Gå til innhold

Far vil ha sønnen vår på 1,5 år 50/50


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

38 minutter siden, 2Bhonest skrev:

Regelverket er vel slikt at om foreldrene ikke kommer til enighet, så er 50/50 løsning det beste for barnet.

Det er slikt regelverket er. Praktiseringen av regelverket er dessverre ikke slikt.

Spent å se hvor i regelverket du har funnet dette....

 

TS, ta en samtale med familievernkontoret og hør. Dette er hva som er anbefalt fra offentlig hold: https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/bld/barn-og-ungdom/oppdatert.pdf

 

Omfanget på samværet kommer også an på hvordan det har vært tidligere. Og en ting til TS, hva som er grunnen til at det blei slutt mellom deg og bf er irrelevant så lenge det ikke er snakk om vold e.l mot deg eller barnet.

Anonymkode: 3ae95...87d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt enig. Faren bør ha hovedomsorg så kan TS komme på besøk hver dag fra 16-19. Det er jo tross alt masse samvær samtidig som ungen slipper å flytte rundt. Etterhvert så kan det jo også kanskje bli litt opptrapping hvis far har lyst til det. Man burde tross alt tenke på barnets beste. Må da være helt supert for ham å ha ett hjem, der mamma og pappa veksler på.

Anonymkode: 367d6...16e

Nå er det jo slik at TS har ett sted å bo, og ikke barnefaren. Da er det vel enklest at ungen få fortsette å bo der frem til han er gammel nok?

Anonymkode: fcc00...4a6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Helt siden jeg ble gravid, har 'holdt ut' med samboeren min som har gått bak ryggen min (flørtet med andre damer), festet mye, stukket av og alltid satt seg selv først. Nå er sønnen vår blitt 1,5 år og jeg klarte ikke mer. For 3 uker siden ble vi enige om å gjøre det slutt (vi har tidligere vært på familievernkontoret i terapi, uten hell). Det er jeg som eier leiligheten vi bor i, men til far har funnet seg egen boplass har jeg tilbudt løsningen om at vi bor hver vår uke hjemme med barnet, slik at han blir minst mulig utsatt. Selv om det føles unaturlig og sårt for meg å være fra barnet, men vet at pappaen tar seg godt av han.

Men faren sier til meg at den dagen han finner seg eget bosted (han vil flytte så nært oss som mulig), så krever han 50/50, altså delt bosted. Dette mener jeg er uaktuelt...Jeg er villig til å gå med på noen overnattinger, omså også at faren får komme hjem til oss hver dag mellom 16 og 19 og ta del i rutinene. Til sønnen vår blir eldre og kan komme med egne ønsker. Faren nekter å godta dette, og sier han skal ta meg til retten om jeg ikke blir enig.

Kan også nevne at jeg er student, og har hele familien min her i samme by. Faren er fra et annet fylke og har ingen familie her. Han har fast jobb.

Hva er mine rettigheter? Jeg mener i utgangspunktet ikke at jeg fortjener å ha noe mer omsorg for gutten vår enn faren, men jeg er livredd for å skade sønnen vår oppi dette, og ønsker ikke et liv for han på flyttefot. Ser jo selv hvor slitsomt det er bare å flytte mellom hjemmet mitt og søsteren min annenhver uke disse 3 ukene som har gått. Føler også at faren straffer meg, først sårer han meg med å være respektløs på flere arenaer, og så skal han nekte meg å ha hoved omsorgen...

Anonymkode: 16257...bf6

Du motsier jo deg selv.

 

Det går greit med 50/50 når det er i huset ditt, men ikke i fars hus??

Anonymkode: 3ae95...87d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Ulven skrev:

Halvannet åringer skal ikke bo 50/50. Det er de for små til enkelt og greit. Ingen faginstanser anbefaler deling på så små barn, så du kan be far innkalle til mekling for rettsak, og så vil han få grei beskjed av meklerne hva som er anbefalt av samvær for de forskjellige aldrene. Ønsker han deretter å gå til sak for full omsorg, er det hans rett og ikke noe du kan stoppe, men dere vil måtte gjennom forskjellige rettsmøter før det går til hovedforhandlinger, og da er det fullt mulig for begge parter å gi/ta, avblåse saken.

Utrolig at det trengtes så mange innlegg i en tråd om dette, før denne (sannheten) kom. Har snakker folk om like rettigheter, og hiver ut kommentarer om 50-50, uten å vite hva de snakker om. Virker som mange er mer interessert i den enkeltes voksnes rettigheter, enn barnets beste.

De faglige rådene er klare og tydelige på at barn under 3 år trenger å ha et hjem, noe som automatisk gjør 50-50 uaktuelt. Det anbefales kortere samvær, men ofte i den alderen. Kanskje noen timer 2-3 ganger i uken, men barnets hjem og kvelds-/nattrutiner skjer hos hovedforelderen. Så kan overnatting gradvis begynne når barnet nærmer seg 3, eller når barnet er modent for det. Dette må gå gradvis, og 50-50 er vel i beste grad aktuelt først etter 4 år.

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Helt siden jeg ble gravid, har 'holdt ut' med samboeren min som har gått bak ryggen min (flørtet med andre damer), festet mye, stukket av og alltid satt seg selv først. Nå er sønnen vår blitt 1,5 år og jeg klarte ikke mer. For 3 uker siden ble vi enige om å gjøre det slutt (vi har tidligere vært på familievernkontoret i terapi, uten hell). Det er jeg som eier leiligheten vi bor i, men til far har funnet seg egen boplass har jeg tilbudt løsningen om at vi bor hver vår uke hjemme med barnet, slik at han blir minst mulig utsatt. Selv om det føles unaturlig og sårt for meg å være fra barnet, men vet at pappaen tar seg godt av han.

Men faren sier til meg at den dagen han finner seg eget bosted (han vil flytte så nært oss som mulig), så krever han 50/50, altså delt bosted. Dette mener jeg er uaktuelt...Jeg er villig til å gå med på noen overnattinger, omså også at faren får komme hjem til oss hver dag mellom 16 og 19 og ta del i rutinene. Til sønnen vår blir eldre og kan komme med egne ønsker. Faren nekter å godta dette, og sier han skal ta meg til retten om jeg ikke blir enig.

Kan også nevne at jeg er student, og har hele familien min her i samme by. Faren er fra et annet fylke og har ingen familie her. Han har fast jobb.

Hva er mine rettigheter? Jeg mener i utgangspunktet ikke at jeg fortjener å ha noe mer omsorg for gutten vår enn faren, men jeg er livredd for å skade sønnen vår oppi dette, og ønsker ikke et liv for han på flyttefot. Ser jo selv hvor slitsomt det er bare å flytte mellom hjemmet mitt og søsteren min annenhver uke disse 3 ukene som har gått. Føler også at faren straffer meg, først sårer han meg med å være respektløs på flere arenaer, og så skal han nekte meg å ha hoved omsorgen...

Anonymkode: 16257...bf6

Hei trådstarter!

Det rette perspektivet her er selvfølgelig sønnen deres. Du burde bestille time hos FVK vedrørende dette. Da vil far få beskjed om at de minste barna, de under 3, har andre behov enn større barn. Det viktigste for et så lite barn er at det skal være stabilt og ikke for mange ting å forholde seg til. Så når far i dette tilfellet rasler med sablene, og tror han skal ha 50-50 når han får eget hjem, så vet han ikke hva han snakker om. 

Skjønner godt du er sint på han, siden han er en drittsekk ut fra det du forteller, men det i seg selv er ikke relevant i denne sammenhengen, så det må du bare bite i deg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hummels

Herregud ts! Det er ikke bare ditt barn. Barnet trenger faren sin like mye som han trenger deg. Tenk på barnet IKKE DEG SELV ellers kan du ikke være mor! Da må han få full foreldrerett hvis du er sånn som kun tenker på deg selv og dine lyster. Han krever 50/50 og det kommer han til å få hvis han ikke er kriminell og uegnet for barn. Noe han ikke høres ut som. Så der taper du og det må du godta uansett hvor sur du er på han. Han bor ikke langt borte så slutt å syt. Barn trenger to foreldre og det er like mye faren sitt barn som ditt om du liker det eller ikke. Du som valgte å få barn med han. Eller hadde du trodd du skulle få et barn som bare var ditt kanskje? Det går ikke. Da må du knulle en kriminell og en som ikke er frisk nok til å ha barn.

Endret av Hummels
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Juanita skrev:

Leser dere hva ts skriver? Hun tilbyr faren å være med sønnen hver dag fra 16 -19! MASSE samvær for far med andre ord, samtidig som ungen slipper å flytte rundt. Så sier hun de trapper opp overnatting etter hvert. Skal man ikke tenke på barnets beste? Må da være helt supert for ham å ha ett hjem, der mamma og pappa veksler på.

Hva om han da bor hos faren, så får heller moren ta den ekstrabelastningen det er å skulle dra til far hver dag fra 16-19?

Anonymkode: 24f06...342

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Hummels skrev:

Herregud ts! Det er ikke bare ditt barn. Barnet trenger faren sin like mye som han trenger deg. Tenk på barnet IKKE DEG SELV ellers kan du ikke være mor! Da må han få full foreldrerett hvis du er sånn som kun tenker på deg selv og dine lyster. Han krever 50/50 og det kommer han til å få hvis han ikke er kriminell og uegnet for barn. Noe han ikke høres ut som. Så der taper du og det må du godta uansett hvor sur du er på han. Han bor ikke langt borte så slutt å syt. Barn trenger to foreldre og det er like mye faren sitt barn som ditt om du liker det eller ikke. Du som valgte å få barn med han. Eller hadde du trodd du skulle få et barn som bare var ditt kanskje? Det går ikke. Da må du knulle en kriminell og en som ikke er frisk nok til å ha barn.

Han kommer ikke til å få 50/50 med et barn på 1,5 år, som flere har nevnt tidligere i tråden er det ikke anbefalt for så små barn, og så lenge det er ts som har hatt hovedomsorgen for barnet så langt så kommer eventuelle meglere eller dommere (hvis det går så langt) til å ta hennes side. Heldigvis er det det som er best for barnet som tas hensyn til i sånne tilfeller.

Anonymkode: 72162...7ad

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Hummels skrev:

Herregud ts! Det er ikke bare ditt barn. Barnet trenger faren sin like mye som han trenger deg. Tenk på barnet IKKE DEG SELV ellers kan du ikke være mor! Da må han få full foreldrerett hvis du er sånn som kun tenker på deg selv og dine lyster. Han krever 50/50 og det kommer han til å få hvis han ikke er kriminell og uegnet for barn. Noe han ikke høres ut som. Så der taper du og det må du godta uansett hvor sur du er på han. Han bor ikke langt borte så slutt å syt. Barn trenger to foreldre og det er like mye faren sitt barn som ditt om du liker det eller ikke. Du som valgte å få barn med han. Eller hadde du trodd du skulle få et barn som bare var ditt kanskje? Det går ikke. Da må du knulle en kriminell og en som ikke er frisk nok til å ha barn.

Hvilken tråd svarer du i? :klo:

De har jo 50/50 omtrent nå, ts overlater sitt hjem til.barnefar annenhver uke...så, eh....???

Anonymkode: b4ef0...63d

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Juanita
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva om han da bor hos faren, så får heller moren ta den ekstrabelastningen det er å skulle dra til far hver dag fra 16-19?

Anonymkode: 24f06...342

Ekstrabelastning? Det er jo for å være sammen med ungen sin at man reiser imellom hjemmene. Om du virkelig mener det er en så stor belastning for far/mor, som forstår hensikten og nødvendigheten med reisen, kan du gange belastningen opp noen ganger når det gjelder barnet. Barnet klarer ikke forstå tid eller hvorfor det må reise for å treffe foreldrene. Det er da mye mer urimelig å legge belastningen på barnet? 

Ja, jeg ser at du foreslår å snu situasjonen, men det er jo ikke det barnefar ønsker her slik det går fram av saken - han vil ha 50/50 med barnet som den lille pendleren. Mener ikke at verken far eller mor "eier" barnet, men ut fra framstillingen i tråden er mors forslag det som tar mest hensyn til BARNET.

Endret av Juanita
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hummels
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han kommer ikke til å få 50/50 med et barn på 1,5 år, som flere har nevnt tidligere i tråden er det ikke anbefalt for så små barn, og så lenge det er ts som har hatt hovedomsorgen for barnet så langt så kommer eventuelle meglere eller dommere (hvis det går så langt) til å ta hennes side. Heldigvis er det det som er best for barnet som tas hensyn til i sånne tilfeller.

Anonymkode: 72162...7ad

Barnet er ikke en baby. Jeg kommer til å kreve 50/50 også hvis jeg skal ha noe med mitt barn å gjøre. Barn har godt av å være like mye med faren sin når de er små, er det bedre de blir fremmed for barnet? Ikke rart mange menn holder seg borte fra barn. Er jo bare mødre de skal ha uansett. En kjenning av meg har barnet sitt hos seg like mye som mora, selv om mora hater han. Han er 2 år. 

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken tråd svarer du i? :klo:

De har jo 50/50 omtrent nå, ts overlater sitt hjem til.barnefar annenhver uke...så, eh....???

Anonymkode: b4ef0...63d

Han vil vel ha sitt eget hjem som barnet kan komme til? Jeg hadde aldri gått til eksen for å være med mitt barn. 

Endret av Hummels
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Hummels skrev:

Barnet er ikke en baby. Jeg kommer til å kreve 50/50 også hvis jeg skal ha noe med mitt barn å gjøre. Barn har godt av å være like mye med faren sin når de er små, er det bedre de blir fremmed for barnet? Ikke rart mange menn holder seg borte fra barn. Er jo bare mødre de skal ha uansett. En kjenning av meg har barnet sitt hos seg like mye som mora, selv om mora hater han. Han er 2 år. 

Han vil vel ha sitt eget hjem som barnet kan komme til? Jeg hadde aldri gått til eksen for å være med mitt barn. 

Det er ingen som sier at han ikke skal få treffe barnet, det er jo en selvfølge, vi sier bare at for et barn på 1,5 år er det en alt for stor belastning å skulle flytte hver uke. Derfor begynner man for eksempel med samvær på dagtid og kanskje en overnatting inni mellom, og så øker man etter hvert som barnet blir eldre. Og så ser man om 50/50 er aktuelt eller om man tror det er best for barnet å ha et hjem det bor i mest. Her prøver mor å gjøre det som er best for barnet, mens far tenker på hva han selv vil.

Hvis du leser HI skikkelig så står det der at far ikke har sitt eget bosted.

Anonymkode: 72162...7ad

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hør på disse negative tilbakemeldingene TS. Enkelte er så fientlig her inne. 

Før i tiden var det jo vanlig at mor fikk omsorgen gjennom retten. Men nå har det blitt minst like mye fokus på fars rettigheter (heldigvis, for det finnes jo fedre som er like gode eller bedre skikka enn mor til å ha barnet). Har en venninne som først tapte i retten, og fikk ha datteren kun 40%. Men iløped av anketiden giftet hun seg med kjæresten, og da vant hun ankesaken. Dere stiller nok ganske likt i en rettsak. Men fast jobb, eie et hjem, økonomisk stabilitet er nok viktig i rettens avgjørelse. Der blir det jo aldri dømt delt omsorg. Går det til retten vil en av dere risikere å kun få barnet 40%.. 

Prøv å få til en løsning under meklingssamtalen. Det er minst kostbart, og tonen blir mye hyggeligere:) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker også at et barn på 1,5 er for lite til å pendle mellom to hjem, men at dere som foreldre kan bli enige om at dere skal gå mot en 50-50 % ordning etterhvert. TS sier jo her at far kan komme hver ettermiddag, og hvis far også får treffe barnet i helg så ser han jo faktisk barnet like mye som min mann ser sitt barn, og vi bor sammen :)

Jeg er helt enig i at det er viktig at ettåringen får beholde tett kontakt med far, men det finnes bedre løsninger enn at et så ungt barn skal flyttes på annenhver uke.. Mange nevner her at far kan få hovedomsorgen, men man må jo her se på hvem som har hatt hovedansvaret for barnet så langt og ikke glemme barnets alder! Man kan fint jobbe seg mot 50-50 samtidig som man sikrer stabilitet for de minste. 

Lykke til, TS! 

Anonymkode: 071da...59c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt enig. Faren bør ha hovedomsorg så kan TS komme på besøk hver dag fra 16-19. Det er jo tross alt masse samvær samtidig som ungen slipper å flytte rundt. Etterhvert så kan det jo også kanskje bli litt opptrapping hvis far har lyst til det. Man burde tross alt tenke på barnets beste. Må da være helt supert for ham å ha ett hjem, der mamma og pappa veksler på.

Anonymkode: 367d6...16e

Er det ingen som husker at det er oss kvinner som føder, dermed har vi det biologiske prinsippet?

Anonymkode: d8f6a...288

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

50/50 høres ut som den der lignelsen med Kong solomon hvor det var to kvinner som hevdet samme unge var deres, han truet med å skjære den i to og gi hver sin halvdel. Vi vet hvordan det gikk: Den ut av dem som gav seg og tenkte på ungen fikk beholde. 

Den her fyren er ikke helt god når han vil sende en baby som en pakke frem og tilbake seg og barnemora.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 2/7/2016 at 15.46, Vevila skrev:

.

Den 2/7/2016 at 15.56, AnonymBruker skrev:

.

Endret av Feyfeyhey
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du ingen forståelse for at han ønsker å ta like stor del i barnets liv som deg?

Anonymkode: f69eb...141

Han får jo det, han får tilbud om å treffe barnet nesten daglig. Barnet skal ikke bli skadelidende fordi foreldrene skiller seg, og det er ikke bra for så små barn å ha delt bosted. Ergo må en av foreldrene gi slipp på bostedet og heller treffe barnet oftere på dagtid. 

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er villig til å gå med på noen overnattinger.....

Våkn opp! Hvorfor tror du at du har rett til å begrense samværet etter ditt eget forgodtbefinnende? 

Anonymkode: 79f71...ec6

Etter barnets beste har man rett til å begrense samværet. Les deg opp på saken, les om barns utvikling og hva som er det beste for barnet. 

3 timer siden, Kårky skrev:

Du skriver "vår" sønn. Og det er jo rett. Men far har like mye rett til samvær som deg. Hva så om barnet kun er 1.5år?

Har vel like stort behov for begge foreldre i livet sitt tenker jeg

Det er ikke anbefalt fordi barn har ikke godt av delt bosted i så ung alder. Det handler ikke om hvem som har rett til hva, men hva som er barnets beste. Heldigvis er det offentlige og rettsvesenet godt kjent med at barnets beste skal telle, ikke hvilke foreldre som krever sin rett. Det er barnet man skal fokusere på her, ikke mor og ikke far. 

2 timer siden, Hummels skrev:

Herregud ts! Det er ikke bare ditt barn. Barnet trenger faren sin like mye som han trenger deg. Tenk på barnet IKKE DEG SELV ellers kan du ikke være mor! Da må han få full foreldrerett hvis du er sånn som kun tenker på deg selv og dine lyster. Han krever 50/50 og det kommer han til å få hvis han ikke er kriminell og uegnet for barn. Noe han ikke høres ut som. Så der taper du og det må du godta uansett hvor sur du er på han. Han bor ikke langt borte så slutt å syt. Barn trenger to foreldre og det er like mye faren sitt barn som ditt om du liker det eller ikke. Du som valgte å få barn med han. Eller hadde du trodd du skulle få et barn som bare var ditt kanskje? Det går ikke. Da må du knulle en kriminell og en som ikke er frisk nok til å ha barn.

Ingen anbefaler 50/50 til så små barn. Fordi det er ikke til barnets beste. Så små barn har ekstra behov for trygghet ift samvær/fast bosted. Så ingen dommer vil gi 50/50 til noen med så små barn, uansett hvor flink den ene parten er.  

Anonymkode: 0a6b5...13b

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt siden jeg ble gravid, har 'holdt ut' med samboeren min som har gått bak ryggen min (flørtet med andre damer), festet mye, stukket av og alltid satt seg selv først. Nå er sønnen vår blitt 1,5 år og jeg klarte ikke mer. For 3 uker siden ble vi enige om å gjøre det slutt (vi har tidligere vært på familievernkontoret i terapi, uten hell). Det er jeg som eier leiligheten vi bor i, men til far har funnet seg egen boplass har jeg tilbudt løsningen om at vi bor hver vår uke hjemme med barnet, slik at han blir minst mulig utsatt. Selv om det føles unaturlig og sårt for meg å være fra barnet, men vet at pappaen tar seg godt av han.

Men faren sier til meg at den dagen han finner seg eget bosted (han vil flytte så nært oss som mulig), så krever han 50/50, altså delt bosted. Dette mener jeg er uaktuelt...Jeg er villig til å gå med på noen overnattinger, omså også at faren får komme hjem til oss hver dag mellom 16 og 19 og ta del i rutinene. Til sønnen vår blir eldre og kan komme med egne ønsker. Faren nekter å godta dette, og sier han skal ta meg til retten om jeg ikke blir enig.

Kan også nevne at jeg er student, og har hele familien min her i samme by. Faren er fra et annet fylke og har ingen familie her. Han har fast jobb.

Hva er mine rettigheter? Jeg mener i utgangspunktet ikke at jeg fortjener å ha noe mer omsorg for gutten vår enn faren, men jeg er livredd for å skade sønnen vår oppi dette, og ønsker ikke et liv for han på flyttefot. Ser jo selv hvor slitsomt det er bare å flytte mellom hjemmet mitt og søsteren min annenhver uke disse 3 ukene som har gått. Føler også at faren straffer meg, først sårer han meg med å være respektløs på flere arenaer, og så skal han nekte meg å ha hoved omsorgen...

Anonymkode: 16257...bf6

Hei TS.

Jeg vil starte med  å skryte av deg. Du er ikke perfekt men synes du gjør noe riktig, og hvem er ikke som deg :)

Blir dere ikke enige om samvær og bosted, delt  bosted og annet kan saken bringes for retten av dere begge. 

Barnet er folkeregisteret på nåværende bolig. Den som flytter ut mister I praksis bosted barn. Så det er lurt for den som flytter ut, og ikke gjøre dette før avtalen er på plass. 

Delt bosted barn under tre år er ikke ansett som idielt av flere i følge eksperter på området men ikke alle. Det er gamle rapporter før far fikk permisjon etter fødselen så de er ikke representative. Her er vel det også veldig individuelt fra sak til sak på hvordan forholdet barn far er.

Skulle det bli en sak fra fars  side om delt bosted tar dette tid. Så barnet kan raskt nærme seg tre år før saken er avgjort. Så at barnet er 2.5 år før avsluttet sak overrasker ikke. 

At dere bor hver deres uke I nå felles bolig er nå storsinnet av deg Ts. Hvordan det blir mottatt vet ikke vi. Far kan nå føle seg stakkarslig-gjort og til oversett pga.egen boligsituasjon. Dette har vært prøvd av andre og har fungert en kortere tid. 

Dere har bodd noen år I din eiet bolig. Far kan ha krav på halve prisstigning siden han flyttet inn. Han har vært I jobb, og jeg regner med at han har betalt bokostnader og vedlikehold, kanskje mer enn deg siden du er student. (Boligfellesskaps-loven). Dette spesielt om dere har felles barn. 

Hva far har gjort er ikke relevant så lenge det ikke er vold og lignende. Så hans dame historier er ikke av betydning for bosted ikke bosted barn. Likeledes din vurdering om få barn med denne mannen er heller ikke relevant. Jeg ser du blander inn dette. Hvorfor det? Dette er forbi,  ja du ble såret men nå er det over. Du må legge dette til side. Du skal ikke ha noe forhold til denne mannen men til deres barns far. Skjønner du? Legg bitterhet bort. Den er ikke relevant I denne rollen. 

Du ønsker ikke far skal ha lik kontroll på barnet som deg. Samtidig roser du han for hans farsrolle.

Som likeverdige foreldre har dere like plikter og rettigheter ovenfor barnet. Dere er begge hovedomsorgspersoner for barnet. Ikke den ene av dere. 

Her handler det om hvor barnet skal bo/bo fast. Du skal være klar over at den som har bosted barn bestemmer det meste for barnet og at samværsforelder blir satt til side. Den som bor med barnet kan FLYTTE MED barnet fritt landet rundt. Jf. Barnelova siste avsnitt. Dette er mye av årsaken til konflikter rundt delt bosted. Hvis dette også kunne gjelde ved høyt samvær kunne antall konflikter vært dempet. Det er mulig å ha delt bosted 60/40. Dette er noe å merke seg. 

Det er ikke klokt og invitere til å delta I barnets aktivitet  hjemme hos deg mellom to klokkeslett. Dette kan virke nedverdigende, og jeg tro jeg ville følt meg som femte hjulet på vogna. 

Jeg vet ikke hva du studerer men er vel litt skuffet over dine kunnskaper om de sosiale virkninger og reaksjoner hos motparten (far). Et tips er å evne forstå dette, for å ta de riktige avgjørelser.

Dere plikter også pålagt mekling hos familievernkontoret. Denne gangen er det barnet. Altså hvor det skal bo og samvær . Du skal også være klar over at mange menn ikke stoler på familievernkontoret av den grunn de frykter bli lurt. Dette er en vanlig oppfattning der ute. Det et erfar ingenting som skaper dette.

Lykke til og jeg sikker på du vil komme til en avtale,  om du legger bitterheten til siden. 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...