Gå til innhold

hjelp takk. Bakgrun til andre verdenskrig (ismer)


altblirbra

Anbefalte innlegg

Heisann :) Jeg holder på med siste del av en omfattende skole innlevering. Hvor dette er følgende jeg skal drøfte : 

Gjør også rede for i hvilken grad disse ismene bidro til opptrappingen av den 2. verdenskrig.

- Jeg har valgt kommunismen og Fascinismen. OG lurte på om dere hadde noen synspunkt/meninger/fakta inne om hvilken av disse to ismene som har mest "skyld" til andre verdenskrig. Hva de gjorde , eventuelt hvorfor, og ja spørsmålet markert sier seg selv!

På forhånd takk :) trenger bare hjelp til å komme igang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først ville jeg sett på hvordan fascismen i Italia og nasjonalsosialismen (nazismen) i Tyskland vokste frem etter første verdenskrig, og årsakene til dette.

I den sammenhengen bør du også prøve å finne ut hvor de ledende figurene i bevegelsene kom fra politisk (Mussolini i Italia begynte blant annet som sosialist, mens Hitler i større grad var preget av nasjonalisme), og hvordan dette preget forskjellen på dem.

Videre ville jeg prøvd å finne ut hvordan fascismen og nazismen så på rollen til staten, og formålet med staten, sett opp mot individet. 

Fra det kan du begynne å drøfte i hvilken grad de to ismene på hver sin måte så på krig, og hvilke utløp det fikk helt konkret. Da er det også interessant å spørre hvordan erfaringene fra første verdenskrig spiller inn, og om det du drøftet først om bevegelsenes begynnelse etter første verdenskrig kan være relevant for hvordan de handler.

I den konkrete opptrappingen før andre verdenskrig bør du prøve å finne en sammenheng mellom ismenes forhold til territoriell ekspansjon i Afrika og Europa.

Håper dette ikke blir for mye jukselapp. Tror du skal ha fått noen ideer til hva du bør lese om, uten at du slipper for lett. Lykke til. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, altblirbra skrev:

Heisann :) Jeg holder på med siste del av en omfattende skole innlevering. Hvor dette er følgende jeg skal drøfte : 

Gjør også rede for i hvilken grad disse ismene bidro til opptrappingen av den 2. verdenskrig.

 

 

- Jeg har valgt kommunismen og Fascinismen. OG lurte på om dere hadde noen synspunkt/meninger/fakta inne om hvilken av disse to ismene som har mest "skyld" til andre verdenskrig. Hva de gjorde , eventuelt hvorfor, og ja spørsmålet markert sier seg selv!

På forhånd takk :) trenger bare hjelp til å komme igang.

 Gjør leksene dine selv!   :nei:

Anonymkode: 2b217...e5d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Gjør leksene dine selv!   :nei:

Anonymkode: 2b217...e5d

Har du hørt om leksehjelp?

Noen har vanskeligere for å komme i gang med en drøfting om temaer enn andre. At man vil ha hjelp til å finne ut hvor man skal begynne, og hvor man bør lese er ikke det samme som at man ikke gjør leksene sine selv.

Streng pekefinger. Jommen. Jeg regner med at du aldri har hatt problemer med å komme i gang med noe skolearbeid selv? Aldri spurt noen om hjelp? Eller?

Endret av nordpedant
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, nordpedant skrev:

Har du hørt om leksehjelp?

Noen har vanskeligere for å komme i gang med en drøfting om temaer enn andre. At man vil ha hjelp til å finne ut hvor man skal begynne, og hvor man bør lese er ikke det samme som at man ikke gjør leksene sine selv.

Streng pekefinger. Jommen. Jeg regner med at du aldri har hatt problemer med å komme i gang med noe skolearbeid selv? Aldri spurt noen om hjelp? Eller?

Hehe tusen takk for godt svar :) jeg har hørt om leksehjelp, men dessverre finnes det ikke noe tilbud om akkurat dette. Jeg har skrevet en allerede 5 siders lang artikkel og drøftet årsakene til at de oppsto,1 vk, og forksjeller og likheter blant de, men trengte bare litt hjelp / pekepinn på akkurat opptrappingen til 2vk. Jeg klarer å jobbe selv altså, har brukt mases tid og gjort mye research, men som sagt spurte bare etter litt hjelp hvis noen hadde det. 

Ønsker også litt egne meninger/drøftinger pga jeg er tom av kreativitet nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, altblirbra skrev:

Hehe tusen takk for godt svar :) jeg har hørt om leksehjelp, men dessverre finnes det ikke noe tilbud om akkurat dette. Jeg har skrevet en allerede 5 siders lang artikkel og drøftet årsakene til at de oppsto,1 vk, og forksjeller og likheter blant de, men trengte bare litt hjelp / pekepinn på akkurat opptrappingen til 2vk. Jeg klarer å jobbe selv altså, har brukt mases tid og gjort mye research, men som sagt spurte bare etter litt hjelp hvis noen hadde det. 

Ønsker også litt egne meninger/drøftinger pga jeg er tom av kreativitet nå. 

Det innlegget var rettet mot anonymbruker, som ser ut til å tro at h*n skal oppdra verden med meningsløs besserwisser-holdning. Isj.

Håper det jeg skrev om over hjalp litt. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, nordpedant skrev:

Det innlegget var rettet mot anonymbruker, som ser ut til å tro at h*n skal oppdra verden med meningsløs besserwisser-holdning. Isj.

Håper det jeg skrev om over hjalp litt. Lykke til.

ja, for all del! Den "tusen takk" delen var ment til deg :D svaret ditt hjalp meg noe utrolig mye faktisk! fikk allerede kommet godt i gang i går med research og skal fortsette idag! jeg er veldig takknemlig for svar! du ga meg mange ideer uten å si et konkret svar, som var det jeg trengte! all takknemlighet til de som gidd å faktisk svare på det jeg spør om! :D 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, altblirbra skrev:

ja, for all del! Den "tusen takk" delen var ment til deg :D svaret ditt hjalp meg noe utrolig mye faktisk! fikk allerede kommet godt i gang i går med research og skal fortsette idag! jeg er veldig takknemlig for svar! du ga meg mange ideer uten å si et konkret svar, som var det jeg trengte! all takknemlighet til de som gidd å faktisk svare på det jeg spør om! :D 

Det var meningen. Lykke til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...