Gå til innhold

Leter etter koselige bygder


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vikariatet mitt går snart ut og jeg vil gå tilbake til usikkerhet mtp jobb (er ufaglært). Jeg bor i en by, men savner å bo mer landlig til. Så i den sammenheng lurer jeg på om noen her vet om småsteder/ landlige steder/ bygder som har fin natur. Jeg tenker at det kan være litt kaldt og "vanskelig" om man bor veldig nord? Men er åpen for det også.

Jeg syns kombinasjonen av litt høye fjell og fjord er fantastisk, noe sånt ville vært midt i blinken. Jeg satt og så på jobb på finn og så en annonse fra Sunndal, noe som jeg syntes så ut som et veldig pent sted.

Noen som kommer fra eller vet om slike steder?

Anonymkode: 67a6b...c34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat slike steder jeg leter etter, takk :)

Tar imot flere forslag

Anonymkode: 67a6b...c34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lebesby eller gamvik kommune. 

Hvordan uttdaning og jobb har du ? Hva slags jobb er du ute etter i en eventuell bygd?

Anonymkode: dce3f...742

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ufaglært. Kan gjøre det meste som ikke krever utdanning. Liker å prøve nye yrker. Har jobbet litt i barnehage, fabrikk, industri og kassajobb. Kassajobb var det kjedeligste, men dagene går så det er greit nok.

 

Anonymkode: 67a6b...c34

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ufaglært. Kan gjøre det meste som ikke krever utdanning. Liker å prøve nye yrker. Har jobbet litt i barnehage, fabrikk, industri og kassajobb. Kassajobb var det kjedeligste, men dagene går så det er greit nok.

 

Anonymkode: 67a6b...c34

Vil gi deg et tips når det gjelder fast arbeid i bygder. Hvis du f.eks velger å skjekke ut gamvik komune, hvor jeg bor som er 71 grader nord og nydelig. Så finner du ingen jobber på nett!!!!! Vi har masse jobber som står "halvåpne" hvor vi har folk som bare vil jobbe noen mnd, men de leter etter folk som vil flytte hit og det er alltid etterspurt. Så derfor må du ringe dem! Ringer du å melder din interesse, da er det lett og slippe inn i en bygd og bosette seg. Velger du f.eks gamvik har jeg flere personen du burde kontakte, og tror det er slik i de fleste småbygder.

Anonymkode: dce3f...742

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lunde i Telemark er kjempefint! Kort vei til alt, og greit med kollektiv transport. 1 time til sjøen, 1 time til høyfjellet, 2 timer til Oslo og 40 min til Skien/Porsgrunn. Telemarkskanalen renner gjennom bygda, og det er 30 min å kjøre til Lifjell som består av mange forskjellige fjell å gå på. Greit med jobber innenfor det meste såvidt jeg vet om, og er heller i lang vei til bygdene rundt om hvor det også bør være greit med jobber :-) Sørlandsbanen går også gjennom hvor toget går fra Oslo til Stavanger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker du å bo i nord eller i sør? I sør er jo kanskje Eiken et sted som kan passe. Der har du elva Lygna som renner langs veien gjennom kommunen og Hekkfjell. Litt info:

http://www.eikeninfo.no/

Det lå dessverre ikke noen stillinger ute der, og jeg vet ikke hvordan arbeidsmarkedet er der.

Skjermbilde-2015-12-13-kl.-11.04.39.png

Anonymkode: bfe76...d05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt jeg vet om bygde-Norge er at det kan være beintøft å komme inn i det sosiale miljøet, og at bygdedyret faktisk lever i beste velgående noen steder. Dette syns jeg du skal ha i bakhodet, og vurdere et sted med flere innflyttere. Lykke til! :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg trodde jeg hadde svart i denne tråden, men det hadde jeg visst ikke. Takk for alle forslagene. Jeg er ganske fleksibel på hvor jeg vil bo, men her om dagen sa samboer at han foretrekker den nedre halvdelen av Norge. Vest-, sør- og østlandet mao.

Den 9.2.2016 at 20.36, Sjay skrev:

Alt jeg vet om bygde-Norge er at det kan være beintøft å komme inn i det sosiale miljøet, og at bygdedyret faktisk lever i beste velgående noen steder. Dette syns jeg du skal ha i bakhodet, og vurdere et sted med flere innflyttere. Lykke til! :)

Det går greit. Samboer og jeg er ganske avslappet når det gjelder andre mennesker sine meninger og fordømmelser. Vi er også såpass unge at vi chatter og snakker mye med venner over nett, skype. Hadde vært fint å få nye venner, men vi er vant til å være litt enstøinger, igrunn. Vi har bodd her som vi bor nå i 4 år og har egentlig ikke noen venner vi kjenner kjempegodt, bare noen bekjente. Vi klarer oss. Og dersom en av oss dør, så tenker den andre at den skal kjøpe ca 5 katter som erstatning ;)

Anonymkode: 67a6b...c34

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som noken før meg har skreve; Volda, eller Ørsta! Ellers er det mange fine mindre plassar både i møre og Romsdal og Sogn og fjordane som har nydelige ville fjell og fjord! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den 9.2.2016 at 17.20, kathrinerr skrev:

Lunde i Telemark er kjempefint! Kort vei til alt, og greit med kollektiv transport. 1 time til sjøen, 1 time til høyfjellet, 2 timer til Oslo og 40 min til Skien/Porsgrunn. Telemarkskanalen renner gjennom bygda, og det er 30 min å kjøre til Lifjell som består av mange forskjellige fjell å gå på. Greit med jobber innenfor det meste såvidt jeg vet om, og er heller i lang vei til bygdene rundt om hvor det også bør være greit med jobber :-) Sørlandsbanen går også gjennom hvor toget går fra Oslo til Stavanger. 

Ulempen er arbeidsmarkedet. Det er ikke så enkelt i store deler av Telemark.... hilsen faglært med urelevant jobb.
men fint, det er det.

Kragerø blir vel mye av det samme, samme med Rjukan. Veldig ulike plasser, men arbeidsmarkedet er noe trangt.

Aner ikke hvordan arbeidsmarkedet er i Fagernes, men det er en fin plass i "fjellheimen" dersom det kunne fristet. Vil du til fjells kan du jo også se på Hallingdal, Nesbyen er vel mest kjente plass der oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nettopp en artikkel i gd.no om at valdres trenger folk til å jobbe der! Og valdres er jo i tillegg helt nydelig!

Anonymkode: 0d376...cfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det var nettopp en artikkel i gd.no om at Valdres trenger folk til å jobbe der! Og valdres er jo i tillegg helt nydelig!

Anonymkode: 0d376...cfb

 Problemet er at de sikkert ikke trenger hvem som helst da.

 De trenger kanskje folk innenfor visse yrker / arbeidsplasser.

 Dermed er vi tilbake til utdannelse og / eller arbeidserfaring igjen.

Anonymkode: adc56...0fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...