Gå til innhold

Dette spørsmålet er til både religiøse og ateister


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Et øyeblikk siden, The Lost Dreamer skrev:

Jeg jeg skjønte det. Det jeg ikke skjønner er hva jeg kan diskutere? Det er jo nettopp derfor jeg mener folk burde være mer åpne... 

Det er der jeg mener folk bør bruke huet og tenke at mennesker kan ha livlig nok fantasi til å skrive hva som helst. Er merkelig å ta bibelen for god fisk uten å finne ut om det som står der faktisk stemmer eller om det bare er oppspinn. Altså menneskene i bibelen fantes gjerne. Men historiene om dem trenger jo ikke stemme

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det som er merkelig er at ateister ikke bare kan svare ja eller nei.

 

Det som også er merkelig er at ingen religiøse svarer. 

Anonymkode: cf35c...a9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det som er merkelig er at ateister ikke bare kan svare ja eller nei.

 

Det som også er merkelig er at ingen religiøse svarer. 

Anonymkode: cf35c...a9e

Øy!

Jeg er jæskla religiøs og jeg svarte på side 4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmålet handler ikke om tro. Det handler om å være åpen for at man tar feil.

Anonymkode: cf35c...a9e

Som jeg skrev så er jeg alltid åpen for å endre mening om noe dersom det kan bevises at jeg tar feil, det gjelder i alt...

Men når det gjelder religion stiller jeg meg sterkt tvilende til at noen slike bevis noen gang dukke opp. Det ligger litt i det å være ateist og, jeg er ikke agnostiker.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg blir det litt som at jeg skal være åpen om at jeg kan ta feil når jeg mener Ole Brumm ikke finnes?

For meg vil det føles like sært og jeg vil se like rart på deg om du prøver å omvende meg til å tro på Ole Brumm, Gud, Allah, osv.... Og jeg ser ikke for meg at det vil komme bevis for at noen av dem har eksistert/eksisterer noen gang. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det som er merkelig er at ateister ikke bare kan svare ja eller nei.

 

Det som også er merkelig er at ingen religiøse svarer. 

Anonymkode: cf35c...a9e

Er du ute etter andel ja/nei så lager du en poll, enkelt og greit. Ganske spesielt å legge ut et spørsmål på et diskusjonsforum og forvente at folk ikke skal begrunne svarene.

Anonymkode: f4eed...9fc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 13.2.2016 at 18.44, AnonymBruker skrev:

Er du ute etter andel ja/nei så lager du en poll, enkelt og greit. Ganske spesielt å legge ut et spørsmål på et diskusjonsforum og forvente at folk ikke skal begrunne svarene.

Anonymkode: f4eed...9fc

Hadde vært utrolig kjedelig

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 13.2.2016 at 12.24, *Mocca* skrev:

For meg blir det litt som at jeg skal være åpen om at jeg kan ta feil når jeg mener Ole Brumm ikke finnes?

For meg vil det føles like sært og jeg vil se like rart på deg om du prøver å omvende meg til å tro på Ole Brumm, Gud, Allah, osv.... Og jeg ser ikke for meg at det vil komme bevis for at noen av dem har eksistert/eksisterer noen gang. 

 

Kristoffer robin var en ordentlig person da og ole brumm var en av kosedyrene hans... så han fins. Men han er/var et leketøy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
Den 9.2.2016 at 9.31, Mann 42 skrev:

II følge bibelen så er det bare EN ting den kristne guden IKKE tilgir. Og det er din manglende tro. Du kan være så god du bare vil, objektivt sett, men tror du ikke så er du fordømt.

 

Nå kan det jo være at den oppfattelsen av Gud ikke er riktig også. Leser man det gamle testamentet, vil man få ett noe hardt inntrykk av konseptet. Det nye derimot....Jesus var vel symbolet på tilgivelse og godhet mot allt og alle?...inkludert sine værste fiender. Ikke veldig hardt og fordømmende spør du meg, men folk oppfatter forskjellig.

Man ser jo hvordan enkelte idag tolker Gud.....hos noen er Gud tydeligvis så svak at han trenger disipler på jorden for å hevne Gud dersom noen gjør narr av Gud. Det betyr heldigvis ikke at Gud er slik. Enkelte skrudde folk gjør gjerne religion til noe som passer best til dems egne ideer og tanker. Da bærer det gjerne galt avsted.

 

Ja TS....hele opplegget med å tro noe betyr.....ja du gjettet riktig: Å TRO. Ingen av oss vet med 100% sikkerhet at det man tror på, enten det er big bang, skaperverket eller at vi spratt på land som rumpetroll for 200 milliarder år siden, er virkelig sant og det eneste riktige. ;) Å påstå noe annet vil være arrogant spør du meg. Men EN teori må jo være sann....Allt må ha oppstått på noe vis...vi har bare ikke fasiten noen av oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
Den 10.2.2016 at 1.19, AnonymBruker skrev:

Ikke når du kaller det mirakler før alle naturlige forklaringer er utelukket.

Anonymkode: 49cca...27c

Noen av oss er bare opptatt av at livet ikke bare består av "bevist eller ikke bevist". I den store sammenhengen har vi jo bare en peanutt til hjerne. Vi er innsekter som kan bli vasket bort dersom moder jord finner ut at hun er lei av oss ;) Vi mennesker er verdensmestere i å tro at vi vet absolutt allt og at vi en vakker dag, mens regnbuen lyser vakkert på himmelen, skal finne ut av nøkkelen til vår eksistens. Sannheten er at vi aldri vil finne ut av det med sikkerhet. Ja vi vil nok finne mange spennede hint om ditt og datt, men bevis for din og min sjel? Hvorfor er din personlighet som den er? Hvorfor kan du tenke fritt og ta selvstendige avgjørelser? Hvorfor kan du føle sorg og glede? Hvor springer det allt utifra?

Hvorfor opplever noen at deres kjære far/bror/kone/søster, som har kroppen full av kreftbyller og som ligger for døden, dagen etter plutselig kan reise seg og spasere ut av sykehuset frisk?.....uten TEGN til sykdom! At du og jeg ikke har opplevd det betyr ikke at det ikke skjer. At jeg skal hardnakket påstå noe slikt ville jeg vært flau over. Arroganse kalles det. Å være åpen for at det kan røre seg ting der ute som jeg ikke rår over er etter min mening den komplette ydmykhet. Å påstå at BARE det jeg tror på må være den ene og fulle sannhet er vel arroganse? Til syvende og sist lener vi oss alle mot noe vi tror på. Enten det er sorte hull, aliens eller Guder. Å anerkjenne at mange av dem kan være riktig tror jeg er veldig sundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
Den 10.2.2016 at 6.29, Maleficenta skrev:

Om du ikke forteller noen eksempler om mirakler du har opplevd hvorfor skal folk tro deg?

 

Hvorfor bry seg med å forklare noe man selv har opplevd når man møter folk som nekter for sitt liv at slikt kan oppleves? Hvor er logikken? De som har sett UFO....om noen kom til deg å sa de hadde sett en over huset deres, ville du trodd dem? Har man bestemt seg for å absolutt ikke ville tror på noe annet enn det man ser rett for øynene sine, vil man aldri tro noe som helst, selv om det skjer rett for nesen sin. Da bortforklarer man det med ett eller annet naturfenomen eller at fiskene feis, eller noe deromkring. Vil man ikke tro så tror man ikke. Case closed ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 10.2.2016 at 16.48, Maleficenta skrev:

Det som gjør at jeg har vansker med å tro på gud er at det sies han er perfekt. At han er ufeilbarlig. Men skapelsen hans er jo ikke perfekt. Hadde vært mer sannsynlig om han faktisk hadde litt feil og mangler..

Du vet at skaperverket hans var perfekt? Men så står det også at det han skapte i perfekt harmoni, ble fordervet av det onde. Han gav menneske evnen til å føle og gi kjærlighet og ha egen fri vilje. Når menneske da velger bort Gud av egen fri vilje er det ikke stor han kan gjøre ifølge bibelen. Mennesker har feil og mangler, og det er også grunnen til at vi har så vanskelig med å forstå at noe annet ikke kan ha feil også.

Anonymkode: 19444...611

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
Den 12.2.2016 at 21.31, Silfen skrev:

Og fri vilje my ass, hadde vi hatt en skaper som elsket oss så hadde han ikke latt oss ødelegge oss selv til den grad vi gjør. Så det er mitt bevis nok i mitt hode for at ingen gud eksisterer.

Ooookay...så dersom man som mor opplever at ett av barna sine, velger av egen frie vilje å leve ett liv i rushelvete og kriminalitet, så har hun ikke elsket barnet sitt?? Lar alle foreldre, som sliter med barn som tar tung rus og bedriver djevelskap, gjøre det fordi dem ikke elsker dem? Hva slags logikk er det? Det er jo det som er selve cluet i kristendommen. Det står jo i bibelen at Gud elsker alle mennesker, men at vi alle har ett fritt valg til å leve det livet vi selv ønsker. Når da enkelte mennesker velger å vie livet sitt til IS og drepe andre som ikke tror det samme som en, eller bruker livet til å lyve, stjele og skape jævelskap for andre og bare tenke på seg selv, så skal altså Gud stå ansvarlig og klandres for det? Menneskelogikk på sitt beste. Lev som en vill og gjør som en vill uten grenser og moral, for deretter å klandre Gud som ikke blander seg inn. Men for all del....Alle har sine ting vi tror på.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, HarryDotter skrev:

Ooookay...så dersom man som mor opplever at ett av barna sine, velger av egen frie vilje å leve ett liv i rushelvete og kriminalitet, så har hun ikke elsket barnet sitt?? Lar alle foreldre, som sliter med barn som tar tung rus og bedriver djevelskap, gjøre det fordi dem ikke elsker dem? Hva slags logikk er det? Det er jo det som er selve cluet i kristendommen. Det står jo i bibelen at Gud elsker alle mennesker, men at vi alle har ett fritt valg til å leve det livet vi selv ønsker. Når da enkelte mennesker velger å vie livet sitt til IS og drepe andre som ikke tror det samme som en, eller bruker livet til å lyve, stjele og skape jævelskap for andre og bare tenke på seg selv, så skal altså Gud stå ansvarlig og klandres for det? Menneskelogikk på sitt beste. Lev som en vill og gjør som en vill uten grenser og moral, for deretter å klandre Gud som ikke blander seg inn. Men for all del....Alle har sine ting vi tror på.

 

Men nå har ikke mor de overnaturlige rvnene gud visstnok skal ha da til å skape mennesker perfekte, noe gud har evnen til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
20 timer siden, Maleficenta skrev:

Men nå har ikke mor de overnaturlige rvnene gud visstnok skal ha da til å skape mennesker perfekte, noe gud har evnen til

Neida...men prinsippene er veldig like. Det heter seg jo i bibelen at "Gud er vår far"...altså skaperen vår, likeså mann og kvinne er "skaper av barnet" de venter sammen. Det står videre i bibelen at Gud har omsorg og ønsker alle mennesker det beste, men at han/hun/det ikke kan styre vår egenvilje/frie vilje. Ingen foreldre heller, som kan styre og bestemme hva barna deres gjør med livet sitt. De kan påvirke det så godt de kan og ønske dem det aller beste, men vi har jo millioner av stjerne eksempler på at mange mennesker IKKE vil følge regler og råd fra andre som har lykkes eller ønsker dem det beste.

Folk havner i masse forskjellige situasjoner til tross for sterke advarsler. Se bare på narkotika! Folk blir advart om å prøve og starte med småting fra de går i barneskole, men alikevel NEKTER de å følge råd. Så ser man hvor det bærer hen og hvor dårlig det går. Slik kan vel konseptet "Gud" også tolkes mener jeg. Mener du Gud skal gripe inn og rette opp deres feil gang på gang? Det er da ikke hans skyld at verden renner over av djevelskap. Ifølge bibelen er det jo en Gud som ønsker oss godt og en Djevel som ønsker oss det motsatte. Hvem hver og enkelt av oss ønsker å bli veiledet av blir ett valg dersom man tror på slikt. Man kan ikke forvente å være storkriminell og drive jævelskap på daglig basis og kreve at den allmektige Gud skal trylle med staven slik at man skal bli lykkelig over natten.

Endret av HarryDotter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 16.2.2016 at 18.16, HarryDotter skrev:

Neida...men prinsippene er veldig like. Det heter seg jo i bibelen at "Gud er vår far"...altså skaperen vår, likeså mann og kvinne er "skaper av barnet" de venter sammen. Det står videre i bibelen at Gud har omsorg og ønsker alle mennesker det beste, men at han/hun/det ikke kan styre vår egenvilje/frie vilje. Ingen foreldre heller, som kan styre og bestemme hva barna deres gjør med livet sitt. De kan påvirke det så godt de kan og ønske dem det aller beste, men vi har jo millioner av stjerne eksempler på at mange mennesker IKKE vil følge regler og råd fra andre som har lykkes eller ønsker dem det beste.

Folk havner i masse forskjellige situasjoner til tross for sterke advarsler. Se bare på narkotika! Folk blir advart om å prøve og starte med småting fra de går i barneskole, men alikevel NEKTER de å følge råd. Så ser man hvor det bærer hen og hvor dårlig det går. Slik kan vel konseptet "Gud" også tolkes mener jeg. Mener du Gud skal gripe inn og rette opp deres feil gang på gang? Det er da ikke hans skyld at verden renner over av djevelskap. Ifølge bibelen er det jo en Gud som ønsker oss godt og en Djevel som ønsker oss det motsatte. Hvem hver og enkelt av oss ønsker å bli veiledet av blir ett valg dersom man tror på slikt. Man kan ikke forvente å være storkriminell og drive jævelskap på daglig basis og kreve at den allmektige Gud skal trylle med staven slik at man skal bli lykkelig over natten.

Men saken er da den at dersom guds skaperverk hadde vært perfekt så hadde ikke mennesker valgt å gjøre fæle eller dumme ting. Da hadde vi bare gjort perfekte valg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den 12.2.2016 at 22.33, The Lost Dreamer skrev:

Det er flott å ha en mening og stå opp for seg selv og meningen, det er jeg fullt for på alle mulige måter. Tror man på noe, burde man ikke la noen som helst forandre troa (så sant denne troa ikke skader medmennesker).

Men jeg syns det er tragisk å nekte for noe man ikke vet noe om. Det er ikke noe skam i å ta feil i noe, spesielt om det gjelder om livet, Gud, verdensrommet etc. For dette er ting vi egentlig ikke har noe bevis for. Ingen har bevis på at Gud finnes, dermed kan man jo ikke gå rundt og nekte for det. Det er ikke bevis på om det er flere vesener som ligner på oss i verdensrommet så en kan ikke nekte for at det finnes noe mer der ute.

For meg er det logisk å være åpen for det meste. Man trenger ikke tro på noe heller, men man kan jo godta det faktum at det er en mulighet for at man tar feil. For meg er også det og tro, og det å være åpen to helt forskjellige ting. Man kan godt tro på en ting, men være åpen for andre muligheter. Man trenger ikke være trangsynt bare fordi man har sin egen tro, for ingen har noe bevis på noen ting. Man trenger heller ikke være trangsynt bare fordi man ikke tror, for igjen, ingen har bevis på noen ting. 

Jeg mener det er viktig å kunne klare å holde sin egen tro, men fortsatt være åpen om visse ting. Jeg har min egen tro som er litt skrudd, men jeg er fullt for at jeg kan ta feil om veldig mye og at jeg er helt på bærtur.

Kunne du tenke deg å tro på det flygende spaghettimonsteret?

Anonymkode: aeaad...76c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 15.2.2016 at 2.51, AnonymBruker skrev:

Du vet at skaperverket hans var perfekt? Men så står det også at det han skapte i perfekt harmoni, ble fordervet av det onde. Han gav menneske evnen til å føle og gi kjærlighet og ha egen fri vilje. Når menneske da velger bort Gud av egen fri vilje er det ikke stor han kan gjøre ifølge bibelen. Mennesker har feil og mangler, og det er også grunnen til at vi har så vanskelig med å forstå at noe annet ikke kan ha feil også.

Anonymkode: 19444...611

Om Gud gir oss fri vilje, er han da lenger allvitende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 15.2.2016 at 2.51, AnonymBruker skrev:

Du vet at skaperverket hans var perfekt? Men så står det også at det han skapte i perfekt harmoni, ble fordervet av det onde. Han gav menneske evnen til å føle og gi kjærlighet og ha egen fri vilje. Når menneske da velger bort Gud av egen fri vilje er det ikke stor han kan gjøre ifølge bibelen. Mennesker har feil og mangler, og det er også grunnen til at vi har så vanskelig med å forstå at noe annet ikke kan ha feil også.

Anonymkode: 19444...611

Er jo litt arrogant av gud å ikke ta noe ansvar overhodet for sitt eget skaperverks feil og mangler. Blir jo litt for enkelt å skylde på djevelen... Er det ikke sånn at gud er mer allmektig enn djevelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest The Lost Dreamer
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kunne du tenke deg å tro på det flygende spaghettimonsteret?

Anonymkode: aeaad...76c

Personlig ikke, men jeg vet om folk på skolen som faktisk tror på det. 

Alt kommer an på hva man har vokst opp med å høre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...