Gå til innhold

Brystspreng fra h******


tentaclemaiden

Anbefalte innlegg

For fem dager siden kom min lille fine jente og lykken er stor. Men nå har melken kommet og brystene sprenger og har store harde kuler.

Problemet er:

Jeg får ikke melken ut!

Mannen har hatt to turer ut i dag, først for å kjøpe manuell pumpe og så en elektrisk.

Har forsøkt; håndmelking, manuell pumpe og elektrisk pumpe. Har hatt varme omslag på brystene, to varme dusjer, massasje, tatt Voltarol, prøvd å tømme brystene i dusjen men ikke en skit hjelper og jeg føler meg klar for å finne frem hagesaksa og klippe av hele puppestellet og alt. (neida, men fy **** så frustrert jeg er nå)

Jordmor på sykehuset sa alt dette til meg før jeg dro og samme med helsesøster i dag, men ingenting ser ut til å virke.

Jeg får noe slags "dugg" på innsiden av pumpa, og det lukter mm, men så lite at det ikke er annet enn dugg. Ikke dråper en gang.

Har noen et god råd til meg? 

 

:bond:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har hørt man kan få spray fra lege som gjør at utdrivningsfasen (?) starter. Kanskje det kan hjelpe så du får pumpa deg? 

Føler så med deg! Klarte det heller ikke og endte opp med brystbetennelse. Håper du slipper! 

Anonymkode: de2c9...675

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, huff, huff.... fikk ut melk jeg da, men fikk likevel betennelse og harde kuler og alt det der. Melken må ut... og NOK melk må ut.

Får ikke babyen ut litt heller? Jeg mener, råmelk har den vel fått ut? Babyen er langt mer effektiv enn all verdens pumper, så legg henne til.

Ellers synes jeg du skal dra rett til legevakten og få spray som starter utdrivningsrefleksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Ferny skrev:

Huff, huff, huff.... fikk ut melk jeg da, men fikk likevel betennelse og harde kuler og alt det der. Melken må ut... og NOK melk må ut.

Får ikke babyen ut litt heller? Jeg mener, råmelk har den vel fått ut? Babyen er langt mer effektiv enn all verdens pumper, så legg henne til.

Ellers synes jeg du skal dra rett til legevakten og få spray som starter utdrivningsrefleksen.

Babyen vil ikke ta bryst.. Jeg ble sendt avgårde på haste-ks og hun rett til overvåking så fort hun var ute. De matet henne med flaske og ga henne smokk fra første sekund, jeg fikk prøve å amme henne 1/2 gang men pga komplikasjoner etter KS så fikk jeg lite oppfølging mtp amming. Jeg sa at flaskemating er ok, jeg hadde jo ikke en skvett melk før i natt heller, så hun har fått nan. 

Så sårt at hun ikke vil ha bryst og enda verre at jeg ikke klarer å delamme en gang, griner og står i her.

Men spray ja, det har jeg ikke forsøkt enda. Det blir neste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Varme omslag pleier å hjelpe. 

Anonymkode: 5a6ba...639

Les HI.

Anonymkode: 14ca6...4aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, aasgaardsreia skrev:

Babyen vil ikke ta bryst.. Jeg ble sendt avgårde på haste-ks og hun rett til overvåking så fort hun var ute. De matet henne med flaske og ga henne smokk fra første sekund, jeg fikk prøve å amme henne 1/2 gang men pga komplikasjoner etter KS så fikk jeg lite oppfølging mtp amming. Jeg sa at flaskemating er ok, jeg hadde jo ikke en skvett melk før i natt heller, så hun har fått nan. 

Så sårt at hun ikke vil ha bryst og enda verre at jeg ikke klarer å delamme en gang, griner og står i her.

Men spray ja, det har jeg ikke forsøkt enda. Det blir neste.

Hvis du vil amme, så kan du fremdeles forsøke. Min tok brystet fra første sekund (og har hatt godt sugetak hele veien), men melken kom ikke før dag fire-fem likevel. Det er hormoner som styrer det der, så du har melk. I starten er det bare dråper med råmelk, mange babyer når ikke fødselsvekten igjen før etter to uker eller mer.

Men amming er vondt de første ukene (jeg gråt...), så hvis babyen ikke har godt sugetak etter flaske nå i starten (som er normalt, babyen blir gjerne sugeforvirret), så er det ikke noe galt med flaske heller. Jeg pumpet mye i starten da, for de var så vondt å amme. Morsmelk er morsmelk, også fra flaske.

Tingen blir å få ut melken nå... hvis spray fungerer, så anbefaler jeg deg å pumpe med elektrisk pumpe så lenge du gidder/orker. For din egen del (spreng er vondt), og for babyen sin (litt morsmelk er bedre enn ingen). :)

Håper spray fungerer. Jeg fikk betennelse uken etter fødsel, og fikk deretter time på ammepoliklinikk... det anbefales om du vil prøve amming litt (bare ring og be om time på sykehuset). Da får du råd om hvordan babyen skal få tak, og de viser deg og alt sånt. Jeg fikk time pga betennelsen, så babyen viste seg å ha god teknikk og drakk godt. Men da får man i hvert fall veiledning. Jeg syntes jo det var så vondt, men det er det for de fleste i starten.

Er selv vokst opp på morsmelkerstatning da (keisersnitt, flerlinger...), så hadde egentlig ikke så negative tanker om det i utgangspunktet. Tenkte at det er helt greit hvis ammingen ikke fungerte (og det ER det). Men det er koselig med amming også, så vil anbefale deg å tilby brystet ofte de neste ukene... la babyen suge på fingeren din, så drar du den fort ut når babyen har tak, og lurer inn brystvorten... mange tips jeg fikk fra jordmødre etter fødsel. Klem brystet "flatt" sånn at babyen gaper over en slags hamburger (som de sa)... hehe.

Og hvis spray fungerer, så synes jeg du skal tenke at det er bra med litt morsmelk på flaske også. Pumpe er gull. :)

Lykke til hos legen. Anbefaler deg å dra inn i kveld allerede jeg... plutselig får du betennelse, og da ligger du der med førti i feber og verk i kroppen. Tro meg, det er ikke noe poeng å vente med å gå til legen... melken må ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Rulla rett ned til legevakta i sted.

Den nesesprayen hjalp litt, fått ut litt av det ene brystet, det andre er like vondt og dumt. Men skal prøve igjen om litt.

Fysj altså, dette var vemmelig! Håper dette var første og siste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, hørtes ikke godt ut :( hvis du gjerne vil amme, kan du fortsatt prøve å legge baby til brystet, prøv litt flere ganger daglig. 

Jeg brukte en Avent manuell pumpe, vet ikke hva du har prøvd selvfølgelig.. Men den funket som krutt her, fikk ikke ut med andre pumper. Uansett, lykke til! Det går heldigvis over, men jeg husker godt gigapuppene til besvær altså.. All medfølelse! 

Anonymkode: 13d1f...1f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Huff, hørtes ikke godt ut :( hvis du gjerne vil amme, kan du fortsatt prøve å legge baby til brystet, prøv litt flere ganger daglig. 

Jeg brukte en Avent manuell pumpe, vet ikke hva du har prøvd selvfølgelig.. Men den funket som krutt her, fikk ikke ut med andre pumper. Uansett, lykke til! Det går heldigvis over, men jeg husker godt gigapuppene til besvær altså.. All medfølelse! 

Anonymkode: 13d1f...1f1

Det er Avent manuell og Avent elektrisk jeg har prøvd. Det var den elektriske som hjalp nå sist, men skal spare på den andre også, til en dag man blir litt mer dreven. 

Takk altså, er godt å vite at det er flere som plundrer med dette. Midt i hormonstormen føles det ut som alle andre har pupper som nærmest spruter melk som fontener, mens man selv sitter der med to kjempeklumper som bare verker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, aasgaardsreia skrev:

Det er Avent manuell og Avent elektrisk jeg har prøvd. Det var den elektriske som hjalp nå sist, men skal spare på den andre også, til en dag man blir litt mer dreven. 

Takk altså, er godt å vite at det er flere som plundrer med dette. Midt i hormonstormen føles det ut som alle andre har pupper som nærmest spruter melk som fontener, mens man selv sitter der med to kjempeklumper som bare verker.

Skjønner, ja det finnes dessverre ingen pumpe som passer alle pupper, jeg forbannet mine en periode :fnise: 

Hormonene er all over the place ja, det er søren ikke bare bare den første tiden. Jeg skulle ønske jeg kunne sagt det til meg selv på den tiden , "vet du hva, dette ordner seg til slutt!" Men jeg kan jo si det til deg i stedet :)

Men fortsett gjerne med varme omslag selv om det ikke har fungert hittill, jeg fikk veldig god effekt først etter en stund. 

Hang in there :)

Anonymkode: 13d1f...1f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Google Cottermanns grep! Dette er magisk for å få væsken drenert vekk!

Meld deg inn i Ammegruppen på fb asap å få hjelp der!

Anonymkode: 72346...4e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser du har prøvd varme omslag. Det som hjalp for meg i liknende situasjon var å fylle to bleier med så varmt vann du makter å ha mot huden. Legg de rundt hvert bryst, og ha håndklær i fanget og utenpå bleiene igjen. Sitt sånn i minst 20 minutter før amming/pumping, gjerne lenger. For meg lindret dette veldig,  samt at melka "løsnet". Man skal være forsiktig med å pumpe på brystspreng uten å få i gang utdrikningslag godt først. Støtter anbefalingen om syntocinon nesespray. Jeg fikk på helsestasjonen da det hasta (utskrevet av lege der etter forespørsel fra helsesøster), men har ellers fått av fastlegen.

Lykke til! Ammetoget har ikke gått selv om dere har fått en humpete start. Det er slettes ikke hos alle at melk og honning og myke babysmil flyter fra første sekund. Hilsen en som sleit med mye ammeproblemer, men klarte å jobbe seg gjennom dem med god hjelp og støtte fra jordmødre, helsesøstre og Internett 😉

Anonymkode: 88ba6...9af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ønsker å amme, kontakt en ammehjelper! Det finnes en oversikt på ammehjelpen.no, ring en som bor i ditt område. Mange jobber i tilknytning til helsestasjon slik at man kan få komme dit for veiledning, men man kan også få hjemmebesøk. Lykke til videre.

Anonymkode: 900e1...1e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser du har prøvd varme omslag. Det som hjalp for meg i liknende situasjon var å fylle to bleier med så varmt vann du makter å ha mot huden. Legg de rundt hvert bryst, og ha håndklær i fanget og utenpå bleiene igjen. Sitt sånn i minst 20 minutter før amming/pumping, gjerne lenger. For meg lindret dette veldig,  samt at melka "løsnet". Man skal være forsiktig med å pumpe på brystspreng uten å få i gang utdrikningslag godt først. Støtter anbefalingen om syntocinon nesespray. Jeg fikk på helsestasjonen da det hasta (utskrevet av lege der etter forespørsel fra helsesøster), men har ellers fått av fastlegen.

Lykke til! Ammetoget har ikke gått selv om dere har fått en humpete start. Det er slettes ikke hos alle at melk og honning og myke babysmil flyter fra første sekund. Hilsen en som sleit med mye ammeproblemer, men klarte å jobbe seg gjennom dem med god hjelp og støtte fra jordmødre, helsesøstre og Internett 😉

Anonymkode: 88ba6...9af

Hihi, utdrikningslag :fnise:

Anonymkode: 13d1f...1f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hihi, utdrikningslag :fnise:

Anonymkode: 13d1f...1f1

Hahaha, ja kanskje det hadde hatt noe for seg 😂 Morsom den autokorrekten. Hilsen ab.

Anonymkode: 88ba6...9af

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knegg knegg, utdrikningslag:)

Dro også på Barselklinikken på Ahus i dag for veiledning og jommen kom det lettere når de hyggelige damene der viste meg teknikker og roet meg ned. Var nok stress som gjorde at det ikke gikk så bra, da var det godt med gode ord fra kompetente og rolige jordmødre. 

De kan jeg trygt anbefale hvis flere sliter, roligere og søtere damer skal man lete etter!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har melk, men den ikke kommer ut - Syntocinon spray for å få igang utdrivibgsrefleksen.

Hvis du har melk, og ømme kuler som hindrer passasje - Lecitin, kjøp på helsekost, se dosering på ammehjelpen.no. Dette stoffet får vann og fett til å blande seg. Kulene kommer av melkefett som har koagulert til en propp og satt seg fast. Derfor får man oftere kuler i starten, melken er fetere. I starten drev jeg med håndmelking, varme omslag, vsrm dusj og drit. Etter at jeg oppdaget dette trikset, tok jeg bare en dose når jeg kjente øm kul begynte å komme, så ordnet det seg selv.

Hvis du har steinharde pupper og sliter med å legge til, pump av litt så brystet blir mykere og enklere å få tak på for baby. Spesielt på morgen.

Anonymkode: ea849...5b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...