Gå til innhold

Kan jeg anmelde dette? (langt)


Snadder

Anbefalte innlegg

I flere år har jeg blitt mobbet av familien og det værste er at de benekter det selv ved konfrontasjon.

Det hele startet når jeg var ei lita jente. Jeg ble alltid pushet til å starte på en idrett til. Det var ikke snakk om å ikke holde på med idrett på fritiden fordi da trente jeg jo ikke og da kunne jeg ende opp som min mor med litt for mange kilo på kroppen. Med årene eskalerte dette og familien var alltid opptatt av å løfte de i familien som holdt på med idrett opp og fram med både skryt og dugnadarbeid. Jeg begynte med dans, men for de var ikke dette kvalifisert som idrett i deres øyne.I alt av familieselskaper ble mine søsken og søskenbarn skrytt av og alle var så stolte. Det var aldri skryt å gi til lille meg. Når jeg kom hjem til mamma etter å ha vært i selskapene med farsiden av familien gråt jeg. Jeg klarte å være sterk der, men når jeg kom hjem følte jeg meg som en stor skuffelse for den siden av familien. Dette gjentok seg år etter år og aldri et selskap uten at jeg kom hjem å gråt.

Når jeg ble litt eldre begynte farsiden av familien å kommentere hvor mye jeg spiste og at det var flaut at jeg ikke brukte small i klær som "alle andre på min alder gjorde". JEg fikk aldri spist meg mett med matbordet og var alltid ukomfortabel når de satt fram snop og andre kaker å bordet. Jeg turte jo ikke spise av det fordi om jeg tok e bit for mye så annonserte de det alltid høylytt at nå må du ikke ta for mye, da blir det trening i kveld.
Samtidig som dette skjedde nektet min far å betale barnebidrag til min mor, fordi han ikke skjønte hvorfor han skulle betale til min mor når han trenger pengene til sin "egentlige" familie. Jeg begynte å grue meg hver gang jeg skulle til pappa, jeg gråt og ble kvalm og kastet til og med opp ofte. Det endte med at jeg ringte hjem til mamma og gråt. Jeg ville hjem til henne fordi jeg ikke hadde det bra. Min far prøvde å nekte meg å ringe henne når jeg var lei meg, men heldigvis bodde hun så nært at jeg "rømte" fra pappa og dro hjem til Mamma.

Nå er jeg blitt voksen og gammel nok til å stå opp for meg selv. Jeg har sagt i fra så utrolig mange ganger men mobbingen fortsetter. De hinter og graver om at jeg er for tjukk og burde holde på med idrett. Jeg har aldri fått høre at de er stolte av meg selv om jeg har hatt hovedroller i store oppsetninger i byen min og holder på med politikk.
Når jeg var syk for ca 2 år siden hadde jeg gått ned noen kilo fordi jeg ikke hadde spist på to måneder, og fikk til spørsmål fra farsiden av familien om hvorfor jeg ikke bare kunne holde det slik. Og i selskap nå nylig fant de en på facebook listen deres som var litt stor og sendte mobilen med bilde av han rundt bordet slik at alle skulle få se og spørr rett etterpå om jeg trener noe for tiden. bare et par dager senere kommer de med et nytt stikk til meg på instagram. Jeg postet bilde av en matrett og får en enkel kommentar " ja det der er mye sunnere enn cola, julebrus og påskeegg". Tilsynelatende en uskyldig kommentar, men fra dem nok et stikk.
 
Jeg har prøvd å si i fra til de så mange ganger og de gjør aldri noe med oppførselen sin. Jeg blir uvell bare ved tanken på å besøke den delen av familien og vil tørre å påstå at dette har hatt store konsekvenser for meg psykisk. Jeg har lenge hatt et utrolig dårlig selvbilde og føler meg mislykket. Det er ikke før nå når jeg har funnet meg en kjæreste at jeg endelig er komfortabel med kroppen min. Men det er kun rundt han. Ellers er jeg igjen veldig usikker og føler at jeg alltid må slanke meg.
 
Nå nylig prøvde jeg å stå opp for meg selv, men de har vist liten vilje til å forstå hvordan jeg opplever det hele og benekter at de har gjort noe som helst galt noensinne. Og de truer med å "gå videre med dette" om ikke jeg slutter å "annklage" de for å ha gjort noe de mener de ikke har gjort.
 
Så det jeg lurer på er om dette er noe jeg kan anmelde som psykisk vold? Har jeg i det heletatt en sak her eller må jeg bare bite i det sure epplet. For meg tror jeg at å faktisk anmelde dette er eneste måten de kan forstå at det de har gjort har skadet meg psykisk.

Hva tenker du ?

 
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Beklager, men dette er nok ikke noe du kan anmelde. Høres heller ut som du bør begrense eller kutte kontakt med familiemedlemmer. Du er voksen nå, og kan velge selv om du ønsker kontakt. Omgåes heller mennesker som gir deg noe positivt :)

Anonymkode: 4987d...760

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har du ikke kuttet kontakten med familien? Regner med du er over 18 år nå, og da er det høyst frivillig å ha kontakt med familie. Om du gruer deg så mye for å snakke med de, så hva er vitsen med å gjøre det da?

Har du noen som kan vitne for deg? Eller vil det være påstand mot påstand? Siden de benekter det, så kommer de til å benekte det i en rettsak også. Og det blir din / din advokats oppgave på bevise deres skyld.

I tillegg så er det foreldelsesfrist på en del saker i Norge, så kommer an på alderen din, men noe kan være foreldet også.

Er du rede å gå igjennom en rettsak? Få alt du føler brettet ut og svare på antakelig en god del personlige spørsmål?

Med tanke på en del mobbesaker som har vært opp gjennom årene, så trur jeg du kan få en vanskelig sak. Og personlig hadde jeg gitt faen i hele familien, aldri snakket med de igjen og ikke anmeld.

Anonymkode: 9d6e8...dca

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette er ikke noe å anmelde. Man kan ikke anmelde folk for å være ufine og ekle.

Kutt ut kontakten med familien om de bare gjør deg vondt. Du har ingen som helst plikt til å omgås folk som gjør deg vondt. For ditt eget beste bør du rett og slett bare si "Nei, jeg kan ikke komme" på diverse sammenkomster med familien der du vet det vil komme kommentarer.

Selv har jeg ikke sett min egen mor på snart 9 år. Dette er helt bevisst og frivillig. Hun tilførte ikke livet mitt noe som helst positivt, og jeg var så luta lei all negativiteten hennes og krasse kommentarer om alt mulig. Fikk hun øye på et overvektig menneske på gata, var det sukk og stønn og "Å, se så fælt, se så svær han er, han bare ruller bortover". Lignende kommentarer som det. Jeg er ikke overvektig selv,men sånne kommentarer orker jeg ikke høre på. Hun kan holde kjeft om sånt!

Dette ble jeg luta lei av, den evinnelige kritikken og baksnakkelsen av andre. Orket ikke høre på det mer, og jeg orket ikke mer av forskjellsbehandlingen hennes. Jeg har en gjeng brødre som alltid har blitt favorisert i hele mitt liv, og jeg ble drittlei av å bli behandlet som den som hele tiden skulle gjøre henne tjenester. Som f.eks. feriepass av katten hennes, det var alltid meg hun maste på. Guttene slapp unna, det skulle bare mangle at ikke jeg gjorde det, liksom.

Men mest av alt var det all negativiteten som strålte ut av henne, som gjennomsyret alle telefonsamtalene når hun ringte. Jeg orket ikke lenger å omgi meg med sånt, så jeg sluttet ganske enkelt å ta telefonen når hun ringte.

Hun har aldri spurt meg hvorfor.

Vi kommuniserer nå kun pr sms noen få ganger i året, jul og bursdager f.eks. Jeg har ikke snakket med henne eller sett henne på snart ni år. Sånn vil jeg ha det.

 

Endret av Million
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke laget en tråd om dette før?

Anonymkode: 62f1c...80a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du ikke laget en tråd om dette før?

Anonymkode: 62f1c...80a

Ja det har jeg, men lurte på om det var en mulighet for å annmelde dette. Var ei veninne som spurte om hvorfor jeg ikke har gjort det enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Snadder skrev:

Ja det har jeg, men lurte på om det var en mulighet for å annmelde dette. Var ei veninne som spurte om hvorfor jeg ikke har gjort det enda.

Nei du kan ikke anmelde dette.

Det du må gjøre er å akseptere at det har skjedd, komme deg videre og begrense kontakten.

Fortsett med livet ditt å slutt å være så opphengt i fortiden at negativiteten deres påvirker livet ditt i så stor grad som det gjør nå. Livet er kort.

Anonymkode: 0f491...834

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har du kontakt med de? Jeg syntes det er mer logisk å bare ikke utsette seg for drittpraten deres enn å skulle anmelde de.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg tviler på at de noensinne kommer til å innse at de har mobbet eller skadet deg på noen som helst måte. Slike mennesker (basert på det du skriver) som ikke har empati med andre, ser ikke seg selv og sin rolle i samspillet med andre. Det at det har blitt en slik sjargong i denne familien og ingen andre reagerer eller tar deg i forsvar,  sier meg at det å anmelde bare vil gjøre vondt værre. Du har tydeligvis prøvd å snakke med de om dette uten å nå inn. I deres øyne er du kanskje (for de) en litt sutrete type som ikke helt gidder, eller prøver en gang å leve slik de tydeligvis syns man bør....

Nei.... beklager å si det, men denne delen av familien må du nok lære deg å håndtere på en måte som gjør at du ikke brytes ned. Dette må du rett og slett jobbe med på egenhånd, kom deg til psykolog og få ryddet litt opp i hodet. Du vil lære deg strategier for å håndtere familien,  eller få styrke nok til å kutte de mer og mer ut av livet ditt. Omgi deg med mennesker som vil deg vel!

Endret av Blackbird
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt kan anmeldes. Men om politiet er villig til å gjøre noe annet enn å fremstille deg for en psykiater, er et annet spørsmål. Hvilke resurser mener du politiet skal,sette inn og bruke her? Hva vil du oppnå? Å dumme deg ut? For det vil nemlig skje. 

Anonymkode: 1e431...409

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 2/8/2016 at 14.08, AnonymBruker skrev:

Nei du kan ikke anmelde dette.

Det du må gjøre er å akseptere at det har skjedd, komme deg videre og begrense kontakten.

Fortsett med livet ditt å slutt å være så opphengt i fortiden at negativiteten deres påvirker livet ditt i så stor grad som det gjør nå. Livet er kort.

Anonymkode: 0f491...834

Nå får du gi deg! Du har garantert ikke kapasitet til bastant avvise at TS kan anmelde dette! TS- ta kontakt med Juss -Buss el.  De kan sikkert komme med noe fornuftig. Du høres tøff ut, familien din på farssiden er garantert misunnelig på deg. Du er ressurssterk ut,  imotsetning til de for å si det mildt. Kutt kontakt med White trash delen av familien du. Hør på kjæresten din som digger både kroppen og hodet ditt. Lykke til!

Anonymkode: ffa3d...2fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike syke mennesker som familien din må bli plassert bak lås.

Anonymkode: 6eb93...8b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du bør ikke anmelde, i verste fall kan politiet sikte deg for falsk anmeldelse om det ikke er bevis og de nekter. Oppsøk heller hjelp og rådfør deg med en psykolog/psykiater. Kanskje det å skrive et brev er løsningen, da får de ikke mulighet til hverken å avbryte eller nekte. Lykke til :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Uskyldenselv skrev:

Du bør ikke anmelde, i verste fall kan politiet sikte deg for falsk anmeldelse om det ikke er bevis og de nekter. Oppsøk heller hjelp og rådfør deg med en psykolog/psykiater. Kanskje det å skrive et brev er løsningen, da får de ikke mulighet til hverken å avbryte eller nekte. Lykke til :) 

Tviler på at det er løsningen her. Problemet er jo ikke at hun ikke får fortalt dem hva hun mener, det har hun jo gjort flere ganger. Problemet er at de gir totalt blaffen i hvordan hun oppfatter kommentarene deres, så da vil jeg ikke tro de tar det mer seriøst om de får det skriftlig. Tvert i mot høres de ut som typen folk som bare ville få vann på mølla, om de i det hele tatt gadd lese. 

Anonymkode: c90a4...265

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde dra til psykolog og kutte ned kontakt med familien så mye som mulig.. Det er ikke greit. Dessverre så vil ingen ta dette seriøst i en rettsak. Unødvendig mye penger som blir kastet bort også.

Anonymkode: 78280...32b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Uskyldenselv skrev:

Du bør ikke anmelde, i verste fall kan politiet sikte deg for falsk anmeldelse om det ikke er bevis og de nekter. Oppsøk heller hjelp og rådfør deg med en psykolog/psykiater. Kanskje det å skrive et brev er løsningen, da får de ikke mulighet til hverken å avbryte eller nekte. Lykke til :) 

Men kan de anmelde henne hvis hun skriver et brev om dette, hvis de finner brevet krenkende?

Anonymkode: 6b422...1da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...