Gå til innhold

Synes du iransk er et pent språk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

1 time siden, takk skrev:

Iransk er vel ikke et språk? 

Stemmer det. Farsi (eller persisk, om du vil, likeverdige betegnelser) er det største språket i Iran, men det er "bare" 50-60 % av befolkningen som snakker det også, hvis det er det TS kaller iransk. En farsivariant ved navn tadsjikisk er offisielt språk i Tadsjikistan, og i Afghanistan er også farsi (i en variant kalt dari) det største språket. De tre er veldig like og skiller seg mindre fra hverandre enn mange norske dialekter, og det regnes som varianter av samme språk.

Men joda, jeg synes farsi er ganske pent. Iranere er stort sett fine folk også.

Anonymkode: 91ba7...9f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NEI!!! Høres ut som katta når hun prøver å få opp en hårball!

Anonymkode: 4d6f0...70f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stemmer det. Farsi (eller persisk, om du vil, likeverdige betegnelser) er det største språket i Iran, men det er "bare" 50-60 % av befolkningen som snakker det også, hvis det er det TS kaller iransk. En farsivariant ved navn tadsjikisk er offisielt språk i Tadsjikistan, og i Afghanistan er også farsi (i en variant kalt dari) det største språket. De tre er veldig like og skiller seg mindre fra hverandre enn mange norske dialekter, og det regnes som varianter av samme språk.

Men joda, jeg synes farsi er ganske pent. Iranere er stort sett fine folk også.

Anonymkode: 91ba7...9f4

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Farsi/persisk er mye finere enn tyrkisk og arabisk, høres ikke like hardt ut. Synes jeg da :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er midt på treet. Var sammen med en fra Iran en stund, og var mye hjemme hos familien hans, og det gikk jo i en blanding av persisk og norsk. Lærte meg litt og.

Anonymkode: e5be8...655

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes farsi er sånn medium pent. Ikke det verste, men ikke det peneste. Har familie som snakker farsi så er vokst opp med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Sånn passe, kommer seg jo også an på hvem som snakker det... Noen har pen stemme og snakker vakrere/lunere, andre snakker hardt og litt sint, ikke noe særlig inspirerende.

Men det er vanskelig å lære! Jeg hadde en del timer, men husker ikke et ord!

Noen som vil hjelpe meg med å friske opp hei osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...