Gå til innhold

Trenger hjelp til å vaske sokker!


eplekake123

Anbefalte innlegg

Hei!

Litt flau.... :vetikke:

men er på ferie i Thailand, og på hotelet mitt så er det en vaskemaskin.

Jeg har aldri vasket klær før, så da ser jeg anledninge til å lære det nå! 

Jeg håper kanskje noen kan hjelpe meg her! 

Jeg har fått tak i vaskepulver nå. Jeg tror dette er riktig, alt står på thai! men det ser riktig ut. Jeg skal forresten vaske rundt 15 par med svarte sokker i første omgang. Tror dere dette er rett type? Kan det brukes til alt? å trenger jeg kun dette pulveret, eller trenger jeg mere også?

Så over til vaskemaskinen... Skjønner ikke bæret! til venstre, hva skal jeg velge til sokker? kan noen være så snill og forklare meg hvordan dette fungerer, og hva jeg skal velge og trykke på? :bond: Det er også den skuffen man drar ut. Der er det ett rom hvor det står prewash, et annet hvor det står wash, og en det står softener. Regner med jeg kun skal bruke wash? og hvor mye pulver skal opp i, er det bare å ta en klæsj?

Håper noen kan ta seg tid til å hjelpe meg med dette, hadde vært kanon ålreit! :)

 

IMG_3878.JPG

IMG_3879.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

kast sokkene inni, skru hjulet to hakk til høyre, ha rundt en spiseskje med vaskemiddel i kammeret som ser ut til at er på venste side øverst på maskinen. da har du pulveret i det største rommet :) å trykk på start knappen :) det er sånn jeg ville gjort det. på 60 C så får du fjernet bakterier som gir stinkeføtter ;P

Anonymkode: e1f25...652

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

kast sokkene inni, skru hjulet to hakk til høyre, ha rundt en spiseskje med vaskemiddel i kammeret som ser ut til at er på venste side øverst på maskinen. da har du pulveret i det største rommet :) å trykk på start knappen :) det er sånn jeg ville gjort det. på 60 C så får du fjernet bakterier som gir stinkeføtter ;P

Anonymkode: e1f25...652

å sånn i tilleg; du MÅ ikke ha skyllemiddel men det gir god lukt blandt annet :) 

Anonymkode: e1f25...652

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

kast sokkene inni, skru hjulet to hakk til høyre, ha rundt en spiseskje med vaskemiddel i kammeret som ser ut til at er på venste side øverst på maskinen. da har du pulveret i det største rommet :) å trykk på start knappen :) det er sånn jeg ville gjort det. på 60 C så får du fjernet bakterier som gir stinkeføtter ;P

Anonymkode: e1f25...652

Dette.

Anonymkode: f5f3a...e2a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også ha satt på quick og sentrifugen på 1200. Det gjør du ved å trykke på spinknappen og optionsknappen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar! :) Da prøver jeg nå, ønsk meg lykke til... +_+

Er det også samme prosess med truser, og t-skjorter? 60 grader og 1200 på sentrifugen? :P

Forresten en ting til. Når maskinen er ferdig, hva skal jeg velge for å tørke, eller skal jeg henge det opp bare?

Endret av eplekake123
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest canacas
13 minutter siden, eplekake123 skrev:

Takk for alle svar! :) Da prøver jeg nå, ønsk meg lykke til... +_+

Er det også samme prosess med truser, og t-skjorter? 60 grader og 1200 på sentrifugen? :P

Forresten en ting til. Når maskinen er ferdig, hva skal jeg velge for å tørke, eller skal jeg henge det opp bare?

Undertøy ja, men ikke 60 grader på t-skjortene. 

Heng det til tørk mens du vasker det andre, ellers å du vente med resten av vasken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, canacas skrev:

Undertøy ja, men ikke 60 grader på t-skjortene. 

Heng det til tørk mens du vasker det andre, ellers å du vente med resten av vasken. 

Takk, ja er bare å henge det på tørk i den varmen her :jepp:

Altså, 40 grader på t-skjorter, joggebukser osv? og 60 på sokker, og undertøy? hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest canacas

Det står gjerne på klærne, hvilken temperatur som er anbefalt. Sokker, undertøy, treningstøy, håndklær og sengetøy på 60. Resten på 40. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset foregår vaskingen stort sett slik:

Gensere, skjorter og bukser vaskes på 40 grader, så lenge det ikke er spesifisert noe annet på vaskelappen. 

Undertøy og sokker på 60 grader, her i huset vaskes de ofte sammen med sengetøyet siden det også vaskes på 60. 

Håndklær vaskes på 60- 90, alt etter hvor skittent det er. 

Vanlige klær får seg av og til en runde på 60 grader, men da er det snakk om arbeidsklær som blir veldig skittent, og i tilfeller der ungene er syke og har hatt uhell. 

Håper det kan være til hjelp :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha :fnise:. Nå ser jeg for meg en helt nyskilt mann som aldri har bidratt med husarbeid og aldri startet en vaskemaskin og som har reist til Thailand for å skaffe seg en ung og smekker dame. 

 

Anonymkode: d9cc4...e5c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha :fnise:. Nå ser jeg for meg en helt nyskilt mann som aldri har bidratt med husarbeid og aldri startet en vaskemaskin og som har reist til Thailand for å skaffe seg en ung og smekker dame. 

 

Anonymkode: d9cc4...e5c

Hehe, den var god :) Neida, er på ferie med typen min. Er 21 år, så er vel ikke super ille å ikke kunne det, men på tide nå! Nå er han på trening her, så da får han seg en overaskelse når han kommer tilbake! Håper bare den blir positiv. :P Spent på resultatet...

Tusen takk for all hjelp! :) Da tror jeg forstår hvordan det fungerer...! Ën siste ting! ^^ Kan mørke blått vaskes sammen med sort? eller skal hvitt, sort, og farger vaskes kun hver for seg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, eplekake123 skrev:

Takk for alle svar! :) Da prøver jeg nå, ønsk meg lykke til... +_+

Er det også samme prosess med truser, og t-skjorter? 60 grader og 1200 på sentrifugen? :P

Forresten en ting til. Når maskinen er ferdig, hva skal jeg velge for å tørke, eller skal jeg henge det opp bare?

Trusene tar du sammen med sokkene. Hvis trusene er hvite er det fare for at de blir grå, men det er ikke så farlig. Du kan også legge inn et par håndklær, men pass på at det ikke blir for fullt.

Det ser ut som om vaskemaskinen også er tørketrommel, ihvertfall gjetter jeg det er det "drying" betyr. Det er da et hakk til venstre for toppen. Hvis det er høy luftfuktighet tar det lang tid å lufttørke klær selv om det er varmt.

Vaskepulveret ser ganske riktig ut. Designet er slik det ofte er på vaskemiddel. Bildene av t-skjorter viser at det er til klær, og den blå t-skjorten gjør det sannsynlig at det egner seg til farget tøy.

lykke til :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, eplekake123 skrev:

Hehe, den var god :) Neida, er på ferie med typen min. Er 21 år, så er vel ikke super ille å ikke kunne det, men på tide nå! Nå er han på trening her, så da får han seg en overaskelse når han kommer tilbake! Håper bare den blir positiv. :P Spent på resultatet...

Tusen takk for all hjelp! :) Da tror jeg forstår hvordan det fungerer...! Ën siste ting! ^^ Kan mørke blått vaskes sammen med sort? eller skal hvitt, sort, og farger vaskes kun hver for seg? 

Det skal nok gå bra ja. Sort kan vaskes med andre farger, men det kan være lurt å ikke blande med andre farger når plagget skal vaskes for første gang. Enkelte plagg kan ha mye overskuddsfarge som kan farge av på resten av vasken, så det kan være lurt å være obs på det om du har kjøpt plagg med sterke farger. Har det vært vasket et pat ganger før så skal det gå bra :) Hvitt og lyse klær vaskes i egen vask for å unngå at det blir grått. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde absolutt slenge inni trusene og gjerne ett par hånduker også. Er ganske unødvendig å sette på en vask med 15 sokker først også en med truser etterpå. 

Det går helt fint å blande farger (spesielt på truser, sokker osv). Gjør det selv hele tiden, og har aldri opplevd at hvite trusee/sokker har blitt grå :)

Anonymkode: 871b1...b1e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, eplekake123 skrev:

Hehe, den var god :) Neida, er på ferie med typen min. Er 21 år, så er vel ikke super ille å ikke kunne det, men på tide nå! Nå er han på trening her, så da får han seg en overaskelse når han kommer tilbake! Håper bare den blir positiv. :P Spent på resultatet...

Tusen takk for all hjelp! :) Da tror jeg forstår hvordan det fungerer...! Ën siste ting! ^^ Kan mørke blått vaskes sammen med sort? eller skal hvitt, sort, og farger vaskes kun hver for seg? 

Svart kan fint vaskes sammen med mørke farger. Hvitt skal vaskes med hvitt, og eventuelt sammen med helt lyse pastellfarger, og farget sammen med farget. Må nesten si at jeg syntes du er litt søt :fnise: er selv 22 år bare, men begynte å vaske klær selv på ungdomskolen, om jeg bar alene hjemme en helg, eller fordi jeg ville hjelpe til hjemme. Samboeren min var mer som deg da, hadde aldri rørt en vaskemaskin før vi flyttet sammen :fnise: 

Anonymkode: 96196...5cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hehe, tusen takk alle sammen. :) Var jo ikke noe sak dette! Da er jeg i full sving som husmor :fnise:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...