Gå til innhold

Dette spørsmålet er til både religiøse og ateister


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er dere åpne for muligheten for at dere kan ta feil ?

 

Anonymkode: cf35c...a9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Absolutt. For min del kan det være hvilken som helst gud, om det så er hinduguder eller Gud fra kristendommen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ateist og ikke åpen for at jeg tar feil.

Anonymkode: f2433...ed7

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ateist og ikke åpen for at jeg tar feil.

Anonymkode: f2433...ed7

Arrogante mennesker finner man over alt.

Anonymkode: cf35c...a9e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ligger litt på midten. Altså, jeg er åpen for alt og jeg tror/håper det fins noe mer der ute. Eneste forskjellen på meg og en religiløs er at jeg ikke vet helt hva det er jeg tror på. Bare at det er noe liksom. 

Så ja, jeg er åpen for at jeg kan ta feil, på at det fins noe mer. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Arrogante mennesker finner man over alt.

Anonymkode: cf35c...a9e

Laget du tråden for å kunne være frekk mot alle som svarer nei, eller bare ateister som svarer nei?

Anonymkode: f2433...ed7

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Laget du tråden for å kunne være frekk mot alle som svarer nei, eller bare ateister som svarer nei?

Anonymkode: f2433...ed7

Religiøse som svarer nei er også arrogante.

Anonymkode: cf35c...a9e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aucaman

Vi tar alle feil om et eller annet. Frem til forrige lørdag hadde jeg aldri trodd Liverpool skulle spille uavgjort mot Sunderland på hjemmebane etter ha ledet 2-0 frem til det var 20 minutter igjen, for eksempel.

Lever et ganske allright liv. Har ikke pult nabodama og ikke tatt livet av noen, hverken frivillig eller ufrivillig. Hvis det er den kristne Gud så forventer jeg at han ser forbi min manglende tro. Hvis ikke er han litt bitchy og da kan sikkert helvete være et bedre sted. Har vært i nok hjem med bitchy eiere. Ikke noe særlig trivelig. Vi må også huske på at Satan ikke har kommet ut med noen bok, så vi har bare den ene siden av historien. 

Jeg har ikke noe problem med døden i seg selv, og trenger heller ikke håpet om livet der etter. Da utgår religion for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er dere åpne for muligheten for at dere kan ta feil ?

 

Anonymkode: cf35c...a9e

Definitivt. Hvis noen kan legge frem bevis for at Gud eksisterer, så vil jeg ta det til etteretning. Hvis det viser seg å være den bibelske guden, altså den som jødene, de kristne og muslimene ber til, så vil jeg skite standpunkt fra å være a-teist til å bli anit-teist, for jeg har ikke noe videre sans for den guden. Men jeg vil ikke avvise solide beviser.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Aucaman skrev:

Vi tar alle feil om et eller annet. Frem til forrige lørdag hadde jeg aldri trodd Liverpool skulle spille uavgjort mot Sunderland på hjemmebane etter ha ledet 2-0 frem til det var 20 minutter igjen, for eksempel.

Lever et ganske allright liv. Har ikke pult nabodama og ikke tatt livet av noen, hverken frivillig eller ufrivillig. Hvis det er den kristne Gud så forventer jeg at han ser forbi min manglende tro. Hvis ikke er han litt bitchy og da kan sikkert helvete være et bedre sted. Har vært i nok hjem med bitchy eiere. Ikke noe særlig trivelig. Vi må også huske på at Satan ikke har kommet ut med noen bok, så vi har bare den ene siden av historien. 

Jeg har ikke noe problem med døden i seg selv, og trenger heller ikke håpet om livet der etter. Da utgår religion for min del.

II følge bibelen så er det bare EN ting den kristne guden IKKE tilgir. Og det er din manglende tro. Du kan være så god du bare vil, objektivt sett, men tror du ikke så er du fordømt.

Det er en av de tingene jeg virkelig finner usmakelig med hele religionen. Jødene er mer pragmatiske. For dem er det mer et spørsmål om å gjøre. Troen er sekundær, så lenge du gjør de riktige tingene.

Det blir kanskje litt som å betale skatt. Ligningsmyndighetene bryr seg ikek så mye om hva du syns om NRK, barnehager, sykehus eller velferdssamfunnet, så lenge du betaler skatten din.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mann 42 skrev:

II følge bibelen så er det bare EN ting den kristne guden IKKE tilgir. Og det er din manglende tro. Du kan være så god du bare vil, objektivt sett, men tror du ikke så er du fordømt.

Det er en av de tingene jeg virkelig finner usmakelig med hele religionen. Jødene er mer pragmatiske. For dem er det mer et spørsmål om å gjøre. Troen er sekundær, så lenge du gjør de riktige tingene.

Det blir kanskje litt som å betale skatt. Ligningsmyndighetene bryr seg ikek så mye om hva du syns om NRK, barnehager, sykehus eller velferdssamfunnet, så lenge du betaler skatten din.

Jeg tror nok din lesning av Det nye testamentet har blitt vel mye farget av den lutherske fortolkningen om sola fide, troen alene, som det mest sentrale. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er dere åpne for muligheten for at dere kan ta feil ?

 

Anonymkode: cf35c...a9e

Jeg hadde blitt strålende fornøyd hvis det dukket opp beviser for en god gud. Inntil videre ser jeg dog ingen ting som tyder på at noe sånt eksisterer, og regner det som ca like sannsynlig som at julenissen ble bevist.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Pterinochilus skrev:

Jeg tror nok din lesning av Det nye testamentet har blitt vel mye farget av den lutherske fortolkningen om sola fide, troen alene, som det mest sentrale. 

Nei, den er farget av at Jesus sa at "ingen kommer til himmelriket uten gjennom meg", og av at han også sa noe i retning av at det fins ingen tilgivelse for å fornekte den hellige ånd.

Skal vi si det en gang til, dere? DET FINS INGEN TILGIVELSE FOR Å FORNEKTE DEN HELLIGE ÅND! Det er den ultimate synd, og garanterer deg en plass i helvete. Det er også den ultimate testen på om du VIRKELIG er ateist. Agnostikere ville aldri finne på å fornekte den hellige ånd, for man vet jo aldri.....

Det er sant nok at den katolske kirken (eller den romerske skjøgen, som mange protestanter kaller den) legger mer vekt på troshandlinger, enn på tro per se, men jeg syns det blir litt for spissfindig. En sk "troshandling" uten tro er verdiløs. Den kan tjene som en demonstrasjon for omgivelsene og som en påminnelse om at det kreves en innsats for å få tilgivelse, for den som virkelig vil ha den. Men er den ikke ledsaget av en virkelig tro, så betyr den ingenting. Og jeg utfordrer deg til å finne en katolsk prest som ville mene at om JEG, som både er ateist og ved flere anledninger har fornektet den hellige ånd (ooops, I did it again!) kunne kjøpe meg noen som helst respitt ved 20 Ave Maria, hvis jeg fortsatt holder på mine overbevisninger..

Selv den siste olje er et tomt rituale med mindre man faktisk mener det når man sier at man vil ha absolusjon og så videre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ateist, og ikke åpen for muligheten for at det finnes en gud. Det ligger liksom litt i korta når man er ateist.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Selv tror jeg ikke det finnes noe gud. Men jeg er åpen for at jeg kan ta feil ja :)

Anonymkode: 67104...467

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Akademikeren skrev:

Jeg er ateist, og ikke åpen for muligheten for at det finnes en gud. Det ligger liksom litt i korta når man er ateist.

 

 

Nei det viser bare at du er en arrogant person. 

Anonymkode: cf35c...a9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er dere åpne for muligheten for at dere kan ta feil ?

Anonymkode: cf35c...a9e

Ja, i og for seg.

Grunnen til at jeg forlot troen, var ikke bare at jeg mistet overbevisningen, men at jeg ble mere og mere bevist at RESULTATET var uønsket: jeg oppdaget at jeg ikke delte verdigrunnlaget til trosapparatet, ideen om himmelen og evig liv fremstår som ett groteskt helvete, og jeg klarer ikke forsone meg med ett menneskesyn som ikke har rom for menneskelighet.

Så hvis jeg har feil, så får jeg ta konsekvensene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...