Gå til innhold

Spørsmål ang overtidsbetaling


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jobber i en butikk. Har 50% i kontrakten men pga sykdom på arbeidsplassen har jeg de tre neste ukene sagt ja til å jobbe 8-16 mandag til fredag.

Ble spurt av en kollega om å bytte en vakt på søndag da han har bursdag på lørdag og vil feire, og sjefen sa det var ok, selv om jeg da jobber mer enn normal arbeidstid.

Har googlet litt og lest arbeidskontrakten men fremdeles et par ting jeg lurer på: 

- overtid blir beregnet fra når du passerer 40 timer. Vil det da si at jeg må jobbe 2.5 time på søndag før evt overtidstillegg? Eller går det fra første time ettersom det hvis man regner med spisepausene allerede er 40 timer? 

- Får man både overtidstillegg og det vanlige UB-søndagstillegget eller går man da glipp av søndagstillegget? 

- Evt har jeg ikke krav på noe overtidstillegg i det hele tatt siden jeg bare jobbet mine 50% den første uken mnd slik at gjennomsnittet er for lavt? 

Prøvde å spørre sjefen men han virket litt usikker og gav meg ikke noe godt svar :) normal arbeidstid ifølge håndboken er 37,5 timer i en 100% stilling.  

Anonymkode: 14547...d0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal prøve å svare på det jeg vet hvert fall :)

 

I butikk er søndagstillegg den høyeste UB tillegget - altså 92,- ekstra pr time. Dette har man hele søndagen. 

Jeg vet også at når man jobber 100% så må man jobbe et visst antall timer de to første ukene i en mnd for å få overtidsbetalt, men hvordan dette er mht at du har en 50% stilling aner jeg dessverre ikke. I tillegg får man ikke både UB tillegg og overtidstillegg så vidt meg bekjent. Anbefaler deg å ringe til ditt nærmeste Handel og Kontor kontor, de hjelper seg gledelig med disse spørsmålene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 9. februar 2016 at 17.38, AnonymBruker skrev:

Jobber i en butikk. Har 50% i kontrakten men pga sykdom på arbeidsplassen har jeg de tre neste ukene sagt ja til å jobbe 8-16 mandag til fredag.

Ble spurt av en kollega om å bytte en vakt på søndag da han har bursdag på lørdag og vil feire, og sjefen sa det var ok, selv om jeg da jobber mer enn normal arbeidstid.

Har googlet litt og lest arbeidskontrakten men fremdeles et par ting jeg lurer på: 

- overtid blir beregnet fra når du passerer 40 timer. Vil det da si at jeg må jobbe 2.5 time på søndag før evt overtidstillegg? Eller går det fra første time ettersom det hvis man regner med spisepausene allerede er 40 timer? 

- Får man både overtidstillegg og det vanlige UB-søndagstillegget eller går man da glipp av søndagstillegget? 

- Evt har jeg ikke krav på noe overtidstillegg i det hele tatt siden jeg bare jobbet mine 50% den første uken mnd slik at gjennomsnittet er for lavt? 

Prøvde å spørre sjefen men han virket litt usikker og gav meg ikke noe godt svar :) normal arbeidstid ifølge håndboken er 37,5 timer i en 100% stilling.  

Anonymkode: 14547...d0e

Overtid er at man jobber minimum 40 timer på en uke eller 9 timer på en dag(uten tariffavtale) uavhengig av hvor mye du har jobbet tidligere uker har du krav på overtid etter dette, men det er uten pauser, pauser er ikke arbeidstid med mindre dere har tariff som tilsier dette og får timesbetalt. 

Selv har ikke vi tariffavtale og UB-tillegg på jobb, men les tariffavtalen til arbeidsplassen :-) overtidsbetaling skal være på minimum 40% ekstra av alle timer over 40t.

håper dette hjalp litt :-) husk at dette kan variere fra yrke til yrke og bedrift til bedrift. Avhenger også veldig av tariffavtaler, Finn ut hvilke fagorganisasjon bedriften eventuelt har og ring å snakk med de for nøyaktige summer og prosenter :-)

Anonymkode: f75ad...9b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...