Gå til innhold

Romkvinner nektet adgang til buss.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er vell kanskje ikke helt utenkelig at disse var kjente for bussjåføren fra før, og at han eventuelt hadde sett dem bli tatt i kontroll før? 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, herzeleid skrev:

Det er vell kanskje ikke helt utenkelig at disse var kjente for bussjåføren fra før, og at han eventuelt hadde sett dem bli tatt i kontroll før? 

Jo, med tanke på bussjåførens uttalelser så er det helt utenkelig. Bussjåføren fikk beskjed av hun som sa i fra om at hun ikke hadde betalt, da svarte bussjåføren at "jo, men du ser skikkelig ut", underforstått at, "de der ser ikke skikkelige ut, men det gjør du som er etnisk norsk, hvit, men de som er romani, som ikke er hvite, de er skitne, snikere, tyver, de er rotter som lever på fellesskapet". Bussjåføren var ikke bare fordomsfull, bussjåføren hadde helt klart rasistiske holdninger.

Hadde det kun handlet om betaling ville han bedt hun som hevdet hun ikke hadde betalt om å komme frem så han kunne få bekreftet det, og så bedt henne om å gå av, eller rett og slett bare bedt henne om å gå av. Det gjorde han ikke. Altså var det aldri det det handlet om. Det handlet ene og alene om at "du ser skikkelig ut, det gjør ikke de".

Anonymkode: 0e229...33a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest slitsomme med PK-mennesker er at de insisterer på å fornekte verden slik den er. 

Alle skjønner at disse sigøynerne ikke hadde betalt billett. Hva er egentlig problemet? Skal man late som om de har betalt for å tilfredsstille enkelte PK-korsfarere? 

 

Anonymkode: 9d17a...e6d

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest førstedamen

Kan jo ha noe med at de var fem? Finnes masse rare regler om hvordan man har rett til å forholde seg til grupperinger, da de ikke lengre er en og en enkelt person. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha forutintatte meninger er det mest menneskelige som finnes. Vi baserer vår tenkning på erfaring. Ser jeg en skjeggete mann med skinnvest og tatoveringer tenker jeg på biker dude, og har han HA vest tenker jeg på ham som kriminiell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så TS ble sur for at de andre kvinnene ikke fikk gå ombord gratis, når hun/han selv klarte å snike seg unna? Det er som at en tyv hadde blitt sur for at kameraten ble tatt for tyveri, mens han selv kom seg unna. Hva slags logikk er dette??

Anonymkode: 52d01...f61

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det fortsatt noen her som ikke har forstått at sigøynerdamene hadde mulighet å stige på hadde de benyttet seg av den åpne døra foran? Problemstillingen er heller - hvorfor ville de ikke bruke døra foran hvor de måtte vise at de hadde gyldig billett? Det er så morsomt å se venstrevridde dikte opp historier kun for å sverte sjåføren. :) Likevel er det viktig å forholde seg til fakta - de hadde mulighet å bruke døra foran slik alle andre hadde. Den eneste feilen jeg ser her er at den skrikende dama uten billett ikke ble kastet ut.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Igjen, hadde de nektet å betale, eller ikke hadde busskort/mobil-kort, har de ikke noe på bussen å gjøre.

Men i denne saken ga han dem ikke en sjanse engang, og det er feil synes jeg. Alle burde få sjansen, "selv om det er romfolk".

Anonymkode: 1853e...5b2

Det hadde sjansen til å gå inn foran, men de valgte å ikke gjøre det. Uvisst hvilken grunn. 

Anonymkode: 5ae4f...b25

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, med tanke på bussjåførens uttalelser så er det helt utenkelig. Bussjåføren fikk beskjed av hun som sa i fra om at hun ikke hadde betalt, da svarte bussjåføren at "jo, men du ser skikkelig ut", underforstått at, "de der ser ikke skikkelige ut, men det gjør du som er etnisk norsk, hvit, men de som er romani, som ikke er hvite, de er skitne, snikere, tyver, de er rotter som lever på fellesskapet". Bussjåføren var ikke bare fordomsfull, bussjåføren hadde helt klart rasistiske holdninger.

Hadde det kun handlet om betaling ville han bedt hun som hevdet hun ikke hadde betalt om å komme frem så han kunne få bekreftet det, og så bedt henne om å gå av, eller rett og slett bare bedt henne om å gå av. Det gjorde han ikke. Altså var det aldri det det handlet om. Det handlet ene og alene om at "du ser skikkelig ut, det gjør ikke de".

Anonymkode: 0e229...33a

Jeg kan ikke se at du har grunnlag for en slik påstand i avsnittet du siterer. At bussjåføren antok at hun hadde betalt fordi hun ser ordentlig ut forutsetter ikke at han ikke hadde dårlig erfaring med akkurat disse sigøynerne fra før. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man erfarer at 90% av en bestemt gruppering i samfunnet ikke gjør opp for seg. Er det da virkelig fordommer å forsikre seg at de betaler for å få tilgang til tjenester? 

Gå på foran, vis billett eller betal og saken er ute av verden uansett hvem det gjelder. 

Anonymkode: b04ff...7aa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Drizzt skrev:

Er det fortsatt noen her som ikke har forstått at sigøynerdamene hadde mulighet å stige på hadde de benyttet seg av den åpne døra foran? Problemstillingen er heller - hvorfor ville de ikke bruke døra foran hvor de måtte vise at de hadde gyldig billett? Det er så morsomt å se venstrevridde dikte opp historier kun for å sverte sjåføren. :) Likevel er det viktig å forholde seg til fakta - de hadde mulighet å bruke døra foran slik alle andre hadde. Den eneste feilen jeg ser her er at den skrikende dama uten billett ikke ble kastet ut.

Enig med deg, hva er problemet, det er bare å gå på bussen foran.

Endret av Apis
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Apis skrev:

Enig med deg, hva er problemet, det er bare å gå på bussen foran.

Til dere som sier de kunne gått på foran:

Problemet er at bussjåføren fikk beskjed om at hun som sa i fra heller ikke hadde betalt, da mente bussjåføren at, "jo, men du ser jo skikkelig ut", underforstått, "de der ser ikke skikkelige ut, derfor vil jeg ikke slippe de på". Så det hadde ingenting med "betalt" eller "ikke betalt" å gjøre, i så fall hadde han bedt henne som mente hun ikke hadde betalt, om å gå av.

Hat_Mot_Rom_Folk.jpg

https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=573480286143323&id=100004440694060

Anonymkode: 0e229...33a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til dere som sier de kunne gått på foran:

Problemet er at bussjåføren fikk beskjed om at hun som sa i fra heller ikke hadde betalt, da mente bussjåføren at, "jo, men du ser jo skikkelig ut", underforstått, "de der ser ikke skikkelige ut, derfor vil jeg ikke slippe de på". Så det hadde ingenting med "betalt" eller "ikke betalt" å gjøre, i så fall hadde han bedt henne som mente hun ikke hadde betalt, om å gå av.

Hat_Mot_Rom_Folk.jpg

https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=573480286143323&id=100004440694060

Anonymkode: 0e229...33a

Hun var jo allerede på. Og sannsynlig hadde bussen begynt å kjøre. Men hvorfor gikk ikke de på foran? Dette er den dårligste oppkonstruerte historien ever...

Anonymkode: de951...bf1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sånn, da er det klart hva som har skjedd.

Anonymkode: e2119...e2b

- Det blir ord mot ord. Vår sjåfør har forklart at det ikke var det som ble sagt. Utover det kan vi ikke si noe mer om det, sier Jaffery.

Anonymkode: 0e229...33a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Romkvinene ble nektet adgang fordi, vel de er rom.  Og da av natur, selvsagt, betaler ingen. At andre heller ikke gjør det er altså ikke så farlig.

«Fem romkvinner står klar til å stige inn bak, men sjåføren åpner kun døren i front. Jeg ber ham åpne bak, han nekter. Jeg hever røsten og blir madam. Han sier nei og kjører. Kvinnene står igjen på holdeplassen. Jeg spør høyt hvilken rett han har til å nekte dem å være med. Han svarer at de ikke betaler. At jeg heller ikke betalte (jeg sier dette) bryr han seg ikke om.»

 

http://www.nettavisen.no/nyheter/--fem-romkvinner-star-klare-til-a-stige-inn-bak-men-sjafren-nekter-a-apne/3423189945.html

Anonymkode: 1853e...5b2

Jeg må alltid gå på foran, og jeg går der døren åpner seg. Jeg står ikke og skriker "åpne opp bak" om jeg vil gå på bak. Hvorfor ville ikke romkvinnene gå på foran? Hvorfor skulle de absolutt gå på bak?

Denne kvinnen i bussen som skrek opp ... hun kunne jo fått romkvinnene til å gå på foran?

Anonymkode: 1d0d7...198

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, han gjør seg besluttninger ut fra tidligere erfaring, akkurat slik som absolutt alle andre mennesker i verden. Han ser at la oss si 90% av sigøynere ikke betaler for deg og da er det en selvfølge at han vil holde et bedre øye med dem.

Absolutt alt mennesker gjør, sier og tenker baserer seg på tidligere erfaringer. Fordommer blir dermed et så vagt ord at det blir ubrukelig om man skal trekke det frem i alle situasjoner og si at erfaringer == fordommer når man selv mener at det skulle passe. I såfall blir jo alt plutselig fordommer.

Om jeg vet at en venn av meg alltid griser til bilen min når jeg lar han få sitte på og jeg dermed slutter å la han sitte på, har jeg da fordommer mot han som person, eller prøver jeg å unngå en unødvendig situasjon?
Absolutt alt vil dermed falle under disse såkalte "fordommene" dine.

Sigøynere er forresten heller ikke en rase.

Anonymkode: b9586...82d

Alle har fordommer. Alt du oppfatter er basert på fordommer. Uten fordommer kan ikke hjernen vår lage mening av noe som helst. 

I tilfelle jeg ikke var klar nok (noe jeg var) så sier jeg at alle - inkludert meg selv - har fordommer. Både i den folkelige betydningen, og selvsagt i den i kognitiv psykologi som går på erfaring og forståelseshorisont.

Les innlegget mitt om igjen uten å være så innstilt på å krangle. Jeg prøver bare å forklare et poeng i artikkelen som alle i tråden som kommer med "herregud, man må jo betale for å ta buss"-argumentet later som de har gått helt glipp av.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kommer jo selv med fordommer mot sjåføren her.

 

Anonymkode: 5d788...3e3

Nei, jeg forklarer hva poenget til denne kvinnen i artikkelen var. 

Ingen som kan lese her?

Jeg tror ikke hun mente å si at romkvinner skulle kjøre gratis, jeg synes det er relativt åpenbart at hun mente de ble diskriminert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...