Gå til innhold

Tar du sol? Hvor ofte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Før tok jeg solarium kanskje en gang i uken eller to. Men etter at jeg mistet min mor pga føflekkreft så ble det tverstopp! Har ikke tatt sol siden hun ble syk for snart to år siden. Hun døde tre måneder senere.

Anonymkode: 63e65...2d0

Å, det var leit!

Var det pga solarium hun dæva? Hvorfor gikk hun ikke til legen før? Og hvor gammel var ho?

Anonymkode: 3d438...adf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tar ikke sol. Er blek om vinteren, og synes det er helt greit. Er bevisst føflekkreftfaren. Får D-vitamin gjennom maten og tur til fots og på ski. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å, det var leit!

Var det pga solarium hun dæva? Hvorfor gikk hun ikke til legen før? Og hvor gammel var ho?

Anonymkode: 3d438...adf

Det var vel en kombinasjon av mye soling både ute og i solarium. Hun var aldri syk og var hos legen en gang i året til vanlig kontroll og føflekken ble oppdaget på en av disse kontrollene. Føflekken ble fjernet og hun fikk kreftbeskjeden ca to uker etter og ble umiddelbart lagt inn til behandling, men døde likevel rett i underkant av tre måneder etter. Da var hun 48 år. 

Anonymkode: 63e65...2d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var vel en kombinasjon av mye soling både ute og i solarium. Hun var aldri syk og var hos legen en gang i året til vanlig kontroll og føflekken ble oppdaget på en av disse kontrollene. Føflekken ble fjernet og hun fikk kreftbeskjeden ca to uker etter og ble umiddelbart lagt inn til behandling, men døde likevel rett i underkant av tre måneder etter. Da var hun 48 år. 

Anonymkode: 63e65...2d0

Så kjipt. Var det alvorlig stadium hun var på da? Fordi utifra statistikken så er det mange som blir helt friske av føflekkreft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Okei. Men når du først tar en halvtime, blir du tan etter den halvtimen? Ser du forskjell/skiller, eller må du ta flere ganger før du merker at du er tanere? Halvtime er jo mye ;)

Anonymkode: 3d438...adf

Ser bittelitt forskjell og får en liten skille, ja, men blir jo ikke brunere og brunere ut over vinteren såklart, halvtime i uka er virkelig ikke særlig mye ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solarium er den beste oppskriften på å ødelegge huden!

Lykke til.

Anonymkode: 9e93b...a4d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Braah skrev:

Så kjipt. Var det alvorlig stadium hun var på da? Fordi utifra statistikken så er det mange som blir helt friske av føflekkreft.

Ja, det var nok dessverre ganske langt fremskredent allerede da det ble oppdaget. Men til tross for at statistikkene forteller om stadig flere som overlever, så syns jeg det er skremmende at så mange er helt ukritiske til soling og hva det kan medføre. Både av  tidlig aldring og mer alvorlige ting. 

Anonymkode: 63e65...2d0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det var nok dessverre ganske langt fremskredent allerede da det ble oppdaget. Men til tross for at statistikkene forteller om stadig flere som overlever, så syns jeg det er skremmende at så mange er helt ukritiske til soling og hva det kan medføre. Både av  tidlig aldring og mer alvorlige ting. 

Anonymkode: 63e65...2d0

Hvor på kroppen hadde hun denne føflekken? Fordi i de fleste tilfellene så er det jo sånn at man selv kan se føflekken og at den endrer mønster etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Frk.Show skrev:

Ser bittelitt forskjell og får en liten skille, ja, men blir jo ikke brunere og brunere ut over vinteren såklart, halvtime i uka er virkelig ikke særlig mye ;) 

Halvtime i uka er da endel? 

Hva tar de som er tane av solarium, hvor ofte tar de sol?

Anonymkode: 3d438...adf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Braah skrev:

Hvor på kroppen hadde hun denne føflekken? Fordi i de fleste tilfellene så er det jo sånn at man selv kan se føflekken og at den endrer mønster etc.

Midt bak på ryggen. Rett i underkant av den tvergående bh-stroppen. 

Anonymkode: 63e65...2d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Halvtime i uka er da endel? 

Hva tar de som er tane av solarium, hvor ofte tar de sol?

Anonymkode: 3d438...adf

Veldig mye mer enn det hvertfall, med mindre de har andre gener enn nordmenn flest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar ikke kunstig sol, og hvis jeg er i syden, trives jeg best i skyggen. Jeg blir brun nok uansett, men jeg slipper å bli solbrent. Norge ligger i verdenstoppen når det gjelder hudkreft, og dette skyldes hovedsakelig overdreven soling. 

Anonymkode: d3833...bd4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Noen flere som tar sol?

Anonymkode: 3d438...adf

Hvorfor er du så opptatt av det? Har du lyst til å ta sol så gjør det da vel! Spiller vel ingen rolle hva andre gjør...

Anonymkode: 63e65...2d0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, men har lyst til å begynne med det snart. gjorde det litt tidlig på våren i fjor. tar sol i ca 20-25 min annenhver dag til jeg får en farge jeg er fornøyd med. ca 4-5 ganger? etter det så tar jeg kanskje en gang annenhver uke for å opprettholde fargen. blir fort brun og blir aldri brent! dette er veldig individuellt, så følg anbefalingene til din hudtype :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den 9.2.2016 at 15.49, AnonymBruker skrev:

Hvor mange min tar du? 

Anonymkode: 3d438...adf

Jeg tar 15-20 min max pga egentlig lys hudtype som kan bli brun, bare at det tar tid. De periodene jeg tar litt sol begynner jeg alltid bare på 10 min par ganger i uka og etterhvert litt annenhver dag 15-20 min max. Og etter det tar vedlikehold en til to ganger i uka. Bruker betakaroten fra Sverige, matis solfaktor 30 i ansiktet, hals og bryst som også hjelper huden å produsere mer melanin i solen i tillegg til å beskytte. Bruker også aftersun i samme serien som ivaretar fargen (nei, det er ikke selvbruning)..  

Anonymkode: 68f48...896

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjeldnere og sjeldnere når jeg ser hvordan mange av mine venninner blir seende ut etter årevis med mye solarium.  Tok sol sist i november...Tar sol kanskje 10 ganger i året, ca 20 min. Det gjør absolutt ingenting for huden, utenom å gi den litt glød.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 9.2.2016 at 16.20, AnonymBruker skrev:

Å, det var leit!

Var det pga solarium hun dæva? Hvorfor gikk hun ikke til legen før? Og hvor gammel var ho?

Anonymkode: 3d438...adf

Dæva??   Så utrolig lavmål og whitetrash bruke et slikt ord om mennesker!  

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 8.2.2016 at 17.30, AnonymBruker skrev:

Så ofte? Er du ikke redd for å få føflekk av det da? 

Anonymkode: 3d438...adf

Glemte å si at jeg tar to ganger i uken nå som jeg er blek til jeg får ønsket farge, så opprettholder jeg heller 1-3 ganger i måneden :D er nok for mye det også menmen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...