Gå til innhold

Hvilken type prevensjon bruker du?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvilken type prevensjon bruker du? Hvor gammel er du? Fordeler/ulemper? Hvilke bivirkninger hadde du? Eventuelt gode/dårlige erfaringer med andre prevensjonsmidler?

Jeg skal begynne med prevensjon, og er litt usikker på hvilken type jeg skal velge. Er fullt klar over at alle kvinner reagerer forskjellig, men er allikevel litt greit å vite hvilke erfaringer andre har :) 

Vurderer p-stav da jeg er litt glemsk, men jeg er litt usikker på de uregelmessige blødningene som kan oppstå....

Anonymkode: 406bd...e7c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

p-piller - gått på dem i 7 år, veldig fornøyd med det. :-) Jeg begynte med dem akuratt når jeg var midt i puberteten, så jeg kan ærlig si at jeg vet ikke hva som var forskjell på bivirkinger av pillene og puberteten, hehe! Null bivirkninger nå, da :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk før på p-piller og det gikk veldig fint. Hadde ingen bivirkninger og startet når jeg var 15-16 år.

Nå er jeg 17 og har nylig tatt p-stav etter mange anbefalinger og er ganske fornøyd. Jeg er dessverre en av de som får uregelmessige blødninger, men det er mye bedre enn mensen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

P-ring. Har prøvd absolutt alle typer p-piller, men reagerte på alle etter hvert. P-ring har jeg kun gode erfaringer med. Ok pris, trenger ikke huske å ta pillen hver dag, og null bivirkninger for meg i alle fall. Brukt det i rundt tre år. 

Anonymkode: 5298f...7df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hopper av i svingen. Funker fjell, typen vet å passe på kuken sin. 

Anonymkode: a3813...208

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruker p-stav hatt det et par år nå, null bivirkninger som jeg har merket, og null mensen!!! seriøst pluss poeng for den der :P

brukte p-piller i en drøss med år før det, utrolig deilig med p-stav i forhold, slippe mensen, menssmerter, og slipper å huske på pilla. jeg er 28 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har gått fra p-stav til nuvaring. Jeg har ikke gått så lenge på nuvaringen, men jeg føler meg like rolig og trygg som med p-stav, kanskje tryggere siden jeg har mer kontroll med ringen.  

Det jeg ikke likte med p-stav var blødningene, og usikkerheten som hørte til. Etter ett år uten blødninger, ble det kaotisk. Med nuvaringen trenger jeg ikke å  tenke for mye på å huske den, og jeg kan selv velge å utsette blødninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hopper av i svingen. Funker fjell, typen vet å passe på kuken sin. 

Anonymkode: a3813...208

Det kan nå strengt tatt ikke regnes som prevensjon. Bare flaks.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken type prevensjon bruker du? Kobberspiral
Hvor gammel er du? 25
Fordeler/ulemper? Hvilke bivirkninger hadde du? Eventuelt gode/dårlige erfaringer med andre prevensjonsmidler?
Slipper hormoner, men har større blødninger. Mistet den første spiralen og ble gravid, den andre førte til sykehusinnleggelse med blodtransfusjon, men denne siste fungerer ypperlig :fnise:

Jeg skal begynne med prevensjon, og er litt usikker på hvilken type jeg skal velge. Er fullt klar over at alle kvinner reagerer forskjellig, men er allikevel litt greit å vite hvilke erfaringer andre har :) 

Vurderer p-stav da jeg er litt glemsk, men jeg er litt usikker på de uregelmessige blødningene som kan oppstå....

Anonymkode: 406bd...e7c

 

Anonymkode: d6b27...22d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minipille, tar uansett andre piller daglig og har ekstra risiko for hjerte-karsykdommer. Får ikke mensen og det er fantastisk! Har en sjelden gang lette blødninger, men det går helt greit. 

Anonymkode: 84197...901

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P-piller, har gått på det i 9 år, og er veldig fornøyd. Har skiftet merke noen ganger, da jeg har vært plaget med humørsvingninger. Har ikke opplevd andre bivirkninger, og husker å ta pilla så ser ikke poenget i å bytte til noe annet. Jo har forresten en bivirkning, og det er at puppene blir hovne og store, men det ser jeg bare på som positivt da det ikke gjør vondt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker kondom. Kroppen er ikke så glad i hormonprevensjon, og jeg setter ikke inn spiral. Prøvde meg på minipille etter fødsel, men glemte ca alle. 

Vi hoppet litt av i svingen, men det resulterte i en sønn, så det gjør vi ikke nå lengre

Anonymkode: 0821f...312

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker p-stav. Er veldig fornøyd med det, noen lette mellomblødninger en sjelden gang, men heller det enn mensen i 4 dager med påfølgende kraftige mensensmerter. Har mindre humørsvingninger enn på p-pille. Er på 4 året med p-staven.

J27

Anonymkode: 6270f...a8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jente, 26. Hormonspiral, bytta fra kobberspiral forrige uke. Så kan ikke si så mye om hormonspiralen enda :P Men kan nevne at jeg tok ut kobber og satte inn hormon hos privat gynekolog, og kjente nada(heeelt sant, på en skala fra 1-10, så var det 0 liksom, både å fjerne og sette inn!). Satte inn kobber i høst(hos fastlegen og det var ikke godt, har ikke født) og livmora mi reagerte mye på metallet :/ Fikk megablødninger (gjennom grønn ob og bind med vinger på 3 timer, i to fulle dager) iallefall. 

Gått på Cerazette i 9 år, mye opp i vekt. Nuvaring i 1 år, hatet den! Følte at den skled ut på trening. Pms plager. Spent på hormonsprialen nå :) 

Anonymkode: f7e0b...3a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kobberspiral, jeg er 25. 

Fordeler: slipper å tenke på prevensjon i mange år, ingen hormoner.

Ulemper: kan ikke hoppe over mensen, noe sterkere menssmerter (men ikke alltid)

Jeg har brukt både p-piller og nuvaring. P-piller fungerte helt greit, så byttet jeg til nuvaring fordi jeg var litt dårlig på å huske på pillene, og nuvaring ble jeg rett og slett gal av. Et hormonelt monster! Jeg var sint og trist og helt ukontrollerbar. Prøvde å bytte tilbake til p-piller etterpå, men humørsvingningene var der ennå, så da måtte jeg prøve noe uten hormoner. Tok ca 6 måneder, men så var jeg tilbake til normalen.

Anonymkode: c7c2e...585

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jente 24- bruker p-piller. Og det funker greit for meg. Tar uansett andre piller samtidig, så da kan jeg like godt bare ta p-pilla samtidig. Starta på den lenge før jeg fikk meg kjæreste og deputerte seksuelt pga smerter. Bivirkninger fikk jeg på første pilla, og andre pilla (forskjellige typer). fikk kraftig migrene. Men med den jeg har nå har jeg migrene en sjelden gang, toppen 5 ganger i året om jeg er uheldig med et år. Føler meg trygg på den. Eneste er om jeg skal bort og presterer å glemme pillene mine hjemme. Men det skjer svært sjelden. Jeg får heller ikke mensen om jeg glemmer en pille (hører de som får mensen om de glemmer den en time eller to). Men jeg kan glemme en pille, og i noen tilfeller også to før jeg får mensen. Noe som er positivt for seg.

Anonymkode: 56989...722

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Genevieve

30-ish. Kobberspiral, må byttes snart. Vurderer å gå uten noe en stund, har ikke planer om å ha sex med det første allikevel. 

Endret av Genevieve
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hormonspiral. Ingen bivirkninger, annet enn av mensen har forsvunnet så og si helt.... Og det klager jeg ikke på :) 

Har prøvd både p-piller og minipiller, er mest fornøyd med denne. Så lettvint, sitter i fem år før den må byttes. Det anbefales at man har født barn hvis man skal bruke hormonspiral. 

Er i slutten av 30-årene. 

Endret av Lillie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på Yasmin p-piller i snart et år nå. De første 3-4 mnd slet jeg med bivirkninger som voldsom kvalme og ømme bryster, og andre bivirkninger som lignet sånn på graviditetssymptomer at jeg tok test hver måned :P Nå har det gitt seg. 

Jeg vurderer å bytte merke siden jeg alltid begynner å blø 3-4 dager før jeg er ferdig med hormonpillene, og dermed aldri kan hoppe over mensen. Ellers er jeg veldig fornøyd. Har perfekt hud, for første gang i mitt liv, og ingen bivirkninger.

Anonymkode: 5811f...c7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...