Gå til innhold

10 år gammel og tatoverer andre?


MalinS

Anbefalte innlegg

Okei, så det er en ting jeg har lenge gått å fundert litt over. Jeg vet jeg har min mening, men jeg vil veldig gjerne høre hva dere mener om saken.

Det har seg slik at et tatoveringsstudio her i Norge har en ansatt, som da har ei datter på 10 år. Jenta ser opp til sin mor og har en stor lidenskap for tatoveringer - og såvidt jeg har forstått, så vil hun da bli tattovør som moren er når hun blir stor. Det er greit nok.

Men det som jeg synes er utrolig feil og egentlig litt skummelt, er at de lar ei 10 år gammel jente tatovere på mennesker. Søsteren min hadde delt demmes bilder, med denne jenta som tar sin første tatovering med nål og blekk - på sin egen mor! Jeg, som selvfølgelig har meninger som alle andre, måtte selvfølgelig kommentere et helt, langt innlegg om hva jeg syntes om den saken. Jeg fikk høre det at ''Jamen, det er ikke farlig, hun har øvd veldig lenge på skinn og slike ting, før hun fikk ''låne'' hud av mora si''. 
Det ser ikke riktig ut, og det høres så langt derifra riktig ut at en 10 år gammel jente skal sitte å tatovere, med utstyr som kan være livsfarlig. Det er ikke leketøy, og et barn skal få lov å være barn - ikke sant? 

Hun er 10 år og har såvidt begynt på livet, og de plasserer slikt utstyr i hendene hennes. Hun trenger fortsatt årevis med erfaring og trening for å kunne komme dit de fleste tatovører er i dag. Jeg sier ikke at hun ikke er flink, men jeg sier at de kanskje burde ha ventet til jenta om ikke annet var begynt på videregående. Eller er det jeg som er helt på bærtur?

Jeg ser bare ikke logikken, for å være helt ærlig. Man må være 18 år for å tatovere seg, men man kan være 10 år for å slippe til med tattoveringsutstyr og sitte å tatovere mennesker? Hva om det plutselig skjedde noe, noe som skremte denne jenta, som da gjorde at hun mista kontroll over utstyret. Hva hadde skjedd da? Dette er noe som kreves dyp konsentrasjon og stødige hender.

Senest i dag kom det et innlegg som lød som følger:
'' -Navn- 10 år har veldig lyst å tatovere mer, så på mandager fra kl 16 er hun klar med nål og blekk!
Hun trenger noen frivillige læret å prøve seg på 😀
Om du /dere vil donere litt tid og hud ,send oss en pm her på siden vår for timeavtale ! '' 

Og så nå nylig: 
''Kjære alle sammen som har skrevet inn til oss med ønske om en Tatovering av -navn- 😀Det er en helt overveldende respons fra dere ,det er helt fantastisk att så mange vil stille opp for henne !

Tusen Tusen Takk alle sammen !!

Vi vil svare dere alle så fort det lar seg gjøre ,hun har nå alle mandager booket frem til juli ,vi booker etter rekkefølge slik som meldingene har kommet inn og vil fortsette med det slik att det blir rettferdig for alle .Om vi får avbestillinger så vil neste i køen bli kontaktet ..vi sletter ingen meldinger !! Vi har snakket med -navn- om hun kunne tenke seg en eller flere dager til i uken..noe hun vil tenke på ,så vi kommer tilbake til det når hun har bestemt seg 😄
Nok en gang er vi helt overveldet og takknemlige for responsen fra dere alle
''

Så spørsmålet mitt til dere lyder som følger: Hva mener dere om at en 10 åring skal få lov å tatovere på mennesker? I en så tidlig alder, mener jeg..
Hva mener dere? Er det forsvarlig eller uforsvarlig?

Jeg mener at det ikke hører hjemme noen plass, at hun er alt for lita til å sitte med et slikt utstyr. Jeg mener at barn skal få være barn så lenge de kan og mens de kan, for når den voksne verden kommer, så er det ikke like mye tid til lek og moro lengre..

 Kjør debatt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Uhumskheter

Ser heller ikke problemet. Hun tegner og er kreativ. Det er personen som blir tatovert det suger for, tviler på noen tvinger jenta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser en mor som støtter sin datters interesser. Det er helt ok. Min venninne brukte symaskinen fra ganske tidlig av (tidlig barneskolen), og den er heller ikke helt ufarlig. 

Det finnes også sportsgrener som ikke er ufarlige, som også barn er med på. 

Jeg har vel ikke allverdens meninger om dette, men synes det er ok så lenge det er datteren som er pådriveren og moren bare en støtte og ressurs.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Er hun noe flink da?

 0g gjør alt sammen på en ordentlig (og hygienisk) måte, med moren sin i nærheten?

Anonymkode: a766f...493

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser heller ikke problemet. Det er ikke som om hun har fått et hjemmekit og står på skolehjørnet i friminuttet. 

Hun har et talent, og et ønske om å utvikle dette. Det er nå mange andre sporter og fritidsaktiviteter som kan føre til skade osv men felles nevneren er at alle har minimal risiko, på lik linje som infeksjoner ved bruk av riktig og sterilisert utstyr. Jentungen får jo ikke holde på helt alene, og foreldrene følger nok både med hva arbeid kunden vil ha, hvilket arbeid hun utfører osv. 

Så lenge det er frivillig og kundene melder seg opp selv, så ser jeg ikke hvorfor hun ikke skal få lov til å jobbe for å bli bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes ikke noe om det.
Dattera til en på et studio her i Drammen startet vel da hun var rundt 13-14,
og selv om hun har blitt bedre, så var ikke mye av det som kom ut i starten bra..
Er det 18 årsgrense for å tatovere seg, syns jeg man skal være 18 når man tatoverer og!
Men nå var/er vel ikke dette studioet spesielt anerkjent for å holde 18 årsgrensa si,
så kan vel ligge noe i det og.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uhumskheter
1 minutt siden, lunamuna skrev:

Jeg ser en mor som støtter sin datters interesser. Det er helt ok. Min venninne brukte symaskinen fra ganske tidlig av (tidlig barneskolen), og den er heller ikke helt ufarlig. 

Det finnes også sportsgrener som ikke er ufarlige, som også barn er med på. 

Jeg har vel ikke allverdens meninger om dette, men synes det er ok så lenge det er datteren som er pådriveren og moren bare en støtte og ressurs.

Vi lærte å sy på barneskolen, 3. klasse. Sløyd hadde vi og. Og GYM! Gym er dritfarlig. Tror jenta har større sjans for å skade seg i gymtimen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at mora syntes det er hyggelig med en tattovering laget av barnet sitt, men vil virkelig fremmede få en permanent tattovering laget av et barn, framfor en profesjonell tattovør?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beskytter hun seg med hansker, og beskytter hun kunden ved å bruke sterilt utstyr? Tviler på at en tiåring vet så mye om hepatitt og hiv og stafylokokkinfeksjoner. Så sånn sett er det uforsvarlig, både for henne og kundene. At noen voksne velger å la et barn tatovere dem og kanskje risikere et mindre pent resultat, er en risiko de vet på forhånd, så akkurat den biten ser jeg ikke på som problematisk. Men hadde aldri latt et barn tatovere meg selv 

Anonymkode: 62cc1...193

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Jeg ville heller aldri ha latt en 10-åring tatovere meg, i alle fall.

 Men jeg går ut ifra at folk som faktisk godtar dette, er klar over risikoen...

Anonymkode: a766f...493

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nekter plent å debattere i innlegg som avsluttes med "kjør debatt!" 

Anonymkode: 98be6...e9d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg sa, så har jeg aldri sagt at hun ikke har et talent eller er flink. Klart hun har et talent, og selvfølgelig vil moren støtte datterens ønske om å forfølge moren i hennes fotspor. Det er ikke det som er problemet, og det er ikke det jeg ser som er feil, Det jeg ser som feil, er at det godtas at HUN får lov å sitte å tatovere i så ung alder.

Jeg er helt sikker på at de som velger å få en tatovering av henne, er klar over at resultatet kanskje ikke kan måle seg med en profesjonell. Jeg står fortsatt på mitt, og jeg synes virkelig ikke det henger på greip at en ti år gammel jente skal tatovere, iallefall ikke på mennesker.. Synes fortsatt at det er et stort ansvar, og jeg mener det burde blitt utsatt til hun eventuelt var litt eldre. 
Men alle har sine egne meninger, og jeg synes det er godt å vite at det er noen som tenker det samme som meg :). For logikken er virkelig ikke tilstede. Man må være 18 år for å tatovere seg, men det finnes ingen grenser på hvor gammel en må være for å tatovere andre? Så visst et barn på 6 år med et uhyre stort talent for tegning og kunst har lyst å prøve å tatovere, er det helt greit da liksom? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg nekter plent å debattere i innlegg som avsluttes med "kjør debatt!" 

Anonymkode: 98be6...e9d

Hvorfor gidde å svare i det hele tatt da? Du kunne jo bare latt være å kommentere da, vet du ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, mini-mio skrev:

Jeg forstår at mora syntes det er hyggelig med en tattovering laget av barnet sitt, men vil virkelig fremmede få en permanent tattovering laget av et barn, framfor en profesjonell tattovør?

Det virker som om mange vil donere litt hud til jenta, slik at hun får trent seg. Altså det er selvfølgelig utrolig snilt gjort av dem, men samtidig så ville jeg selv aldri tatt den risikoen. Hun har fortsatt så mange år fremfor seg til å kunne øve både på papir og uekte skinn, men å ta det skrittet med å la henne tatovere andre, synes jeg kunne ventet til hun ble eldre.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri latt ei liten jentunge tatovert meg!! Aldri!!! At folk tørr! Egen mor og slektninger er nå greit nok.. Det blir jo deres problem om jenta gjør feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Raindrops

Så sant det er under oppsyn og reglene for hygiene og den slags følges så ser jeg ikke problemet i det hele tatt. Om det er for stort ansvar antar jeg at jentungen og moren klarer å finne ut av selv. Hvis moren synes det er greit, kunden vil bli tatovert av henne, og jentungen har det gøy, hvorfor skal andre lage et problem ut av det? Får heller ikke helt tak på nøyaktig hva det er du mener er for stort ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest førstedamen

Ikke rart datter følger mor, og ser ikke problemet med det, for det gjør de fleste døtre i perioder. Tror jenta kan lære mye og kanskje hun faktisk ikke tatoverer seg selv før hun har fylt 18-20 fordi hun VET hva dette gjør med huden og hvordan det ødelegger tatoveringer f.eks?

Blir jo som når vi hadde stor hund når jeg var 4, som jeg fikk holde på vei til butikken. Mange ga pappa ugleblikk, men hunden var snill og det skjedde aldri noe, og der kommer min ekstreme hundeinteresse fra. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestefar lærte meg å spikke og sage, samt å tre mark på fiskekroken da jeg var 4 år gammel. Bestemor lærte meg å bruke symaskin da jeg var 8 eller 9. Det er jo nesten et mirakel at jeg overlevde ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Haugenjenta skrev:

Jeg synes ikke noe om det.
Dattera til en på et studio her i Drammen startet vel da hun var rundt 13-14,
og selv om hun har blitt bedre, så var ikke mye av det som kom ut i starten bra..
Er det 18 årsgrense for å tatovere seg, syns jeg man skal være 18 når man tatoverer og!
Men nå var/er vel ikke dette studioet spesielt anerkjent for å holde 18 årsgrensa si,
så kan vel ligge noe i det og.

 

Må si meg helt enig med deg. Dessverre var jeg en av de idiotene som lot meg tatovere da hun var under 18 og tatoveringen på foten min ser virkelig helt tragisk ut. Den ble også verre og verre med åra. Er i prosessen av å fjerne denne nå. Har flere tatoveringer laget av faren og de er flotte, og han gikk god for henne så jeg tenkte "hvorfor ikke?"... Ja det var ekstremt dumt av meg, men det er jo et seriøst studio så jeg forventet at hun skulle være flink.

Anonymkode: 65146...115

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...