Gå til innhold

Dagens arbeidsmarked skaper flere sosialklienter


Gjest AnonGangerTo

Anbefalte innlegg

Gjest AnonGangerTo

Når dagspengene tar slutt og man er fremdeles arbeidsledig pga en beintøff arbeidsmarked, blir man ufrivillig sosialklient. Tusenvis av mennesker med mye utdannelse og kompetanse blir redusert til sosialklienter. Politikerne gjør ikke en dritt for arbeidssøkerne fordi de er mer opptatte av å sløse bort pengene på økonomiske migranter. 

Da lurer jeg på om politikerne ønsker seg flere sosialklienter i landet. Er det målet deres? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jobber nok. Svenskene drar hjem, og bygdene fraflyttes. Det er jobber nok, et annet sted, en annen bransje. Man må bare få alle til å innse at det ikke er en menneskerett å jobbe med millionlønn i Statoil, så ordner det seg nok. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonGangerTo
6 minutter siden, Fjompen skrev:

Det er jobber nok. Svenskene drar hjem, og bygdene fraflyttes. Det er jobber nok, et annet sted, en annen bransje. Man må bare få alle til å innse at det ikke er en menneskerett å jobbe med millionlønn i Statoil, så ordner det seg nok. 

Personlig er jeg ikke interessert i å få millionlønn i Statoil, om de så hadde tilbudt meg det. Jeg vil være takknemlig med 400 k i året. Jobbene finnes men man får ikke de fordi det er 200-1000 søkere per stilling. Det hjelper ikke engang å kjenne noen som jobber der du søker.

Vært arbeidsledig i 1 år. Det har ikke ordnet seg for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer fra et område inne i landet, kun 2,5 timer fra Oslo. Her har vi tilnærmet ingen arbeidsledighet (0,7% ved sist telling), men vi mangler masse arbeidskraft.
Området sliter med fraflytting og det er dessverre slik at ungdommen som må ut av dalen for å ta utdanning, ikke kommer tilbake.
Det er derfor stor etterspørsel etter fagutdannede folk innen både helse, bygg og industri.
Vi har også mange hoteller i området som sliter med å skaffe nok servitører og renholdspersonell. De gangene de har annonser ute er 90% av alle søkerne svensker eller østeuropeere.
Hvor blir det av alle de arbeidsledige nordmennene?

Jeg kjenner jeg er litt lei av all sutringen over at det er så mye arbeidsledighet i landet når dette absolutt ikke stemmer. Norge er litt mer enn Oslo og Stavanger og arbeidsledigheten sett totalt over hele landet er faktisk veldig liten.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonGangerTo skrev:

Personlig er jeg ikke interessert i å få millionlønn i Statoil, om de så hadde tilbudt meg det. Jeg vil være takknemlig med 400 k i året. Jobbene finnes men man får ikke de fordi det er 200-1000 søkere per stilling. Det hjelper ikke engang å kjenne noen som jobber der du søker.

Vært arbeidsledig i 1 år. Det har ikke ordnet seg for meg. 

Også er det jo også et spørsmål - om hvor mye en skal nedverdige seg selv (fordi, det er jo det det ofte handler om), med tanke på å ta arbeid langt under det en selv anser som ens egne evner og kompetanse.

Anonymkode: ca2a1...bd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonGangerTo
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Også er det jo også et spørsmål - om hvor mye en skal nedverdige seg selv (fordi, det er jo det det ofte handler om), med tanke på å ta arbeid langt under det en selv anser som ens egne evner og kompetanse.

Anonymkode: ca2a1...bd3

Jeg tenker mest på hvordan jeg kan betjene boliglån, den høye borettslagleien samtidig som jeg alenemor til en tenåring, på luselønn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Balian de Ibelin

Det største problemet med arbeidsmarkedet er at det bare er et få talls jobber som blir utlyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Angelheart2 skrev:

Jeg kommer fra et område inne i landet, kun 2,5 timer fra Oslo. Her har vi tilnærmet ingen arbeidsledighet (0,7% ved sist telling), men vi mangler masse arbeidskraft.
Området sliter med fraflytting og det er dessverre slik at ungdommen som må ut av dalen for å ta utdanning, ikke kommer tilbake.
Det er derfor stor etterspørsel etter fagutdannede folk innen både helse, bygg og industri.
Vi har også mange hoteller i området som sliter med å skaffe nok servitører og renholdspersonell. De gangene de har annonser ute er 90% av alle søkerne svensker eller østeuropeere.
Hvor blir det av alle de arbeidsledige nordmennene?

Jeg kjenner jeg er litt lei av all sutringen over at det er så mye arbeidsledighet i landet når dette absolutt ikke stemmer. Norge er litt mer enn Oslo og Stavanger og arbeidsledigheten sett totalt over hele landet er faktisk veldig liten.

Hvor er dette? Jeg ønsker å flytte til bygda fra byen. Jeg tipper der er mange fine steder jeg kunne bodd, men som jeg aldri har hørt om.

Anonymkode: 75544...ed8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Angelheart2 skrev:

Jeg kommer fra et område inne i landet, kun 2,5 timer fra Oslo. Her har vi tilnærmet ingen arbeidsledighet (0,7% ved sist telling), men vi mangler masse arbeidskraft.
Området sliter med fraflytting og det er dessverre slik at ungdommen som må ut av dalen for å ta utdanning, ikke kommer tilbake.
Det er derfor stor etterspørsel etter fagutdannede folk innen både helse, bygg og industri.
Vi har også mange hoteller i området som sliter med å skaffe nok servitører og renholdspersonell. De gangene de har annonser ute er 90% av alle søkerne svensker eller østeuropeere.
Hvor blir det av alle de arbeidsledige nordmennene?

Jeg kjenner jeg er litt lei av all sutringen over at det er så mye arbeidsledighet i landet når dette absolutt ikke stemmer. Norge er litt mer enn Oslo og Stavanger og arbeidsledigheten sett totalt over hele landet er faktisk veldig liten.

Blir jobbene utlyst ut over en annonse i lokalavisen?
Er det faste stillinger eller vikariater?
Er det deltid eller heltid?

Det er ikke så mange ledige fagutdannede innen helse, bygg og industri, arbeidsledigheten rammer andre grupper.
Servitør- og renholdsstillinger er vanligvis deltid, og midlertidige stillinger, og de fleste må ha en heltidsjobb, helst fast, men i alle fall langvarig vikariat, for å flytte.
 

Anonymkode: acb04...3c8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fjompen skrev:

Det er jobber nok. Svenskene drar hjem, og bygdene fraflyttes. Det er jobber nok, et annet sted, en annen bransje. Man må bare få alle til å innse at det ikke er en menneskerett å jobbe med millionlønn i Statoil, så ordner det seg nok. 

Jobber i en annen bransje som man ikke har noen kvalifikasjoner for...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir jobbene utlyst ut over en annonse i lokalavisen?

Anonymkode: acb04...3c8

Dette har jeg forresten merket. På finn og nav finner jeg ingenting, men om jeg søker opp en lokal bygdekommune, så er der raskt en eller flere jobber jeg ikke så på finn. Det er litt dumt for oss som har lyst å flytte til bygda og kan gjerne flytte langt fra der vi allerede bor. Hadde de lyst ut på finn, kanskje de hadde fått flere innflyttere, de kunne gitt outsidere en bedre sjanse.

Anonymkode: 75544...ed8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonGangerTo skrev:

Personlig er jeg ikke interessert i å få millionlønn i Statoil, om de så hadde tilbudt meg det. Jeg vil være takknemlig med 400 k i året. Jobbene finnes men man får ikke de fordi det er 200-1000 søkere per stilling. Det hjelper ikke engang å kjenne noen som jobber der du søker.

Vært arbeidsledig i 1 år. Det har ikke ordnet seg for meg. 

Det er jo bare å flytte. Innlegget rett under det jeg siterer her sier jo det samme som jeg sier; Det finnes steder i landet hvor de skriker etter arbeidskraft. Det finnes flust av relativt godt betalte jobber der man ikke trenger høy utdannelse, men få av dem i de største byene der alle skal bo fordi det er så moteriktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Også er det jo også et spørsmål - om hvor mye en skal nedverdige seg selv (fordi, det er jo det det ofte handler om), med tanke på å ta arbeid langt under det en selv anser som ens egne evner og kompetanse.

Anonymkode: ca2a1...bd3

Ville du ansatt en med doktorgrad til å sitte i kassen om du var sjefen? Tror du han ville fortsatt å søke videre etter andre jobber som han er kvalifisert til, eller blitt værende i kassen de næreste 5 årene? Realiteten er faktisk slik at arbeidsgiver gir jobben til en som de tror blir værende slik at de slipper å lyse ut stillingen og gå gjennom alt det arbeidet mange ganger i året. Da sier det seg selv at man ikke tar den som er langt overkvalifisert når du uansett har mange 100 søkere.

Anonymkode: f052e...d53

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonGangerTo
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville du ansatt en med doktorgrad til å sitte i kassen om du var sjefen? Tror du han ville fortsatt å søke videre etter andre jobber som han er kvalifisert til, eller blitt værende i kassen de næreste 5 årene? Realiteten er faktisk slik at arbeidsgiver gir jobben til en som de tror blir værende slik at de slipper å lyse ut stillingen og gå gjennom alt det arbeidet mange ganger i året. Da sier det seg selv at man ikke tar den som er langt overkvalifisert når du uansett har mange 100 søkere.

Anonymkode: f052e...d53

Jeg ville med glede sittet i kassen på Rema. Hvordan danker jeg ut 900 søkere? Det var antallet som søkte på en slik stilling i fjor høst. 

Så egentlig det er holdningene til sjefene som er feil. Hva om alle fikk en sjanse? Jeg bryr meg ikke i det hele tatt om min doktorgrad og skulle ønske jeg kunne strykke den vekk fra min CV men såpass uærlig er jeg ikke. 

 

Endret av AnonGangerTo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Fjompen skrev:

Det er jo bare å flytte. Innlegget rett under det jeg siterer her sier jo det samme som jeg sier; Det finnes steder i landet hvor de skriker etter arbeidskraft. Det finnes flust av relativt godt betalte jobber der man ikke trenger høy utdannelse, men få av dem i de største byene der alle skal bo fordi det er så moteriktig. 

Det er to problemer med dette argumentet.

1. De fleste kan ikke flytte for kortvarige deltidsstillinger, de har ikke råd til det!

2. De fleste arbeidsgivere vil ikke ansette høyt utdannede til ufaglærte faste stillinger, fordi de vet at den de ansetter ikke blir værende i stillingen dersom de får en jobb relevant til utdannelsen sin.

Det er ikke bare å flytte uten å ha noe sikkert og stabilt å flytte til.

Anonymkode: acb04...3c8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfordringen er ofte at stillinger ikke lyses ut, men går gjennom nettverk, på kommunene sine egne sider osv. Finn en plass du kunne tenke deg å flytte til, sjekk med kommunen der, evnt lokalt NAV-kontor, lokale Facebookgrupper osv.
En annen ting er jo at de aller fleste vikariat og deltidsstillinger med stor sannsynlighet kan føre til fast jobb/større stilling. Man må begynne en plass.
Det er alltid enklere å få jobb når man allerede har jobb, så om du har muligheten til å karre til deg et vikariat i 50% - og for it!
Du får vist deg frem for en arbeidsgiver, bygger nettverk og er i et miljø der det er letter å snappe opp utsikter til andre jobber.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er to problemer med dette argumentet.

1. De fleste kan ikke flytte for kortvarige deltidsstillinger, de har ikke råd til det!

2. De fleste arbeidsgivere vil ikke ansette høyt utdannede til ufaglærte faste stillinger, fordi de vet at den de ansetter ikke blir værende i stillingen dersom de får en jobb relevant til utdannelsen sin.

Det er ikke bare å flytte uten å ha noe sikkert og stabilt å flytte til.

Anonymkode: acb04...3c8

Det er to problemer med svaret ditt:

Jeg nevnte ingenting om deltidsstillinger.

Det er jo såklart en forutsetning at man har fått en jobb og at man i samråd med den nye jobben planlegger å bli i den.

 

Men som unnskyldninger for å sitte hjemme og klage så funker dine innsigelser ypperlig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

og enda værre blir det nå når asylsøkerne skal ut i jobb med engang, da må nordmennene ut av sine jobber og inn med billig arbeidskraft 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Fjompen skrev:

Det er to problemer med svaret ditt:

Jeg nevnte ingenting om deltidsstillinger.

Det er jo såklart en forutsetning at man har fått en jobb og at man i samråd med den nye jobben planlegger å bli i den.

 

Men som unnskyldninger for å sitte hjemme og klage så funker dine innsigelser ypperlig. 

Du nevnte ingenting om deltidsstillinger, det er riktig, men du forenklet det hele med å si "det er bare å flytte", og det var denne "fasiten" jeg protesterte på.
Det er ikke alltid "bare å flytte".

Jeg er enig i at man må søke utenfor eget bosted, og flytte hvis man får tilbud om en sikker jobb i et annet fylke.

Men faste stillinger lyses vanligvis ikke ut nasjonalt, de annonseres lokalt, eller formidles gjennom nettverk.
Man kan være villig til å ta hva som helst, og flytte hvor som helst, men hvordan få en jobb man ikke vet eksisterer?
Det er umulig å sjekke alle landets 428 kommunesider, og omtrent 200 lokalaviser, for jobber som kanskje kan passe.

De stillingene som lyses ut, og som er tilgjengelige for alle, er i all hovedsak midlertidige, de aller fleste deltid, selv om det finnes unntak.  Disse er det stor rift om, og de er ofte veldig sesongbaserte og usikre. Slike jobber flytter man ikke for, spesielt ikke om man har en familie.



Jeg er ikke arbeidssøker selv, men jeg har ingen problemer med å se at dagens arbeidssituasjon er vanskelig.
Jeg ser også at det er stor forskjell mellom teori og praksis, og at ting som virker enkelt på papiret ikke er like enkelt i virkeligheten.

Anonymkode: acb04...3c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fjompen skrev:

Det er jo bare å flytte. Innlegget rett under det jeg siterer her sier jo det samme som jeg sier; Det finnes steder i landet hvor de skriker etter arbeidskraft. Det finnes flust av relativt godt betalte jobber der man ikke trenger høy utdannelse, men få av dem i de største byene der alle skal bo fordi det er så moteriktig. 

Nei, det er ikke bare å flytte, hadde det vært så enkelt ville jeg vært borte fra denne byen for lenge siden. Det å flytte koster penger, det har jeg ikke. Skal keg flytte må jeg ha fått jobb i en annen by først...og til og med da får jeg avslag når jeg søker fordi jeg bor for langt borte og ikkr har jeg mulighet å ta ett jobbintervju på 2 dagers varsel heller. 

Har jeg fått jobb i en annen by og har kontrakt så ligger det annerledes, da kan jeg få hjelp. Men jeg må ha den kontrakten i boks før jeg får noe hjelp. Så nei, det er ikke bare å flytte. 

 

Heldigvis har jeg fått litt arbeid nå så jeg klarer meg. Men kjipt er det at jeg likevel taper 3000kr på å arbeide, når jeg kunne sittet hjemme å ille gjort en dritt...;-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...