Gå til innhold

Laks


Kristiansand123

Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd meg på laks med sitron oppskriften, men syns ikke at den er så god egentlig...
Hvordan lager man laks slik at den blir saftig og god?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du hiver den på en stekepanne og steker til den fremdeles er mørkrosa i midten. Stekt laks gjør seg best i samme versjon som biff: rå i midten.

 

Ellers så synes jeg at absolutt all fisk blir saftig i saus, bare den ikke står på varmen mer enn til den akkurat er gjennomkokt (tar fra noen få minutter opp mot 20 min). Curry, fiskesuppe, grateng, gryte: gjør resten av maten nesten ferdig før du kaster oppi fisken på toppen.

Anonymkode: f3b6a...1b0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Favoritten her i huset er laksepasta. Koker valgfri fullkornspasta. Kutter laksefiletene i terninger. Steker vårløk blank i smør, heller over en pakke fløte evt. litt philadelfiaost. Lar sausen putre i noen minutter, tilsetter litt krydder og litt soyasaus og til slutt lakseterningene. Noen minutter senere er det klart, serveres med pastaen.

Anonymkode: e294b...f4c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ovnsbak laksestykker ved 180 g i ca. 8 minutter, slik at de er rosa i midten. Aldri gjennomstek laks om du vil ha den saftig.

Anonymkode: 49165...d9d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ennasus

Litt off-topic, men siden du spiser mye fisk liker du nok tips:

Prøv å lage tagliatelle med fløteparmesansaus med lakseterninger og spinat! Lett og utrolig godt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Den 10.2.2016 at 23.29, Ennasus skrev:

Litt off-topic, men siden du spiser mye fisk liker du nok tips:

Prøv å lage tagliatelle med fløteparmesansaus med lakseterninger og spinat! Lett og utrolig godt :) 

Hvordan lager du det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 10.2.2016 at 23.29, Ennasus skrev:

Litt off-topic, men siden du spiser mye fisk liker du nok tips:

Prøv å lage tagliatelle med fløteparmesansaus med lakseterninger og spinat! Lett og utrolig godt :) 

Jeg lager pasta med fløtesaus,pepper, laks og sukkererter. Tar 10 minutter og er kjempergodt.

Samme prinsippet som din oppskrift:) Skal prøve din variant en dag !

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er også god! 

Bland laks, lime, vårløk, olivenolje og sitronpepper. Kan enten stekes eller spises rå med ønsket tilbehør, Selv spiser jeg den rå med mangosalat ved siden av....Nam!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Genevieve
8 timer siden, MapleSirup skrev:

Denne er også god! 

Bland laks, lime, vårløk, olivenolje og sitronpepper. Kan enten stekes eller spises rå med ønsket tilbehør, Selv spiser jeg den rå med mangosalat ved siden av....Nam!

Hvordan lager du mangosalat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den February 8, 2016 at 10.37, Kristiansand123 skrev:

Hvordan lager man laks slik at den blir saftig og god?

Som med all annen fisk er den største feilen de fleste gjør at de steker den for lenge.

Anonymkode: b85d5...603

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Genevieve
1 time siden, MapleSirup skrev:

Jeg lager denne: http://www.salma.no/oppskrifter/mangosalat-med-laks/

Eller med utgangspunkt i den da...Det varierer litt om jeg har laks ved siden av eller oppi.. Jeg bruker også koriander oppi.

Prøv! Kjempegodt :) 

 

1 time siden, MapleSirup skrev:

Her fant jeg den opprinnelige!!

http://www.godt.no/#!/oppskrift/1401/sashimi-med-mangosalat-og-hjemmelaget-ponzusaus

Denne er det jo jeg har tatt inspirasjon fra! :) 

Takk! :) vet du om man kan bytte ut avokado med noe eller kanskje bare droppe det helt, eller blir det ikke bra da? Er litt allergisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Et øyeblikk siden, Genevieve skrev:

 

Takk! :) vet du om man kan bytte ut avokado med noe eller kanskje bare droppe det helt, eller blir det ikke bra da? Er litt allergisk. 

Du kan bare droppe avocadoen. Den gir ikke så mye smak, men den metter godt! Så kanskje nanbrød, squash eller annet for å fylle opp magen? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Genevieve
3 minutter siden, MapleSirup skrev:

Du kan bare droppe avocadoen. Den gir ikke så mye smak, men den metter godt! Så kanskje nanbrød, squash eller annet for å fylle opp magen? :) 

Squash eller nan var en god idé, takk så mye! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som med all annen fisk er den største feilen de fleste gjør at de steker den for lenge.

Anonymkode: b85d5...603

Nettopp og all mat skal hvile.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ennasus
21 timer siden, mini-mio skrev:

Hvordan lager du det?

Stek laksen i terninger og legg tilside. Finhakk sjarlottløk/rødløk, vårløk og chili og fres i panne, hell oppi en pakke fløte i panna, også tilsett ønsket mengde parmesan (kommer an på hvor godt du liker parmesan..) og maaasse spinat. Gjerne en hel sånn pakke du får på butikken. Kok opp, tilsett laksen og server :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...