Gå til innhold

Staffordshire Bull Terrier


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Er nå veldig tidlig i planleggingsfasen for å få meg hund. Har tenkt mye på om en staff er den riktige rasen for meg. 

Er i tidlig tyveårene og tenker å få hunden i studietiden, gjerne nå i sommer før jeg starter på master til høsten. Har aldri hatt hund selv før, kun i familien (flat og golden retriever), så vil ikke si jeg er veldig erfaren med det å ha hund. Ønsker meg en hund som er lett å trene opp, som er livlig og glad. Bor landlig til, så hunden vil få masse plass å boltre seg på. Ønsker en hund som ikke trenger timevis med lufting hver dag. Kommer nok ikke til å drive med noe utstilling eller den slags, men likevel viktig at den er allsidig og kan være med på det meste, bla.a. skiturer. De har jo ganske kort pels, men går vel fint å ha dem med når det er kaldt hvis man tar på dekken og sokker? 

Høres staff ut som en bra rase for meg ut fra det lille jeg har skrevet?:)

Så tenker jeg også litt på kostnader med å ha en staff. De er jo ikke så store, men ganske kraftige, så de spiser vel en del? Noen som har staff som vet sånn ca hvor mye mat det går i mnd?

Ellers ligger vel selve valpen på rundt 15.000? pluss forsikring (hvor mye er det på ca?) og utstyr osv.

Burde man ta hunden til sjekk hos veterinær ofte? Er det andre kostnader man må tenke på? Såklart veterinærregning ved skader/ulykke. 

 

Anonymkode: 7bfb5...435

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og forresten, hvor lang ferie bør jeg ta i forbindelse med å få valpen? Altså hvor lenge bør jeg vente med å la den være alene hjemme? :) 

Anonymkode: 7bfb5...435

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en staff, han er helt nydelig - fantastisk herlig hund som er lett å oppdra og går godt sammen med barn. Han er 8,5 år nå, og har litt plager. Vært plaget med magen, får noen betente sår/byller i huden og så har han epilepsi. Så det går litt penger i dyrlege, mildt sagt.
Jeg vil anta at han kostet oss ca 5.000 i året før han begynte å bli syk. Han er ikke forsikret, var det første året bare.
Hvor lenge du skal være hjemme vet jeg faktisk ikke, det var folk hjemme hele tiden da vi kjøpte ham. Om du har mulighet til å lufte i lunsjen så burde det jo gå greit ganske fort.

Anonymkode: 8dd8e...39a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har en staff, han er helt nydelig - fantastisk herlig hund som er lett å oppdra og går godt sammen med barn. Han er 8,5 år nå, og har litt plager. Vært plaget med magen, får noen betente sår/byller i huden og så har han epilepsi. Så det går litt penger i dyrlege, mildt sagt.
Jeg vil anta at han kostet oss ca 5.000 i året før han begynte å bli syk. Han er ikke forsikret, var det første året bare.
Hvor lenge du skal være hjemme vet jeg faktisk ikke, det var folk hjemme hele tiden da vi kjøpte ham. Om du har mulighet til å lufte i lunsjen så burde det jo gå greit ganske fort.

Anonymkode: 8dd8e...39a

Synes det hørtes ganske lite ut med 5000kr i året jeg da. Men da kjøper du kanskje bare billig for og ingenting annet iløpet av et år? Går jo forsåvidt ann det også..

vi har hatt vår engelske bull terrier 1 år nå, og du verden så mye penger det har gått på hund! Selvfølgelig blir det jo litt ekstra den første tiden med alt utstyr som skal kjøpes inn osv. Men det går fortsatt mye penger i mat, litt utstyr nå og da++

Anonymkode: 50170...d6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det farlige hunder? Jeg krysser alltid gata om jeg ser en. Ikke keen på å bli bitt ihjel. Har lest flere saker om de og det kan jo skje... 

Anonymkode: 9e420...a61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke det farlige hunder? Jeg krysser alltid gata om jeg ser en. Ikke keen på å bli bitt ihjel. Har lest flere saker om de og det kan jo skje... 

Anonymkode: 9e420...a61

Snilleste bikkjene jeg har møtt på. De blir ikke kalt nanny dog for ingenting ;) Min pelsrike sak meddådyrøyne og logrende halepå 15 kg derimot ville jeg ikke møtt i en mørk bakgate :P

 

Tilbake til saken. Herlige hunder, kjenner to stykker og de er veldig aktive og alltid med på tur. De krevde mye mer tur og aktivitet enn hva jeg trodde og la fort på seg når de fikk en del late dager :fnise: Skitur er de jeg kjenner med på fra tid til annen, kun dekken på de, potesokkene drar de av seg :D

Forsikring ville jeg hørt rundt om, og hva de dekker. Noen har karantene på diverse sykdommer på noen raser. Jeg betaler vel ca 3000 i året på min ene og 4000 på han andre (forskjellige forsikring på de pga avl og noe annet).

Også er det alle engangsutgifter når du får han, som bånd, leker, seng, o.s.v.

 

Treninga kommer litt ann på, jeg hadde 3 uker først, så hadde samboeren min 3 uker etterpå. Vi hadde ikke mulighet for å dra hjem i lunsjen så da ble det slik :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner tre stk og vet om flere. Har litt blandet inntrykk av rasen, men kan jo ha noe med avl og gener og gjøre.
Stort sett herlige hunder alene, men de fleste av dem jeg har møtt har samkjønnsaggresjon. De krever tidlig og god sosialisering!

Hørt flere har hatt problemer med å få dem forsikret i voksen alder, så vær tidlig ute og forhør deg flere steder.

Ellers er det vanlig å ta med hunden inn til en helsesjekk + evnt vaksine én gang per år. Da ser de over tenner, lytter til hjertet og lunger osv.

Anonymkode: 58e0d...c13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 8.2.2016 at 22.44, AnonymBruker skrev:

Synes det hørtes ganske lite ut med 5000kr i året jeg da. Men da kjøper du kanskje bare billig for og ingenting annet iløpet av et år? Går jo forsåvidt ann det også..

vi har hatt vår engelske bull terrier 1 år nå, og du verden så mye penger det har gått på hund! Selvfølgelig blir det jo litt ekstra den første tiden med alt utstyr som skal kjøpes inn osv. Men det går fortsatt mye penger i mat, litt utstyr nå og da++

Anonymkode: 50170...d6d

Nei, jeg tenkte litt over det etter jeg skrev dette og det er nok mer. Han spiser royal canin gastro intestinal og det har han så og si alltid gjort. Første 1,5-2 årene kjøpte vi nye bur et par ganger. Og han har fått ny seng mange ganger, de blir jo slitte. Bånd, dekken, leker... Du har nok rett i at det er mer enn 5000. Kanskje nærmere 10 :P

Anonymkode: 8dd8e...39a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg tenkte litt over det etter jeg skrev dette og det er nok mer. Han spiser royal canin gastro intestinal og det har han så og si alltid gjort. Første 1,5-2 årene kjøpte vi nye bur et par ganger. Og han har fått ny seng mange ganger, de blir jo slitte. Bånd, dekken, leker... Du har nok rett i at det er mer enn 5000. Kanskje nærmere 10 :P

Anonymkode: 8dd8e...39a

Jeg tenker at når man har hund så bør man vertfall ha muligheten til å bruke 10-15.000 i året om noe skulle skje :)

Anonymkode: 8dd8e...39a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Belsebub skrev:

Det er sikkert og visst..

TS og kjæresten kan kjøpe Chow Chow, den er enkel og snill og krever lite. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo gjerne litt status blant enkelte miljøer med slike hunder....Vet ikke om så mange med høyskoleutdannelse som eier slike.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, O.G. skrev:

TS og kjæresten kan kjøpe Chow Chow, den er enkel og snill og krever lite. 

Hva er egentlig problemet ditt? 

Anonymkode: 7bfb5...435

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, O.G. skrev:

Konkretiser.

Du er velkommen til å sitere der jeg har skrevet noe som helst om kjæreste og miniatyrhund. 

Anonymkode: 7bfb5...435

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Du er velkommen til å sitere der jeg har skrevet noe som helst om kjæreste og miniatyrhund. 

Anonymkode: 7bfb5...435

Chow Chower er da store hunder..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Raven Emerald skrev:

Chow Chower er da store hunder..?

Eeh, ja, my bad. Ser uansett ikke at en chow chow er noe for meg ut fra hva jeg har skrevet

Anonymkode: 7bfb5...435

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er velkommen til å sitere der jeg har skrevet noe som helst om kjæreste og miniatyrhund. 

Anonymkode: 7bfb5...435

Chow-chow er ikke akkurat miniatyrhund, du... Så mye greie hadde du på hunder.

Anonymkode: 4d918...5c5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er velkommen til å sitere der jeg har skrevet noe som helst om kjæreste og miniatyrhund. 

Anonymkode: 7bfb5...435

Chow Chow er ikke en miniatyrrase.:fart2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...