Gå til innhold

s1+s2 tilsvarer ikke r1 lenger!


Gjest jusisthegoal

Anbefalte innlegg

Gjest jusisthegoal

Hei folkes!

 

Jeg fikk i dag høre at det har blitt innført en ny ordning der s1+s2 ikke tilsvarer r1 lenger!

Jeg går 2 vgs, og har s1, og trenger r1 til videre studier!

 

Hvordan kan dette ha seg? Vi får vite om dette er 110% sikkert i morgen, men tror dere ikke dette burde gjelde for kullet under oss? Jeg er 98'er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor har du hørt dette? Planla også å ta opp s1+s2, så oppdater gjerne om du får noe mer info.

Anonymkode: 8ea00...f9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det ikke har vært noen stor revisjon av læreplanene i det siste, er det bare tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i alle dager har du hørt dette? Du bør lære deg å være litt kritisk til hva du hører og leser. Dette stemmer selvfølgelig ikke. Dersom noe slikt skulle ha blitt innført må det også være en overgangsordning. Dette er ikke noe som plutselig kan endre seg helt uten videre. 

Ettersom du går i 2. klasse på videregående er det bekymringsverdig at du ikke har utviklet en form for kritisk sans og evne til å gjøre litt research på egenhånd. 

Anonymkode: f5a66...408

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jusisthegoal

Dette er sant mener læreren min, men det er en ordning som starter for at univeritetene i Norge vil ha R1 elever fra 2017

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

30 minutter siden, jusisthegoal skrev:

Dette er sant mener læreren min, men det er en ordning som starter for at univeritetene i Norge vil ha R1 elever fra 2017

Du må ha misforstått noe vesentlig, eller så er læreren din en idiot. 

Anonymkode: f5a66...408

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jusisthegoal

Det står på kilden der jo!! At det ikke er lov for realfagselever å ta s1+s2 og la det tilsvare r1, ettersom vi trenger r2 i tredjeklasse!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, jusisthegoal skrev:

Det står på kilden der jo!! At det ikke er lov for realfagselever å ta s1+s2 og la det tilsvare r1, ettersom vi trenger r2 i tredjeklasse!!

Nei. Her har du misforstått noe vesentlig. Poenget er at matematikkravet for flere studier har økt og vil kreve matematikk R2 fra 2018 av. S1 + S2 vil fortsatt tilsvare R1, og du kan fint søke med S1+S2 for studier som krever R1/S1+S2. At man ikke kan ta S-matte for så å gå over til R2 er da ikke noe nytt. 

Dette er uansett noe som skjer i 2018, og ettersom du går i VG2 er jo ikke dette noe du trenger å bekymre deg for. Dersom du også skal søke en utdanning som vil fortsette med R1-krav vil du jo heller ikke rammes av dette. Dersom du for eksempel skal søke medisin eller odontologi kan du fortsatt søke med S1+S2 etter 2018. 

Anonymkode: f5a66...408

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jusisthegoal
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Her har du misforstått noe vesentlig. Poenget er at matematikkravet for flere studier har økt og vil kreve matematikk R2 fra 2018 av. S1 + S2 vil fortsatt tilsvare R1, og du kan fint søke med S1+S2 for studier som krever R1/S1+S2. At man ikke kan ta S-matte for så å gå over til R2 er da ikke noe nytt. 

Dette er uansett noe som skjer i 2018, og ettersom du går i VG2 er jo ikke dette noe du trenger å bekymre deg for. Dersom du også skal søke en utdanning som vil fortsette med R1-krav vil du jo heller ikke rammes av dette. Dersom du for eksempel skal søke medisin eller odontologi kan du fortsatt søke med S1+S2 etter 2018. 

Anonymkode: f5a66...408

Enig i det siste du sier. Men hør nå her, vi hadde i dag møte på skolen, og jeg fikk vite at S1 og S2 ikke tilsvarer R1 lenger fra om med 2018, det vil si at jeg ikke kan søke inn på medisin eller tannlege om jeg tar et fri år ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, jusisthegoal skrev:

Enig i det siste du sier. Men hør nå her, vi hadde i dag møte på skolen, og jeg fikk vite at S1 og S2 ikke tilsvarer R1 lenger fra om med 2018, det vil si at jeg ikke kan søke inn på medisin eller tannlege om jeg tar et fri år ...

Dersom S1 + S2 dekker pensum for R1 ser jeg ingen grunn til at reglene skal endres 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

33 minutter siden, jusisthegoal skrev:

Enig i det siste du sier. Men hør nå her, vi hadde i dag møte på skolen, og jeg fikk vite at S1 og S2 ikke tilsvarer R1 lenger fra om med 2018, det vil si at jeg ikke kan søke inn på medisin eller tannlege om jeg tar et fri år ...

Igjen, du tar feil. Flere studier (ikke medisin eller odontologi) vil få R1+R2 som nytt opptakskrav, men S1 og S2 vil fremdeles tilsvare R1. 

Anonymkode: dcc3d...3aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, jusisthegoal skrev:

Enig i det siste du sier. Men hør nå her, vi hadde i dag møte på skolen, og jeg fikk vite at S1 og S2 ikke tilsvarer R1 lenger fra om med 2018, det vil si at jeg ikke kan søke inn på medisin eller tannlege om jeg tar et fri år ...

Det er ingenting i lovverket som tilsier det du skriver. 

https://www.regjeringen.no/contentassets/4a8519c4fbe84b328be587c5044fe34e/rundskriv2016-17-l1006955.pdf

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2007-01-31-173

I disse linkene står det spesifikt hvilke utdanninger som får forhøyet opptakskrav. Medisin og odontologi inngår ikke i disse utdanningene. Det er heller ingenting i disse linkene som indikerer at S1+S2 ikke vil tilsvare R1 lenger. Så jo, du kan søke medisin eller odontologi med S1 + S2 selv etter 2018. 

Du har for øvrig ikke krav på et friår, så akkurat dette er jo helt tullete å skrive. Jeg synes det er veldig bekymringsverdig at du ikke har satt deg ordentlig inn i dette. Du leser noe helt annet enn hva jeg og andre leser ut ifra samme artikkel. Det bør du tenke litt på. 

Anonymkode: f5a66...408

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jusisthegoal
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingenting i lovverket som tilsier det du skriver. 

https://www.regjeringen.no/contentassets/4a8519c4fbe84b328be587c5044fe34e/rundskriv2016-17-l1006955.pdf

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2007-01-31-173

I disse linkene står det spesifikt hvilke utdanninger som får forhøyet opptakskrav. Medisin og odontologi inngår ikke i disse utdanningene. Det er heller ingenting i disse linkene som indikerer at S1+S2 ikke vil tilsvare R1 lenger. Så jo, du kan søke medisin eller odontologi med S1 + S2 selv etter 2018. 

Du har for øvrig ikke krav på et friår, så akkurat dette er jo helt tullete å skrive. Jeg synes det er veldig bekymringsverdig at du ikke har satt deg ordentlig inn i dette. Du leser noe helt annet enn hva jeg og andre leser ut ifra samme artikkel. Det bør du tenke litt på. 

Anonymkode: f5a66...408

Vi får se ettersom tiden kommer!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 minutter siden, jusisthegoal skrev:

Vi får se ettersom tiden kommer!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Du trenger ikke å bli sint fordi vi prøver å hjelpe deg :) 

Hvis du dropper å gå i forsvarsposisjon, og leser de svarene du har fått. Vil du se at du ikke trenger å bekymre deg for dette :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jusisthegoal
13 minutter siden, Cambria skrev:

Du trenger ikke å bli sint fordi vi prøver å hjelpe deg :) 

Hvis du dropper å gå i forsvarsposisjon, og leser de svarene du har fått. Vil du se at du ikke trenger å bekymre deg for dette :) 

Jeg beklager veldig! Jeg skjønner at dere prøver å hjelpe, men jeg er en sikker....

Menmen, vi får vente og se fremover..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, jusisthegoal skrev:

Jeg beklager veldig! Jeg skjønner at dere prøver å hjelpe, men jeg er en sikker....

Menmen, vi får vente og se fremover..

Påståelige tenåringer er jo det mest sjarmerende som finnes.

For øvrig har den som nå har informert dere på skolen feil, dersom hen har sagt det du har skrevet vedr. S1 + S2 = R1. Det viser jo også med all tydelighet lenkene folk har lagt inn til deg. For øvrig anbefaler jeg deg å ta det spesielt lærere, men også rådgivere sier ift. opptakskrav med en stor klype salt, gjerne hele saltbøssa, for det er noe veldig mange av dem aldri har giddet å sette seg særlig inn i, og de svarer gjerne det de mener er korrekt. Noe som slett ikke trenger å speile virkeligheten.

God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Rosalie skrev:

Påståelige tenåringer er jo det mest sjarmerende som finnes.

For øvrig har den som nå har informert dere på skolen feil, dersom hen har sagt det du har skrevet vedr. S1 + S2 = R1. Det viser jo også med all tydelighet lenkene folk har lagt inn til deg. For øvrig anbefaler jeg deg å ta det spesielt lærere, men også rådgivere sier ift. opptakskrav med en stor klype salt, gjerne hele saltbøssa, for det er noe veldig mange av dem aldri har giddet å sette seg særlig inn i, og de svarer gjerne det de mener er korrekt. Noe som slett ikke trenger å speile virkeligheten.

God helg!

Helt enig. Det er lovverket man bør forholde seg til. Dersom lærerne sier noe som ikke stemmer overens med lovverket er det vel ingen tvil om hvor det er mest troverdighet. Selv lærere og rådgivere kan ta feil. 

Anonymkode: f5a66...408

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...