Gå til innhold

Mistrivsel i lavtlønnet jobb - framtiden for arbeidsledige?


Gjest AnonGangerTo

Anbefalte innlegg

Gjest AnonGangerTo
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å ta tak i situasjonen, begynne et sted og jobbe seg oppover, i stedet for å sitte hjemme og skylde på samfunnet for at ikke du klarer å få deg en toppjobb umiddelbart? Med din holdning kommer du aldri til å få deg en lederstilling, for de må man nemlig gjøre seg fortjent til gjennom hardt arbeid over tid. De færreste må jobbe på 'bunnen' resten av livet, men det kan være en inngangsbillett til arbeidslivet.

Det vil være MYE lettere å få deg en bra jobb hvis du har på din cv at du har stått i jobb hele tiden i påvente av drømmejobben fremfor å motta dagpenger over lang tid. Det kan jeg garantere deg, ingen arbeidsgivere velger kandidater som har vært passive i arbeidsmarkedet hvis de kan velge alternative kandidater som har vært i jobb, selv som renholder feks. 

Må skyndte meg ut av denne tråden før jeg hisser meg skikkelig opp.

Anonymkode: f08f1...032

Kan ikke se at jeg har nevnt at jeg ønsker meg en lederstilling. I min forrige jobb var jeg kontordame i en oljebedrift og trives så godt i det at jeg trodde jeg var kommet til himmelen. Har også jobbet i klesbutikk og som vikar i en annen bransje. 

Du sier at jeg skal begynne et sted. Hvor? Send meg en PM med navn og sted på bedriften, så skal jeg søke. 

Ingen vits for deg å hisse deg opp, det er ikke du som er arbeidsledig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror nok mangelen på trivsel i lavlønte jobber ikke nødvendigvis kommer av oppgavene en utfører, men fordi en selv ikke vil ha en lavlønnet, lavstatus jobb. Men dette er gjerne de samme menneskene som ser ned på de som har disse yrkene og har vært med på å gjøre dem lavstatus. De møter på en måte seg selv i døra og for å slippe så spiller de trivsel-kortet. Sier ikke det ikke går an å vantrives så ille på jobb at en har behov for sykemelding, men da er det gjerne dårlig ledelse, konflikter eller noe slikt i bildet, ikke oppgavene i seg selv.

Anonymkode: 6e2b7...785

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å ta tak i situasjonen, begynne et sted og jobbe seg oppover, i stedet for å sitte hjemme og skylde på samfunnet for at ikke du klarer å få deg en toppjobb umiddelbart? Med din holdning kommer du aldri til å få deg en lederstilling, for de må man nemlig gjøre seg fortjent til gjennom hardt arbeid over tid. De færreste må jobbe på 'bunnen' resten av livet, men det kan være en inngangsbillett til arbeidslivet.

Det vil være MYE lettere å få deg en bra jobb hvis du har på din cv at du har stått i jobb hele tiden i påvente av drømmejobben fremfor å motta dagpenger over lang tid. Det kan jeg garantere deg, ingen arbeidsgivere velger kandidater som har vært passive i arbeidsmarkedet hvis de kan velge alternative kandidater som har vært i jobb, selv som renholder feks. 

Må skyndte meg ut av denne tråden før jeg hisser meg skikkelig opp.

Anonymkode: f08f1...032

Men hvordan skal man få en slik jobb når man har utdannelse? Forfalske cven? De færreste gidder å ansette noen som bare er der i påvente av noe bedre?

Anonymkode: 0b87c...08c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonGangerTo
23 minutter siden, SykkelJenny skrev:

Jeg forstår ikke helt hva du vil fram til i denne tråden. Har du høyere utdanning innen helse? I såfall, hvilken utdannelse? Og hvilken erfaring?

Hvis du leser nøye min første setning i HI, vil du finne grunnen til at jeg opprettet denne tråden. Alle ufrivillige arbeidsledige får slengt i trynet den klassiske setningen, "Du må søke og ta alle typer jobb!". Om jeg fant en slik jobb ville jeg tatt den. Så send meg en PM med info om arbeidssted og arbeidsplass hvor jeg kan jobbe. 

Jeg ønsker å forbli anonym på forumet og ønsker ikke å oppgi flere opplysninger om meg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvordan skal man få en slik jobb når man har utdannelse? Forfalske cven? De færreste gidder å ansette noen som bare er der i påvente av noe bedre?

Anonymkode: 0b87c...08c

Det er helt sant, godt poeng. Man må vel sikte seg inn på jobber man er kvalifisert for men ikke altfor overkvalifisert. Men det blir jo et annet issue enn det som diskuteres her, her er det snakk om at TS ikke vil ha en lavstatusjobb fordi det er umotiverende. 

Må bare nevne at de legene som skriver sykemelding pga mistrivsel på jobben har gjort et grovt tjenestebrudd da dette naturligvis ikke er gyldig sykeneldingsgrunn.

Anonymkode: f08f1...032

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å ta tak i situasjonen, begynne et sted og jobbe seg oppover, i stedet for å sitte hjemme og skylde på samfunnet for at ikke du klarer å få deg en toppjobb umiddelbart? Med din holdning kommer du aldri til å få deg en lederstilling, for de må man nemlig gjøre seg fortjent til gjennom hardt arbeid over tid. De færreste må jobbe på 'bunnen' resten av livet, men det kan være en inngangsbillett til arbeidslivet.

Det vil være MYE lettere å få deg en bra jobb hvis du har på din cv at du har stått i jobb hele tiden i påvente av drømmejobben fremfor å motta dagpenger over lang tid. Det kan jeg garantere deg, ingen arbeidsgivere velger kandidater som har vært passive i arbeidsmarkedet hvis de kan velge alternative kandidater som har vært i jobb, selv som renholder feks. 

Må skyndte meg ut av denne tråden før jeg hisser meg skikkelig opp.

Anonymkode: f08f1...032

 

Nå har vel TS strengt tatt ikke sagt, at hun aldri har hatt strøjobber og vært i arbeidslivet i mange år, så la den være. Hun poengterer det faktum at samfunnet legger opp til en ordning som ikke er bærekraftig over tid....dvs hun mener den ikke er det ;)

 

Personlig mener jeg det samme som deg. At man må starte på bunn. Man kan ikke forvente å ta dyr, høy utdanning og gå rett inn i millionyrket rett etter endt skole. De fleste som har hatt suksess, har startet som løpegutt/jente for ett eller annet firma og vist vilje og stå-på initsiativ over flere år. Samtidig er jeg både enig og uenig med TS. Ja jeg tror ikke noen får noe godt utav å jobbe ett sted man misstrives skikkelig i, eller ha en ansatt som misstrives over en periode på år. Statistikken viser høyt sykefravær under slike forhold. Og ett yrke bør være noe man har interesse for. Jeg tror det er veldig få av oss som nyter og storkoser oss på jobb. Jobb ER jobb. Det er ikke bestandig rosa skyer, men det er noe man gjør for å kunne betale regninger å få mat. Man bør forstå at man må stå på og satse selv om man ikke elsker jobben sin. Bit tenna sammen og gjør ta det man kan leve med.


Det mest tragiske med arbeidslivet er vel holdningen mange viser til lavtlønnede yrker. Man blir rett og slett sett ned på dersom man er "vaskehjelp" eller at man står i kiosk/bensinstasjon osv osv. Det er en skam! Jeg syntes ærlig talt det står mer respekt av de som tåler ett lavtlønnet og tøft yrke over mange år og aldri klager, enn de snerpete overbetalte hipsterne som ser på de andre med forakt, basert på hvor mye penger de tjener.  Det er ikke noe problem å gå på jobb hver dag og vite at man får rikelig betalt for jobben man stortrives med. Da er det tyngre å gå på jobb å slite fysisk hardt i 8 timer og få luselønn.

 

Samme foraktelige holdning ser vi ovenfor Nav brukere også. Undersøkelser viser at så godt som alle som har vært i NAV over tid, misstrives sterkt med det og ønsker seg ut i arbeidslivet så hurtig som mulig. Istedet hviler det en slags "Du er jo patetisk! Du er på NAV og snylter samfunnet!"  Undersøkelser viser også at av alle arbeidsledige er det bare snakk om promille av folk som snylter og er såkaldte "Navere". Hvorfor dømme hele systemet fordi en liten promille utnytter ett bra system? Hele poenget med velferdsordningene vi har i Norge er jo at man skal betale til felleskapet og bidra med skatt, slik at jeg selv skal kunne få hjelp den dagen jeg måtte trenge støtte. Vi hjelper oss selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest HarryDotter
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Her er det snakk om at TS ikke vil ha en lavstatusjobb fordi det er umotiverende. 

 

Anonymkode: f08f1...032

 

Slutt å forfalske det TS skriver! Du vet godt, om du leste hele posten hennes at det ikke er det hun sier.

Sitat TS: Om jeg fant en slik jobb ville jeg tatt den. Så send meg en PM med info om arbeidssted og arbeidsplass hvor jeg kan jobbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonGangerTo
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvordan skal man få en slik jobb når man har utdannelse? Forfalske cven? De færreste gidder å ansette noen som bare er der i påvente av noe bedre?

Anonymkode: 0b87c...08c

Det er der problemet ligger. Hvordan skjule at man har utdannet i 13 år? De fleste har mistet bakkekontakten, og aner ikke at man får avslag på lavtlønnede jobber om du i det minste har en bachelor og litt erfaring. Jeg har sluttet å ta slike forslag på alvor. 

Bedre forslag? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden viser med rette at velferdsordningene til arbeidsledige er altfor generøse. Helt sykt at man faktisk kan gå på dagpenger i to år. Skulle maks vært ett år. Det eneste som kan gi folk et spark bak, slutte å skylde på andre og se ned på diverse yrker er at man MÅ. Enten du vil eller ikke. Folk må få en "survival of the fittest" holdning. Sykelønnsordning er også aaaaltfor generøs.  Nordmenn trenger en wake up call. Bortskjemte og snobbete. 

Anonymkode: 8bf67...f0b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, - det er som regel bortkastet å søke alle typer jobb.

Du må søke alle jobber du virkelig har lyst på og hvor du mener du kan gjøre en god innsats, - uavhengig av om jobben er lavere lønnet enn oljejobben din og helt uavhengig om jobben befinner seg et annet sted i landet.

Arbeidsgivere vil ha den riktige medarbeideren som de får beholde, selv om det skulle bli oppgang i oljeindustrien på nytt.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aucaman

Etter syv års utdannelse blir jeg relativt nedfor om jeg ikke får jobb innen mitt fagfelt, men heller må ta lastebillappen eller noe bare for å få jobb. Ikke fordi det er lavstatus, men fordi det ikke er det jeg har jobbet så hardt for og brukt så mye penger på. 

Må jeg så må jeg. Per nå så blomstrer heldigvis yrket min, men en vet aldri når det snur. Når det meste handler om nettverk og catch 22 (erfaring for erfaring) så er det heller ikke usannsynlig at man må ta en jobb som ikke passer i det hele tatt. Det er skremmende og deprimerende, men det ville vært bedre enn å nave for å nave. Tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 9.2.2016 at 10.42, AnonGangerTo skrev:

Da kan du henvise meg en jobb jeg er garantert til å få! Klarer du å gjøre det eller er det bare pisspreik fra deg? 

Hvis du mener at master og doktorgrad innen realfag/helse er tull, da er du helt på bærtur. 

 Du har tydeligvis utdanning og erfaring i boks. 

Jeg føler virkelig med de arbeidsledige nå i disse tider. Jeg trives ikke i jobben min, men er veldig takknemlig for at jeg har den!

Anonymkode: 966b6...748

Endret av Tekola
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonGangerTo skrev:

I disse harde tider hvor det er nærmest umulig å få seg jobb blir mange anbefalt til å søke på lavtlønnede jobber. La oss tenke hypotetisk at alle de som er arbeidsledige i dag får seg en slik jobb, ledigheten går ned og alle stedene/bedriftene blir fornøyde. Det mange ikke evner til å tenke på er trivsel blant de som var tvunget til å takke ja til å bli renholder, vaske eldre på gamlehjem, kjøre drosje, osv. Mistrivsel på jobben øker sjansene for økt fravær og sykemeldinger. Synes dere som er i jobb at vi arbeidsledige fortjener en slik framtid? 

Er det det folk ønsker seg? At vi blir sykemeldt hele tiden? Fordi det er det som kommer til å skje framover om vi takker ja til jobber vi ikke vil ha. Det blir ikke nok psykologer i landet til å ta seg av deprimerte og misfornøyde arbeidstakere. Hvordan blir selvmordsstatistikken i framtiden? 

La oss ikke nevne den store økningen i antall sosialklienter. Det blir tema i en annen tråd. 

For en nedlatende holdning til de som holder landet i gang...

Anonymkode: 2f3b1...691

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trådstarter har nok rett til at mange vil mistrives i sin nye "lavtlønnede" jobb og det vil nok vises på statistikken over sykefravær og lignende. Men dessverre tror jeg at sykelønnsordningene kommer til å strammes inn på, og da må nok mange gå i seg selv å jobbe med både holdninger og psyken for å "holde ut". Jeg er sikker på at man kan tilpasse seg en situasjon som ser dårlig ut til å bli bedre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonGangerTo
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

 Du har tydeligvis utdanning og erfaring i boks. Kanskje det er personligheten det skorter på? Hvis du fremtrer i arbeidsrelaterte situasjoner slik du gjør i denne tråden forstår jeg hvorfor du ikke har jobb. Hvis du fremstår mer sympatisk "i virkeligheten" så må du nok innfinne deg med at jobbmarkedet er dårlig for tiden. Det vil alltid lønne seg å jobbe fremfor dagpenger. Hvis du ønsker å jobbe må du ta det du får og håpe på at det åpner seg andre muligheter senere.

Jeg føler virkelig med de arbeidsledige nå i disse tider. Jeg trives ikke i jobben min, men er veldig takknemlig for at jeg har den!

Anonymkode: 966b6...748

Enda en til som forteller meg at jeg må ta det jeg får uten å konkret si hvor jeg kan jobbe. Har sendt en haug med søknader uten å bli innkalt til intervju. Grunnene: overkvalifisert, ikke kvalifisert, minst 400 søkere, vil ha unge mennesker, manglende sertifikat og bil, mangler fagbrev. 

Som jeg har svart andre, send meg PM med nøyaktig adresse og navn på arbeidsplassen, så skal jeg søke. Foreløpig har jeg ikke fått en eneste PM men dagen er ikke over. 

Føler du virkelig med de som er arbeidsledige for tiden? Når du svarer meg slik som du gjør, er jeg meget i tvil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere som sitter på deres høye hest som gamle kontorrotter. Lurer på hvordan dere ville klart dere som renholdere jeg. Det er ingen pinglejobb! 

Anonymkode: de0d3...b18

Det er sant. Det er en hard jobb, og de som har yrkene på gølvet fortjener mer respekt.

Anonymkode: ff506...422

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonGangerTo
17 minutter siden, Mis(s)Understood skrev:

Nei, - det er som regel bortkastet å søke alle typer jobb.

Du må søke alle jobber du virkelig har lyst på og hvor du mener du kan gjøre en god innsats, - uavhengig av om jobben er lavere lønnet enn oljejobben din og helt uavhengig om jobben befinner seg et annet sted i landet.

Arbeidsgivere vil ha den riktige medarbeideren som de får beholde, selv om det skulle bli oppgang i oljeindustrien på nytt.

 

Endelig en som forstår meg. Jeg tjente ikke all verden som kontordame i oljebransjen. Saken er at jeg er alenemor, uten familie i Norge, og har planer om å flytte inn med kjæresten til sommeren. Fra Bergen til Stavanger. Hva foreslår du at jeg skal gjøre? Bo alene i Finnmark i noen år? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min jobb søker de folk til to jobber som ikke krever erfaring, så jeg kunne sendt deg pm med kontaktinfo ts. Men så rævva holdning som du fremviser i denne tråden gjør at jeg heller tipser noen andre.

Anonymkode: 8a7a4...289

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På min jobb søker de folk til to jobber som ikke krever erfaring, så jeg kunne sendt deg pm med kontaktinfo ts. Men så rævva holdning som du fremviser i denne tråden gjør at jeg heller tipser noen andre.

Anonymkode: 8a7a4...289

Hvor i Norge befinner den jobben seg? 

Anonymkode: ff506...422

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...