Gå til innhold

Fjerne føflekker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har fem føflekker jeg ønsker å fjerne. Både pga utseendet og faren for kreft (vet ikke om legen mener de er noe risiko for kreft, men uansett).

1. Er det sånn at jeg bare kan gå til elgen og senere få fjernet de jeg vil?

2. Koster dette noe?

3. Er det mye styr og lignende ut av det å fjerne en føflekk?

Anonymkode: 17535...220

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elgen :fnise:

Jeg fikk fjernet en føflekk i ansiktet hos fastlegen av både estetiske årsaker men også at den var litt i veien for briller, men jeg vet ikke om alle leger gjør dette. Det er ikke noe styr med det i alle fall: du får bedøvelse, den skjæres bort(noen ganger sendes den til lab for å tas prøve av om de mistenker noe), så syes du og får plasterlapp på. Stingene tas etter en uke, og det kan kanskje lugge litt men gjør ikke vondt.

Husker ikke hva jeg betalte dessverre.

Anonymkode: f6efe...37f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Bare å bestille time, du kan fortelle at du ønsker å fjerne når du kommer til legen. Siden du skal fjerne fem føflekker kan det hende du trenger to timer eller en dobbelttime. 

2. Du betaler en egenandel + utstyr, ekstra m.m. Koster ikke så mye. 

3. Det er ikke mye styr. Bedøvelse, fjerne, sy hvis det trengs. Så kommer du tilbake om ca. 1 uke og så fjernes sting. Det hele går veldig greit.  

Anonymkode: 74202...61f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle fastleger som fjerner føflekker, da kan du bli henvist videre.

Så vidt jeg har forstått må man vanligvis ha en "medisinsk" grunn for at fastlegen skal fjerne dem, og hva som er medisinsk kan være en vurderingssak. Kreftfrykt kan kanskje være grunn nok. Hvis det kun er kosmetisk så er det mulig du blir bedt om å gjøre det privat.

Hvis fastlegen fjerner de mener jeg det koster vanlig egenandel pluss tillegg for materiell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å huske at legen min kun ønsket å ta en eller to av gangen, dvs såret skulle gro helt før han tok neste føflekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Husk nå på at du får arr. 

Anonymkode: a6947...6f4

Glemte å fortelle om arr! Etter ett år kunne man ikke se antydning til mitt arr lengre. Og selv før den tid var det minimalt. Legen min sa at arr i ansiktet ofte gror finere enn på resten av kroppen.

Anonymkode: f6efe...37f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått til legen og fått henvisning til spesialist for 4 føflekker, fordi to av dem var i ansikt og på nakken, og legen ikke ønsket å gjøre det med tanke på arr. 3 av de tok jeg samtidig, betalte da 750. Tok ikke lang tid å fjerne dem, gikk med sting i to uker og fikk så beskjed om å gå med tape noen uker for finest resultat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo tykkere hud der man fjerner dem jo styggeste arr vanligvis! Jeg har fjernet tre på ryggen, veldig stygge arr flere år etterpå . Men legen advarte meg på forhånd om at det sjeldent ble usynlig på grunn av den tykke huden på ryggen. Fjernet en på arm, det er bortimot usynlig. 

Anonymkode: 13661...659

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Glemte å fortelle om arr! Etter ett år kunne man ikke se antydning til mitt arr lengre. Og selv før den tid var det minimalt. Legen min sa at arr i ansiktet ofte gror finere enn på resten av kroppen.

Anonymkode: f6efe...37f

Jeg sier meg uenig. Har fått arr som er større enn den opprinnelige føflekken, og et arr som etter sju år fremdeles er svært tydelig. Tenker vi sier at det er individuelt hvordan arrene blir etter fjerning av føflekker. 

Anonymkode: a6947...6f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sier meg uenig. Har fått arr som er større enn den opprinnelige føflekken, og et arr som etter sju år fremdeles er svært tydelig. Tenker vi sier at det er individuelt hvordan arrene blir etter fjerning av føflekker. 

Anonymkode: a6947...6f4

Samme her. Jeg fikk ett stort stygt arr på størrelse med en femmer. Pent..

Uansett ts, du kan regne med at ingen føflekker blir fjernet på første timen. Man må ta det på dobbelttime. Og bare 1-2 av gangen.

Anonymkode: 27e82...284

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fjernet hos fastlege og en ortoped. Det ble stygge arr. Derfor gikk jeg til en plastisk kirurg sist gang jeg fjernet føflekker, det ble nærmest usynlige arr.

Om det blir arr kommer delvis an på hvor pent det sys og hvor tynn tråden er. Det kommer også an på genetikk. Noen danner styggere arr enn andre. Men det har også en tendens til å bli styggere arr på bryst og rygg, der huden ofte strekkes lettere. 

Anonymkode: c016c...eb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Den 7.2.2016 at 0.53, AnonymBruker skrev:

Elgen :fnise:

Jeg fikk fjernet en føflekk i ansiktet hos fastlegen av både estetiske årsaker men også at den var litt i veien for briller, men jeg vet ikke om alle leger gjør dette. Det er ikke noe styr med det i alle fall: du får bedøvelse, den skjæres bort(noen ganger sendes den til lab for å tas prøve av om de mistenker noe), så syes du og får plasterlapp på. Stingene tas etter en uke, og det kan kanskje lugge litt men gjør ikke vondt.

Husker ikke hva jeg betalte dessverre.

Anonymkode: f6efe...37f

Ler av den skrivefeilen:fnise:

 

 

Hmm.. Så man må alltid sy noen sting?

Anonymkode: 17535...220

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 8.2.2016 at 6.17, AnonymBruker skrev:

Husk nå på at du får arr. 

Anonymkode: a6947...6f4

så om jeg ønsker å fjerne en i ansiktet vil jeg få arr i annsiktet? Da blir ikke hele "problemet" løst..

Anonymkode: 17535...220

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 7.2.2016 at 0.57, AnonymBruker skrev:

1. Bare å bestille time, du kan fortelle at du ønsker å fjerne når du kommer til legen. Siden du skal fjerne fem føflekker kan det hende du trenger to timer eller en dobbelttime. 

2. Du betaler en egenandel + utstyr, ekstra m.m. Koster ikke så mye. 

3. Det er ikke mye styr. Bedøvelse, fjerne, sy hvis det trengs. Så kommer du tilbake om ca. 1 uke og så fjernes sting. Det hele går veldig greit.  

Anonymkode: 74202...61f

Hvor mye omtrent i pris for en?

Anonymkode: 17535...220

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

så om jeg ønsker å fjerne en i ansiktet vil jeg få arr i annsiktet? Da blir ikke hele "problemet" løst..

Anonymkode: 17535...220

Jeg har fjernet to i ansiktet, en midt i panna og en oppe ved hårfestet. Jeg ble henvist til spesialist i hudkirurgi for det. Arrene er pr idag to bittesmå tynne streker på ca en halv cm lengde. Til og med jeg sliter med å finne de. Det er ti år siden jeg fjernet de nå; det tok rundt et år før de bleknet til helt hvite. Men foundation over i løpet av det året og de syntes ikke da heller.

For å få finest mulig arr, må du gå med teip så lenge som mulig. Jeg gikk med teip over arrene i fire måneder, og når sommeren kom var jeg veldig nøye med solfaktor i ansiktet.

Jeg har også fjernet føflekker på brystet, magen, og ryggen, og der er arrene store, pga mye mer bevegelse og tykkere hud. I tillegg utviklet jeg allergi mot medisinsk tape etter at jeg fjernet de i ansiktet, så alle jeg har fjernet etter det har jeg ikke kunnet teipe... Det blir en STOR forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

NAg arr, jeg har fjernet to føflekker op ryggen og en på magen. Den ene på ryggen sørget jeg for å få fjernet hos hudlege hvor det ikke ble noe arr. Den andre ble haste fjernet av fastlegen og der er det et ikke så pent arr. den på magen har et lite søtt arr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 8.2.2016 at 19.43, AnonymBruker skrev:

Samme her. Jeg fikk ett stort stygt arr på størrelse med en femmer. Pent..

Uansett ts, du kan regne med at ingen føflekker blir fjernet på første timen. Man må ta det på dobbelttime. Og bare 1-2 av gangen.

Anonymkode: 27e82...284

Hvor stor var føflekkene du fjernet da?

de jeg har er hvertfall under en cm 

Anonymkode: 17535...220

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fjernet en føflekk hos fastlegen pga rar farge på føflekken, den satt på armen.

Jeg ringte legekontoret og spurte om fastlegen min fjernet føflekker, noe han gjorde. Jeg måtte ha dobbelttime så det er greit å si ifra hva du ønsker først. 

Legen satte bedøvelse, ventet i ca 5-10 min også skar han den bort sydde tre sting og satte over et plaster. Føflekken ble sendt inn. Etter 10 dager tok jeg stingene. Hadde over plaster pga sol (arr skal ikke ha sol på seg det første året). Det tok 1.5 år før arret ble nærmest usynlig. I starten var det veldig rødt og bredt. Jeg pleier å få fine arr så det overrasket meg. Men så ble det fint til slutt.

Anonymkode: 306a6...99f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fjernet 3 føflekker, en på korsryggen, en på skulderen og en på leggen. Jeg har synlige arr etter alle tre, og nå er det tre år siden jeg tok den siste. Alle er gjort hos plastisk kirurg. Arret på korsryggen er hvit, men synes godt da det er en klump på størrelse med en tier. Det på skulderen er også hvitt, men utstående og klumpete. På leggen er arret rødt og firkantet, men der fjernet jeg også litt ekstra hud for utvidet testing, så det er ikke så rart. 

Anonymkode: c9978...233

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...