Gå til innhold

Dette spørsmålet er til både religiøse og ateister


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det virker som det bare er ateister som svarer. Det må da være noen religiøse på KG.

Men jeg vil tippe det er like mye arroganse blant dem som det er blant ateistene. Nei det er ikke det at dere ikke tror eller tror på Gud som gjør dere arrogante. Det er det faktum at dere ikke holder muligheten oppe for at dere kan ta feil.

Anonymkode: cf35c...a9e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest førstedamen
7 timer siden, Maleficenta skrev:

Om du ikke forteller noen eksempler om mirakler du har opplevd hvorfor skal folk tro deg?

Gidder bare ikke SKRIVE det her. Send meg gjerne en personlig melding så vi kan chatte eller skype hvis du er veldig interessert. Men tror det finnes mange flere der ute som ser mirakler og opplever det i hverdagen. 

Sa over at jeg ikke har et ønske om å gå lengre inn på dette her på et åpent forum, nettopp fordi når man skriver her, blir det kortfattet og vanskelig å ordlegge seg rett. Kan jeg snakke med deg personlig vil du forså sååå mye bedre hva jeg faktisk mener. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, førstedamen skrev:

Gidder bare ikke SKRIVE det her. Send meg gjerne en personlig melding så vi kan chatte eller skype hvis du er veldig interessert. Men tror det finnes mange flere der ute som ser mirakler og opplever det i hverdagen. 

Sa over at jeg ikke har et ønske om å gå lengre inn på dette her på et åpent forum, nettopp fordi når man skriver her, blir det kortfattet og vanskelig å ordlegge seg rett. Kan jeg snakke med deg personlig vil du forså sååå mye bedre hva jeg faktisk mener. 

Du er sikker på at du har opplevd et mirakel? Et mirakel er en hendelse som tilsidesetter naturlovene og blir av mange oppfattet som et bevis for guddommelig inngripen.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest førstedamen
Et øyeblikk siden, Mann 42 skrev:

Du er sikker på at du har opplevd et mirakel? Et mirakel er en hendelse som tilsidesetter naturlovene og blir av mange oppfattet som et bevis for guddommelig inngripen.

Jepp, hver dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som gjør at jeg har vansker med å tro på gud er at det sies han er perfekt. At han er ufeilbarlig. Men skapelsen hans er jo ikke perfekt. Hadde vært mer sannsynlig om han faktisk hadde litt feil og mangler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Maleficenta skrev:

Det som gjør at jeg har vansker med å tro på gud er at det sies han er perfekt. At han er ufeilbarlig. Men skapelsen hans er jo ikke perfekt. Hadde vært mer sannsynlig om han faktisk hadde litt feil og mangler..

Nå handler ikke dette spørsmålet om hvorfor du tror eller ikke tror. Det handler om å være åpen for at man kan ta feil.

Anonymkode: cf35c...a9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå handler ikke dette spørsmålet om hvorfor du tror eller ikke tror. Det handler om å være åpen for at man kan ta feil.

Anonymkode: cf35c...a9e

Ok jeg skal omformulere meg. Jeg hadde vært mer tilbøyelig til å være åpen for at jeg tar feil, dersom gud ikke ble framstilt som ufeilbarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er religiøs, og ser en mulighet for at jeg tar feil. Om jeg tar feil, har jeg fortsatt levd et bra liv, selv om jeg har begrensinger de fleste ikke-religiøse har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg troende, ikke religiøs, men jeg vet at jeg ikke tar feil av gud, fordi jeg har følt gud i hjertet mitt. Men i mine forsøk på å forstå og definere gud, tar jeg sikkert feil hele tiden.

 

Anonymkode: 165fb...20a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest førstedamen
36 minutter siden, Mann 42 skrev:

Uhu. Til ære for deg tilsidesettes naturlovene hver dag?

Ja du har kanskje rett i at ordet mirakel kan bli litt for sterkt ord å bruke, men føler alikevel at det kan brukes i akkurat dette tilfellet, selvom det ikke er snakk om direkte brudd på naturlover. Er liksom mer hva man forbinder med mirakler og ikke hva ordet mirakel defineres som. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er ateist, og absolutt åpen for at jeg kan ta feil. 
Men pr i dag er det ingen som har kommet med vitenskapelige bevis/argumenter. 
Alle kan dikte opp følelser, vi har utallige forfattere som dikter opp historier, så jeg forholder meg til det som kan baseres på vitenskapelige bevis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg er ateist og da ligger det jo i kortene at jeg tror ikke på noen Gud i det hele tatt. 

Men generelt sett er jeg åpent for alt som kan bevises og det har ingen religion/sekt klart hittil... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

31 minutter siden, førstedamen skrev:

Ja du har kanskje rett i at ordet mirakel kan bli litt for sterkt ord å bruke, men føler alikevel at det kan brukes i akkurat dette tilfellet, selvom det ikke er snakk om direkte brudd på naturlover. Er liksom mer hva man forbinder med mirakler og ikke hva ordet mirakel defineres som. 

Veel, nå BETYR altså ordet "mirakel" "en hendelse som ikke kan forklares av naturlover eller vitenskaplige lover". Det er det et mirakel ER. Når man kommuniserer er det viktig at man er enig om hva ordene betyr.

Soloppganger og barnelatter er vidunderlige og fantastiske og gir deg en utrolig glad følelse, men de er ikke mirakler. Eksempelvis. Hvis du syns du opplever noe vidunderlig hver dag, så er jeg glad på dine vegne. Men med mndre det er hendelser som ikke lar seg forklare på en naturlig måte, så er det ikke mirakler. per def.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest førstedamen
7 minutter siden, Mann 42 skrev:

Veel, nå BETYR altså ordet "mirakel" "en hendelse som ikke kan forklares av naturlover eller vitenskaplige lover". Det er det et mirakel ER. Når man kommuniserer er det viktig at man er enig om hva ordene betyr.

Soloppganger og barnelatter er vidunderlige og fantastiske og gir deg en utrolig glad følelse, men de er ikke mirakler. Eksempelvis. Hvis du syns du opplever noe vidunderlig hver dag, så er jeg glad på dine vegne. Men med mndre det er hendelser som ikke lar seg forklare på en naturlig måte, så er det ikke mirakler. per def.

Ja du har vel egentlig helt rett i det, men tror du imotsetning til andre hvertfall skjønte hva jeg mente. Selv om ordbruken ble feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Commander skrev:

Ser at ironi ikke fungerer spesielt bra skriftlig. Var du Meymaneh, KAIA eller MeS.

Åja, da skjønner jeg. Beklager den reaksjonen fra meg, jeg har bare hørt det sitatet brukt på ramme alvor et par ganger, så jeg tenkte det var det samme her. Ikke så lysten på gjenkjennelse, men Meymaneh rundt 2010.

Anonymkode: 14b0a...672

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 8.2.2016 at 0.41, AnonymBruker skrev:

Er dere åpne for muligheten for at dere kan ta feil ?

 

Anonymkode: cf35c...a9e

Nei!:rasende:

(:ironi:)

 

De som ikke er åpne for at de kan ta feil trenger å lære seg at de ikke er ufeilbarlige og at ingen eier den hele og fulle sannheten. Det heter dessuten "tro" og ikke "viten." Egentlig kan man ikke vite noenting sikkert i det hele tatt, fordi ingen vet absolutt alt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...