Gå til innhold

Staffordshire Bull Terrier


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eeh, ja, my bad. Ser uansett ikke at en chow chow er noe for meg ut fra hva jeg har skrevet

Anonymkode: 7bfb5...435

Chow Chow er perfekt for en sånn en som deg som ikke har hatt hund før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke hør på alle de som går imot deg TS. Vår engelske bull terrier er vår førstegangshund, å han er ikke perfekt, men det hadde vi jo ikke ventet heller siden det er vår første hund! Men vi er faktisk veldig fornøyde med hvordan han har blitt og angrer ikke på at vi skaffet en hund "som ikke passer for før føstegangs hundeeiere". Du skal få kjøpe den hunden du selv vil ha, og det er bare opp til deg hvordan hunden blir! Lykke til TS:)

Anonymkode: 50170...d6d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående det om sbt passer for førstegangseiere, så leser jeg veldig mye forskjellig. Noen sier den er perfekt for nybegynnere, andre mener det motsatte. 

Anonymkode: 7bfb5...435

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, O.G. skrev:

TS og kjæresten kan kjøpe Chow Chow, den er enkel og snill og krever lite. 

Det er i hvertfall BS... Ikke noen førstegangshund det heller. Husk hva bruksområdet til Chow Chow er/var. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde planer om å skaffe meg en engelsk bullterrier som første hund, men droppet det pga energi og plass. Staff kan være flott hvis du har mye tid og energi til å trene og leke :) fine hunder! 

Og de som tror de er farlige - Hadde de vert det, hadde de ikke vert lovlige i Norge. 

Jeg krysser aldri veien for en engelsk staff og bikkja mi får hilse på de uten problemer. Bestevennen hennes på hundeskolen var en staff! Min er en miniatyr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Fiberhusk skrev:

Det er i hvertfall BS... Ikke noen førstegangshund det heller. Husk hva bruksområdet til Chow Chow er/var. 

Det husker jeg godt, men en Chow Chow er ikke en terrier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, O.G. skrev:

Det husker jeg godt, men en Chow Chow er ikke en terrier...

Terrier er bedre førstegangshund enn en alt for mentalt sterk vakthund. Terriere er heller ikke like ille enmannshunder. Chow Chow er en steingammal rase man ikke kødder med. :sprettoy:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk opp ang allergi på tidligere avkom og søsken av foreldre. Det starter å bli MYE allergi på rasen, og det er dyrt. 

Hva som er førstegangshund varierer fra person til person. Noen bør starte med bamse fra IKEA og aldri avansere, andre kjøper seg en heftig bruksrase og blir dyktig i det de gjør. 

Anonymkode: f2bda...74f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Fiberhusk skrev:

Terrier er bedre førstegangshund enn en alt for mentalt sterk vakthund. Terriere er heller ikke like ille enmannshunder. Chow Chow er en steingammal rase man ikke kødder med. :sprettoy:

Du skal sånn sett ikke kødde med noen raser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 7.2.2016 at 23.19, AnonymBruker skrev:

Hei! Er nå veldig tidlig i planleggingsfasen for å få meg hund. Har tenkt mye på om en staff er den riktige rasen for meg. 

Er i tidlig tyveårene og tenker å få hunden i studietiden, gjerne nå i sommer før jeg starter på master til høsten. Har aldri hatt hund selv før, kun i familien (flat og golden retriever), så vil ikke si jeg er veldig erfaren med det å ha hund. Ønsker meg en hund som er lett å trene opp, som er livlig og glad. Bor landlig til, så hunden vil få masse plass å boltre seg på. Ønsker en hund som ikke trenger timevis med lufting hver dag. Kommer nok ikke til å drive med noe utstilling eller den slags, men likevel viktig at den er allsidig og kan være med på det meste, bla.a. skiturer. De har jo ganske kort pels, men går vel fint å ha dem med når det er kaldt hvis man tar på dekken og sokker? 

Høres staff ut som en bra rase for meg ut fra det lille jeg har skrevet?:)

Så tenker jeg også litt på kostnader med å ha en staff. De er jo ikke så store, men ganske kraftige, så de spiser vel en del? Noen som har staff som vet sånn ca hvor mye mat det går i mnd?

Ellers ligger vel selve valpen på rundt 15.000? pluss forsikring (hvor mye er det på ca?) og utstyr osv.

Burde man ta hunden til sjekk hos veterinær ofte? Er det andre kostnader man må tenke på? Såklart veterinærregning ved skader/ulykke. 

 

Anonymkode: 7bfb5...435

Så lenge du er innstilt på å ofre mye tid og energi på hund det første året, går det nok fint.

Naboen min har staff, og den er veldig søt, men jeg kunne aldri tenkt meg den rasen selv (jeg har blandingsrase). Naboens hund (og dette gjelder også en venn av meg som har staff) er VELDIG energisk. De er aldri i ro, og jeg synes de er litt stressende. Da jeg passet den ene var den høyt og lavt i leiligheten. Jeg fikk ikke kost skikkelig med den, og prøvde å ta bilde av den, men den satt aldri i ro. Den skrapet opp parketten og veltet en lampe (og dette var etter en lang tur).

Mitt inntrykk er at denne rasen er veldig glad i mennesker, og flink med barn, men ikke alltid så kompatibel med andre hunder. Det er ekstremt viktig å sosialisere de mye med andre hunder, og starte veldig tidlig med dette. Kjenner en som ikke gjorde det (en uansvarlig hundeeier som kun var ute etter en penisforlenger), og den hunden var helt gal hver gang den så en annen hund.  Endte med at den angrep en annen hund og måtte bli avlivet.

I tillegg anbefaler jeg at du gjør litt research på rasen, om det er mange helseproblemer. Det kan fort bli dyrt. Visse raser har mange flere helseproblemer enn andre.

Også må du planlegge litt for fremtiden. Det er vanskelig å leie leilighet for eksempel, når du har hund. Livet blir ganske annerledes: du må stå opp tidligere for å gå tur, du må alltid rett hjem etter skole/jobb for å lufte hunden, du kan ikke feste hele natten og komme hjem neste morgen (med mindre du har pass), og du må ha pass dersom du reiser på ferie. I tillegg kommer oppdragelsen, økonomiske utgifter osv. Når min hund var i "puberteten" og klødde i tennene, ødela han ørten par sko, deler av parketten, tygget hull i sofaen og ødela mangfoldige klesplagg (spesielt BH-er). Du må ha voldsom tålmodighet.

Men i dag er min hund veloppdragen og en fantastisk hund, og jeg angrer ikke. Men vet ikke om jeg orker dette igjen etter at han går bort. Uansett er det veldig fint å ha hund, bare vær forberedt på mye arbeid i starten :) Lykke til!

Anonymkode: 81999...a30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest- silje

Jeg har likt denne rasen utrolig godt! De elsker mennesker, spesielt barn. De er litt som en potet, kan være med på lange turer/joggeturer, eller bare ta det med ro hjemme i sofaen. Men det at de er rolige som voksne, betyr ikke at de er det de første årene. Da krever de veldig mye, og det er jo en terrier rase, så de har jo veldig mye egenvilje også! Men etter det, så er de jo kjempeherlige og flotte hunder, som helst ligger besøket flat!

Det negative er

Samkjønnsaggresjon, så lenge en ikke ønsker å hilse så går jo det greit, men de utagerer jo fort når de har aggresjon mot ett annet kjønn, og det kan være pinlig, pluss at siden rasen er så sterk til sin str å være, så er det et stort ansvar å ha. For har den først begynt å slåss, så er det ikke bare bare å få stoppet den!

MYE allergi, furunkolose, mageproblemer (titt og ofte diare/forstoppelse), leddproblemer (låsninger, hd). Oppdretterne skylder på de som driver kjøkkenoppdrett (de som bare har et par kull på tispa si, uten å ha noen store avlsplaner videre), og at det er de som ødelegger rasen med å avle på syke individer, men jeg vet ikke. Jeg synes jeg ser like mange staffer fra store oppdrettere med sykdom jeg da.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 timer siden, O.G. skrev:

TS og kjæresten kan kjøpe Chow Chow, den er enkel og snill og krever lite. 

Chow Chow er definitivt ikke en førstegangshund. 

Anonymkode: 38eb0...20b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, gjest- silje skrev:

Jeg har likt denne rasen utrolig godt! De elsker mennesker, spesielt barn. De er litt som en potet, kan være med på lange turer/joggeturer, eller bare ta det med ro hjemme i sofaen. Men det at de er rolige som voksne, betyr ikke at de er det de første årene. Da krever de veldig mye, og det er jo en terrier rase, så de har jo veldig mye egenvilje også! Men etter det, så er de jo kjempeherlige og flotte hunder, som helst ligger besøket flat!

Det negative er

Samkjønnsaggresjon, så lenge en ikke ønsker å hilse så går jo det greit, men de utagerer jo fort når de har aggresjon mot ett annet kjønn, og det kan være pinlig, pluss at siden rasen er så sterk til sin str å være, så er det et stort ansvar å ha. For har den først begynt å slåss, så er det ikke bare bare å få stoppet den!

MYE allergi, furunkolose, mageproblemer (titt og ofte diare/forstoppelse), leddproblemer (låsninger, hd). Oppdretterne skylder på de som driver kjøkkenoppdrett (de som bare har et par kull på tispa si, uten å ha noen store avlsplaner videre), og at det er de som ødelegger rasen med å avle på syke individer, men jeg vet ikke. Jeg synes jeg ser like mange staffer fra store oppdrettere med sykdom jeg da.

 

 

 

 

Det samme gjelder innenfor flere raser. De store oppdretterne skylder på de som avler selv. Kan være en god idé å se utenfor landets grenser hvis man er på let etter en valp av en av de mest populære rasene.

Dette med ''førstegangshund'' er litt om hva man gjør det til selv. For noen kan en BC være en god førstegangshund, for andre ikke. Det som er viktig er å finne ut hva man kan tilby en hund i det lange løp. Ikke kjøp en hund fordi den er søt, pen, kul, fordi bestevenninna di har en slik, fordi du så en utrolig herlig en på YT, men fordi det er den rasen som passer inn i din livsstil.

Anonymkode: 58e0d...c13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En staff er en helt grei førstegangshund såfremt man vet at det er en sta og egen hund som trenger mye og riktig sosialisering pga samkjønnsaggresjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

17 timer siden, O.G. skrev:

Chow Chow er perfekt for en sånn en som deg som ikke har hatt hund før. 

Du bør være klar på at dette er tull. Chow Chow er  vanskelige hunder og absolutt ikke å anbefale for  TS. 

Anonymkode: 4a49d...3bc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du bør være klar på at dette er tull. Chow Chow er  vanskelige hunder og absolutt ikke å anbefale for  TS. 

Anonymkode: 4a49d...3bc

Er klar over det. Bomma litt på størrelsen på rasen, men vet at dette ikke er en rase for meg.

Anonymkode: 7bfb5...435

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staff er en fin rase på mange måter, men jeg synes dessverre jeg møter mange dårlige hunder etter at den ble så populær. 

For det første må du være forberedt på hudallergi. Jeg jobber med hunder og har møtt flere titalls staffer. Vet kun om 2 stk som IKKE har allergi og kløe.

For det andre, som andre nevner, samkjønnsag. Det er ikke sikkert det hjelper å sosialisere den. Ønsker du en hund du kanskje aldri kan ha løs på uoversiktlige steder og som kan utagere i bånd? Det finnes selvfølgelig staffer som er omgjengelige med andre hunder, men har faktisk tilgode å møte flere enn èn.

Jeg har også møtt en del som er utrolig nervøse. Så ille at eieren sier det er slitsomt og vondt å leve med.

Mange er utrolig hypre når de skal hilse på mennesker, hopper og ofte "napper" i neser, ører etc. Det kan virke skremmende for noen, selvom hunden bare er glad. 

Ikke meningen å skremme deg. Men det er alltid lurt å være godt informert om rasens "baksider" slik at man ikke ender opp med å angre i ettertid.

Anonymkode: 876b6...45b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 2/10/2016 at 1.01, Belsebub skrev:

Nå er det jo gjerne litt status blant enkelte miljøer med slike hunder....Vet ikke om så mange med høyskoleutdannelse som eier slike.

Jeg har staff. Det er min første hund, og jeg har universitetsutdannelse. Kjenner flere høyt utdannede med staffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...