Gå til innhold

Når kan jeg kastrere katten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en hankatt som ble født i juni 2015, kan han kastreres nå? Eller skal jeg bare vente til det nærmer seg tid for at han kan få gå ut? Vi skal bort en uke i juli og da skal han på pensjonat, så tenker det vertfall må være gjort til den tid - tenker også å ikke ha han ute på egenhånd før dette uansett.
Hvor lang tid tar det før han kommer seg etter kastrasjonen?

Pfh takk for svar.

Anonymkode: b8ec4...fc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jada, han kunne fint blitt kastrert i oktober/november også for den del. Jo tidligere de kastreres jo bedre, aller best er det å få kastrert dem allerede før de blir kjønnsmodne og får et lass med unødvendige kjønnsdrifter, men man får ta det man får.

De aller fleste monser bruker omtrent oppvåkningen fra narkosen på å komme seg etter kastrering. Inngrepet er veldig lite og enkelt, slik at de ikke blir dumpet like langt under i narkosen som kjettene gjør.
Som oftest er de like sprelleville som vanlig når de kommer hjem med sting i pungen.
Vår var fem måneder og like spinnvill som vanlig allerede da vi hentet ham etter oppvåkningen hos veterinæren, dog sloknet han noe raskere etter mat og lek hjemme.
Enkelte monser blir sløve og litt smådårlige etter narkosen, men dette pleier også å gå over etter et døgn. Skulle pus likevel være dårlig i et par dager og spiser og drikker lite, bør du be om en oppfølgingstime hos veterinæren.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del veterinærer kastrer fra 12 ukers alder til og med. Flere burde gjort dette. Er bare litt mindre utstyr å jobbe med under kastrasjonen. Flere veterinærer burde begynt med dette.

Anonymkode: 18b90...c90

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, kira87 skrev:

Det er ikke for tidlig nå i hvert fall. Vår ble født i august og kastrert i februar. :) 

Perfekt tidspunkt - 6 mnd :) 

Anonymkode: 2a89e...665

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hannkatt skal ikke kastreres for tidlig, for da kan ende opp med et lite ansikt, siden de ikke fullvokst enda. Så etter 6 mnd. er et fint tidspunkt for kastrering.

Anonymkode: 2a89e...665

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

En hannkatt skal ikke kastreres for tidlig, for da kan ende opp med et lite ansikt, siden de ikke fullvokst enda. Så etter 6 mnd. er et fint tidspunkt for kastrering.

Anonymkode: 2a89e...665

Det stemmer ikke. Det er mange oppdrettere som får kattene kastrert når de er 3 mnd uten problemer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår veterinær gjør det fra 3 mnd, men vil helst at katten skal veie over 2 kg. 

Anonymkode: 3d0df...3a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter kan bli kjønnsmodne fra de er 4 måneder gammel, så rundt da er idéelt. Du kan helt fin kastrere pusen din nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter blir ikke kjønnsmodne før de er ca 6 mnd gamle. Man kan også kastrere når de er 5 mnd gamle, men da vil man at de skal være over 2 kg. Man vil helst unngå å kastrere dem før dette, grunnet de er ikke ferdig utviklet før de har blitt kjønnsmodne. Dvs, hvis man kastrerer for tidlig, kan det skje komplikasjoner i ettertid. 

Anonymkode: 42f3f...3c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Katter blir ikke kjønnsmodne før de er ca 6 mnd gamle. Man kan også kastrere når de er 5 mnd gamle, men da vil man at de skal være over 2 kg. Man vil helst unngå å kastrere dem før dette, grunnet de er ikke ferdig utviklet før de har blitt kjønnsmodne. Dvs, hvis man kastrerer for tidlig, kan det skje komplikasjoner i ettertid. 

Anonymkode: 42f3f...3c7

Kilder? I følge Norsk Huskattforening viser tvert i mot undersøkelser at katter som blir tidlig kastrert (7 uker) kommer seg mye fortere etter operasjonen enn katter som er senere kastrert, uten større sjanse for komplikasjoner enn katter kastrert ved 7 mnds alder. Jeg har ikke sett noen dokumentasjon ellers som bekrefter at tidlig kastrering er negativt. Min hannkatt var ca 14 uker ved kastrering, etter veterinærens anbefaling.

Endret av Thorn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Thorn skrev:

Kilder? I følge Norsk Huskattforening viser tvert i mot undersøkelser at katter som blir tidlig kastrert (7 uker) kommer seg mye fortere etter operasjonen enn katter som er senere kastrert, uten større sjanse for komplikasjoner enn katter kastrert ved 7 mnds alder. Jeg har ikke sett noen dokumentasjon ellers som bekrefter at tidlig kastrering er negativt. Min hannkatt var ca 14 uker ved kastrering, etter veterinærens anbefaling.

Kilder: Dyrepleier utdannelsen ;) 

Det kan godt stemme at de kommer seg fortere etter operasjonen. Men det kan være en risiko fordi testis eller ovariene ikke er full utviklet enda... 

Anonymkode: 42f3f...3c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Katter blir ikke kjønnsmodne før de er ca 6 mnd gamle. Man kan også kastrere når de er 5 mnd gamle, men da vil man at de skal være over 2 kg. Man vil helst unngå å kastrere dem før dette, grunnet de er ikke ferdig utviklet før de har blitt kjønnsmodne. Dvs, hvis man kastrerer for tidlig, kan det skje komplikasjoner i ettertid. 

Anonymkode: 42f3f...3c7

Generelt sett kanskje, men det finnes hunnkatter som har blitt drektige ved 4 måneders alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 9.2.2016 at 18.16, Tvist skrev:

Det stemmer ikke. Det er mange oppdrettere som får kattene kastrert når de er 3 mnd uten problemer.

Det at oppdrettere kasterer så tidlig er for å hindre at de brukes i avl av nye eiere. Jeg er oppdretter selv, og er IKKE enig i at de skal kasteres så tidlig. 

Anonymkode: 112c4...1fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kilder: Dyrepleier utdannelsen ;) 

Det kan godt stemme at de kommer seg fortere etter operasjonen. Men det kan være en risiko fordi testis eller ovariene ikke er full utviklet enda... 

Anonymkode: 42f3f...3c7

Rart at de skulle være bedre informert om dette på dyrepleierutdannelse enn veterinærutdannelse og utallige kurs/etterutdannelser i kattehelse, da. Sånn med tanke på at min veterinær anbefalte tidlig kastrering... 

Jeg har ennå ikke sett dokumentasjon på at det er best å vente fra noen av dem som mener at tidlig kastering er en uting, så enn så lenge avskriver jeg det som en myte. Og når undersøkelser jeg har lest ikke viser noen større risiko for senvirkninger ved tidlig kastrering enn ved kastrering ved 7 måneders alder, og kattene kommer seg fortere etter operasjon dess yngre de er, ser jeg ingen grunn til å vente med å kastrere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Annonse

[1] Category widget

Gjest Yellowrose
Den 8.2.2016 at 14.45, AnonymBruker skrev:

Jeg har en hankatt som ble født i juni 2015, kan han kastreres nå? Eller skal jeg bare vente til det nærmer seg tid for at han kan få gå ut? Vi skal bort en uke i juli og da skal han på pensjonat, så tenker det vertfall må være gjort til den tid - tenker også å ikke ha han ute på egenhånd før dette uansett.
Hvor lang tid tar det før han kommer seg etter kastrasjonen?

Pfh takk for svar.

Anonymkode: b8ec4...fc0

Hunnkatter blir kjønnsmodne fra 6 måneders alder (eller ved oppnådd 80 % av voksen vekt; ca 2,5 kg), mens hannkatten modnes litt senere - ved ca 8 måneders alder (ved 80 % av voksen vekt; ca 3 kg).  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 8. februar 2016 at 21.05, AnonymBruker skrev:

Perfekt tidspunkt - 6 mnd :) 

Anonymkode: 2a89e...665

Enig her. Dette har jeg fått beskjed av veterinærer også. Ta de før de blir kjønnsmoden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katta mi var 4 mnd da hun ble sterilisert og det var det tidligste jeg fikk lov til. Veterinæren ville egentlig vente, men siden det er en del katter rundt her jeg bor, så var det greit å gjøre det tidlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke møtt en dyrlege enda som vil kastrere før 6 mnd 

Anonymkode: 92499...0e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...