Gå til innhold

Trenger hjelp! Langhåret katt og diaré...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Katten vår sliter med avføring (startet igår), og når jeg kom hjem idag var det flekker etter avføring overalt. Ho har fått masse(!!) avføring i den lange pelsen, og gnir seg langs gulvet for å få det vekk. Jeg har ringt veterinær, men ho sa at så lenge ho spiser så trenger jeg ikke dra dit. Problemet er at ho nå har utrolig mye avføring i pelsen, og ho nekter å la meg klippe eller vaske det vekk. Jeg har prøvd å holde ho fast, men det går ikke. Det eneste jeg kan se for meg er å ta ho med inn i dusjen, men ho er ikke veldig medgjørlig alltid (gammel katt som var hjemløs før), og ho hater vann. Kanskje det kan gå hvis jeg går inn med klær og hansker. Noen som har noen tips? Ho har det ikke bra med alle avføringen bak der, og ho lukter jo mildt sagt jævlig. Lukta setter seg jo i tillegg overalt :( Litt motløs nå! 

Anonymkode: 94e5e...cd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huff, jeg kjenner til det. Ikke veldig gøy :( 

Men, du bør enten prøve å få skylt pelsen under litt vann, eller rett å slett dra frem hårtrimmeren å klippe den litt bak. (bruk hansker om nødvendig, for å unngå å bli bitt)

Har du ikke en som kan hjelpe deg å holde katten? Uansett hva du velger, så vil nok katten stritte imot, men den vil nok synes det er herlig etterpå ;) 

Lykke til!

Anonymkode: fc531...3c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kok sei med ris (ja sammen), virker veldig "sugende", gjør altså avføringen fastere. Prøv naturell yoghurt også. En spiseskje nå og da. 

Det finnes remedier hos dyrlegen som skal hjelpe på bakteriefloraen i tarmen, men jeg syns det ovenfor her er like bra.

Anonymkode: 18078...5e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig situasjon. Har opplevd det med den langhårede katten min også, og endte med å skammklippe pelsen på bakparten. Fikk hjelp til å holde katten (som var inntullet i to håndklær), mens jeg klippet med kjøkkensaks. 

Får du det ikke til selv, eller får hjelp av noen kan du stikke innom dyrlegen å få hjelp av dem. 

Anonymkode: e4980...a86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok rett og slett holde henne fast og få stusset det, hvis du vasker henne får hun jo bæsj i pelsen igjen neste gang hun er på do.

Dere kan prøve å gi henne pro-kolin mot den løse magen i alle fall, tror de selger det hos de fleste veterinærer. Hadde en katt som slet mye med løs mage, og pro-kolin hjalp alltid for ham.

Anonymkode: a6cc2...b2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Jeg får prøve å holde ho fast imorgen, da er vi to stykker hjemme. Jeg er så dårlig på tvang bare, får så innmari innmari vondt av ho (pluss at jeg ikke liker å bli bitt....) Men sånn som det er nå må det vel til. Er så frustrerende bare! Ho er misfornøyd, og jeg har vasket avføring hele dagen. Huff... 

Anonymkode: 94e5e...cd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå jamrer hun seg veldig også... Får så innmari vondt av ho! Men når dyrlegen mente jeg ikke trengte time, burde jeg vel kunne stole på det? Er litt overbeskyttende, men er redd det er mer enn bare løs avføring. Stakkars stakkars pus :(

Anonymkode: 94e5e...cd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bestilt en time hvis det fortsetter og det er tydelig at katten har det vondt/ubehagelig.

Anonymkode: a6cc2...b2a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå jamrer hun seg veldig også... Får så innmari vondt av ho! Men når dyrlegen mente jeg ikke trengte time, burde jeg vel kunne stole på det? Er litt overbeskyttende, men er redd det er mer enn bare løs avføring. Stakkars stakkars pus :(

Anonymkode: 94e5e...cd4

Har du fått gitt katten kokt ris + sei?

Anonymkode: fe689...6ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HappyWaffle

har ikke lest alle svarene så beklager om jeg "kopierer" noen :P har du prøvd Zoolack? det hadde jeg alltid hjemme når jeg hadde puser. er med og stabiliserer en umedgjørlig tarm :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ho har ikke hatt diaré idag, og spiser fortsatt godt, så jeg er litt beroliget :) Fikk holdt ho fast og klippet vekk det aller verste av det som hadde stivnet, så får håpe det verste er over. Tror nok vi begynner å stusse bak der ganske ofte, vil slippe en runde til med diaré og så mye pels! 

Anonymkode: 94e5e...cd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...