Gå til innhold

Samboerkontrakt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når bør man egentlig lage en samboerkontrakt?

Vi flytter sammen i påsken. Han skal flytte inn til meg, og beholde sin egen leilighet (vi vil prøve å bo sammen før han evt selger sin, og vi kjøper nytt sammen). Vi har hver vår bil. 

Når jeg ser på mal for samboerkontrakt er det mye med eierbrøk av bolig, hytte, bil, båt, etc. 

Trenger vi en slik kontrakt nå? Eller er det greit å vente til vi kjøper noe nytt? Og hva bør evt stå i den?

 

Anonymkode: aff6e...06f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er greit å få på plass så tidlig som mulig, ellers bare sklir det ut og blir ingenting av.

Alt som er relevant bør være med, har dere ikke båt er det selvsagt bare å hoppe over den biten.

Legg følelser tilside og gå igjennom om hva som er objektivt rettferdig og hvordan dere vil gjøre det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men hva har man med? Altså, lister man opp eiendeler? For nå skal jo han bare flytte inn med sine klær og sko og slikt, alle møbler er mine. 

Anonymkode: aff6e...06f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å skrive opp små eiendeler har vel lite for seg, men skriv opp alle ting som man kan tenke at kan bli et emne dersom det skjærer seg (stygt). Ting som du eier fra før er dine og burde ikke være nødvendig å skrive opp.

Jeg ville tenke at det er viktigere å få med slike ting som hvordan den økonomiske delen av husholdet skal fungere.

Hva skal han bidra med i forhold til lån/renter/husleie/avgifter/forsikring?
Hvilke rettigheter gir det ham ved et brudd/salg?
Hva med leiligheten han har på sin side?
Hvis dere kjøper noe nytt og dyrt, hvem eier det? 50-50 eller den som betaler?

Google dere rundt, finn noen maler og trekk ut de punktene som dere synes gjelder eller kan komme til å gjelde for dere.

Tror det finnes mange artikler som svarer mer utfyllende på dette om man søker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...