Gå til innhold

Husleie for å bo hjemme


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 24 år, flyttet hjem etter studiene for å spare penger til leilighet, (Vi har et ganske stort hus så vi går ikke oppå hverandre med mindre vi vil samt at jeg jobber turnus, så jeg har mye alenetid). Jeg har fulltidsjobb og tjener ganske greit som nyutdannet. Jeg bidrar til husholdningen med husarbeid (uten å bli bedt om det), og middager et par ganger i uka. Er jeg hjemme på dagen og mamma har skrevet en handlelapp (rettet mot henne selv eller pappa), så tar jeg den alltid og handler alt på lista. Jeg tar med hundene til veterinæren hvis det er jeg som har tid , og da betaler jeg også. Det hender mamma setter inn penger på kontoen min hvis hun syns jeg har betalt mye for hundene eller vært mye på butikken o.l, og det mener jeg at hun ikke trenger, men hun liker ikke hvis jeg betaler mest. Telefonregningen min har jeg betalt selv siden jeg var ca 20, og jeg eier egen bil som jeg betaler alt for selv. Jeg har egentlig betalt alt selv siden jeg fikk jobb da jeg ble 17, og mamma og pappa har aldri bedt meg om penger til "husleie". Jeg håper de syns jeg bidrar nok.

Jeg syns ikke du skal be henne om penger til husleie, men be henne starte med å spare på BSU. Sett dere ned sammen og skriv et budsjett, og finn ut hvor mye hun kan klare å sette av i måneden. Hun vil takke deg for det senere.

Anonymkode: 4c633...561

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg har ei datter på 18 år som går videregående skole. Hun jobber i tillegg ved siden av skolen og tjener ca 4000 i måneden. Synes dere det er rimelig at hun skal betale husleie for å bo her hjemme? Og isåfall hvor mye? Betaler deres barn husleie? Hvor gammle er de, hva gjør de og hvor mye betaler de? Setter pris på svar

Anonymkode: 270cc...3fc

Det er du som har forsørgerplikt for henne og ikke omvendt.

Hadde hun sluttet videregående skole og jobbet fulltid så ville jeg forstått en holdning om husleie, men ikke ellers.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Are

Nei, jeg synes ikke det. Hun er flink som jobber og står på , men jeg ville sagt at 1000 kr skal du ha for at hun bor hjemme også setter du det inn på bsu eller egen konto til boligsparing for henne. Er så dyrt nå for hus og sånn.

Med hilsen fra

Jon Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri krevd at barnet mitt skal betale hjemme så lenge han studerer (videregående skole), og bare jobber deltid, noe som kun gir nok til lommepenger.

Hvis barnet, når det blir eldre enn 19 og vg skole er overstått, fortsatt bor hjemme når han har fått seg heltidsjobb, er det på tide å kreve husleie og noe for å dekke matutgiftene, ja. Hvis han sitter med heltidsinntekt, ser jeg ingen grunn til at jeg, som er uføretrygdet, skal fø på han lenger.

Aner ikke hvor mye man burde kreve i bo-hjemme-husleie, men et par tusen kroner kanskje. Det er ikke langt man kommer med det i dag, og iflg SIFO dekker det ikke matutgiftene for en voksen mann engang. Så om poden betaler to tusen kr, dekker det bare deler av maten, og ikke noe faktisk husleie.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg har ei datter på 18 år som går videregående skole. Hun jobber i tillegg ved siden av skolen og tjener ca 4000 i måneden. Synes dere det er rimelig at hun skal betale husleie for å bo her hjemme? Og isåfall hvor mye? Betaler deres barn husleie? Hvor gammle er de, hva gjør de og hvor mye betaler de? Setter pris på svar

Anonymkode: 270cc...3fc

Ikke når hun tjener så lite. Be heller om noen faste oppgaver i huset, som å vaske badet en gang i uken og rydde gangen eller noe liknende. Jeg gjorde mye husarbeid da jeg bodde hjemme, og det hjelper dessuten veldig når man må bo alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg har ei datter på 18 år som går videregående skole. Hun jobber i tillegg ved siden av skolen og tjener ca 4000 i måneden. Synes dere det er rimelig at hun skal betale husleie for å bo her hjemme? Og isåfall hvor mye? Betaler deres barn husleie? Hvor gammle er de, hva gjør de og hvor mye betaler de? Setter pris på svar

Anonymkode: 270cc...3fc

Spørsmålet blir vel egentlig hva hun egentlig bruker  disse pengene sine på?

Sparer hun rubbel og bit, for eksempel for å skaffe seg førerkort, kjøpe seg bil, leilighet eller andre nyttige (og fornuftige) ting i fremtiden?

Eller bruker hun opp store deler av lønnen sin, utelukkende på tull og fjas og unødvendigheter? For eksempel reise på byen og drikke, røyk og / eller nus, shopping eller lignende?

Anonymkode: 9cd82...ef8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når man går på videregående, har faktisk foreldre forsørgeransvar. Ergo; så lenge hun går på videregående skal hun ikke betale for å bo hjemme. Saken hadde stilt seg annerledes om hun hadde vært ferdig på skolen, ikke studerte og kun jobbet. Først DA synes jeg man kan kreve at man betaler for seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke den ENESTE måten? Spesielt at du hadde såpass dårlig økonomisk sans da du flyttet hjemmefra, de fleste klarer jo å se at regninger skal betales når man begynner å få de adressert til seg selv? Må man virkelig "lære" å betale en regning? 

Jeg ble ikke avkrevd å betale noe hjemme, men hadde god økonomisk sans likevel da jeg måtte se hva jeg hadde å leve av. Da jeg flyttet hjemmefra gikk pengene først til husleie, regninger og mat, resten gikk til klær, sminke, øl og den slags. Synes det er helt basic kunnskap. 

Anonymkode: 2254c...7ae

Enig i dette.

Jeg jobbet ved siden av skolen fra jeg var 15 år, men ble hverken avkrevd husleie eller påtvunget sparing mens jeg bodde hjemme til jeg var ferdig med videregående. Jeg brukte nok mer penger på fest og moro enn strengt nødvendig etter fylte 18 år, men det er jo også en del av det å være ungdom. Å være ufornuftig og ikke alltid måtte tenke gjennom alle valg man tar, er en del av veien mot å bli voksen, og bør vel helst gjøres unna før man får altfor mange økonomiske forpliktelser.

Jeg sparte allikevel en del av inntektene mine, og de ekstra kronene på sparekonto kom godt med når jeg flyttet hjemmefra. Jeg flyttet ut rett etter videregående, og forbruket ble automatisk justert etter inntekt. Gikk på et par smeller de første årene (vi fikk hele halvårsbeløpet fra Lånekassen inn på konto på en gang, og selv med forholdsvis treng økonomistyring, kunne det bli litt snaut med penger de siste par ukene før semesterslutt...), og da var det greit å ha oppsparte midler å tære på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg har ei datter på 18 år som går videregående skole. Hun jobber i tillegg ved siden av skolen og tjener ca 4000 i måneden. Synes dere det er rimelig at hun skal betale husleie for å bo her hjemme? Og isåfall hvor mye? Betaler deres barn husleie? Hvor gammle er de, hva gjør de og hvor mye betaler de? Setter pris på svar

Anonymkode: 270cc...3fc

Jeg tenker mer at så lenge hun studerer så bor hun gratis, og når hun er ferdig med vgs kan hun feks betale 1000-2000 i mnd.

Jeg synes det er veldig stort av foreldrene som krever husleie å spare pengene til barnet flytter ut og trenger møbler. På den åten har dere hjulpet henne og hun faktisk spart opp til egne møbler :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...