Gå til innhold

Romkvinner nektet adgang til buss.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, jabx skrev:

Det handler om gnål om at han var slem mot rom-folk, men i realiteten visste han at de ikke betaler. Dessuten var døren foran åpen.

Hva så, mange som ikke betaler innimellom, av og til så lar sjåførene folk sitte gratis på.. dessuten skal det ikke forundre meg om fyren var slem med romfolk, han vet ikke om de har app eller ikke- og de bussjåførne der gjør som de vil, ofte kjører de rett forbi folk, kundeservice er også et kapittel for seg selv.

Anonymkode: de01c...440

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva så, mange som ikke betaler innimellom, av og til så lar sjåførene folk sitte gratis på.. dessuten skal det ikke forundre meg om fyren var slem med romfolk, han vet ikke om de har app eller ikke- og de bussjåførne der gjør som de vil, ofte kjører de rett forbi folk, kundeservice er også et kapittel for seg selv.

Anonymkode: de01c...440

Det var da svært som du engasjerer deg. Og gjentar deg selv.

Hva har disse bussjåførene gjort deg?

Anonymkode: 9025d...178

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Frostrose skrev:

I Bergen (hvor dette skjedde) ønsker man ikke at folk skal betale på bussen. Det er apper, busskort og automater utenfor bussene, og nesten dobbel pris om man likevel velger å betale til sjåfør. Det er plakater/kampanjer hvor busselskapet oppfordrer folk til å gå inn bak og ikke vise billett til sjåfør fordi dette skaper køer. 

Men likevel kan sjåføren kreve at de går inn fremme slik at han er sikker på at de har betalt for tjenesten.

At en passasjer sier at vedkommende heller ikke har betalt er ikke formildende omstendigheter, vedkommende burde heller blitt hevet av etter Securitas/politi hadde blitt tilkalt. (Skjønner ærligtalt ikke hvorfor folk gidder å gjøre seg til kjeltring for småpenger )

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var da svært som du engasjerer deg. Og gjentar deg selv.

Hva har disse bussjåførene gjort deg?

Anonymkode: 9025d...178

De skrur prisene opp i været for pensjonister og barn, 50 kr en vei for 4-5 km.. de kjører ofte forbi passasjerer, holder ikke rutetider, barnehagebarn må betale ( går glipp av mye kulturelle tilbud pga det ) vekterne er uhøflige ..listen er lang..

Anonymkode: de01c...440

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Du misset poenget totalt.

Det var ikke slik at kvinnene kom på bussen, men nektet å betale. De fikk aldri sjansen engang til å KUNNE betale siden de var rom.

 

Anonymkode: 1853e...5b2

Dersom de skulle betale, hadde de gått på foran. Der var jo også døren åpen, men dit ville de ikke gå.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De skrur prisene opp i været for pensjonister og barn, 50 kr en vei for 4-5 km.. de kjører ofte forbi passasjerer, holder ikke rutetider, barnehagebarn må betale ( går glipp av mye kulturelle tilbud pga det ) vekterne er uhøflige ..listen er lang..

Anonymkode: de01c...440

Bussjåførene gjør en jobb, de bestemmer ikke prisene

barnehagebarn  betale når de kommer i flokk, dette er det ikke sjåførene som har bestemt

vekterne er vel det eneste vi er enige i

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er storm i et vannglass. De hadde sjansen til å gå inn der andre gikk inn, betale for seg må alle. Om noen grupper skal ha gratis buss, så blir det dyrere og/eller dårligere tilbud til reisende.

Selvfølgelig skulle de ha gått på bussen foran og betalt for reisen sin.

 

Anonymkode: e2119...e2b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

De skrur prisene opp i været for pensjonister og barn, 50 kr en vei for 4-5 km.. de kjører ofte forbi passasjerer, holder ikke rutetider, barnehagebarn må betale ( går glipp av mye kulturelle tilbud pga det ) vekterne er uhøflige ..listen er lang..

Anonymkode: de01c...440

Så siden de skrur opp prisene for nordmenn så synes du at de skal la sigøynere kjøre gratis? 

Anonymkode: 9d17a...e6d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann. 

Jeg er bussjåfør for Ruter og det hender seg titt og ofte jeg benytter meg av samme taktikk som er beskrevet her. Dvs ser jeg folk som åpenbart ikke har noen interesse av å betale for billett så lar jeg være å åpne bakdør. Så må de komme på bussen foran og passere meg. Hvor jeg har mulighet til å kontrollere om de har billett. Husk, som bussjåfør så er det jeg som bestemmer i forhold til trygghet ombord på bussen og at Ruters transportvedtekter blir etterfulgt. Det kan feks være å be folk som lager bråk på bussen gå av. Eller nekte passasjerer uten billett adgang. 

Forøvrig. Etter Ruters transportvedtekt punkt 6. Billettkontroll

Personalet har rett til når som helst å få seg forevist billetten. Billettkontroll kan foretas av såvel uniformert som sivilt personale. Sivilt personale skal uoppfordret legitimere seg. Billett som misbrukes, kan inndras.

Noen vil kanskje hevde det er på grensen til rasisme å plukke seg ut en gruppe (romfolk) som alltid må fremvise billett, mens blendahvite nordmenn slipper. Vel. Vi som jobber og står oppe i dette hver dag ser hva som skjer gang på gang. Når de (romfolk) reiser i grupper så er det veldig sjelden de har billett. Ruters egne billettkontrollører har endatil sluttet å gi de bøter fordi det fører til unødig mye papirarbeid. De har ingen adresse de kan skrive ut boten til. 

Jeg har selv fått massevis av klager fra betalende passasjerer som spør hvorfor man forskjellsbehandler. Folk som rett og slett skjeller meg ut. Hvorfor skal en gruppe som tilsynelatende aldri kjøper billett slippes ombord. Hvorfor skal andre måtte betale bøter mens en annen gruppe vinkes videre.

Uansett hva man gjør her så får man klager.  

For ordens skyld så har jeg aldri stengt ute romfolk fra bussen. De er fullt velkommen til å gå inn foran på bussen. Så sant trafikkavviklingen tillater det så vil jeg benytte meg av den muligheten. 

 

Anonymkode: 50799...807

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Heisann. 

Jeg er bussjåfør for Ruter

Anonymkode: 50799...807

Hei, bussjåfør for Ruter, dette var et annet busselskap, Tide. Her er hva en kunde av Tide kan fortelle:

8 timer siden, Frostrose skrev:

I Bergen (hvor dette skjedde) ønsker man ikke at folk skal betale på bussen. Det er apper, busskort og automater utenfor bussene, og nesten dobbel pris om man likevel velger å betale til sjåfør. Det er plakater/kampanjer hvor busselskapet oppfordrer folk til å gå inn bak og ikke vise billett til sjåfør fordi dette skaper køer. 

 

Anonymkode: 0e229...33a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt bør dem det så lenge de ikke betaler!

Anonymkode: b9586...82d

Men nå vet vi ikke om de hadde betalt eller ei. Det var ikke det kommentaren gikk på, kommentaren gikk på at, "romfolk burde nektes å få kjøre buss". Og det, det er å tenke, "alle som er romani er like, de er tyver alle sammen, rotter som suger ut av samfunnet, stjeler fra oss etnisk hvite nordmenn". Og det, det faller historisk sammen med, "Kauft nicht bei Juden".

Anonymkode: 0e229...33a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

De hadde mulighet til å gå på framme. Mulighet for å vise billett eller betale for seg. En mulighet det antakelig ikke er første gang de ikke vil benytte seg av, fordi de ikke betaler. Om du ikke vil betale for å gå og se en film på kino, kan du også vises ut av kinobygningen. Uansett hvor du kommer fra. Det er ikke rasisme å nekte folk som ikke betaler for seg å benytte seg av tjeneste.

 

Anonymkode: b04ff...7aa

Poenget - som nesten ingen i tråden har tatt - er vel at om det hadde stått noen norske, hvite kvinner der så hadde ikke bussjåføren lukket døra bak og krevd at de skulle gå på framme i det hele tatt. Situasjonen oppstår fordi han gjør seg noen negative antakelser om kvinnene basert på etnisitet, og da er man jo litt i rasisme-land.

Jeg har forståelse for at bussjåførene kjenner igjen visse typer og samfunnsgrupper som aldri har billett da, og vet at det nok ganske sikkert er en sammenheng mellom romfolk og sniking på kollektivt. Jeg vet at jeg selv også gjør den type antakelser hele tiden, vi liker alle å tro at vi ikke finnes rasistiske, men fordommene ligger der og er farget av tidligere erfaringer. Når en liten sigøynerkone kommer bort til meg og tar meg i armen så kan jeg stå der og stirre stivt ut i luften og bare riste på hodet eller lignende som jeg ikke hadde gjort om en norsk person kom bort - nettopp fordi jeg har en klar formening om hva romfolk vil allerede før de har spurt.

Det er jo selve definisjonen på fordommer. 

Ikke dermed sagt at fordommer ikke kan stemme, men man skal jo passe seg litt. Aner ikke hvordan busselskapene skal løse dette med snikere og mener selvsagt ikke at folk skal få snike, men en rasesegregert billettkontroll er kanskje ikke helt riktig retning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Cuntzilla skrev:

Poenget - som nesten ingen i tråden har tatt - er vel at om det hadde stått noen norske, hvite kvinner der så hadde ikke bussjåføren lukket døra bak og krevd at de skulle gå på framme i det hele tatt. Situasjonen oppstår fordi han gjør seg noen negative antakelser om kvinnene basert på etnisitet, og da er man jo litt i rasisme-land.

Jeg har forståelse for at bussjåførene kjenner igjen visse typer og samfunnsgrupper som aldri har billett da, og vet at det nok ganske sikkert er en sammenheng mellom romfolk og sniking på kollektivt. Jeg vet at jeg selv også gjør den type antakelser hele tiden, vi liker alle å tro at vi ikke finnes rasistiske, men fordommene ligger der og er farget av tidligere erfaringer. Når en liten sigøynerkone kommer bort til meg og tar meg i armen så kan jeg stå der og stirre stivt ut i luften og bare riste på hodet eller lignende som jeg ikke hadde gjort om en norsk person kom bort - nettopp fordi jeg har en klar formening om hva romfolk vil allerede før de har spurt.

Det er jo selve definisjonen på fordommer. 

Ikke dermed sagt at fordommer ikke kan stemme, men man skal jo passe seg litt. Aner ikke hvordan busselskapene skal løse dette med snikere og mener selvsagt ikke at folk skal få snike, men en rasesegregert billettkontroll er kanskje ikke helt riktig retning.

Nei, han gjør seg besluttninger ut fra tidligere erfaring, akkurat slik som absolutt alle andre mennesker i verden. Han ser at la oss si 90% av sigøynere ikke betaler for deg og da er det en selvfølge at han vil holde et bedre øye med dem.

Absolutt alt mennesker gjør, sier og tenker baserer seg på tidligere erfaringer. Fordommer blir dermed et så vagt ord at det blir ubrukelig om man skal trekke det frem i alle situasjoner og si at erfaringer == fordommer når man selv mener at det skulle passe. I såfall blir jo alt plutselig fordommer.

Om jeg vet at en venn av meg alltid griser til bilen min når jeg lar han få sitte på og jeg dermed slutter å la han sitte på, har jeg da fordommer mot han som person, eller prøver jeg å unngå en unødvendig situasjon?
Absolutt alt vil dermed falle under disse såkalte "fordommene" dine.

Sigøynere er forresten heller ikke en rase.

Anonymkode: b9586...82d

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva så, mange som ikke betaler innimellom, av og til så lar sjåførene folk sitte gratis på.. dessuten skal det ikke forundre meg om fyren var slem med romfolk, han vet ikke om de har app eller ikke- og de bussjåførne der gjør som de vil, ofte kjører de rett forbi folk, kundeservice er også et kapittel for seg selv.

Anonymkode: de01c...440

Kanskje sjåførene av og til lar folk sitte gratis på. Det er en enorm forskjell på gratis av og til, og å konsekvent nekte å betale for seg.

Selvsagt vet han at disse personene ikke har app. Han vet at de ikke betaler for seg.

Endret av jabx
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei, bussjåfør for Ruter, dette var et annet busselskap, Tide. Her er hva en kunde av Tide kan fortelle:

Anonymkode: 0e229...33a

Jasså, så det kan de? Jeg besøkte sidene til Tide, og fant følgende om billetter:

"Billett og eventuell dokumentasjon ved krav på rabatt skal oppbevarast under heile reisa og skal visast til føraren eller kontrolløren på førespurnad."

Og:

"Billettkontrollørar (eige personale/førarar) har rett til å kontrollere billettar. Billettkontrollen kan utførast av både uniformert og sivilt personale. "

Lyver denne påståtte Tide-kunden?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var ikke jeg der så jeg skal ikke uttale meg skråsikkert, men har opplevd tilsvarende da jeg selv tok bussen til skolen for en del år siden. Bussjåføren, som hadde erfaring med at mange skolebarn ikke betalte billett, åpnet kun foran for å kontrollere at de som gikk på hadde gyldig billett. Gikk man ikke på foran kom man heller ikke på. Tilsvarende streng kontroll ble ikke ført med grupper bussjåføren ikke hadde erfaring med at snek på bussen. Jeg synes igrunn dette var grei praksis.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan nok ikke hjelpe deg med denne typen vrangforestillinger, jeg anbefaler heller en dyktig psykolog :)

Anonymkode: b9586...82d

Hvis noen har vrangforestillinger er det jo deg. Vedkommende du siterer la ut bildet som svar på kommentaren "romfolk burde nektes å kjøre buss." Altså er det verken snakk om dårlige analogier eller misforståelser. 

Jeg anbefaler deg å få sjekket synet, så slipper du å svare feilaktig hele tiden pga svekket leseevne. :) 

Anonymkode: 777e1...5b8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at bussjåfører helst ser at passasjerene gå inn foran og ut bak da det ikke er plass til flere enn 1 person i bredden og sjåføren har ansvaret for å kontrollere billettene. Unntakene er selvsagt mennesker med barnevogn eller har handicap siden det er lettere å gå på bak.

Anonymkode: 5d788...3e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Romfolk som betaler for seg må jo få kjøre buss så mye de orker. Men å kreve at de viser billett er helt på sin plass. Og nekte de å bli med om de ikke ønsker å betale for seg, er bare rett og rimelig. Og man blir hverken rasist eller nazist av å mene at folk skal betale bussbilett for å kjøre med bussen. 

De hadde et valg om å gå på foran, vise billett eller betale for en, og de hadde blitt med. Noe de ikke ville. Ergo de fikk stå igjen. 

Anonymkode: b04ff...7aa

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Cuntzilla skrev:

Poenget - som nesten ingen i tråden har tatt - er vel at om det hadde stått noen norske, hvite kvinner der så hadde ikke bussjåføren lukket døra bak og krevd at de skulle gå på framme i det hele tatt. Situasjonen oppstår fordi han gjør seg noen negative antakelser om kvinnene basert på etnisitet, og da er man jo litt i rasisme-land.

Jeg har forståelse for at bussjåførene kjenner igjen visse typer og samfunnsgrupper som aldri har billett da, og vet at det nok ganske sikkert er en sammenheng mellom romfolk og sniking på kollektivt. Jeg vet at jeg selv også gjør den type antakelser hele tiden, vi liker alle å tro at vi ikke finnes rasistiske, men fordommene ligger der og er farget av tidligere erfaringer. Når en liten sigøynerkone kommer bort til meg og tar meg i armen så kan jeg stå der og stirre stivt ut i luften og bare riste på hodet eller lignende som jeg ikke hadde gjort om en norsk person kom bort - nettopp fordi jeg har en klar formening om hva romfolk vil allerede før de har spurt.

Det er jo selve definisjonen på fordommer. 

Ikke dermed sagt at fordommer ikke kan stemme, men man skal jo passe seg litt. Aner ikke hvordan busselskapene skal løse dette med snikere og mener selvsagt ikke at folk skal få snike, men en rasesegregert billettkontroll er kanskje ikke helt riktig retning.

Du kommer jo selv med fordommer mot sjåføren her.

 

Anonymkode: 5d788...3e3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...