Gå til innhold

Respons på budsjett, 21000 utbetalt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forsikring burde nok vært med, jeg betaler den en gang i året og da har det gått av enten deler av lønn eller sparekonto.
Jeg gir veldig lite gaver, har lite familie og bare noen få venninner jeg kjøper til. Så den kan fint dekkes av de 400 kr jeg setter av til annet. Ferier blir betalt av feriepengene, men har ikke vært på utenlandsferie på en stund nå. Enig i at sosialposten kan reduseres!

Altså, jeg inkluderer alkohol i matbudsjettet, og hvis jeg kjøper én vinflaske i uka til 100 kr (som er det jeg pleier å gjøre) så er det 400 kr bare der. Jeg kunne nok klart å leve på 1700 i mnd hvis jeg virkelig ville, men det vil jeg ikke etter så mange år som student. Jeg har ingen dyre vaner som røyking eller overdrevent mye alkoholinntak, så da syns jeg det er lov å bruke 2,5k i mnd på mat. 

Min erfaring er at jeg faktisk bruker mer penger om jeg skal lage middag til mer enn 2 mennesker hjemme hos meg selv. Hvis jeg spiser ute bruker jeg kanskje 200-250 kr, og det inkluderer en øl eller et glass vin. Og nå går jeg ikke såå ofte ut og spiser altså, det er nok mer at jeg treffer folk en del ute og til sammen blir summen litt høy.

Ja, det er nok litt mye, jeg er ganske sosial. Bruker nok ikke 400-500 på en kveld, er nok snakk om mer enn 8 kvelder i måneden. Dette inkluderer jo ting som kino og konsert, og hvis man møtes for et par glass vin i tillegg er man fort oppi 350 kr. Men tror jeg skal ha som mål å redusere med 500 kr, det er nok mer realistisk for meg. 500 kr mer til sparing!

Mobilen skulle jeg ønske kostet mindre, men jeg bruker ca 3GB med data i måneden (pendler, så det blir mye jobbing fra mobil) og hører så mye på musikk at jeg ikke vil ha gratisversjonen.

Klesbeløpet betyr ikke at jeg handler for 1000 kr hver måned, men at jeg setter vekk 1000 kr til klær fast. :) Plutselig trenger man nye sko og en bukse, og da er det over 1000 kr på en måned, så godt å ha lagt vekk litt. Kjøper heller litt dyre ting som varer lenge. 

Er 12 000 i året mye på klær? Bare et par vintersko og en ny jakke kan vel koste 3000 kr tilsammen. Jeg føler jeg kjøper lite klær, og går lite i klesbutikker. Interessant å høre hva andre mener, så svar gjerne hvis du ser det. Jeg kjøper også litt på Fretex, kjøpte nylig to fine ullgensere til 200 kr tilsammen. 


Takk for alle svar folkens, ble mye mer hjelpsomt enn antatt! Jeg skal minke sosialposten med 500 kr, og redusere litt på matposten, så jeg kan spare 4000 kr i måneden. Ikke all verdens, men for en som har vært uten inntekt lenge føles det bra. 

Anonymkode: e9bd6...615

Ja, jeg synest faktisk at 12 000 kr i året på klær er i overkant mye. Siden du sier du allerede bruker 3000 kr på ny jakke og vintersko, så må jo dette være kvalitetsklær? Poenget med kvalitetsklær er jo at de skal vare lenger. Holder ikke vinterskoene lenger enn 1 år fordi de blir ødelagt, så er det mulig å reklamere. Vintersko skal som oftest nemlig holde mye lenger enn 1 år om du bruker de riktig. Du kan lett kutte klesbudsjettet ditt! Kanskje du også skal sette som mål å se om du klarer å redusere dette budsjettet? Du blir nok kreativ når du egentlig ikke har budsjett til det. Du vil nok tenke: Trenger jeg virkelig dette plaget likevel? Eller så blir du flinkere til å kjøpe kvalitetsklær på tilbud. Bra du handler på Freetex, men ikke handl bare fordi det er billig. Det må jo også være fordi du har bruk for det. Ullgensere er praktisk og fint, men kanskje ikke nødvendig om du allerede har mange ullgensere fra før. :)

Litt morsomt, men jeg kjøpte meg noen sko i slutten av oktober som jeg tenkte var et bra kjøp. Jeg prøvde å ikke kjøpe for billige sko da min erfaring er at de fort blir ødelagt. Så jeg brukte 500 kr på vintersko og at tenkte at det måtte være sånn ok kvalitet. Dette var syntetisk, så det er jo begrensa kvalitet. Hele sålen holdt på å dette av etter 3 mnd. Mistenker at været her med masse slaps og salting i gatene (det hang igjen strimer av salt på skoene) gjorde til at sålen ble ødelagt fort. Da de bare var 3 mnd gamle tok jeg det med til butikken med kvittering og fikk uten tvil tilbake på reklamasjon. Hun anbefalte meg da noen mer solide sko i lær som i tillegg var foret. De var på tilbud og kostet egentlig 1000 kr, men var på tilbud til 400 kr! Mye mer solide enn de jeg hadde, også endte jeg opp med å få de som var mye mer verdt + 100 kr i kontanter på reklamasjonen. Var skikkelig heldig der altså. Så velg dine kjøp med omhu. Kvalitet + tilbud er en god kombinasjon når det gjelder kleskjøp. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, lillsunshine skrev:

Ja, jeg synest faktisk at 12 000 kr i året på klær er i overkant mye. Siden du sier du allerede bruker 3000 kr på ny jakke og vintersko, så må jo dette være kvalitetsklær? Poenget med kvalitetsklær er jo at de skal vare lenger. Holder ikke vinterskoene lenger enn 1 år fordi de blir ødelagt, så er det mulig å reklamere. Vintersko skal som oftest nemlig holde mye lenger enn 1 år om du bruker de riktig. Du kan lett kutte klesbudsjettet ditt! Kanskje du også skal sette som mål å se om du klarer å redusere dette budsjettet? Du blir nok kreativ når du egentlig ikke har budsjett til det. Du vil nok tenke: Trenger jeg virkelig dette plaget likevel? Eller så blir du flinkere til å kjøpe kvalitetsklær på tilbud. Bra du handler på Freetex, men ikke handl bare fordi det er billig. Det må jo også være fordi du har bruk for det. Ullgensere er praktisk og fint, men kanskje ikke nødvendig om du allerede har mange ullgensere fra før. :)

Litt morsomt, men jeg kjøpte meg noen sko i slutten av oktober som jeg tenkte var et bra kjøp. Jeg prøvde å ikke kjøpe for billige sko da min erfaring er at de fort blir ødelagt. Så jeg brukte 500 kr på vintersko og at tenkte at det måtte være sånn ok kvalitet. Dette var syntetisk, så det er jo begrensa kvalitet. Hele sålen holdt på å dette av etter 3 mnd. Mistenker at været her med masse slaps og salting i gatene (det hang igjen strimer av salt på skoene) gjorde til at sålen ble ødelagt fort. Da de bare var 3 mnd gamle tok jeg det med til butikken med kvittering og fikk uten tvil tilbake på reklamasjon. Hun anbefalte meg da noen mer solide sko i lær som i tillegg var foret. De var på tilbud og kostet egentlig 1000 kr, men var på tilbud til 400 kr! Mye mer solide enn de jeg hadde, også endte jeg opp med å få de som var mye mer verdt + 100 kr i kontanter på reklamasjonen. Var skikkelig heldig der altså. Så velg dine kjøp med omhu. Kvalitet + tilbud er en god kombinasjon når det gjelder kleskjøp. 

Vintersko til 500kr er ikke bra kvalitet. Men må opp mot tusenlappen for å forsikre seg at de tåler Norges vinter. Man kan selvfølgelig være heldig, men regelen min er å kjøpe noe over tusenlappen.  

Anonymkode: e3560...a56

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest økonomifrue

Jeg synes budsjettet ditt er fint jeg!!! 

Du betaler regningene din, har et sosialt liv og sparer!!

alltid kjekt å spare mest mulig, men en må huske på å leve og ha det ålreit samtidig!

Men hvorfor 2400 på lånekasse? Jeg hsr studert i 8 år, har maks lån fra lånekasse og betaler mindre per måned enn deg. Har riktignok fastrente der da.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, økonomifrue skrev:

Jeg synes budsjettet ditt er fint jeg!!! 

Du betaler regningene din, har et sosialt liv og sparer!!

alltid kjekt å spare mest mulig, men en må huske på å leve og ha det ålreit samtidig!

Men hvorfor 2400 på lånekasse? Jeg hsr studert i 8 år, har maks lån fra lånekasse og betaler mindre per måned enn deg. Har riktignok fastrente der da.

 

Har studert i utlandet, så er ekstra lån pga skolepenger. :)

Jeg er ikke helt sikker på hvor enig jeg er i at 12 000 er mye på klær, men det kunne vært interessant å ikke kjøpe noe på 2-3 måneder og se hva jeg har behov for. Vinterskoene mine har jeg 3. året på rad, så jeg kjøper ting som varer. Men jeg kjøper gjerne et nytt par joggesko hver vår, sålen blir jo faktisk ganske nedtråkket uansett når man bruker de hver eneste dag i over et halvt år. En bukse bruker jeg også gjerne 1000 kr på, og kjøper vel 2 i året. Men skal vurdere en shoppestopp frem til f.eks april-mai. 

Anonymkode: e9bd6...615

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 10.2.2016 at 8.13, AnonymBruker skrev:

Vintersko til 500kr er ikke bra kvalitet. Men må opp mot tusenlappen for å forsikre seg at de tåler Norges vinter. Man kan selvfølgelig være heldig, men regelen min er å kjøpe noe over tusenlappen.  

Anonymkode: e3560...a56

Nå vet jeg det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste jeg synes du bør kutte drastisk ned på er fritid. Synes det hadde holdt lenge med 1500 til 2000 i mnd. Da må du selv prioritere bort noe og ikke kunne være med på alt men da får du samtidig mer å spare for. Det er ikke nødvendig med konserter, kino, byturer, spise ute så ofte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...