Gå til innhold

P-piller til 15-åring pga mensen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min datter har veldig uregelmessig mens, selv nå etter fire år. Det kan variere fra to uker til to mnd mellom hver gang. Hun har delvis menssmerter og blør ofte kraftig, gjerne i to uker i strekk. I tillegg er hun veldig premenstruell og kan være et monster en dag eller to før hun får mensen. 

Kan p-piller hjelpe? Evt andre råd?

Hun har ikke kjæreste, så det er ikke nødvevendig for prevensjonens del... Hun fyller 16 år i april btw.

Anonymkode: 049a4...2c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun kan snakke med fastlegen eller helsesøster. 

Anonymkode: f4ca9...71e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å skrive ut p piller nårmikke menstruasjonen er regelmessig er ikke anbefalt. Et av vanlige kriterier er at kvinnen skal ha etablert regelmessige syklusser. 

Men her ville jeg som mamma stilt spørsmålstegn ved om alt er som det skal være med hormoene hennes. Så uregelmessig mens etter 4 år, ville fått mine varselklokker til å ringe. At hun blør så voldsomt kan og tyde på at hun har lav hemoglobin og eller lave jernlagre. Og om hun ikke har det, så vil hun få det ved rikelig blødning, slik du beskriver. 

Bestill en fastlegetime og om mulig følg henne. Diskuter saken med legen og lan legen avgjøre hva som kan og bør gjøres. (Og nei, det er ikke vanlig å gjøre gu under første konsultasjon på en så ung jente. Er det aktuelt, kan hun og henvises til gynekolog med ultralydmulighet.) 

Anonymkode: 23d88...244

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har tenk seg til helsesøster på skolen, men hun kommer ikke tilbake før etter vinterferien. 

Jeg vil gjerne høre om andres erfaringer i slike tilfeller likevel, da jeg selv har lite erfaring med slikt. 

 

Ts

Anonymkode: 049a4...2c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun har tenk seg til helsesøster på skolen, men hun kommer ikke tilbake før etter vinterferien. 

Jeg vil gjerne høre om andres erfaringer i slike tilfeller likevel, da jeg selv har lite erfaring med slikt. 

 

Ts

Anonymkode: 049a4...2c5

Skolehelsesøster gjør ikke annet enn å prate med henne, for så å henvise henne til fastlegen eventuelt til gynekolog, dersom helsesøster har mulighet til det. (Noen har mulighet, andre ikke. Da er det fastlegen igjen, eventuelt privat gynekolog.) 

Helsesøstrene har og bare lov tilmå skrive p pilleresept til dem mellom 16 og 20. Og helsestasjon for ungdom er etter fylte 16 år. Hun kan jo vente de ukene til hun blir 16, samtidig så vil jeg ikke tro andre enn leger vil gi henne utredning for uregelmessig mens før hun eventuelt får hormoner for å forsøke å etablere stabile sykluser. Keg tenker her at det er noe hormonelt som er i ulage som må finnes ut av og behandles. (Uten å ville diagnostisere på nettet! noe jeg tror andre vil kunne komme til å gjøre, da de vil kjenne seg igjen i situasjonen.)

Anonymkode: 23d88...244

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sendt henne til legen for en skikkelig sjekk. Hvis hun har hormonforstyrrelser så er det viktig at hun får rett type p-piller og ikke vare det som helsesøster synes er best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså, det hørtes kanskje litt voldsommere ut enn det faktisk er. Det er ikke sånn at hun blør kraftig i to uker i strekk, men kraftig de første par dagene, og noen ganger kan hun blø et par uker i strekk, men det er ikke ofte det varer så lenge. Jernlagrene var sjekket for et par mnd siden, og de var ok.

Uregelmessigheten kan være familiær, da både jeg og mine søstre også alltid har hatt ustabil syklus. Vi har jo fått p-piller for det, og da har den jo blitt regelmessig.

Helsesøster og/eller skolelegen skriver ut p-piller selv om de ikke er fylt 16. Hvertfall så har flere av vennene hennes på 15 år fått resept på skolen, uten at foreldre blir informert. Eneste forskjellen er at de må betale for pillene før de er 16 år, mens de er gratis fra 16-18 år.

 

ts

Anonymkode: 049a4...2c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter de som sier at dere først bør til dra lege uansett, for å få sjekket at alt er som det skal utover det med mens. Skulle det være andre ting er det ikke vits å begynne med p-piller så tidlig (bivirkninger osv).

Men jeg kan godt dele min erfaring, som er noe lik. Jeg fikk mens når jeg var 12, og frem til jeg var nesten 15 gikk jeg med uregelmessige, til tider kraftige, men oftest langvarige, men ikke så kraftige blødninger. Jeg hadde magesmerter som gjorde meg omtrent sengeliggende i blant også. Jeg kunne blø i 1,5 uke, ha pause i 1,5 og så blø i 2 uker til - for så å ha opphold på 3 uker, og på'n igjen. Og humørsvingningene var ekstreme, selv for en fjortis. Jeg fikk p-piller av fastlegen (hadde med mamma også, men usikker på aldersgrense), og det var en enorm lettelse for min del. Endelig kunne jeg ha kontroll på når blødningene kom, og de varte plutselig bare den uken "de skulle", og det var ikke like vondt.

Jeg har hatt pauser på pilla flere ganger i voksen alder, og det begynner på samme måte kort tid etter jeg slutter. 2 graviditeter har gjort det noe bedre, men ikke helt. Har blitt sjekket for sykdommer og endometriose bl.a, men har ikke funnet noe som helst.

Anonymkode: c2fa8...650

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde masse uregelmessig mens da jeg var tenåring så tror ikke det er så unormalt, det stabiliserte seg når jeg ble voksen. 

Går på minipillen Cerazette og den kan få mensen til å utebli helt og da får man heller ikke smerter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte på P-piller som 15åring. Dog pga jeg hadde kjæreste, men det hjalp godt på smerter og uregelmessig mens også:)

Anonymkode: 04567...7ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde menssmerter og blødning fra helvete som varte nesten 14 dager og hadde 12 dager "Fri".. Det endte til slutt med legebesøk, masse undersøkelser og med resept på p -piller og folsyre og jerntabletter. Etter noen måneder ble jeg smertefri og har fast blødning hver 4.uke som knapt kan kalles mens siden det er så lite og varer en - 3 dager. Jeg var jomfru og nettopp fylt 16, men de tok bare q-tip på meg der nede.  Hadde ikke skikkelig gu før jeg hadde debutert sexuelt. 

Anonymkode: a7017...b81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra til fastlegen, han vet mest sannsynlig bedre enn HS

Anonymkode: 3340f...06e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk utskrevet Cerazette av fastlegen i en alder av 13-14 år. Husker ikke helt om jeg hadde rukket å fylt 14. Dette var pga mye smerter og store blødninger. Dro til legen i den intensjon at det måtte finnes piller for å redusere antall menstruasjoner i løpet av året eller lignende :P Var jo sengeliggende de to første dagene, alltid! Kom ut med minipiller/p-piller og hadde menstruasjon 2 ganger i året i 9 år, kjempefornøyd! Bare min mor som måtte slenge inn at likevel om jeg nå fikk slike piller måtte jeg ikke tro at jeg skulle blir løs på tråden...

Anonymkode: b6789...9b2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både jeg og min søster "måtte" starte på p-piller som 14-åringer pga kraftig mens og sterke smerter. Nå hadde ikke vi særlig uregelmessig, men det å starte på p-piller reddet hverdagen veldig. Det var vår mor som dro oss med til legen, og legen skrev det ut på et blunk. 

Anonymkode: fe862...afb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg begynte på p-piller da jeg var 14 år. Dette var fordi jeg blødde utrolig kraftig og lenge. Det viste seg at dette var Von Wilderbrant, en blødningsforstyrrelse som fører til kraftige menstruasjonsblødninger.  Får datteren din lett blåmerker? Blør hun mye neseblod? I så fall ville jeg fått henne til utredning for dette før du gir henne p-piller. Det kan være avgjørende dersom datteren din skal opereres eller havner i en ulykke.  Jeg gikk på noen andre medisiner fra jeg var 12-14, fordi legen mente det var best å prøve dette før P-piller. Disse tok jeg bare når jeg hadde mensen, tror de het Cyklocapron og demper  blødning. Bruker dem fortsatt dersom jeg skal trekke tenner eller blør mye.

Anonymkode: 1e648...27c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Stakkars. Skulle ønske jeg kunne ha fått veiledning og hjelp til å starte med p-piller allerede når jeg fikk mensen som 11-åring. Det var et sant helvete fra ende til annen. Hadde ekstreme menssmerter og kunne ikke stå oppreist under de verste takene. Da kunne jeg svimle og gå i bakken. Å gå på skolen var i den forbindelse et helvete. Husker med skrekk enkelte skoletur-scenarioer hvor tanta plutselig dukka opp og smertene fulgte hakk i hæl. I tillegg hadde jeg kraftige blødninger som varte i over en uke så jeg følte at jeg ALLTID hadde mensen. Å starte på p-piller i en alder av 16 var en befrielse. Jeg fikk kortere menstruasjoner og smertene var ikke så kraftige. I tillegg kunne jeg hoppe over menstruasjonen mange måneder i strekk (dette er helt ufarlig). Om jeg får en datter og hun opplever det samme skal jeg hjelpe henne umiddelbart fordi jeg husker hvor jævlig det selv var.

Anonymkode: e580a...742

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk p-piller og jern av omtrent samme grunn som dette da jeg var 13.Hadde også ekstreme menssmerter. Gå til lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk p-piller som 13-åring. Startet da på minipillen cerazette og har gått på den siden. Jeg fikk grunnet kraftige menssmerter og til tider uregelmessig mens. Ulempen med cerazette når det handler om uregelmessig mens er at den kan stoppe mensen helt, noe den etter noen år gjorde på meg.

Før jeg fikk p-piller ville min lege teste ut andre løsninger for smertene først, så da gikk det i forskjellige pillekombinasjoner. Når det ikke hjalp og jeg ellers ikke hadde noen problemer med hormonene og sånn fikk jeg p-piller. Jeg vil derfor, i likhet med andre, råde deg til å få datter til lege for en sjekk først. Det er jo ikke unormalt at mensen er uregelmessig i ungdomsårene, men er alltid fint å sjekke ut om det kan være noe annet først :) Jeg vet om personer med uregelmessig mens som har fått hjelp av p-piller for å få den regelmessig. Så det skjer, selv om det sikkert ikke er en optimal løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stakkars. Skulle ønske jeg kunne ha fått veiledning og hjelp til å starte med p-piller allerede når jeg fikk mensen som 11-åring. Det var et sant helvete fra ende til annen. Hadde ekstreme menssmerter og kunne ikke stå oppreist under de verste takene. Da kunne jeg svimle og gå i bakken. Å gå på skolen var i den forbindelse et helvete. Husker med skrekk enkelte skoletur-scenarioer hvor tanta plutselig dukka opp og smertene fulgte hakk i hæl. I tillegg hadde jeg kraftige blødninger som varte i over en uke så jeg følte at jeg ALLTID hadde mensen. Å starte på p-piller i en alder av 16 var en befrielse. Jeg fikk kortere menstruasjoner og smertene var ikke så kraftige. I tillegg kunne jeg hoppe over menstruasjonen mange måneder i strekk (dette er helt ufarlig). Om jeg får en datter og hun opplever det samme skal jeg hjelpe henne umiddelbart fordi jeg husker hvor jævlig det selv var.

Anonymkode: e580a...742

Det er visst en teori om at man slutter å vokse hvis man starter på p-piller, så jeg gjetter på at man må være minst 13-14 for å kunne starte på det. Uansett er det jo horribelt at du ikke fikk hjelp av foreldrene dine og legen din til å finne smertestillende og blødningsdempende medisiner. Jeg startet utprøvingen av en haug smertestillende da jeg var 12, og både min mor og legen tok dette virkelig på alvor for å finne god smertelindring. 

Anonymkode: fe862...afb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...