Gå til innhold

Hva har man på seg når man har gips på benet?


stemorrollen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei.

Dumt med skadet fot. Håper den snart blir god igjen. Jeg har hatt gips både som barn og som voksen så jeg har en del erfaring. Du trenger ikke kjøpe spesialbukser. Det er bukser som er fine med vide nok ben slik at den går over gipsen. Joggebukser og tights går fint når det skal være lettvint hjemme. Dongeri er ikke noe bra. Jeg brukte en del skjørt på jobb med en tykk strømpebukse til da jeg synes det var mest behagelig. Nå om vinteren blir det kaldt på tærne så bruk en god varm sokk over gipsen når du er ute. Du får kjøpt slike blå plastsokker på apoteket til å beskytte sokken når det er vått ute. Husk pigger på krykkene nå om
vinteren. Lykke til.

Anonymkode: 52f9f...113

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Dumt med skadet fot. Håper den snart blir god igjen. Jeg har hatt gips både som barn og som voksen så jeg har en del erfaring. Du trenger ikke kjøpe spesialbukser. Det er bukser som er fine med vide nok ben slik at den går over gipsen. Joggebukser og tights går fint når det skal være lettvint hjemme. Dongeri er ikke noe bra. Jeg brukte en del skjørt på jobb med en tykk strømpebukse til da jeg synes det var mest behagelig. Nå om vinteren blir det kaldt på tærne så bruk en god varm sokk over gipsen når du er ute. Du får kjøpt slike blå plastsokker på apoteket til å beskytte sokken når det er vått ute. Husk pigger på krykkene nå om
vinteren. Lykke til.

Anonymkode: 52f9f...113

Tusen takk for rådet! Veldig nyttig! Jeg skal operere imorgen, så er jeg nok tilbake til normal innen sommeren. 

Jeg har gått ute med tykk ullsokk og 2 plastsokker og blir fortsatt våt igjennom sokken! Har du opplevd noe lingnende?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, stemorrollen skrev:

Tusen takk for rådet! Veldig nyttig! Jeg skal operere imorgen, så er jeg nok tilbake til normal innen sommeren. 

Jeg har gått ute med tykk ullsokk og 2 plastsokker og blir fortsatt våt igjennom sokken! Har du opplevd noe lingnende?

Om du hadde fått tak i store nok sokker av sealskin (de er vanntette), så hadde det vært lurt

Plast er dessverre ikke vanntett

Anonymkode: c8fb6...d4b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, stemorrollen skrev:

Tusen takk for rådet! Veldig nyttig! Jeg skal operere imorgen, så er jeg nok tilbake til normal innen sommeren. 

Jeg har gått ute med tykk ullsokk og 2 plastsokker og blir fortsatt våt igjennom sokken! Har du opplevd noe lingnende?

Evt bruk kalosjer?

Eller finnes en slags sko med hel åpning?

Evt kjøp et par nesnalabber (f.eks) og skjær opp nesnalabben slik at du får plassert foten oppi, og lag ny lukkemekanisme (borrelås el.l.)

Anonymkode: c8fb6...d4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, stemorrollen skrev:

Tusen takk for rådet! Veldig nyttig! Jeg skal operere imorgen, så er jeg nok tilbake til normal innen sommeren. 

Jeg har gått ute med tykk ullsokk og 2 plastsokker og blir fortsatt våt igjennom sokken! Har du opplevd noe lingnende?

Hei.

Ja disse blå plastsokkene er litt dårlig kvalitet og holder ikke så lenge. Når jeg gikk med slik plastsokk utenpå så subbet den jo litt i bakken og det ble små hull som gjorde at ullsokken ble litt våt likevel når det var fuktig vær. Når jeg var ute i regnvær brukte jeg regnbukse og tapet en plastpose over foten for å holde gipsen tørr. Når jeg var ute i snø og kuldegrader  hendte det at jeg tok på to ullsokker med en plastpose i mellom slik at når jeg kom inn kunne jeg bare ta av den ytterste sokken og ha en ren sokk å gå inne i og henge utesokken til tørk. 

Siste tre ukene hadde jeg en spesialsko utenpå gipsen for å begynne å gå på foten igjen. Denne beskyttet bedre og jeg kunne tråkke på bakken. Etter hvert kunne jeg også greie meg med å gå med en krykke hjemme og da ble det litt enklere.

Anonymkode: 52f9f...113

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Ja disse blå plastsokkene er litt dårlig kvalitet og holder ikke så lenge. Når jeg gikk med slik plastsokk utenpå så subbet den jo litt i bakken og det ble små hull som gjorde at ullsokken ble litt våt likevel når det var fuktig vær. Når jeg var ute i regnvær brukte jeg regnbukse og tapet en plastpose over foten for å holde gipsen tørr. Når jeg var ute i snø og kuldegrader  hendte det at jeg tok på to ullsokker med en plastpose i mellom slik at når jeg kom inn kunne jeg bare ta av den ytterste sokken og ha en ren sokk å gå inne i og henge utesokken til tørk. 

Siste tre ukene hadde jeg en spesialsko utenpå gipsen for å begynne å gå på foten igjen. Denne beskyttet bedre og jeg kunne tråkke på bakken. Etter hvert kunne jeg også greie meg med å gå med en krykke hjemme og da ble det litt enklere.

Anonymkode: 52f9f...113

Tusen takk for rådet! Fy faen det gjør vondt!! Har tatt 2 nobligan retard, 4 nobligan og 2 Paracet. Kjenner fortsatt ekstreme smerter! Har noen no råd!? 😩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Ja disse blå plastsokkene er litt dårlig kvalitet og holder ikke så lenge. Når jeg gikk med slik plastsokk utenpå så subbet den jo litt i bakken og det ble små hull som gjorde at ullsokken ble litt våt likevel når det var fuktig vær. Når jeg var ute i regnvær brukte jeg regnbukse og tapet en plastpose over foten for å holde gipsen tørr. Når jeg var ute i snø og kuldegrader  hendte det at jeg tok på to ullsokker med en plastpose i mellom slik at når jeg kom inn kunne jeg bare ta av den ytterste sokken og ha en ren sokk å gå inne i og henge utesokken til tørk. 

Siste tre ukene hadde jeg en spesialsko utenpå gipsen for å begynne å gå på foten igjen. Denne beskyttet bedre og jeg kunne tråkke på bakken. Etter hvert kunne jeg også greie meg med å gå med en krykke hjemme og da ble det litt enklere.

Anonymkode: 52f9f...113

Hvor får man kjøpt slike spesialsko og hvordan ser de ut?

Anonymkode: c8fb6...d4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Sunday, February 07, 2016 at 0.58, AnonymBruker skrev:

Du vet at apotekene selger dusjbeskyttelse for gips? https://www.apotek1.no/produkter/dusjbeskyttelse-ved-saar-og-skader-12568

 

Anonymkode: c8fb6...d4b

Hjelpernvel ikke så mye dersom hun ikke wkal trø på foten? Dusjen er ofte glatt på to bein, og enda glattere på ett bein. En dusjkrakk er praktisk. 

Anonymkode: 7546c...1d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hjelpernvel ikke så mye dersom hun ikke wkal trø på foten? Dusjen er ofte glatt på to bein, og enda glattere på ett bein. En dusjkrakk er praktisk. 

Anonymkode: 7546c...1d3

?

Blir ikke gipsen ødelagt dersom den får vann på seg?

Er enig i at dusjkrakk er praktisk. Nevnte ikke TS bading i kar?

Anonymkode: c8fb6...d4b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor får man kjøpt slike spesialsko og hvordan ser de ut?

Anonymkode: c8fb6...d4b

Dette er sko som er laget for å ha på gipsen. De er åpne og festes med borrelås utenpå sokken. Den beskytter og man kan gå på den hvis legen sier foten er klar. Kan du få på sykehuset eller kjøpe hos bandasjist butikk og muligens apotek kan skaffe en. Vet at de har på Medicus Plesner i Oslo. Har brukt min til skjørt og strømpebukse og det ser ikke så ille ut.

Jeg har en som kan lånes bort hvis du bor i Oslo.

Legger med et bilde. Bilde er ikke meg, men funnet på nettet.

SF201410140619353EP_1-596x400.jpg.239e00

Anonymkode: 52f9f...113

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Den ‎11‎.‎02‎.‎2016 at 0.35, stemorrollen skrev:

Tusen takk for rådet! Fy faen det gjør vondt!! Har tatt 2 nobligan retard, 4 nobligan og 2 Paracet. Kjenner fortsatt ekstreme smerter! Har noen no råd!? 😩

Hei. Hvordan går det med foten? Håper du har funnet deg klær som passer med gipsen som du føler deg komfortabel med. Lykke til med krykkene og håper at du kan komme deg ut litt.

Anonymkode: 52f9f...113

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 2/12/2016 at 2.10, AnonymBruker skrev:

Dette er sko som er laget for å ha på gipsen. De er åpne og festes med borrelås utenpå sokken. Den beskytter og man kan gå på den hvis legen sier foten er klar. Kan du få på sykehuset eller kjøpe hos bandasjist butikk og muligens apotek kan skaffe en. Vet at de har på Medicus Plesner i Oslo. Har brukt min til skjørt og strømpebukse og det ser ikke så ille ut.

Jeg har en som kan lånes bort hvis du bor i Oslo.

Legger med et bilde. Bilde er ikke meg, men funnet på nettet.

SF201410140619353EP_1-596x400.jpg.239e00

Anonymkode: 52f9f...113

Fikk meg en sånn! Praktisk. Nå skal jeg bytte til sånn "plast gips" som man kan ta av og på på fredag. Takk for råd!

Den 2/20/2016 at 17.59, AnonymBruker skrev:

Hei. Hvordan går det med foten? Håper du har funnet deg klær som passer med gipsen som du føler deg komfortabel med. Lykke til med krykkene og håper at du kan komme deg ut litt.

Anonymkode: 52f9f...113

Mye mindre smerte! Har nettopp begynt å komme meg ut, utrolig deilig! Bruker for det beste kjærestens joggebukser, fant et par finere løse bukser også. Tusen takk som spør <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble operert i foten for 3 eker siden, slapp heldigvis unna gipsen og har bare hatt en hard bandasje rundt foten. Jeg klarte ikke å ta på meg bukser som strammet for mye rundt foten når jeg skulle ta på meg buksa, og har heller ikke hatt så lyst til å fly rundt i joggebukse hele tiden. Jeg har brukt treningstightsene mine mye, de har glidelås oppover halve leggen og da ble det ikke vondt å ta de på og av. Ellers har jeg kunnet gå på foten min de siste ukene, men det har vært bare å glemme å ha på seg sko på den foten altså! Jeg har brukt to par ullsokker, hvor det ytterste paret er skikkelig tykke fordi de er tovet. De første dagene jeg var ute og gikk hadde jeg også med meg ett ekstra par "yttersokker" i veska, sånn at jeg kunne bytte den ytterste sokken med en gang jeg kom inn, slik at snøen ikke rakk å smelte så mye at jeg ble bløt tvers igjennom. Jeg sluttet med det etterhvert, for jeg ble aldri bløt helt igjennom begge lag. Jeg syns faktisk at jeg har vært heldig med hålka de siste ukene, hadde garantert slitt mer med å holde foten tørr om det hadde kommet snø her. Jeg har forresten Nesnalobber, og de får jeg ikke på meg for de blir rett og slett for trange. Det eneste jeg får på meg på den foten er crocs som er ett nummer for store for meg, lette også forgjeves etter slippersene mine for dem kan jeg tenke meg at hadde vært gode å ha nå.

Ellers anbefaler jeg å ha en kontorstol stående på kjøkkenet, eller ellers i huset. Jeg hadde en stående på kjøkkenet, og så brukte jeg den gode foten til å sparke fra slik at jeg fikk fart dit jeg ville. Funket glimrende når jeg skulle lage meg mat, for da slapp jeg å bruke krykkene:) 

God bedring:)

Anonymkode: 9eda3...85a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...