Gå til innhold

Vestibulitt? Møter motstand hos legene... Hvorfor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har nå slitt med smerter under samleie i 5 år, og det skjer HVER GANG. Noen ganger verre enn andre selvsagt, men går aldri 1 gang uten noe øm- og sårhet.

Kommer rett fra sykehuset nå. Inne på kontroll etter konisering i April. Spurte gyn om han var kjent med Vestibulitt og om han kunne se etter da jeg hadde samleie med kjæresten for 2 dager siden og fortsatt er øm.

Ble fortalt at jeg har en rift. Det vet jeg. Og dette gjør selvsagt vondt. Men jeg forteller at jeg har vondt i hele området, ikke bare rundt riften. Det er berørelsesømt i en liten radius rundt skjedeåpningen. Han sier huden min ser rød og irritert ut.

Han spør om jeg blir skikkelig våt når jeg skal ha samleie. Det gjør jeg, men kan jo selvsagt tørke litt etterhvert. Jeg påstår at jeg ikke tror det er problemet, men han ber meg pent bare prøve glidemiddel og gir meg en vaginal østrogen krem som skal øke produksjon av naturlig glidemiddel selv om han mener jeg produserer nok. Men jeg var jo skikkelig våt f.eks første gang jeg skulle kose meg med den nye kjæresten min for 1 halv år siden og likevel fikk jeg samme problemet! Jeg får ALLTID samme problemet og det ødelegger sexlivet mitt!

Har vært hos flere fastleger og de setter meg bare på soppkurer. De vet ikke hva Vestibulitt er. Soppkurer kan faktisk gjøre vondt verre. Og gynokologene kan det virker som ikke vet hva det er eller prøver finne alt mulig annet det kan være. Jeg håper jo selvsagt ikke det er Vestibulitt da det ikke finnes en kur for å bli kvitt det, man kan kun lære seg å leve meg det og minske smertene.

Er det flere som sliter med "motstand" hos legene? Jeg er så utrolig lei nå og det er et veldig ømt og kjedelig tema, skulle ønske de kunne ta det litt mer seriøst! De haster jo alltid med å få meg ut igjen uten å ta ordentlig tid til å kikke på problemet.

Skal selvsagt prøve glidemiddel bare for å få avkreftet av det ikke er det, eller evt bekreftet. Det er jo lov å håpe at det er noe så enkelt. Vil senere be fastlege om henvisning til gyn jeg VET har satt diagnosen Vestibulitt, men må vel innenom fastlege og på sjekk. Han vil vel sikkert prøve en ny soppkur.

Noen som har noen tips om hvordan gå frem med legene for å få noen resultater? Lei av at de basre kaster medisiner etter meg uten å helt vite hva det er jeg feiler. Jeg er redd for å gjøre vondt verre slik som soppkurer kan, og det er ALLTID det legene vil prøve først. #LEI!

Anonymkode: 45d46...696

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøv å gå til en privat klinikk, de er ofte mye mer hjelpsomme :) 

Anonymkode: b0208...35f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme erfaring som den, TS. Det virker ikke som de vet årsaken, og dermed heller ikke helt hvordan de skal behandle det. Jeg har fått masse Diflucan, til tross for at testene gynekologen har tatt ved to anledninger ikke har vist noe sopp. Jeg har fptt masse antibiotika, til tross for at det heller ikke her har vært på ist bakterieinfeksjoner. Jeg har fått smertestillende gel/krem (Xylocain), så jeg ikke skulle kjenne smerten under sex, og samtidig gjøre smertereseptorene mindre følsomme. Men INGEN har kunnet gi meg et svar på hva det egentlig kommer av.

selv har jeg noen veldig traumatiske seksuelle erfaringer i bagasjen. Jeg mistenker at psyken kan spille en rolle, men da er det jo rart at man fysisk kan se at det er rødt og betent. Men heller ikke det psykiske har egentlig heller blitt vektlagt hos disse gynekologene.

 

Anonymkode: 8d457...fd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessverre mange leger og gynekologer som ikke har peiling på vestibulitt. Ikke gi opp! Det finnes heldigvis hjelp å få. Balderklinikken, Vulvaklinikken v/Rikshospitalet og Josef Ekgren (privat gyn) har f.eks. kompetanse på dette feltet.

Mange har god hjelp av fysioterapi, avspenningsøvelser/yoga, sexolog/parterapi samt ulik behandling av skjeden. Noen opplever god effekt med ulike midler som Xylocain 5%, Ovesterin, Membrasin m.m. Andre tips som noen har gode erfaringer med er å kutte p-piller, unngå barbering, vaske med olje i stedet for intimvask, unngå syntetisk undertøy, trange bukser og andre ting som irriterer underlivet. Noen blir bedre av en "hestekur" med diflucan/flucanazol (tablettkur mot sopp). Dersom du har stram muskulatur i underlivet kan det være verdt å investere i et dilatorsett.

Jeg vil også anbefale deg å google og skaffe deg informasjon om sykdommen. Det finnes mange gode blogger og forum om vestibulitt. Denne tråden er fin: 

 

Anonymkode: c0e4a...bb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Dessuten ER det heldigvis mange som opplever å bli kvitt vestibulitten for godt. 😊

Anonymkode: c0e4a...bb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er dessverre mange leger og gynekologer som ikke har peiling på vestibulitt. Ikke gi opp! Det finnes heldigvis hjelp å få. Balderklinikken, Vulvaklinikken v/Rikshospitalet og Josef Ekgren (privat gyn) har f.eks. kompetanse på dette feltet.

Mange har god hjelp av fysioterapi, avspenningsøvelser/yoga, sexolog/parterapi samt ulik behandling av skjeden. Noen opplever god effekt med ulike midler som Xylocain 5%, Ovesterin, Membrasin m.m. Andre tips som noen har gode erfaringer med er å kutte p-piller, unngå barbering, vaske med olje i stedet for intimvask, unngå syntetisk undertøy, trange bukser og andre ting som irriterer underlivet. Noen blir bedre av en "hestekur" med diflucan/flucanazol (tablettkur mot sopp). Dersom du har stram muskulatur i underlivet kan det være verdt å investere i et dilatorsett.

Jeg vil også anbefale deg å google og skaffe deg informasjon om sykdommen. Det finnes mange gode blogger og forum om vestibulitt. Denne tråden er fin: 

 

Anonymkode: c0e4a...bb6

Så en hestekur med Diflucan kan hjelpe? Har blitt anbefalt det, og lurer på om jeg skal gjøre det. Så da kan vestibulitt egentlig skyldes sopp? Selv om sopptest er negativ? De testene viser kanskje ikke alt?

Anonymkode: 8d457...fd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så en hestekur med Diflucan kan hjelpe? Har blitt anbefalt det, og lurer på om jeg skal gjøre det. Så da kan vestibulitt egentlig skyldes sopp? Selv om sopptest er negativ? De testene viser kanskje ikke alt?

Anonymkode: 8d457...fd2

En del har effekt av det, jeg vet at Josef Ekgren ofte pleier å anbefale en slik kur. Men - dette vil neppe være nok alene. De fleste må kombinere ulike behandlinger for å bli bra.

Mange mener også at vestibulitt kan utløses av langvarig stress m.m., og at det er et viktig psykologisk aspekt ved sykdommen i tillegg til de fysiologiske aspektene. 

Anonymkode: c0e4a...bb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

En del har effekt av det, jeg vet at Josef Ekgren ofte pleier å anbefale en slik kur. Men - dette vil neppe være nok alene. De fleste må kombinere ulike behandlinger for å bli bra.

Mange mener også at vestibulitt kan utløses av langvarig stress m.m., og at det er et viktig psykologisk aspekt ved sykdommen i tillegg til de fysiologiske aspektene. 

Anonymkode: c0e4a...bb6

Takk for svar. Det siste du skriver kan gjelde for meg også. Det psykiske og fysiske påvirker ofte hverandre. 

Anonymkode: 8d457...fd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For balanse i kroppen generelt er kosthold helt sjokkerende viktig. Google vestibulitt+ kosthold!

Jeg har hatt problemer med sopp i årevis og er helt satt ut av hvor mye det har å si hva jeg dytter i kroppen! Det er irriterende viktig, men det betyr også at man kan gjøre noe selv! Send en mail til Balder for å spørre om vestibulitt er noe de har erfaring med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde vestibulitt i to år. Ble kvitt det av å tøye skjedeåpningen med jojobaolje og å ta Sarotex i et halvt år omtrent. Xylocain fungerte ikke på meg. Fem år senere er jeg hundre prosent frisk, men passer også på å aldri ha sex hvis det er smertefullt, og jeg bruker kun Diflucan dersom jeg har sopp--aldri Canesten. Kostholdet mitt er og har vært det samme som da jeg ble syk, så å ta kostholdsråd for å behandle en sykdom i underlivet er jeg skeptisk til ...

Anonymkode: 6a8db...dfd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...