Gå til innhold

Får ikke pengene tilbake etter reklamesjon, HJELP?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp besøkt Bjørklund i Stavanger og ble møtt med helt forferdelig service.

Jeg fikk en ring til jul som jeg leverte inn i starten av januar for å endre størrelsen. For fire dager siden fikk jeg ringen tilbake. Etter å ha brukt ringen kun EN GANG, faller steinen av! Ringen er ødelagt og dette er da selvfølgelig en mangel og derav reklamasjon etter norsk lov.

Da jeg fortalte dette til damene i butikken var holdningen "jaja, ingenting vi kan gjøre. Vi følger ikke norsk lov, vi har egne regler her. Du burde være glad for at vi tilbød å endre størrelsen din gratis". Hvorfor skal jeg være glad for å få ny størrelse når produktet kun varer én dag? Er det liksom standard kvalitet på Bjørklund sine produkter?

I den nye forbrukerkjøpsloven utvides kjøpers adgang til å heve kjøpet. Heving innebærer at avtalen oppheves. I den grad det er mulig, leverer kjøper varen tilbake. Selger på sin side må returnere kjøpesum eller vederlag til kjøper. Vilkåret for at en forbrukerkjøper skal ha rett til å heve et kjøp, er at det foreligger en mangel og at denne mangelen ikke er uvesentlig. At steinen faller av ringen kan ingen kalle en uvesentlig mangel.

Det eneste jeg nå ønsker er å heve kjøpet, få pengene tilbake og kjøpe en ny ring i en annen butikk. Noe jeg har KRAV på etter norsk lov!

Jeg har sendt klage osv. Hva mer kan jeg gjøre??

Anonymkode: c8022...3bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har ikke krav på å heve kjøpet selv om du reklamerer. Først har selger rett til å utføre to forsøk på retting av feilen. Fungerer ikke dette, kan selger tilby lik gjenstand som den som det er reklamert på. Det er kun dersom selger ikke klarer å levere tilsvarende gjenstand at du har krav på å heve kjøpet.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34#KAPITTEL_6

Anonymkode: 0bf06...834

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørklund har vel rett til å fikse mangelen eller gi deg nytt produkt, så jeg kan ikke se at du kan kreve å heve kjøpet.

Ta kontakt med forbrukerrådet hvis de gjør seg vanskelige.

Anonymkode: a6356...3fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv på Facebooksiden deres. Alt som ser dårlig ut der pleier å bli behandlet. Men nei, du har ikke krav på å heve kjøpet ennå, om de kan reparere varen fortsatt. Men mulig de er greie likevel. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nettopp besøkt Bjørklund i Stavanger og ble møtt med helt forferdelig service.

Jeg fikk en ring til jul som jeg leverte inn i starten av januar for å endre størrelsen. For fire dager siden fikk jeg ringen tilbake. Etter å ha brukt ringen kun EN GANG, faller steinen av! Ringen er ødelagt og dette er da selvfølgelig en mangel og derav reklamasjon etter norsk lov.

Nei, selve ringen er ikke ødelagt, steinen er det, 

§ 30.Gjennomføring av avhjelp

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

 

Jobber i butikk selv.

Anonymkode: a67c1...aba

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

At de ikke følger norsk lov er jo bare tull! Hun butikkansatte hørtes du ut.

Men hun har rett da, du har ikke rett på pengene ☺ Men om du kontakter hovedkontoret og er skikkelig misfornøyd ordner det seg sikkert. Så får de saken ut av verden. Sånn er det hos oss iallfall,  jobber selv i gullsmedbransjen. 

Anonymkode: 9a086...785

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, selve ringen er ikke ødelagt, steinen er det, 

§ 30.Gjennomføring av avhjelp

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

 

Jobber i butikk selv.

Anonymkode: a67c1...aba

Så lenge steinen er en del av ringen og denne faller av så vil en kunne si at mangelen er såpass stor at en kan hevde at ringen er ødelagt.

jeg vil nok råde TS til å ta kontakt med Forbrukerrådet samt at all kommunikasjon med selger her etter bør foregå skriftlig

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig rart ut.
Datteren min opplevde også at diamanten i forlovelsesringen hennes falt ut etter veldig kort tid (3 mnd etter kjøp). Hun fant igjen stenen og kontaktet Bjørklund, de tok inn ringen og festet stenen på ringen igjen.
Etter en måned datt stenen ut igjen, men denne gang fant hun den ikke. Hun kontaktet igjen Bjørklund, de tilbød henne en ny ring, men hun ville helst ha den hun hadde fått ved forlovelsen, så de erstattet stenen uten noe mer diskusjon.
Hun opplevde i alle fall Bjørklund som veldig serviceinnstilte og raske med å rette opp i feilen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Angelheart2 skrev:

Høres veldig rart ut.
Datteren min opplevde også at diamanten i forlovelsesringen hennes falt ut etter veldig kort tid (3 mnd etter kjøp). Hun fant igjen stenen og kontaktet Bjørklund, de tok inn ringen og festet stenen på ringen igjen.
Etter en måned datt stenen ut igjen, men denne gang fant hun den ikke. Hun kontaktet igjen Bjørklund, de tilbød henne en ny ring, men hun ville helst ha den hun hadde fått ved forlovelsen, så de erstattet stenen uten noe mer diskusjon.
Hun opplevde i alle fall Bjørklund som veldig serviceinnstilte og raske med å rette opp i feilen.

Kommer helt ann på personen du treffer på. Kjedetilknytning spiller ingen rolle for hvordan du opplever å bli mottatt av personen i butikken. Ta kontakt med Bjørklund sentralt så ordner det seg sikkert. De er nok ikke bekjent med denne holdningen du ble møtt med i butikken du besøkte.

Anonymkode: e4d55...907

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noe sludder den ansatte har kommet med overfor deg! Det er et forsøk på å bløffe deg vekk, tenker jeg.

Ta heller emailkontakt med hovedkontoret deres og legg frem saken i klare og krasse ordlag, og si at det blir forbrukerrådet neste om de ikke gjør sin forbanna plikt.

For noen år siden kjøpte jeg et stellebord på Babyshop. Dette stellebordet var tydeligvis ikke helt bra, for det sprakk opp i alle kanter og stoppen tøyt ut både her og der. Jeg gikk tilbake og klaget, hadde med meg stellebordet og forlangte nytt. Dette gikk den ansatte i kassen ikke med på. Hun sa de kunne ta inn stellebordet, og så skulle de høre med leverandøren sin om DE fikk retur på det først, og først da ville de evt refundere meg og gi meg nytt. Jeg sa klart i fra at hva som skjedde internt mellom Babyshop og deres leverandører var meg klinkende likegyldig, jeg hadde rett på nytt stellebord. Nei, du kan bare skifte bleie på gulvet så lenge, sa den nebbete kjerringa. Det kommer ikke på tale, sa jeg, dere hører fra meg igjen! Så tok jeg stellebordet og gikk. Dette var på kvelden. Neste morgen tok jeg kontakt først med forbruksrådet for å få bekreftet at jeg hadde rett på nytt stellebord, og det hadde jeg, da jeg kunne forvente at et stellebord skulle ha en levetid og holdbarhetstid som varte minst bleieperioden for ett barn.

Så ringte jeg hovedkontoret til Babyshop, og var fremdeles ganske irritert på den ansatte i butikken da jeg fikk en hyggelig dame på tråden. Jeg la frem saken for henne, forklarte hva som hadde skjedd og at jeg nå hadde vært i kontakt med forbrukerrådet i tillegg. Hun la seg helt flat, og beklaget på det sterkeste. Hun skulle personlig ringe til den aktuelle avdelingen av Babyshop og be dem sette klart et nytt stellebord til meg, så kunne jeg komme med det gamle og få hentet det nye samme dag.

Det gjorde jeg. Det var en fryd å se det sammensnurpede, sure trynet på den megga som hadde avvist meg og påstått jeg ikke hadde noen rettigheter dagen før...! :) Vi fikk splitter nytt stellebord, og denne gangen holdt det seg pent resten av bleieperioden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Monday, February 08, 2016 at 17.42, AnonymBruker skrev:

Jeg har nettopp besøkt Bjørklund i Stavanger og ble møtt med helt forferdelig service.

Jeg fikk en ring til jul som jeg leverte inn i starten av januar for å endre størrelsen. For fire dager siden fikk jeg ringen tilbake. Etter å ha brukt ringen kun EN GANG, faller steinen av! Ringen er ødelagt og dette er da selvfølgelig en mangel og derav reklamasjon etter norsk lov.

Da jeg fortalte dette til damene i butikken var holdningen "jaja, ingenting vi kan gjøre. Vi følger ikke norsk lov, vi har egne regler her. Du burde være glad for at vi tilbød å endre størrelsen din gratis". Hvorfor skal jeg være glad for å få ny størrelse når produktet kun varer én dag? Er det liksom standard kvalitet på Bjørklund sine produkter?

I den nye forbrukerkjøpsloven utvides kjøpers adgang til å heve kjøpet. Heving innebærer at avtalen oppheves. I den grad det er mulig, leverer kjøper varen tilbake. Selger på sin side må returnere kjøpesum eller vederlag til kjøper. Vilkåret for at en forbrukerkjøper skal ha rett til å heve et kjøp, er at det foreligger en mangel og at denne mangelen ikke er uvesentlig. At steinen faller av ringen kan ingen kalle en uvesentlig mangel.

Det eneste jeg nå ønsker er å heve kjøpet, få pengene tilbake og kjøpe en ny ring i en annen butikk. Noe jeg har KRAV på etter norsk lov!

Jeg har sendt klage osv. Hva mer kan jeg gjøre??

Anonymkode: c8022...3bf

Du har ikke forstått forbrukerkjøpsloven riktig.  "Støvelettdommen" er førende. Det er en dom fra HR. 

Butikken er pålagt å følge loven, ja. Har de egne regler så kommer disse i tillegg til forbrukerkjøpsloven, og kunden skal ikke stilles dårligere enn rettighetene i forbrukerkjøpsloven. 

Her er det vesentlig hvilken prisklasse ringen ligger i. Det finner jeg ingen opplysninger om. 

Dog har butikken rett til å prøve å avhjelpe feilen, dvs. Prøve å reparere tingen tre ganger før kunden kan kreve kjøpet hevet/pengene i retur mot å innlevere den skadede varen. 

Forbrukerrådet er rette stedet for deg. 

 

Anonymkode: b2b58...0d1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klag offentlig. for eksempel fb. Jeg har selv opplevet å det er det som funger når jeg blir tråkket på og avvist. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lett å hyle om dårlig service. Foreløpig har vi hørt bare en side av saken, trådstarters.

Har butikken sagt klart i fra om at de ikke vil reparere ringen? På hvilken måte er steinen ødelagt? Knust? Ble du opplyst om eventuell risiko for at ringen kan bli svakere før du fikk den endret?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Gullik skrev:

Det er lett å hyle om dårlig service. Foreløpig har vi hørt bare en side av saken, trådstarters.

Har butikken sagt klart i fra om at de ikke vil reparere ringen? På hvilken måte er steinen ødelagt? Knust? Ble du opplyst om eventuell risiko for at ringen kan bli svakere før du fikk den endret?

En ring blir ikke svakere eller dårligere i selve ringen når størrelsen endres. Stenen sitter normalt sett i andre enden av der hvor ringen åpnes når de taes ut eller inn, det skal ikke ha noe som helst å si. Da hadde ikke gullsmeder endret størrelser på gull og sølvringer. Det er vesentlignher hvilken prisklasse ringen ligger i, og om dette er diamanter fattet i klør eller billigring med limt billig sten. Også hvordan ringen ble brukt forut for at skaden oppstod. 

Enig i at vi bare har fått den ene parten sin versjon av saken. (Og den parten har ikke forstått forbrukerkjøpsloven.)  

Anonymkode: b2b58...0d1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dog har butikken rett til å prøve å avhjelpe feilen, dvs. Prøve å reparere tingen tre ganger før kunden kan kreve kjøpet hevet/pengene i retur mot å innlevere den skadede varen. 

Anonymkode: b2b58...0d1

Nei. Butikken har to avhjelpsforsøk. Og de har brukt begge. Kunden har etter første gangs opplevelse fremsatt forespørsel om avhjelp som er avvist uten hjemmel, og kan nå, forutsatt at mangelen fremdeles er gjeldende levere inn produktet med krav om heving. Butikken kan ikke ved tredje gangs feil velge å omlevere produktet.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Fjompen skrev:

Nei. Butikken har to avhjelpsforsøk. Og de har brukt begge. Kunden har etter første gangs opplevelse fremsatt forespørsel om avhjelp som er avvist uten hjemmel, og kan nå, forutsatt at mangelen fremdeles er gjeldende levere inn produktet med krav om heving. Butikken kan ikke ved tredje gangs feil velge å omlevere produktet.

 

 

 

Det er forsøk per feil. Etter hva jeg leser er det ikke samme feil som har skjedd og de henger derfor ikke sammen

Anonymkode: 95daf...519

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er forsøk per feil. Etter hva jeg leser er det ikke samme feil som har skjedd og de henger derfor ikke sammen

Anonymkode: 95daf...519

Jeg leste feil. De har såklart ett forsøk på avhjelp igjen, men har brukt det første med å avvise reklamasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi faktisk flere rettskilder enn lovteksten i forbrukerkjøpsloven. Når folk attpåtil kommer med sine personlige tolkninger av ordlyden i forbrukerkjøpsloven, bærer det ofte galt av sted, noe denne tråden er et prakteksempel på. For å avklare noen påstander i tråden:

"Selger har rett til tre avhjelpsforsøk": Nei, ikke med mindre det foreligger "særlige grunner" som gjør at "ytterligere avhjelp" er "rimelig", jf. fkjl. § 30 annet ledd. Den som hevder dette må godtgjøre at slike "særlige grunner" foreligger.

"Selger har rett til to avhjelpsforsøk": Dette gjelder ikke ubetinget. Det kan være at selger ikke har rett til noen avhjelpsforsøk. Avhjelpsforsøk skal fremdeles skje i tråd med § 30 første ledd, herunder "uten vesentlig ulempe", for at selgeren skal kunne ha rett til å foreta dem.

"I den nye forbrukerkjøpsloven utvides kjøpers adgang til å heve kjøpet": Vi har bare hatt én forbrukerkjøpslov - lov 21. juni 2002 nr. 34 om forbrukerkjøp. Endringene i loven siden den tid har aldri berørt forbrukerens hevningrett. (Loven var riktignok ny da artikkelen, som sitatet så klønete er blitt sakset fra, ble skrevet i 2002. Det er vanskeligere å hevde dette over 13 år senere.)

"Nei, selve ringen er ikke ødelagt, steinen er det." Ringen er kontraktsgjenstanden, og denne har en sten. Det er for alle praktiske formål likegyldig hvilken del som har en mangel (men også for rettsfilosofiske formål kan jeg vanskelig se at stenen har en mangel -- den er, etter det opplyste, like hel, noe f.eks. klørne på ringen ikke trenger å være om stenen har falt av).

"Her er det vesentlig hvilken prisklasse ringen ligger i. Det finner jeg ingen opplysninger om." Tja. Jeg har i hvert fall problemer med å se for meg hvor billig ringen må være for at en sten som faller av ikke skal utgjøre en "ikke uvesentlig" mangel. Prisklassen er således ikke vesentlig.

""Støvelettdommen" er førende. Det er en dom fra HR." Ja, men hvordan er Støvletthældommen direkte relevant i trådstarters tilfelle? Vedkommende har reklamert rettidig. Selger har påstått seg fri fra ansvar, og, slik jeg forstår faktum, derved nektet å yte avhjelp (verken i form av retting eller omlevering -- hvis valg er det prinsipale spørsmålet som drøftes i "Støvletthældommen"). Selger har heller ikke ønsket å yte defensiv avhjelp etter § 29 tredje ledd, som svar på trådstarters formodentlig nøytrale reklamasjon. Det er dermed på det rene at avhjelp ikke har skjedd "i samsvar med §§ 29 til 30", jf. § 31, slik at trådstarter har rett på prisavslag. Dersom mangelen "ikke er uvesentlig", hvilket det godt skal gjøres å hevde at mangelen til en ring der stenen har falt av er, har trådstarter også hevingsrett etter § 32.

Jeg er enig i at det avgjørende i saken er om selger har sagt klart ifra om at denne ikke ønsker å yte avhjelp. Dette ville jeg ha fått en skriftlig bekreftelse på. Er dette tilfellet (og da antar jeg at selger heller ikke ønsker å imøtekomme trådstarters krav om heving), ville jeg klaget saken inn for Forbrukerrådet, og nedlagt påstand om heving etter forbrukerkjøpsloven § 32, jf. § 31 første ledd, jf. §§ 29 til 30.

En annen mulighet er selvsagt å ta det opp med en annen representant for selgeren, eventuelt ta det på sosiale medier, som er nevnt i tråden. Det kan spare trådstarter for mye tid (all den tid Forbrukerrådet ofte har lange saksbehandlingstider -- og uansett kun kan komme med veiledende uttalelser).

Edit: Flere kommentarer.

Endret av Astrum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Butikken kan ikke hevde at loven ikke gjelder for dem, eller at de har regler som opphever eller tilsidesetter loven. Dersom det virkelig er slik at størrelses endringen svekker stenens feste burde det vært advart om før arbeidet startet. Ingen som kjøper ring på Bjørklund forventer noe mindre enn at hele ringen - inkludert sten - skal tåle helt normal bruk, og varens pris er i så måte irrelevant for hva slags avhjelp trådstarter har krav på.

Ønsker å følge med videre, det er uinteressant å handle i en butikk med slike holdninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om bjørklund fortalte deg dette før justering av ring. Men om ringen må justeres kan det føre til at fatningen blir ødelagt.  Dette gjelder spesielt når ringen skal bli mindre. 

Anonymkode: dd6ac...8db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...