Gå til innhold

Mistrivsel i lavtlønnet jobb - framtiden for arbeidsledige?


Gjest AnonGangerTo

Anbefalte innlegg

Gjest AnonGangerTo

I disse harde tider hvor det er nærmest umulig å få seg jobb blir mange anbefalt til å søke på lavtlønnede jobber. La oss tenke hypotetisk at alle de som er arbeidsledige i dag får seg en slik jobb, ledigheten går ned og alle stedene/bedriftene blir fornøyde. Det mange ikke evner til å tenke på er trivsel blant de som var tvunget til å takke ja til å bli renholder, vaske eldre på gamlehjem, kjøre drosje, osv. Mistrivsel på jobben øker sjansene for økt fravær og sykemeldinger. Synes dere som er i jobb at vi arbeidsledige fortjener en slik framtid? 

Er det det folk ønsker seg? At vi blir sykemeldt hele tiden? Fordi det er det som kommer til å skje framover om vi takker ja til jobber vi ikke vil ha. Det blir ikke nok psykologer i landet til å ta seg av deprimerte og misfornøyde arbeidstakere. Hvordan blir selvmordsstatistikken i framtiden? 

La oss ikke nevne den store økningen i antall sosialklienter. Det blir tema i en annen tråd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnonGangerTo
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Er du arbeidsledig skal du være villig til å ta hvilken som helst jobb. Selv en jobb du vil hate. 

Vi er mange der ute som hater jobben våres, men vi står på likevel. Bidrar til samfunnet og tjener våre egne penger istedet for å motta almisser fra NAV. 

Anonymkode: 8bf67...f0b

Så du har høy utdannelse og mer enn 15 års arbeidserfaring? Hva jobber du som og hvorfor kan ikke du få deg en annen jobb? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonGangerTo skrev:

Så du har høy utdannelse og mer enn 15 års arbeidserfaring? Hva jobber du som og hvorfor kan ikke du få deg en annen jobb? 

Tror du helt ærlig at det vil være høyere trivsel blant denne gruppen hvis de går som arbeidsledige over flere år og søker jobber de aldri får?

Jeg vet ikke med deg, men jeg vil heller ha en vaskejobb enn å gå arbeidsledig. Og ja, jeg har høyere utdanning og vil gjerne fortsette på området jeg arbeider nå, men hvis jeg skulle miste jobben, tar jeg en lavtlønnet jobb over det å gå ledig any day. Det er tross alt ikke verre for meg nå enn da jeg var 15-20 år.

Anonymkode: e1d4a...d33

  • Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonGangerTo
9 minutter siden, Jolene skrev:

Dagens arbeidsmarked er deprimerende :( 

Det vet ikke de som er i jobb, og sitter på sin høye hest og forventer at vi skal jobbe for luselønn i jobber vi kommer til å bli sykemeldt i. Hvordan skal vi betale regningene våres? 

Jolene: Er du villig til å få mindre penger enn dagspengene du får i dag eller vaske skrittet til gamlefolk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å bygge seg opp mer studiegjeld akkurat nå er ikke sånn supermotiverende. 

Anonymkode: e0a0c...90c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden er et bevis på at ledighetsordningene våre er ALT for gode. Alle burde ta den jobben de får, når de er arbeidsledige. Så får dere heller søke på andre jobber og komme dere over i en annen stilling så fort det lar seg gjøre. Om du aldri greier å komme deg over i en annen jobb sier det vel mer om deg og dine kvalifikasjoner.

Høyere utdanning innen tullefag er ingen garanti for jobb.

Anonymkode: 89226...a85

  • Liker 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har blitt bortskjemte og krever for mye. Om man blir deprimert av å jobbe som renholder noen år, så er det ens egne holdnigner det er noe galt med. Man kan si til seg selv "jeg skal jobbe som renholder og spare penger, så kanskje finne noe mer spennende senere". Man trenger ikke tenke "stakkars meg med utdanning som må vaske :,("

Alt ligger i hvordan man tar det. Det blir verre dersom folk havner utenfor arbeidslivet og vi opplever økt kriminalitet og uønsket oppførsel fra nordmenn som ikke blir "integrert" med resten. Hva tro dere skjer med de unge gutta som dropper ut av skolen og som er mest rammet på arbeidsledighetsstatistikken. De har kanskje allerede bagasje som gjorde at de droppet ut, og når blir de også nærmest ekskludert fra samfunnet fordi de ikke får jobb. Slike unge mennesker kan bli veldig sinte og bitre.

Anonymkode: d87af...c5a

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonGangerTo
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Denne tråden er et bevis på at ledighetsordningene våre er ALT for gode. Alle burde ta den jobben de får, når de er arbeidsledige. Så får dere heller søke på andre jobber og komme dere over i en annen stilling så fort det lar seg gjøre. Om du aldri greier å komme deg over i en annen jobb sier det vel mer om deg og dine kvalifikasjoner.

Høyere utdanning innen tullefag er ingen garanti for jobb.

Anonymkode: 89226...a85

Da kan du henvise meg en jobb jeg er garantert til å få! Klarer du å gjøre det eller er det bare pisspreik fra deg? 

Hvis du mener at master og doktorgrad innen realfag/helse er tull, da er du helt på bærtur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det tror jeg - og det kommer til å bli tøft for mange kombinert med at arbeidsvilkårene for alle ansatte og særlig lavtlønte er under stadig forringelse. Tenk deg retning av jobb døgnet rundt, hele uken, der man ikke har mulighet eller råd til å ta seg fri i helgene. Når helsa så svikter er det rett ut i fattigdom og elendighet. 

Man vil leve for å jobbe, kort og enkelt. 

Anonymkode: 71fcd...0bc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonGangerTo
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har blitt bortskjemte og krever for mye. Om man blir deprimert av å jobbe som renholder noen år, så er det ens egne holdnigner det er noe galt med. Man kan si til seg selv "jeg skal jobbe som renholder og spare penger, så kanskje finne noe mer spennende senere". Man trenger ikke tenke "stakkars meg med utdanning som må vaske :,("

Alt ligger i hvordan man tar det. Det blir verre dersom folk havner utenfor arbeidslivet og vi opplever økt kriminalitet og uønsket oppførsel fra nordmenn som ikke blir "integrert" med resten. Hva tro dere skjer med de unge gutta som dropper ut av skolen og som er mest rammet på arbeidsledighetsstatistikken. De har kanskje allerede bagasje som gjorde at de droppet ut, og når blir de også nærmest ekskludert fra samfunnet fordi de ikke får jobb. Slike unge mennesker kan bli veldig sinte og bitre.

Anonymkode: d87af...c5a

Jobber du som renholder fordi du må? Jeg har en bedre ide. Hva om du ga meg din jobb? Da skal jeg slutte å være "kravstor". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonGangerTo
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du helt ærlig at det vil være høyere trivsel blant denne gruppen hvis de går som arbeidsledige over flere år og søker jobber de aldri får?

Jeg vet ikke med deg, men jeg vil heller ha en vaskejobb enn å gå arbeidsledig. Og ja, jeg har høyere utdanning og vil gjerne fortsette på området jeg arbeider nå, men hvis jeg skulle miste jobben, tar jeg en lavtlønnet jobb over det å gå ledig any day. Det er tross alt ikke verre for meg nå enn da jeg var 15-20 år.

Anonymkode: e1d4a...d33

Siden du allerede mistrives i jobben din, kan jeg få din jobb? Jeg synes jeg fortjener å ha din jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, AnonGangerTo skrev:

Da kan du henvise meg en jobb jeg er garantert til å få! Klarer du å gjøre det eller er det bare pisspreik fra deg? 

Hvis du mener at master og doktorgrad innen realfag/helse er tull, da er du helt på bærtur. 

Det er ingen jobber du er garrantert å få. Med din høye utdanning burde du jo vite såpass... Ikke god reklame for den høyere utdanningen i Norge?

Dersom det ikke er nok behov for det, eller nok arbeidsplasser er det tull å utdanne folk til det. Derav er utdanningen din tull ja. Hvis du ikke tåler å få deg en annen mindre betalt jobb bare fordi du har doktorgrad er det definitivt tull at du har tatt den utdanningen.

Anonymkode: 89226...a85

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonGangerTo skrev:

Jobber du som renholder fordi du må? Jeg har en bedre ide. Hva om du ga meg din jobb? Da skal jeg slutte å være "kravstor". 

Jeg er renholder.. Forhåpentligvis ikke for alltid

Anonymkode: d87af...c5a

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Er du arbeidsledig skal du være villig til å ta hvilken som helst jobb. Selv en jobb du vil hate. 

Anonymkode: 8bf67...f0b

Til en viss grad er jeg enig. 

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi er mange der ute som hater jobben våres, men vi står på likevel. Bidrar til samfunnet og tjener våre egne penger istedet for å motta almisser fra NAV. 

Anonymkode: 8bf67...f0b

Er du klar over hvor vanskelig det er å komme seg ut av NAV når du først er inni det systemet ?

Anonymkode: 1cf0b...ac2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest SykkelJenny
1 time siden, AnonGangerTo skrev:

I disse harde tider hvor det er nærmest umulig å få seg jobb blir mange anbefalt til å søke på lavtlønnede jobber. La oss tenke hypotetisk at alle de som er arbeidsledige i dag får seg en slik jobb, ledigheten går ned og alle stedene/bedriftene blir fornøyde. Det mange ikke evner til å tenke på er trivsel blant de som var tvunget til å takke ja til å bli renholder, vaske eldre på gamlehjem, kjøre drosje, osv. Mistrivsel på jobben øker sjansene for økt fravær og sykemeldinger. Synes dere som er i jobb at vi arbeidsledige fortjener en slik framtid? 

Er det det folk ønsker seg? At vi blir sykemeldt hele tiden? Fordi det er det som kommer til å skje framover om vi takker ja til jobber vi ikke vil ha. Det blir ikke nok psykologer i landet til å ta seg av deprimerte og misfornøyde arbeidstakere. Hvordan blir selvmordsstatistikken i framtiden? 

La oss ikke nevne den store økningen i antall sosialklienter. Det blir tema i en annen tråd. 

Jeg forstår ikke helt hva du vil fram til i denne tråden. Har du høyere utdanning innen helse? I såfall, hvilken utdannelse? Og hvilken erfaring?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er vel også at man ikke får en slik jobb. Jeg har profesjonsutdannelse, men synes jobben er såpass krevende og jobber så mye at det går utover fritid og helse. Så jeg prøver å "downgrade" meg i øyeblikket, men ser at arbeidsgiver heller legger ut stillingen på nytt enn å gi meg en sjanse.

Anonymkode: 0b87c...08c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å ta tak i situasjonen, begynne et sted og jobbe seg oppover, i stedet for å sitte hjemme og skylde på samfunnet for at ikke du klarer å få deg en toppjobb umiddelbart? Med din holdning kommer du aldri til å få deg en lederstilling, for de må man nemlig gjøre seg fortjent til gjennom hardt arbeid over tid. De færreste må jobbe på 'bunnen' resten av livet, men det kan være en inngangsbillett til arbeidslivet.

Det vil være MYE lettere å få deg en bra jobb hvis du har på din cv at du har stått i jobb hele tiden i påvente av drømmejobben fremfor å motta dagpenger over lang tid. Det kan jeg garantere deg, ingen arbeidsgivere velger kandidater som har vært passive i arbeidsmarkedet hvis de kan velge alternative kandidater som har vært i jobb, selv som renholder feks. 

Må skyndte meg ut av denne tråden før jeg hisser meg skikkelig opp.

Anonymkode: f08f1...032

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som sitter på deres høye hest som gamle kontorrotter. Lurer på hvordan dere ville klart dere som renholdere jeg. Det er ingen pinglejobb! 

Anonymkode: de0d3...b18

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...