Gå til innhold

Automatgir (4, 3, L?)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Driver å ser etter ny bil, og kom over en med automatgir. Har aldri kjørt det før, men skjønner jo hva P, R, N og D betyr. Men hva betyr det når det står 4, 3 og L ? 

Anonymkode: 08fb4...dba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Googlet og L betyr bremsegir, brukes i nedover bakke kanskje.

Tipper at 3 og 4 betyr at du låser giren, i 3 eller 4 gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 og 4 betyr at bilen ikke girer høyere enn det giret. Setter du giret i tredje vil den gire fra første til tredje gir, men ikke gire til det fjerde giret. 

Anonymkode: eb7a3...a97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

3 og 4 betyr at bilen ikke girer høyere enn det giret. Setter du giret i tredje vil den gire fra første til tredje gir, men ikke gire til det fjerde giret. 

Anonymkode: eb7a3...a97

 

Er det noe som er på nyere biler?
Har ikke så mye kjennskap til automatgir men har aldri sett noen biler som har den funksjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, -Jiinxs- skrev:

 

Er det noe som er på nyere biler?
Har ikke så mye kjennskap til automatgir men har aldri sett noen biler som har den funksjonen.

Nei, det er slik på alle biler, men det kan variere hvor mange gir bilen har. 
Hvis man ser på girspaken så kan det f.eks stå P,R,N,D,4,3,2,1. Hvis man da setter giret i 2 så vil ikke bilen gire høyere enn til 2. gir. 
Jeg har aldri sett L funksjonen før så det aner jeg ikke hva er.

Anonymkode: eb7a3...a97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er slik på alle biler, men det kan variere hvor mange gir bilen har. 
Hvis man ser på girspaken så kan det f.eks stå P,R,N,D,4,3,2,1. Hvis man da setter giret i 2 så vil ikke bilen gire høyere enn til 2. gir. 
Jeg har aldri sett L funksjonen før så det aner jeg ikke hva er.

Anonymkode: eb7a3...a97

Siden du sier alle har det, så antar jeg da at det gjelder kun automatgir og ikke tiptronic/steptronic og slike girkasser?

For på min BMW som bruker steptronic så kan jeg ikke velge de girene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, -Jiinxs- skrev:

Siden du sier alle har det, så antar jeg da at det gjelder kun automatgir og ikke tiptronic/steptronic og slike girkasser?

For på min BMW som bruker steptronic så kan jeg ikke velge de girene.

Ja, de med kun automatgir har de tallene. De girkassene med tiptronic/steptronic vet jeg ikke. 

Anonymkode: eb7a3...a97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

L på automat mener jeg betyr "Low Gear" som er et bremsegir til bratte og krappe nedoverbakker og bakker du ikke bør overstige en viss fart i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, de med kun automatgir har de tallene. De girkassene med tiptronic/steptronic vet jeg ikke. 

Anonymkode: eb7a3...a97

Min tiptronic funker slik at jeg starter bilen og setter den i D. Før bilen begynner å trille er den da automatkassen i 1. gir, men modus er D.

Om jeg da tipper spaken til høyre en gang vil den gå opp til 2.gir , en gang til 3.gir, osv. Når automaten da står i 3. gir betyr ikke det at den er låst i 3. gir, men at den ikke vil gå høyere enn 3. gir. Jeg kan og tippe den ned igjen til 1. gir.
Alt dette før bilen begynner å trille.

 

På samme måte, ligger jeg i 80km/t i 6. gir og tipper spaken mot venstre girer den ned til 5. gir.
"5" kommer opp i displayet og den vil ikke gire høyere enn 5. gir.

 

Endret av ekkoet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsninger på automatgir er ulikt på ulike bilmerker. Har kjørt, WV, Volvo, Peugeot, Mercedes og Opel alle med ulik variant på automatgiret. Du må finne og lese veiledningsnoken til bilen dersom du ønsker å finne ut av disse tilleggsfunksjonene på automatgiret. 

Peugeoten kunne kjøres som manuell gir, men uten koblingspedal, det er denne funksjonen jeg vil tro du har funnet momtale om. Opelen kan og kjøres manuelt, men på en  helt annen måte enn Peugeoten. Volvoen er jeg fornøyd med når jeg får kjørt normalt med bare automaten inne, uten tilleggsfunksjoner.

Anonymkode: 3f83e...373

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 2Bhonest
Den 08/02/2016 at 14.38, -Jiinxs- skrev:

Siden du sier alle har det, så antar jeg da at det gjelder kun automatgir og ikke tiptronic/steptronic og slike girkasser?

For på min BMW som bruker steptronic så kan jeg ikke velge de girene.

Steptronic er IKKE en automatkasse, men den har automatisk giring.

Det er kun automatkasser som har slikt at man kan velge maks gir...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...