Gå til innhold

Noen som har laget langtidskokt kraft?


Gjest Zeitgeist

Anbefalte innlegg

Gjest Zeitgeist

Hei!

Som tittelen sier: Er det noen her som har laget langtidskokt kraft? Hvilke erfaringer har du i såfall? Hva bruker du krafta til etterpå? 

Jeg har lest gjennom en del oppskrifter, og krafta skal koke/trekke over svak varme i alt fra 6 til 48 timer. Enkelte oppskrifter sier at man skal steke bein og grønnsaker først i stekeovnen, andre igjen at man skal ha alt i kokekaret. Noen har eddik i, andre igjen ikke, osv. 

Hadde blitt takknemlig for svar! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du vil ha brun kraft, må du brune beinene først. Til lys kraft bruner man ikke beinene. Jeg har gulrot, sellerirot, purre og løk i kokevannet, det er ikke nødvendig å skrelle grønnsakene først. Fjern "skum" på overflaten når kraften har begynt å koke. La det gjerne koke i 24 timer. Eddik har jeg aldri brukt i kraft, jeg bruker derimot litt salt og pepper, og kanskje noen laurbærblader. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har laget det, ja. :) 

Bein (jeg har brukt en miks av margbein og bibringe) brunes først i ovnen ved sånn ca. 220 g, has over i en stor gryte. Kraftgrønnsaker tilsettes, vann til det dekker (evt også litt rødvin), kokes opp og skummes av. Gjerne litt urter/bouquet garni og hele pepperkorn i også.

Så setter man gryten i stekeovnen uten lokk ved 90 g og lar den stå over natten.

Endret av Aricia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge som 48 timer har jeg aldri kokt kraften, men 6 - 12 timer er det jeg pleier å la det koke når jeg koker kraft på elg og okse. Har man veldig god tilgang på bein, f.eks. etter elgjakt kan man med fordel bytte ut beina underveis. For uten at den blir mørkere, så synes jeg det blir mer smak på kraften når man bruner beina først. Eddik har jeg aldri brukt. Derimot grovdeler jeg gulrøtter, løk og sellerirot og koker det sammen med beina. Gjerne også pastinakk eller persillerot også. Hel pepper og noen laurbærblad er også alltid med. Gjerne også litt estragon, men det er en smakssak. Når kraften er ferdig pleier jeg å ta ut bein, grønnsaker etc. og reduserer (koker inn) med ca. en tredjedel. Forresten bruker jeg vanligvis ikke salt når jeg koker kraft fordi det usaltet kraft gir større valgfrihet når den skal brukes. Fort gjort at det blir for salt hvis man skal bruke andre salte ingredienser i den ferdige retten.

Kraften bruker jeg til supper, sauser og gryter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...