Gå til innhold

Innkalling til drøftelsesmøte!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er lærling og jobber for en bedrift, jeg har startet læretiden i den bedriften for 5 måneder siden, jeg hadde et par problemer med forsent-kommingen og fraværet. Jeg fikk en skriftlig advarsel. Jeg tok ikke advarselen så seriøst. Men karte å senke ned fraværet. Det er ikke så ille. Men idag så fikk jeg en innkaling til  drøftelsesmøte i henhold til arbeidsmiljøloven  par 15-1.  Og temaet for møte er mitt videre ansettelsesforhold i bedriften, med bakgrunn i det dem mener er mangefull oppfølging i min arbeidsavtale fra min side. Siden jeg fikk denne benkjeden og jeg legger nede, klarer ikke spise eller sove og er i sjokk.  Kommer jeg til å miste jobben?  

Det føles som et hul jeg har gravd for meg selv 

Kjære leser! Hjelp meg om du har noe tips pleass  

Takk på forhånd 

Anonymkode: 95cd7...a3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 - Du tok ikke advarselen så seriøst som du kanskje burde. Der dreit du deg.

Det trenger ikke bety at du mister jobben, men det er drøftelsemøte om videre forhold. Husk at du kan ta med deg en tillitsvalgt om du ønsker det.

Anonymkode: 574ad...e4d

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer nok til å miste jobben. Kaller de inn til drøftelsesmøte så har de nok allerede bestemt seg selv om møtet egentlig skal brukes til å bestemme seg. Ikke gå alene, ta gjerne med deg noen som kan lover og regler. Ikke skriv under på noe du ikke er enig i. Er du fagorganisert? 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. En rådgiver fra fagforeningen og tillitsvalgt skal være med på det møte. Jeg vet at dette er en stor og alvorlig tabbe som jeg har gjort for meg selv. Jeg kommer til å gjøre alt for å ordne opp i denne feilen. 

Anonymkode: 95cd7...a3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn går det når dagens ungdom tror de kan komme og gå som det passer, og at arbeidstider er veiledende. Det er et tøft arbeidsmarked, da legger man seg i selen for å imponere. Du har oppført deg som en idiot, nå må du gjøre som ellers i den virkelige verden og ta konsekvensene. Jeg tror også de har bestemt seg for å gi deg fyken, men du kan legge deg helt flat, beklage og be om en sjanse til. Det verste som skjer er at det ikke går. Men gir de deg en sjanse til, da bør du være et mønstereksempel av en ansatt! Som andre sier kan du ta med deg noen på møtet.

Anonymkode: 4d7ee...0fc

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok kun en formalitet de må gjøre, for og kunne avslutte arbeidsforholdet. 

Anonymkode: c4e0d...c72

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men helt ærlig, hva forventet du når du ikke tok til deg advarselen? Det skal en del til før man får skriftlig advarsel i utgangspunktet (iallefall der jeg har jobbet/jobber). Du må bare møte opp og være ærlig. Si at du ønsker å jobbe og at du skal ta deg sammen. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre sier, du må nå legge deg paddeflat og vell så det! Full skjerpings!

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. En rådgiver fra fagforeningen og tillitsvalgt skal være med på det møte. Jeg vet at dette er en stor og alvorlig tabbe som jeg har gjort for meg selv. Jeg kommer til å gjøre alt for å ordne opp i denne feilen. 

Anonymkode: 95cd7...a3a

Feilen(e) har du allerede gjort, nå får du krysse fingre og tær for å få en sjanse til å ikke gjøre samme feil igjen!

Lykke til på møtet!

Anonymkode: ce1ba...4c2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Når du ikke gidder å komme tidsnok, så får du bare ha det så godt.

 Du har lagt opp til dette helt selv, når du holder på slik...   :closedeyes:

Anonymkode: b0944...a5a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Fraværet er ikke så ille". Hvorfor har du fravær/ forsentkomminger? Har du vært fysisk eller psykisk syk? I så fall burde du ha gått til legen og fått sykemelding (eller hvordan det fungerer som lærling). Men det er jo kanskje litt sent nå.

Det er ganske annerledes i jobb enn på skolen. Å komme for sent mer enn 1 gang i løpet av flere måneder gir dårlig inntrykk. Når man har jobb så skal man møte, ellers får man sparken. Det er ikke slik som på skolen der de ha deg der. Jeg er overrasket over at du ikke har skjønt dette selv? Hva skjedde, egentlig?

Anonymkode: c8280...058

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på, hvor godt har du utført jobben din? Når du ikke fulgt arbeidstidene og heller ikke tatt det seriøst, lurer jeg på hvor seriøs du er i arbeidet ditt også. Jeg antar at det er mer enn forsentkommingene som ligger til grunn for drøftelsesmøtet. Holdningen din f.eks.

Anonymkode: 3f195...2ac

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres jo ut som du har tatt alvoret inn over deg da, og det er bra. Du får forsøke å legge deg flat og komme med forslag hvordan du kan skjerpe deg. Man dropper da ikke bare å møte opp på jobb, høres helt merkelig ut! Du skal ikke senke fraværet ditt, du skal møte opp på jobb hver dag til riktig tidspunkt med mindre du er syk. Det er sånn det er å jobbe og være voksen.

Anonymkode: cf130...336

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om bedriften allerede har bestemt seg for å si opp lærlingekontrakten, er det ingenting du kan gjøre.

Det eneste du kan ta utgangspunkt i, er at det finnes en mulighet for at de kan gi deg en ny sjanse. I så fall må du bruke drøftelsesmøtet til å vise at du ser alvoret i situasjonen, og at du er innstilt på å utføre de plikter du har i henhold til avtalen med bedriften.

Mitt tips er å forberede seg så godt som mulig i forkant. Tenk gjennom hva som vil bli tatt opp. Ut fra det du har skrevet, vil dette sannsynligvis gå på fravær og forsentkomming, i tillegg til din generelle holdning og innstilling til jobben. På møtet bør du vise selvinnsikt når du forklarer hvorfor situasjonen har blitt som den har blitt, og troverdighet når du sier at dette ikke vil gjenta seg.

Dersom du skulle få fortsette i bedriften, vil du ikke ha noe slingringsmonn. Det betyr at dersom du ikke klarer å møte opp i tide og gjøre de oppgavene du skal, så vil du miste jobben. Så om du ikke har planer om å kutte alt fravær og komme tidsnok i fremtiden, er det liten grunn til å slåss for lærlingeplassen din.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, Erazor skrev:

Om bedriften allerede har bestemt seg for å si opp lærlingekontrakten, er det ingenting du kan gjøre.

Det eneste du kan ta utgangspunkt i, er at det finnes en mulighet for at de kan gi deg en ny sjanse. I så fall må du bruke drøftelsesmøtet til å vise at du ser alvoret i situasjonen, og at du er innstilt på å utføre de plikter du har i henhold til avtalen med bedriften.

Mitt tips er å forberede seg så godt som mulig i forkant. Tenk gjennom hva som vil bli tatt opp. Ut fra det du har skrevet, vil dette sannsynligvis gå på fravær og forsentkomming, i tillegg til din generelle holdning og innstilling til jobben. På møtet bør du vise selvinnsikt når du forklarer hvorfor situasjonen har blitt som den har blitt, og troverdighet når du sier at dette ikke vil gjenta seg.

Dersom du skulle få fortsette i bedriften, vil du ikke ha noe slingringsmonn. Det betyr at dersom du ikke klarer å møte opp i tide og gjøre de oppgavene du skal, så vil du miste jobben. Så om du ikke har planer om å kutte alt fravær og komme tidsnok i fremtiden, er det liten grunn til å slåss for lærlingeplassen din.

Enig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på, hvor godt har du utført jobben din? Når du ikke fulgt arbeidstidene og heller ikke tatt det seriøst, lurer jeg på hvor seriøs du er i arbeidet ditt også. Jeg antar at det er mer enn forsentkommingene som ligger til grunn for drøftelsesmøtet. Holdningen din f.eks.

Anonymkode: 3f195...2ac

Jeg har jo fått pratet med sjefen min på det stedet hvor jeg jobber nå. Og han sier at det gjelder kun fraværet mitt "forsentkommingene" Dem sier at det er kun pga det. Ellers så har jeg en veldig gode holdning med dem jeg jobber med. Og når jeg er på jobb så utfører jeg arbeidet og er ganske flink synes dem.Men det er bare det med forsientkomminger og bedrifts ordning til å melde fra at jeg er bort, melder fra litt sent, søker om permisjon sent osv. Men dette her er jo fordi jeg har nylig startet som lærling og er fersk, i arbeidsmarkede.

Anonymkode: 95cd7...a3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Fraværet er ikke så ille". Hvorfor har du fravær/ forsentkomminger? Har du vært fysisk eller psykisk syk? I så fall burde du ha gått til legen og fått sykemelding (eller hvordan det fungerer som lærling). Men det er jo kanskje litt sent nå.

Det er ganske annerledes i jobb enn på skolen. Å komme for sent mer enn 1 gang i løpet av flere måneder gir dårlig inntrykk. Når man har jobb så skal man møte, ellers får man sparken. Det er ikke slik som på skolen der de ha deg der. Jeg er overrasket over at du ikke har skjønt dette selv? Hva skjedde, egentlig?

Anonymkode: c8280...058

Det gjelder kun fraværet mitt  "forsentkommingene"  og bedrifts ordning til å melde fra at jeg er bort, melder fra litt sent, søker om permisjon sent osv. Men dette her er jo fordi jeg har nylig startet som lærling og er fersk, i arbeidsmarkedet. Grunnen som gjordet at jeg kom forseint i starten var min mor hun er syk og det er jo bare meg, henne og en lille søster på 14 år.Vi har jo ingen andre, derfor så har det preget meg ganske mye i de siste. Også er det et par timer der jeg måtte være med henne på sykehus, forsov meg osv. Ellers så har jeg mange dager som er dokumentert på hvorfor jeg har vært bort. Men jeg fikk en skriftlig advarsel rett før jul og der, jeg skulle skjerpe meg. Men etter nytt år så ble det 6 forsientkomminger.Derfor jeg ble innkalt.   

Anonymkode: 95cd7...a3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har jo fått pratet med sjefen min på det stedet hvor jeg jobber nå. Og han sier at det gjelder kun fraværet mitt "forsentkommingene" Dem sier at det er kun pga det. Ellers så har jeg en veldig gode holdning med dem jeg jobber med. Og når jeg er på jobb så utfører jeg arbeidet og er ganske flink synes dem.Men det er bare det med forsientkomminger og bedrifts ordning til å melde fra at jeg er bort, melder fra litt sent, søker om permisjon sent osv. Men dette her er jo fordi jeg har nylig startet som lærling og er fersk, i arbeidsmarkede.

Anonymkode: 95cd7...a3a

Det er jo greit nok, men de fleste vet jo av seg selv at å møte opp for sent i hytt og gevær har konsekvenser. Det er bare ikke greit. Innimellom? Ja. Uforutsette ting kan skje, men hvis det er en vanesak med å alltid være litt sen så indikerer jo det at du enten må stå opp litt tidligere eller ta en buss før (hvis den alltid er forsinket).

Og er du mye borte? Som i borte fordi du er syk? Da bør du få legeattest/sykemelding. Noen er mye syk, ikke så mye man kan kontrollere slike ting, men da må man kanskje også vurdere "er jeg virkelig syk eller bare litt dårlig"? Enkelte dager har jeg veldig lyst å være syk, men så har jeg egentlig bare litt vondt i hodet og kunne tenkt meg en hviledag. Det funker særdeles dårlig med jobb. Da må jeg bare ta meg sammen og dra. Selv om jeg kunne godt tenkt meg en dag på sofaen. 

Og hvor mye permisjon o.l kan det være snakk om? På så kort tid? I løpet av de årene jeg har jobbet, som blir nå 10 år (ikke fulltid i alle de årene), har jeg hatt permisjon ei uke i forbindelse med sykdom i nær familie. Det er ikke så veldig vanlig å ha mye fri utenom ferie, med mindre man får barn eller alvorlig sykdom. 

Jeg tror (nå synser jeg jo en del) at du kanskje må jobbe litt med holdningen din og forventninger ifh til det å ha fri, komme forsent/forsove seg og ansvar som følger med det å ha en jobb. Det er stress. Dritkjipt enkelte dager. Skole er mye mer avslappet ifh til jobb. Men vi må alle vokse opp og ta ansvar selv for om vi følger regler og slikt som gjelder for jobben man har. Det er ikke bare å ta seg fri, eller det er ikke bare ti min sen her og der. Arbeidsgiver gidder ikke ta vare på sånne ansatte. Nå er du jo ung og har mye å lære, men greit tidspunkt å starte på? Tenk over de ulike situasjonene som har sørget for at nå sitter du her og venter på møte. Hva kan du gjøre bedre? 

Du klarer det hvis du vil. I verste fall må du få en annen jobb, men hvis du viser at du forstår (og ikke bare kommer med tynne unnskyldninger), kan det jo hende du får lov til å prøve litt til. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det gjelder kun fraværet mitt  "forsentkommingene"  og bedrifts ordning til å melde fra at jeg er bort, melder fra litt sent, søker om permisjon sent osv. Men dette her er jo fordi jeg har nylig startet som lærling og er fersk, i arbeidsmarkedet. Grunnen som gjordet at jeg kom forseint i starten var min mor hun er syk og det er jo bare meg, henne og en lille søster på 14 år.Vi har jo ingen andre, derfor så har det preget meg ganske mye i de siste. Også er det et par timer der jeg måtte være med henne på sykehus, forsov meg osv. Ellers så har jeg mange dager som er dokumentert på hvorfor jeg har vært bort. Men jeg fikk en skriftlig advarsel rett før jul og der, jeg skulle skjerpe meg. Men etter nytt år så ble det 6 forsientkomminger.Derfor jeg ble innkalt.   

Anonymkode: 95cd7...a3a

Det gjelder "kun" fraværet ditt, skriver du. Det virker nesten som at du fortsatt ikke skjønner hvor alvorlig det er med forseintkomminger, melde i fra at du er borte for seint, eller søke om permisjon for seint. Alle tre er alvorlige, og at det skjer oftere enn en gang viser jo nærmest at du faktisk ikke forstår hvor alvorlig. 

Jeg har arbeidet med folk som kommer for seint og folk som plutselig ikke dukker opp på jobb. Selv om grunnen kanskje er god så hjelper det faktisk ikke i det øyeblikket du egentlig skulle vært på jobb, uten at du er der (og uten å ha sagt i fra). De andre mister tilliten til deg, og slutter å regne med at du er der når du skal. Det er ganske alvorlige merkelapper å få på seg i et arbeidsmarked, og jeg håper for din del at du klarer å snu det. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veileder for en lærling. Hadde vedkommene kommet for sent og eller ikke kommet i det hele tatt ville ikke veien vært lang før vi avsluttet arbeidsforholdet. Først ville jeg veiledet, deretter ville min sjef sannsynligvis kommet med en skriftlig advarsel. Tar man ikke den seriøst er veien kort til avslutting av arbeidsforholdet. Min lærling møter heldigvis presis og har virkelig vært syk og meldt i fra tidlig ved fravær.

Dersom en fast ansatt ikke møter ville reaksjonen vært omtrent en samme, om ikke strengere. Det er et visst rom for veiledning av lærlingen. Det er viktig at man kan stole på arbeidstakerne sine. Vi går så langt at dersom arbeidstaker ikke møter på jobb og vi ikke får tak i dem så kontakter vi relativt kjapt nærmeste pårørende. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det gjelder kun fraværet mitt  "forsentkommingene"  og bedrifts ordning til å melde fra at jeg er bort, melder fra litt sent, søker om permisjon sent osv. Men dette her er jo fordi jeg har nylig startet som lærling og er fersk, i arbeidsmarkedet. Grunnen som gjordet at jeg kom forseint i starten var min mor hun er syk og det er jo bare meg, henne og en lille søster på 14 år.Vi har jo ingen andre, derfor så har det preget meg ganske mye i de siste. Også er det et par timer der jeg måtte være med henne på sykehus, forsov meg osv. Ellers så har jeg mange dager som er dokumentert på hvorfor jeg har vært bort. Men jeg fikk en skriftlig advarsel rett før jul og der, jeg skulle skjerpe meg. Men etter nytt år så ble det 6 forsientkomminger.Derfor jeg ble innkalt.   

Anonymkode: 95cd7...a3a

Seks forsentkomminger siden nyttår gir et snitt på drøyt en i uken! Det er vanvittig mye i arbeidslivet. Dette er ikke videregående, der fravær hovedsakelig går utover kun deg selv. Dette er et arbeidsforhold der andre er avhengige av at du er på plass og klar til å utføre arbeidet til arbeidstidens start. Det virker ikke som du forstår alvoret i dette.

Om du må hjelpe din syke mor eller passe en lillesøster, MÅ dette klareres med arbeidsgiver, som er den eneste  som kan gi deg tilpasninger for å få kombinasjonen jobb og privatliv til å gå opp. Det kan du ikke styre selv som ansatt! I verste fall kan ikke jobben tilpasses dine behov, og da må du rett og slett enten slutte i jobben eller løse utfordringene du har på hjemmebane på annet vis.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...