Gå til innhold

Lege eller veterinær?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva ville dere valgt? Kommer inn på både medisin og veterinærstudier i Norge. Vet det blir en av de to, men greier ikke å velge! Jeg er veldig interessert i dyr og tenker kanskje det er mer en lidenskap, men så virker medisin også kjempeinteressant og det hadde vært en god følelse å kunne hjelpe folk som er syke. Føler type pensum er ganske likt, vet jeg liker å sette meg inn i sånt type stoff. Kanskje er det en bedre idé å bli lege, så kan jeg holde på med dyr på fritiden? Hva hadde dere gjort? Hadde dere tenkt på økonomi i min situasjon,  eller ikke tenkt på det i der hele tatt? 

Anonymkode: 735db...abb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis jeg skulle velge et *lege-yrke så ville det blitt TANNLEGE.

God lønn og minimalt med (ingen?) vakter eller turnusjobbing.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umulig å si. Synes det virker som at mange velger legeyrker fordi det gir prestisje fordi det er vanskelig å komme inn og er relativt godt betalt.

Anonymkode: 41522...ab9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velg heller tannlege eller farmasøyt. Bedre jobbmuligheter, bedre lønn, ikke turnus. Ikke slit deg ut i de yrkene, når du kan tjene mer og ha helsa i behold i andre yrker. 

Anonymkode: c26e0...2dc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hva du liker å gjøre og hva du er flink til.

Anonymkode: 46f41...df7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som lege tjener du bedre og har bedre spesialiseringsmuligheter. Som veterinær må du ofte regne med å jobbe i småbyer/distrikter og ha en del vakter alene, så det er et litt ensommere yrke. Hvis du kan flytte overalt og ikke er så opptatt av å tjene mye ville jeg valgt veterinær, ellers lege. Hilsen veterinær.

Anonymkode: 449a1...000

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lege. Vanskelig å få jobb som veterinær i dag, og lønnen er lav ifht hvor lang utdannelsen er.

Anonymkode: aa383...045

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å utdanne seg til vetrinær krever at du er sterk når det kommer til dyr. Du vil nok se mye grusomme og urettferdige ting. Klarer du holde hodet kaldt da?

Anonymkode: 11eb5...047

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte lege av mange grunner, blant annet:

- som lege har man mange valgmuligheter mtp spesialisering, arbeidssituasjon og arbeidstider - man kan jobbe nesten bare 8-16 om man ønsker det, man kan være fastlege i redusert stilling og fortsatt tjene ok, man kan jobbe skift/turnus, man kan være sin egen sjef eller man kan jobbe på sykehus, man kan forske, man kan velge de utfordringene man selv synes er interessant, og man kan reise med f.eks. Leger uten grenser. Skaffer man seg en samboer eller en fast dyrepasser så går det likevel helt fint å ha kjæledyr så man får dekket behovet for omgang med dyr. Som veterinær er lønna dårligere, det er vanskeligere å få jobb, og mulighetene for å spesialisere seg er langt dårligere, så man må være litt god i alt, men bare de færreste får mulighet til å bli veldig god til noe spesifikt.

- som veterinær må man konstant konfronteres med andre folks idiotiske dyrehold, man får inn gamle hunder som burde vært avlivet for lengst, men eierne nekter, man får inn vettskremte, nervøse dyr som eierne ikke gidder å jobbe med for å bedre nervøsiteten, man må assistere i svangerskap/fødsel på dyr som eierne bevisst har avlet på selv om dyrene åpenbart ikke har noe godt å videreføre til avkommet hverken mentalt eller fysisk, man må avlive unge katter og hunder som egentlig bare trenger en enkel operasjon for å bli helt friske - men ikke får det fordi eierne ikke har råd og ikke orket å forsikre dyret, man får inn overvektige dyr som eierne ikke gidder å slanke, idiothundeeiere som vil ha bikkja kastrert fordi "den tror den er sjefen" og tusen andre kunnskapsløse dyreeiere som gir dyrene sine et virkelig suboptimalt liv bare fordi de ikke gidder å lære seg bedre.

Så da velger jeg å få dekket min interesse for medisin, fysiologi og anatomi i legeyrket, og så koser jeg meg heller med bikkja på fritiden.

Anonymkode: ae3c3...633

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg valgte lege av mange grunner, blant annet:

- som lege har man mange valgmuligheter mtp spesialisering, arbeidssituasjon og arbeidstider - man kan jobbe nesten bare 8-16 om man ønsker det, man kan være fastlege i redusert stilling og fortsatt tjene ok, man kan jobbe skift/turnus, man kan være sin egen sjef eller man kan jobbe på sykehus, man kan forske, man kan velge de utfordringene man selv synes er interessant, og man kan reise med f.eks. Leger uten grenser. Skaffer man seg en samboer eller en fast dyrepasser så går det likevel helt fint å ha kjæledyr så man får dekket behovet for omgang med dyr. Som veterinær er lønna dårligere, det er vanskeligere å få jobb, og mulighetene for å spesialisere seg er langt dårligere, så man må være litt god i alt, men bare de færreste får mulighet til å bli veldig god til noe spesifikt.

- som veterinær må man konstant konfronteres med andre folks idiotiske dyrehold, man får inn gamle hunder som burde vært avlivet for lengst, men eierne nekter, man får inn vettskremte, nervøse dyr som eierne ikke gidder å jobbe med for å bedre nervøsiteten, man må assistere i svangerskap/fødsel på dyr som eierne bevisst har avlet på selv om dyrene åpenbart ikke har noe godt å videreføre til avkommet hverken mentalt eller fysisk, man må avlive unge katter og hunder som egentlig bare trenger en enkel operasjon for å bli helt friske - men ikke får det fordi eierne ikke har råd og ikke orket å forsikre dyret, man får inn overvektige dyr som eierne ikke gidder å slanke, idiothundeeiere som vil ha bikkja kastrert fordi "den tror den er sjefen" og tusen andre kunnskapsløse dyreeiere som gir dyrene sine et virkelig suboptimalt liv bare fordi de ikke gidder å lære seg bedre.

Så da velger jeg å få dekket min interesse for medisin, fysiologi og anatomi i legeyrket, og så koser jeg meg heller med bikkja på fritiden.

Anonymkode: ae3c3...633

Som om man ikke opplever AKKURAT det samme som lege: man konfronteres konstant om andre folks idiotiske holdninger, møter gamle mennesker som er så syke at de ville hatt det bedre i neste verden, møter mennesker som aldri skulle hatt barn, men velger å få det likevel, osv. 

Jeg ville valgt med hjertet, begge yrkene er solide. Selv om utdanningen kan være ganske lik i perioder, så burde du tenke på hva du kunne tenke deg å jobbe med senere. Snakk med leger og veterinærer, ikke ta innlegg her inne så alvorlig, ingen kan vite hva du passer best som!

Lykke til :)

Anonymkode: a79a6...562

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...