Gå til innhold

Ekkel lukt mellom tennene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har helt normal ånde. For noen måneder siden spiste jeg appelsin og måtte bruke tanntråd, merket at tanntråden luktet veldig stramt og tenkte det var pga appelsinen.

Bruker vanligvis kun tannpirker, så har ikke merket noe mer av lukten. Men så tok jeg frem tanntråden igjen i går og da jeg måtte "tvinge" den opp igjennom mellom to tenner som står veldig nærme hverandre merket jeg den lukten igjen. Lukter ekstremt mye på tanntråden(som så ren ut) og litt på hendene, ingenting før jeg brukte tanntråden. 

Noen som vet hva dette kan være? Jeg pusser tennene 2-3 ganger daglig, verken røyker eller snuser. 

Anonymkode: c8df6...508

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Matrester osv. Bruk tanntråd og/eller munnskyll hver dag så slipper du problemet

Anonymkode: 9f1bb...420

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tannstein og tannkjøttbetennelse lukter vondt. 

Anonymkode: ce71d...401

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har helt normal ånde. For noen måneder siden spiste jeg appelsin og måtte bruke tanntråd, merket at tanntråden luktet veldig stramt og tenkte det var pga appelsinen.

Bruker vanligvis kun tannpirker, så har ikke merket noe mer av lukten. Men så tok jeg frem tanntråden igjen i går og da jeg måtte "tvinge" den opp igjennom mellom to tenner som står veldig nærme hverandre merket jeg den lukten igjen. Lukter ekstremt mye på tanntråden(som så ren ut) og litt på hendene, ingenting før jeg brukte tanntråden. 

Noen som vet hva dette kan være? Jeg pusser tennene 2-3 ganger daglig, verken røyker eller snuser. 

Anonymkode: c8df6...508

Har du evt lommer i tannkjøttet og tannkjøttsbetennelse?

Det er lurt om du bruker tanntråd og eller "flaskebørster" (selges på apotek og tannlegekontor)  2 ganger daglig for å rengjøre mellom tennene og oppi eventuerlle lommer. Be tannlegen eller tannpleier om å vise deg hvordan du skal bruke "flaskebørstene", og få målt om du har lommer mellom tenner og tannkjøtt.

Jeg går jevnlig til tannpleier som renser opp mellom tennene mine og tannkjøttet (jeg har fått store lommer av tannkjøttsbetennelse)

Anonymkode: cbfdb...5d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du evt lommer i tannkjøttet og tannkjøttsbetennelse?

Det er lurt om du bruker tanntråd og eller "flaskebørster" (selges på apotek og tannlegekontor)  2 ganger daglig for å rengjøre mellom tennene og oppi eventuerlle lommer. Be tannlegen eller tannpleier om å vise deg hvordan du skal bruke "flaskebørstene", og få målt om du har lommer mellom tenner og tannkjøtt.

Jeg går jevnlig til tannpleier som renser opp mellom tennene mine og tannkjøttet (jeg har fått store lommer av tannkjøttsbetennelse)

Anonymkode: cbfdb...5d3

Ps

De (flaskebørstene) heter mellomromsbørste http://www.tannpleier.no/har-du-friskt-tannkjott/

https://www.google.no/search?q=mellomromsb%C3%B8rster&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwi6i77tkenKAhUiQJoKHXFOBs0Q_AUIBygB&biw=1260&bih=630#imgrc=EOVtwSnDFUlArM%3A

 

 

Anonymkode: cbfdb...5d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anbefaler på det varmeste Jordan Miracle for å gjøre rent mellom tennene. Hvis ikke jeg bruker den, lukter det gammel utedass av munnen. Det er ikke nok bare med vanlig tannpuss.
 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, Jordan Miracle er supert! Mine tenner er veldig "tette" uten mellomrom, så det  selvsagt naturlig at matrester og bakterier blir sittende og koke ihop masse godlukt (og karies, forsåvidt!).

Det er en grunn til at tannlegen maser om tanntråd. 

Anonymkode: ed300...a5b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som gingivitt, forstadiet til periodontitt. Tannpuss, flaskekost og tanntråd er tingen.

Anonymkode: 7dac8...52a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lukten skyldes bakteriebelegg, ganske enkelt. Skyldes ikke tannstein, ikke gingivitt (men belegget er årsak til begge disse).
Tanntråd er det viktigste hjelpemiddel for å fjerne belegget, den kan gjerne settes på en tanntrådholder. 
For middelaldrende og eldre er det aktuelt å supplere med tannstikker og mellomromsbørster.

Anonymkode: c9416...65e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, LittDiva skrev:

Tanntråd og eller koster . Det er fire flater man må rengjøre . 

Det er fem. På utsiden, innsiden, tyggeflaten og mellomrommet på hver side sider av tannen.

Puss puss så får du en suss,
puss så får du en suss!

Ingen vil kysse en som lukter utedass av munnen. Noe å huske på i disse snart-valentinsdags-tider?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Perelandra skrev:

Det er fem. På utsiden, innsiden, tyggeflaten og mellomrommet på hver side sider av tannen.

Puss puss så får du en suss,
puss så får du en suss!

Ingen vil kysse en som lukter utedass av munnen. Noe å huske på i disse snart-valentinsdags-tider?

Selvsagt er det fem :fnise:. Gikk litt kjapt sent på natten .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for mange svar! Ser det er en del forskjellige ting som blir nevnt, så skal helt klart begynne å bruke tanntråd hver dag. Så jeg burde dra til tannlegen, noen som vet hvor mye dette vil koste? Har dårlig råd for tiden :rolleyes:

 

ts

Anonymkode: c8df6...508

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...