviklerne konsentrerer seg om. Som jeg sa, førsteklassingene her hadde ikke brukt vanlig PC. 

Anonymkode: dc024...5ed

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heldigvis har vi både steiner-barnehager og montesorri-skoler, tenker jeg. Folk får velge selv.

Personlig mener jeg Ipad, dataspill og den slags hører til helgen, så kan man heller lese bøker, leke med de andre barna, bygge lego, være ute, tegne og male, eller velge noe annet blant de tusenvis av aktivitetene barn kan finne på. Dessuten, barn har godt av å ikke alltid underholdes til enhver tid. De lærer å tenke kreativt og må ikke nødvendigvis ty til mobilspill og den slags fordi de kjeder seg så fælt. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe dum å ha ipad/mobil, det er jo gode verktøy for underholding, lære ting, og ellers praktisk på fler måter. Men det er jo greit å ha regler for når det skal brukes. Jeg jobber på barneskole, og der har vi begynt med ipad i undervisningen. Det er mange apper som gjør ting enklere i undervisningen, men barna trives ellers veldig godt med praktisk arbeid og lek også. de legger vekk ipaden når de får beskjed. Hvis ikke, blir de fratatt den, og det vet de.

Jeg har ikke barn selv, men kjenner familier der de har en "familie-ipad", hvor foreldre bestemmer hvem som kan bruke den, til hva og når. Men man må jo ikke ha det, selvfølgelig. Og mobil syns jeg man kan få for eksempel i 6./7.klasse, tidligst. Hvor foreldre kontrollerer at barna faktisk ikke er innom apper med aldersgrense, og de har kontroll på pengebruken. 

Anonymkode: e435d...97d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sasandra skrev:

Jeg er 19 år og har ikke barn, men jeg tenker på akkurat samme måte som deg om mine egne fremtidige barn. Jeg kommer også til å være nøye på barnehagevalg, jeg vil ikke ha barna mine i en barnehage med ipad, fordi barnehagen burde være en skjermfri arena hvor barn kan bruke tiden på å være sosiale og leke sammen. Ellers kommer de jo alle til å være sosiale tilbakestående fordi ingen passet på at de var sosiale og lærte dem hvordan de skal være sosiale! 

Du

 

1 time siden, Sasandra skrev:

Jeg er 19 år og har ikke barn, men jeg tenker på akkurat samme måte som deg om mine egne fremtidige barn. Jeg kommer også til å være nøye på barnehagevalg, jeg vil ikke ha barna mine i en barnehage med ipad, fordi barnehagen burde være en skjermfri arena hvor barn kan bruke tiden på å være sosiale og leke sammen. Ellers kommer de jo alle til å være sosiale tilbakestående fordi ingen passet på at de var sosiale og lærte dem hvordan de skal være sosiale! 

Da sier jeg lykke til med framtidig skolevalg for sønnen eller datteren din. Der bruker de fleste smartboard og Ipad. iPad blir nemlig der sett på som en nyttig læringsverktøy. Skjønner bare ikke det behovet folk har med å være så svart/hvit i tankegangen. Det går da an å begrense bruken, samt bruke resten avbruddet til å leke sammen andre barn. De fleste unger mestrer denne balansen kjempefint! 

Anonymkode: ae950...d88

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du

 

Da sier jeg lykke til med framtidig skolevalg for sønnen eller datteren din. Der bruker de fleste smartboard og Ipad. iPad blir nemlig der sett på som en nyttig læringsverktøy. Skjønner bare ikke det behovet folk har med å være så svart/hvit i tankegangen. Det går da an å begrense bruken, samt bruke resten avbruddet til å leke sammen andre barn. De fleste unger mestrer denne balansen kjempefint! 

Anonymkode: ae950...d88

Det er da mange skoler og barnehager som ikke bruker Ipad! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å være uenig er ikke det samme som å hisse seg opp. Dette er et diskusjonsforum og da er man uenig. Det handler ikke om at noen er sinte. :) 

Anonymkode: cf3ae...045

Er du TS? Siterer henne her "

Sitat

Jeg ble som mange andre barn oppdratt uten spilling på telefon eller iPad, så da må vel jeg klare å oppdra et barn uten å sette de foran en skjerm. Det virker dog veldig som om at det nesten ikke er lov å si. Det føles jo nesten som at hvis du nekter barnet ditt telefon eller iPad så er du svært streng og firkanta.  "

- For meg så virker det ikke som det er konflikt rundt det å ha ipad eller bruke ipad men at TS "nermest ikke får lov til å" si det - altså at hun har kansje tråkket på noen tær med sin beskjed om ipad og telefon og spill. :) Hun er ung, 20 år, uten barn, og fatter kansje ikke helt at hun muligens har vært litt plagsom eller kansje såret noen følelser.

For å ikke spore av, så er det klart at TS kan la være å gi sitt barn en ipad. Det vil jeg anbefale da vi fikk dette i hus og barnet ble raskt avhengig. 

Anonymkode: 25a1f...b4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har ikke ipad både av økonomiske og praktiske grunner. Vi foreldre har begge smartphone og klarer oss med det, barna får ikke bruke de. (6 og 3 år). 

Begge har lært seg ipad av venner og i barnehagen, det er helt uproblematisk for meg, men jeg gidder ikke å ha det hjemme for jeg ønsker ikke det maset som gjerne følger med. Tv har vi klare regler på, så det også slipper vi mas om. Foreløpig har dette fungert greit, de henger med blant venner og på skole/barnehage så da håper jeg det fortsetter slik :)

Vi har en mac førsteklassingen gjør lekser på.

På lange flyreiser/bilturer og venterom har vi faktisk klart å underholde helt uten multimediaprodukter :o Og jeg som jobber i helsevesenet syns faktisk barna som sitter med en eller annen pad er mer masete og ufordragelig enn de barna som ikke har det, men dette kan være tilfeldig selvfølgelig. (ventetiden der jeg jobber kan ofte være såpass lang at barnet blir lei spillingen og ender da opp surere og mer masete enn de som ikke har spilt i det hele tatt)...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smartboard fikk de for 2 år siden på barneskolen her tror jeg. Bare lovord om den fra lærerne. Erfaringen tilsier at barna er mer engasjert i undervisningen og lærer raskere.

Satt på spissen, til dere med totalnekt, hvis skolen barna deres begynner på bruker smartboard, skal de fratas undervisning som bruker smartboard? Som da vil si det meste, siden de ikke lenger har vanlig tavle med kritt. Krever dere eget klasserom med tavle og kritt?

Til info, smartboard fungerer omtrent akkurat som en ipad, bare mye større.

Endret av Darkannie
Info
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker at jeg for et år siden så en video av en liten jente på 1 år som satt på en iPad. Hun satt der og trykket seg inn på både det ene og det andre, zoomet inn, zoomet ut og så videre. Dette kunne hun! Etterpå ble iPaden byttet ut med et vanlig kvinnemagasin med bilde på forsiden. Den lille ungen begynte så å trykke på forsidebildet, forsøkte zoome inn og ut, og så helt fortvilet og forvirret ut når hun ikke fikk det til å "funke".

Jeg har ikke barn selv, men synes det er litt villt at små barn blir introdusert til disse tekonologiske duppedingsene i så tidlig alder. Jeg ser i grunn ikke noe hensikt. Er det mer lærdom for en liten unge å sitte på en iPad enn det er å leke med fysiske leker eller gjenstander? Blir de mer kreativ av dette? At de blir fascinerte av skjermen skjønner jeg godt, og da er det kanskje ikke så rart de sitter rolig i lang tid, men er dette greit? Jeg høres kanskje veldig gammeldags ut, men jeg tenker alt har sin tid. Små barn har da ingen behov for å sitte på en iPad eller lignende i det hele tatt. Tviler sterkt på at de kommer til å bli teknologisk tilbakestående fordi de ikke får ha slike padder hjemme heller. Barn lærer veldig fort uansett alder, og det virker som de blir eksponert for dette både i barnehage og hos venner nå uansett. Dessuten har jeg lest at barna blir fortere utålmodig og frustrert av å bruke slike teknologiske dingser ofte. Jeg synes dessuten det er blitt tragisk at barn skal bli sett ned på sosialt dersom de ikke har egen smartphone eller iPad i dagens samfunn.

Men for all del, nærmest alt kan være greit med måte. Å fullstendig skjerme barna kan vel også av og til ha motsatt hensikt. Så lenge barna først og fremst lærer å være aktive og sosiale, å like å leke ute og å jobbe kreativt, så kan de vel også få knatte på en skjerm av og til...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du

 

Da sier jeg lykke til med framtidig skolevalg for sønnen eller datteren din. Der bruker de fleste smartboard og Ipad. iPad blir nemlig der sett på som en nyttig læringsverktøy. Skjønner bare ikke det behovet folk har med å være så svart/hvit i tankegangen. Det går da an å begrense bruken, samt bruke resten avbruddet til å leke sammen andre barn. De fleste unger mestrer denne balansen kjempefint! 

Anonymkode: ae950...d88

Ipad skal absolutt ikke være en nødvendighet på skolen, og om det skal bli det så må skolen betale for ipader til elevene, fordi skolegangen i Norge skal være gratis. De fleste barneskoler i dag bruker vanlig håndskrift og vanlig pc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fikk barna (7 og 10) egne Ipads til jul. 10 åringen har en (gammel) smartphone som han fikk for 2 år siden. 

Begge spiller om morgenen i helgen frem til frokost. Bortsett fra det begrenser vi bruken til helt unntaksvis. Telefonen brukes til å gjøre avtaler med venner ( alle har telefon). 

Yngste lærte å lese på IPad og eldste bruker sin til å Google i forbindelse med skolearbeid. 

Det virker som at mange av "motstanderne" her tror at det er enten eller. Min erfaring som mor til to skolebarn med venner i samme situasjon er: Barna har lekser, fritidsaktiviter og venner. De sluker bøker og takket være TV og spill er de rågode i engelsk ( mye bedre enn vi voksne var på samme alder). Ja, de spiller litt innimellom, men de gjør mye annet også. Og de lever i en annen verden enn det vi levde i. Hvordan hadde dere opplevd det som barn hvis dere ikke fikk se på Barne-TV fordi foreldrene deres "klarte seg helt fint uten TV når de var barn"? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, tingeling skrev:

Her fikk barna (7 og 10) egne Ipads til jul. 10 åringen har en (gammel) smartphone som han fikk for 2 år siden. 

Begge spiller om morgenen i helgen frem til frokost. Bortsett fra det begrenser vi bruken til helt unntaksvis. Telefonen brukes til å gjøre avtaler med venner ( alle har telefon). 

Yngste lærte å lese på IPad og eldste bruker sin til å Google i forbindelse med skolearbeid. 

Det virker som at mange av "motstanderne" her tror at det er enten eller. Min erfaring som mor til to skolebarn med venner i samme situasjon er: Barna har lekser, fritidsaktiviter og venner. De sluker bøker og takket være TV og spill er de rågode i engelsk ( mye bedre enn vi voksne var på samme alder). Ja, de spiller litt innimellom, men de gjør mye annet også. Og de lever i en annen verden enn det vi levde i. Hvordan hadde dere opplevd det som barn hvis dere ikke fikk se på Barne-TV fordi foreldrene deres "klarte seg helt fint uten TV når de var barn"? 

Selvfølgelig kan det være goder ut av teknologien også som barna får av det. Men så ser jeg også på alder.. noen barn har ipad fra de er 2 år gamle, og jeg personlig syns ikke at barn trenger sånt i barnehagealder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Belladonna skrev:

Det er da mange skoler og barnehager som ikke bruker Ipad! 

Ehhhh, nei !

Anonymkode: ae950...d88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

44 minutter siden, Belladonna skrev:

Det er da mange skoler og barnehager som ikke bruker Ipad! 

Når TS sitt fremtidige barn skal ut i den sosiale verden, er det nok ikke mange skoler og barnehager som henger etter på teknologi fronten. Det oppgraderes over en lav sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Sasandra skrev:

Ipad skal absolutt ikke være en nødvendighet på skolen, og om det skal bli det så må skolen betale for ipader til elevene, fordi skolegangen i Norge skal være gratis. De fleste barneskoler i dag bruker vanlig håndskrift og vanlig pc. 

Ser ikke at jeg nevnte at barna hadde hver sin iPad?! Jeg konstaterte bare at barn bruker iPad i skolesammenheng. Og nei det er ikke nødvendig med iPad, men det er et utmerket læringsverktøy!

Anonymkode: ae950...d88

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du TS? Siterer henne her "

- For meg så virker det ikke som det er konflikt rundt det å ha ipad eller bruke ipad men at TS "nermest ikke får lov til å" si det - altså at hun har kansje tråkket på noen tær med sin beskjed om ipad og telefon og spill. :) Hun er ung, 20 år, uten barn, og fatter kansje ikke helt at hun muligens har vært litt plagsom eller kansje såret noen følelser.

For å ikke spore av, så er det klart at TS kan la være å gi sitt barn en ipad. Det vil jeg anbefale da vi fikk dette i hus og barnet ble raskt avhengig. 

Anonymkode: 25a1f...b4a

Jeg har ikke ytret min mening om iPad til noen andre før, men har lyttet til andre prate om det. Dermed har jeg ikke såret noen :)

Jeg mangler ikke sosiale antenner bare fordi jeg er 20, og fatter utmerket godt om jeg tråkker på tær, og er heller ikke plagsom.

I denne tråden virker det som at hvis barna ikke får bruke telefon eller iPad hver dag så blir de dumme. Det er da absolutt ikke riktig. Barn trenger ikke lære å bruke PC eller iPad fra de er 3 år gamle. Evt vil jeg gjerne se pålitelig forskning som viser at barn i så ung alder som bruker mye elektronikk utvikler seg mer enn barn som lærer det i senere alder. Jeg vokste selv ikke opp med iPad, men har ingen problemer med å bruke det, bare at jeg trenger ikke noe sånt. 

Anonymkode: cf3ae...045

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har sterktinntrykk av at de som engasjerer seg negativt i IPad-debatter er i minst en av følgende kategori:

1. Har ikke barn

2. Har baby

3. Har barn under 3 år.

(4. Har kun ett, lite barn)

Det er ingen foreldre med 3 barn på feks 8, 12 og 16 som sitter på nett og skriver "ikke mitt barn, aldri!!"

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, MapleSirup skrev:

Jeg har sterktinntrykk av at de som engasjerer seg negativt i IPad-debatter er i minst en av følgende kategori:

1. Har ikke barn

2. Har baby

3. Har barn under 3 år.

(4. Har kun ett, lite barn)

Det er ingen foreldre med 3 barn på feks 8, 12 og 16 som sitter på nett og skriver "ikke mitt barn, aldri!!"

Takk! Kamelene som må svelges kommer i rekke og rad for hvert år som går som forelder. Jeg har marsjert en del av dem ned spiserøret for å si det sånn! :fnise: Det var ikke måte på for hvordan mine barn aldri skulle ditt eller datt før de kom til verden, men jeg danser en annen dans i dag for å si det sånn! :P

Anonymkode: dc024...5ed

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ehhhh, nei !

Anonymkode: ae950...d88

Jo, som jeg også har nevnt i et innlegg over. Steinerskoler og Montesorriskoler finnes over hele landet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Darkannie skrev:

Når TS sitt fremtidige barn skal ut i den sosiale verden, er det nok ikke mange skoler og barnehager som henger etter på teknologi fronten. Det oppgraderes over en lav sko.

Som nevnt flere ganger i denne tråden, finnes det steinerskoler og montesorriskoler som tilbyr dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...