Gå til innhold

Sammenheng mellom ME og personlighetsforstyrrelser


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da jeg satt på venterommet hos tannlegen en dag så kom jeg over en artikkel i et psykologisk tidsskrift som beskrev at noen amerikanskje forskere hadde funnet sammenheng mellom personlighetsforstyrrelser og ME. Dette er jo ikke helt stuerent å skrive om i norske medier da de får et helt hylekorps etter seg, foreninger, enkeltpersoner med mer. Men kan det altså tyde på at det ligger en sterk psykologisk component og murrer i bunnen av ME?

Anonymkode: b6f23...f59

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har vel aldri vært tvil om at det er en sterk psykologisk komponent i ME. Bortsett fra for de i ME-pasientforeninger, da. 

Anonymkode: 987bc...f2e

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg satt på venterommet hos tannlegen en dag så kom jeg over en artikkel i et psykologisk tidsskrift som beskrev at noen amerikanskje forskere hadde funnet sammenheng mellom personlighetsforstyrrelser og ME. Dette er jo ikke helt stuerent å skrive om i norske medier da de får et helt hylekorps etter seg, foreninger, enkeltpersoner med mer. Men kan det altså tyde på at det ligger en sterk psykologisk component og murrer i bunnen av ME?

Anonymkode: b6f23...f59

Kan du linke til tidsskriftet? Hadde vært interessant å søke opp artikkelen hvis mulig.
Husker du noe om hvilke type personlighetsforstyrrelser som var nevnt, eller var det på generell basis?

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ME er en diagnose en får når ingen andre diagnoser på problemene med tretthet er mulig å finne. Har man personslighetsforstyrrelser så kan man ikke få ME diagnose. 

Du må nesten komme frem med denne artikkelen du har lest slik at vi kan vurdere det du mener å ha lest. 

Anonymkode: d2c50...49f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har vel aldri vært tvil om at det er en sterk psykologisk komponent i ME. Bortsett fra for de i ME-pasientforeninger, da. 

Anonymkode: 987bc...f2e

Ikke bare de, også leger som jobber med ME-utredning utelukker ofte diagnosen som overhodet aktuell for noen med psykologiske utfordringer i bagasjen.

Kan du referer til noen norske fagkyndige som mener ME bunner i noe psykologisk?

Endret av Sjay
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble utredet i hue og ræva psykisk, for skal de kunne gi ME diagnosen, så må alt annet, og spesielt psykiske diagnoser være helt utelukket.

Anonymkode: 94ff4...194

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, Sjay skrev:

Ikke bare de, også leger som jobber med ME-utredning utelukker ofte diagnosen som overhodet aktuell for noen med psykologiske utfordringer i bagasjen. Kan du referer til noen norske fagkyndige som mener ME bunner i noe psykologisk?

Wyller. Er det det han heter? Han mener ihvertfall at kognitiv atferdsterapi fungerer hos mange med ME. Men hvis de med ME plutselig blir bedre av kognitiv atfersterapi, så betyr det jo at sykdommen er knyttet til noe med tanker og følelser. Og da vil mange med ME kanskje "verge" seg for å prøve denne formen for terapi. Vi kan egentlig spørre oss om det er et flertall av ME-pasienter som egentlig ønsker å få all den omsorgen og oppmerksomheten som er knyttet til den såkalte sykdommen.

Anonymkode: b6f23...f59

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Sjay skrev:

Kan du linke til tidsskriftet? Hadde vært interessant å søke opp artikkelen hvis mulig.
Husker du noe om hvilke type personlighetsforstyrrelser som var nevnt, eller var det på generell basis?

 

Den sto jo i et tidsskrift så blir kanskje vanskelig å finne igjen akkurat den da jeg ikke husker navn på forfatterne. Men jeg mener å huske at spesielt "tvangspreget personlighetsforstyrrelse" kunne knyttes til lidelsen. Sikkert bare å google det.

Anonymkode: b6f23...f59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Wyller. Er det det han heter? Han mener ihvertfall at kognitiv atferdsterapi fungerer hos mange med ME. Men hvis de med ME plutselig blir bedre av kognitiv atfersterapi, så betyr det jo at sykdommen er knyttet til noe med tanker og følelser. Og da vil mange med ME kanskje "verge" seg for å prøve denne formen for terapi. Vi kan egentlig spørre oss om det er et flertall av ME-pasienter som egentlig ønsker å få all den omsorgen og oppmerksomheten som er knyttet til den såkalte sykdommen.

Anonymkode: b6f23...f59

Wyller er kjent for å være en klovn, så det han sier er ikke særlig troverdig. Det blir litt som å oppgi wikipedia som kilde på masteroppgaven sin.

Anonymkode: 775c3...9bd

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Wyller. Er det det han heter? Han mener ihvertfall at kognitiv atferdsterapi fungerer hos mange med ME. Men hvis de med ME plutselig blir bedre av kognitiv atfersterapi, så betyr det jo at sykdommen er knyttet til noe med tanker og følelser. Og da vil mange med ME kanskje "verge" seg for å prøve denne formen for terapi. Vi kan egentlig spørre oss om det er et flertall av ME-pasienter som egentlig ønsker å få all den omsorgen og oppmerksomheten som er knyttet til den såkalte sykdommen.

Anonymkode: b6f23...f59

Kjenner ikke til vedkommende, men skal sjekke det ut. Takk!

Det var vel en pågående diskusjon opp dette med kognitiv adferdsterapi for noen år tilbake. Da var det mye snakk om lightning process, Live Landmark, antibiotika behandling i Østerrike eller hva det var. Og det som kom ut av den diskusjonen var vel at de måtte begynne å tenke at noen med ME ikke hadde den samme type sykdommen som de ME-pasientene som ikke ble bedre, eller i verste fall verre, av de ovennevnte metodene.
Nå har norske forskere gått en ny vei når de fortsetter utprøving av rituximab (kreftmedisin), så det har jo vært et fokusskifte på årsakssammenheng en god stund nå. Oppfatter ikke selv at den psykologiske faktoren får spesielt mye oppmerksomhet lengre, heller at den fornektes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den sto jo i et tidsskrift så blir kanskje vanskelig å finne igjen akkurat den da jeg ikke husker navn på forfatterne. Men jeg mener å huske at spesielt "tvangspreget personlighetsforstyrrelse" kunne knyttes til lidelsen. Sikkert bare å google det.

Anonymkode: b6f23...f59

Mente om du husker navn på tidsskriftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sjay skrev:

Kjenner ikke til vedkommende, men skal sjekke det ut. Takk!

Det var vel en pågående diskusjon opp dette med kognitiv adferdsterapi for noen år tilbake. Da var det mye snakk om lightning process, Live Landmark, antibiotika behandling i Østerrike eller hva det var. Og det som kom ut av den diskusjonen var vel at de måtte begynne å tenke at noen med ME ikke hadde den samme type sykdommen som de ME-pasientene som ikke ble bedre, eller i verste fall verre, av de ovennevnte metodene.
Nå har norske forskere gått en ny vei når de fortsetter utprøving av rituximab (kreftmedisin), så det har jo vært et fokusskifte på årsakssammenheng en god stund nå. Oppfatter ikke selv at den psykologiske faktoren får spesielt mye oppmerksomhet lengre, heller at den fornektes.

Live Landmark og lightning process er ikke bra... i det hele tatt. Rituximab er jo det som virker mest lovende. Du har rett i at det det er et fokusskifte- og det er jammen meg bra! Klart, kognitiv terapi kan hjelpe å takle hverdagen bedre, men ikke gjøre deg frisk. Det jeg har mer troen på er de som skifter diett, da jeg mener å ha lest at immunforsvaret sitter i tarmfloraen. Jeg kjenner en som ble bedre av det!

Anonymkode: 775c3...9bd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du skal ikke tro alt du leser! 

Anonymkode: f1fa1...77c

Neida, det er jeg klar over.

Men hvis du googler Chronic Fatigue Syndrome + personality disorder får du 194 000 resultater i Google på under ett sekund. Så det er kanskje noe i det. Eller?

Anonymkode: b6f23...f59

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ME er en diagnose en får når ingen andre diagnoser på problemene med tretthet er mulig å finne. Har man personslighetsforstyrrelser så kan man ikke få ME diagnose. 

Du må nesten komme frem med denne artikkelen du har lest slik at vi kan vurdere det du mener å ha lest. 

Anonymkode: d2c50...49f

Dette er da bare tull. Du kan fint ha en annen diagnose og samtidig ha ME. 

Hva med en som har diagnosen borderline, mener du at vedkommende da er "immun" mot å utvikle ME ved senere anledning?

Gjelder det samme for bipolare? Og hva med depresjon, ADHD, tvangstanker? Von Wilderbrand? Angst? 

Dessuten, ME er mer komplekst enn bare tretthet. 

Anonymkode: 8b23e...efe

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Wyller. Er det det han heter? Han mener ihvertfall at kognitiv atferdsterapi fungerer hos mange med ME. Men hvis de med ME plutselig blir bedre av kognitiv atfersterapi, så betyr det jo at sykdommen er knyttet til noe med tanker og følelser. Og da vil mange med ME kanskje "verge" seg for å prøve denne formen for terapi. Vi kan egentlig spørre oss om det er et flertall av ME-pasienter som egentlig ønsker å få all den omsorgen og oppmerksomheten som er knyttet til den såkalte sykdommen.

Anonymkode: b6f23...f59

Jeg må dra frem det samme gode, gamle argumentet; hvordan vet vi at disse som har blitt magisk friske ved å spise urter, delta på et helgekurs eller noen timer med kognitiv terapi faktisk hadde ME? Hvordan vet vi at ME er én sykdom?

Jeg kan hvert fall garantere deg at det for min del ikke handler om hverken tanker, følelser, omsorgs- eller oppmerksomhetsbehov, og slike holdninger oppleves som et gigantisk hån.

Anonymkode: e1e4e...c21

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Live Landmark og lightning process er ikke bra... i det hele tatt. Rituximab er jo det som virker mest lovende. Du har rett i at det det er et fokusskifte- og det er jammen meg bra! Klart, kognitiv terapi kan hjelpe å takle hverdagen bedre, men ikke gjøre deg frisk. Det jeg har mer troen på er de som skifter diett, da jeg mener å ha lest at immunforsvaret sitter i tarmfloraen. Jeg kjenner en som ble bedre av det!

Anonymkode: 775c3...9bd

Personlig tenker jeg at psykologiske faktorer spiller inn. Jeg tenker at ikke alle er bevisst de psykologiske byrdene man bærer på, av ulik grunn. En kropp med fysisk eller psykiske byrder vil reagere på belastning, som fører til stressreaksjoner, som fører til smerter, lavt immunforsvar, allergier, muligens lekk tarm, osv. Muligens at det er en link til kyssesyken eller andre virus/gener som man ikke vet enda. Likevel tror jeg hverken adferdsterapi eller kostholdsendring er tilstrekkelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette er da bare tull. Du kan fint ha en annen diagnose og samtidig ha ME. 

Hva med en som har diagnosen borderline, mener du at vedkommende da er "immun" mot å utvikle ME ved senere anledning?

Gjelder det samme for bipolare? Og hva med depresjon, ADHD, tvangstanker? Von Wilderbrand? Angst? 

Dessuten, ME er mer komplekst enn bare tretthet. 

Anonymkode: 8b23e...efe

Selvfølgelig kan du ha ME og en psykisk lidelse samtidig, men lykke til med å finne en lege som vil diagnostisere deg med ME dersom det er tilfellet. ME handler om å utelukke alt som kan ha lignende symptomer, og er du f eks deprimert så vil du nok heller ikke få ME-diagnosen, selv om du selvsagt kan ha begge deler.

Anonymkode: e1e4e...c21

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overlegen på nevrologisk avdeling ved Haukeland sykehus i Bergen sa til meg i 2010 at de ikke visste hva ME egentlig var, men at jeg ihvertfall ikke hadde det grunnet mine psykiske diagnoser. 
Da tenkte jeg bare what, så hvorfor har jeg blitt utredet for det i over ett år da?? Skulle ønske jeg hadde hatt overskudd til å ta den diskusjonen med han, men ble bare så forfjamset.. :sjokkbla:

Anonymkode: 3c8c5...6c1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fryktelig lite forstand på akkurat ME, så bær over med meg om det kommer skjevt ut, jeg har ingen agenda for å såre noen.

 

Jeg har en bindevevssykdom, men vi leter etter den riktige diagnosen, men det ser ut som om Lupus blir min diagnose.

Jeg er forferdelig utmattet og lever livet fra sofaen og sengen på 4.året. En tur i dusjen og sengeleie resten av dagen. Jeg har aldri trodd at jeg har ME, og har aldri sjekket hvilke symptomer som følger med i tillegg til utmattelse. Tanken har egentlig aldri slått meg.

På en av mine besøk hos fastlegen fikk jeg sagt at jeg lurer på om jeg har ME! Det lå nok mest fortvilelse i det utbruddet, men da sa fastlegen at du får aldri diagnosen på ME når du har fått en diagnose på bindevevssykdom.

Før jeg fikk diagnosen på bindevevssykdom hadde jeg diagnosen fibromyalgi, men den er tatt bort nå. 

Det var bare mitt lille innspill i forhold til utredning og flere diagnoser, og at det er viktig med full utredning for pasienter med ME og fibromyalgi. Lupus er noe helt annet enn fibromyalgi selv om fibromyalgi er grusomt nok for dem det gjelder.

Derfor er det viktig å bytte fastlege om fastlegen ikke er interessert i eliminere farlige sykdommer. <i mitt tilfelle måtte jeg bytte fastlege to ganger før jeg ble tatt på alvor. 

 

Anonymkode: 775c1...403

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...