Gå til innhold

Husleie for å bo hjemme


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Marillia

Jeg synes ikke at ungdom som fremdeles går på videregående skal betale husleie hjemme. Alternativt kan hun begynne å bidra ved å betale noe av egen telefonregning, treningsabonnement, buss osv om du har dårlig råd. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Raindrops
25 minutter siden, marteruz skrev:

Egoistisk av myndige unger å ikke bidra hjemme når de har fyllt 18? 

Det står faktisk i loven at foreldre/verger har fostringsplikt til barnet er ferdig på VGS og det er en grunn til at den loven eksisterer. Det er viktigere at barna går på skolen, enn at de skal tjene penger til husholdningen. 

Jeg synes det er litt egoistisk, men det er sikkert fordi jeg kommer fra en ganske fattig familie, hvis foreldrene har god råd så tenker man kanskje annerledes. Jeg betalte aldri husleie for å bo hjemme, men jeg bidro med det jeg kunne hva angikk utgifter, og krevde ikke at de betalte noe som helst for meg. Jeg følte meg ikke som en "unge" som trengte å bli forsørget når jeg var 18, jeg følte meg ansvarlig for å bidra til husholdningen jeg var en del av, i de periodene jeg bodde hjemme.

Når det er sagt synes jeg det er unødvendig å kreve husleie av en elev på vgs.

Endret av Raindrops
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da mine gikk på VGS så betalte jeg busskort og telefon, samt all øvrig husholdning. Sammen satte vi oss ned å laget ett budsjett for hva de fikk inn og hvor mye de trengte til utgifter og gøy selvfølgelig. Alt annet samt penger til jul, bursdager etc gikk inn på BSU konto

Det har gjort at de nå i en alder av 23 og 26 sitter med egne leiligheter.

Anonymkode: 24dbd...7a7

 Ungdommer som går på videregående, betaler vel ikke for buss-kort?

 De får vel dette gratis fra skolen / kommunen?

Anonymkode: 9cd82...ef8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge ungene her i huset går på videregående så skal de slippe å betale noe hjemme. Men om de jobber ved siden av skolen så får de ta utgiftene sine selv. Etter videregående så kommer det litt an på ungdommene. Hvis det er flinke til å bidra hjemme (med husarbeid) så vil jeg vurdere å la de bo hjemme, men hvis de overhode ikke gidder å løfte ræva så få de finne seg et annet sted og bo så lærer de. (De er 13 og 15 i dag og jeg ser hvordan dette kommer til å bli om det ikke endrer seg). Her i byen er det lite skoler utover videregående så her kommer de enten til å flytte bort for å studere eller de må jobbe. 

Nå skal det sies at vi ikke har råd til å være generøse! 

Anonymkode: de563...36e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke krevd husleie i den situasjonen, men jeg ville krevd sparing. At hun selv måtte spare f.eks halvparten av lønna, ikke blåse alt på sminke/klær/kino/øl/whatever. Myndige hjemmeboende barn som ikke studerer kan betale husleie. Etter vgs er det litt avhengig av hjemmets økonomi om de bør betale, det er fint å støtte dem, og det er fint at de begynner å smake på livets realiteter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånn mtp loven synes jeg ikke man skal kreve penger av barna så lenge de går på vgs. Hvis de ikke går på vgs og fortsatt bor hjemme kan man vurdere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom du selv har valgt å føde din datter, og det ikke er en påtvungen plikt å føde barn, synes jeg i det minste at du kan ta vare på henne til hun er ferdig med skolen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hun er over 18, og dermed myndig. Hun trenger å ta de første skrittene mot selvstendighet. Hvis hun betaler litt husleie for å bo hjemme nå, står hun bedre rustet den dagen hun virkelig står på egne ben. De som lar 18-åringer bo hjemme gratis gjør dem egentlig en bjørnetjeneste, i og med at 18-åringer snart skal flytte for seg selv allikevel, og da blir sjokket over hva det koster å bo og leve for seg selv unødvendig stort, hvis de har hatt det for lett i forkant.

Jeg syns du er en god mor om du forbereder henne litt på voksenlivet.

 

 

 

Endret av oh bogger
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dersom hun jobber og studerer, så ser jeg ikke hvorfor hun nå plutselig må lære ansvar, høres ut som om hun klarer seg. dersom hun ikke har lært ansvar hittil, så vil ikke dette plutselig hjelpe

Anonymkode: 94540...a47

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

dersom hun jobber og studerer, så ser jeg ikke hvorfor hun nå plutselig må lære ansvar, høres ut som om hun klarer seg. dersom hun ikke har lært ansvar hittil, så vil ikke dette plutselig hjelpe

Anonymkode: 94540...a47

Jeg skulle virkelig ønske at foreldrene mine hadde lært meg litt økonomisk sans for jeg var fullstendig uforberedt den dagen jeg flyttet ut. Jeg jobbet vet siden av skolen siden jeg var 15, og som 18 åring hadde jeg utbetalt 8000 i mnd. Jeg har alltid vært flink til å jobbe, men det hjalp ingenting. Alt, og da mener jeg ALT gikk til vissvass, sminke og gøy. Ikke en krone i sparing engang. Når jeg flyttet kunne jeg ikke betale regninger fordi jeg aldri hadde lært det. Jeg kunne ikke sette opp ett budsjett fordi jeg ikke ante hvor mye strøm, Internet, telefon, mat osv kostet og jeg var vant til å bruke penger på alle innfall jeg hadde. Jeg hadde aldri sett etter ett eneste tilbud på mat, planlagt middager ut i fra økonomi, passet på strømbruk og telefonbruk for å holde regningene nede. Ingen ting. 

Det er å gjøre ungen en vannvittig bjørnetjeneste å ikke lære ungen om økonomi, prioriteringer og hvor kort egentlig pengene rekker. Og den eneste måten å lære det er å la de bruke av egne penger når de faktisk er så heldige når de bor hjemme at de har tak over hodet og ikke sulter om de krøller det til.

Anonymkode: 7bfe2...f0f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marillia
1 time siden, AnonymBruker skrev:

 Ungdommer som går på videregående, betaler vel ikke for buss-kort?

 De får vel dette gratis fra skolen / kommunen?

Anonymkode: 9cd82...ef8

Nei, mine får det ikke dekket, og må betale kr 400 pr måned. Grensen for å få skoleskyss dekket er 6 km, vi bor 5 km unna...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, oh bogger skrev:

 

Hun er over 18, og dermed myndig. Hun trenger å ta de første skrittene mot selvstendighet. Hvis hun betaler litt husleie for å bo hjemme nå, står hun bedre rustet den dagen hun virkelig står på egne ben. De som lar 18-åringer bo hjemme gratis gjør dem egentlig en bjørnetjeneste, i og med at 18-åringer snart skal flytte for seg selv allikevel, og da blir sjokket over hva det koster å bo og leve for seg selv unødvendig stort, hvis de har hatt det for lett i forkant.

Jeg syns du er en god mor om du forbereder henne litt på voksenlivet.

 

 

 

Man kan fint forberede barna på voksenlivet uten å kreve husleie av dem mens de enda går på VGS. Jeg jobbet fra jeg var 17 år ved siden av skolen, og pengene jeg tjente gikk bla til kjøretimer, klær osv. Mamma hadde ikke god råd, men lot meg da bo hjemme uten leie til jeg var ferdig med skolen som 19 åring

Flyttet da hjemmefra uten å få noen form for sjokk, studerte og ordnet meg deltidsjobb ved siden av :)

Anonymkode: 2254c...7ae

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skulle virkelig ønske at foreldrene mine hadde lært meg litt økonomisk sans for jeg var fullstendig uforberedt den dagen jeg flyttet ut. Jeg jobbet vet siden av skolen siden jeg var 15, og som 18 åring hadde jeg utbetalt 8000 i mnd. Jeg har alltid vært flink til å jobbe, men det hjalp ingenting. Alt, og da mener jeg ALT gikk til vissvass, sminke og gøy. Ikke en krone i sparing engang. Når jeg flyttet kunne jeg ikke betale regninger fordi jeg aldri hadde lært det. Jeg kunne ikke sette opp ett budsjett fordi jeg ikke ante hvor mye strøm, Internet, telefon, mat osv kostet og jeg var vant til å bruke penger på alle innfall jeg hadde. Jeg hadde aldri sett etter ett eneste tilbud på mat, planlagt middager ut i fra økonomi, passet på strømbruk og telefonbruk for å holde regningene nede. Ingen ting. 

Det er å gjøre ungen en vannvittig bjørnetjeneste å ikke lære ungen om økonomi, prioriteringer og hvor kort egentlig pengene rekker. Og den eneste måten å lære det er å la de bruke av egne penger når de faktisk er så heldige når de bor hjemme at de har tak over hodet og ikke sulter om de krøller det til.

Anonymkode: 7bfe2...f0f

Det som gjelder for deg, gjelder ikke for alle. Jeg fikk ingen økonomisk opplæring hjemmefra og jeg jobbet på VGS. Jeg sparte det meste og utviklet eget pengevett. Jeg har aldri krøllet det til økonomisk har alltid hatt god kontroll.

Dersom tenåringen har dårlig kontroll, så er det bedre å ha samtaler, enn å ta husleie. Tenåringen vil fortsatt kjenne tryggheten på at dersom den ikke har penger, så vil den ikke bli kastet ut. Den vil få mat og tak over hodet selv om den ikke kan betale husleien. Det er ikke en reell frykt eller bekymring i denne situasjonen, og vil ikke ha noe å si. Jeg har sett mange studenter, og de fleste lærer ikke denne utryggheten å kjenne. De føler en trygghet fordi enten vil familie eller staten hjelpe dem om det skulle gå tomt.

Å ta husleie er en tom gest. Det vitner om mislykkede foreldre om man tar husleie når tenåringen fortsatt er på VGS.

Anonymkode: 94540...a47

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skulle virkelig ønske at foreldrene mine hadde lært meg litt økonomisk sans for jeg var fullstendig uforberedt den dagen jeg flyttet ut. Jeg jobbet vet siden av skolen siden jeg var 15, og som 18 åring hadde jeg utbetalt 8000 i mnd. Jeg har alltid vært flink til å jobbe, men det hjalp ingenting. Alt, og da mener jeg ALT gikk til vissvass, sminke og gøy. Ikke en krone i sparing engang. Når jeg flyttet kunne jeg ikke betale regninger fordi jeg aldri hadde lært det. Jeg kunne ikke sette opp ett budsjett fordi jeg ikke ante hvor mye strøm, Internet, telefon, mat osv kostet og jeg var vant til å bruke penger på alle innfall jeg hadde. Jeg hadde aldri sett etter ett eneste tilbud på mat, planlagt middager ut i fra økonomi, passet på strømbruk og telefonbruk for å holde regningene nede. Ingen ting. 

Det er å gjøre ungen en vannvittig bjørnetjeneste å ikke lære ungen om økonomi, prioriteringer og hvor kort egentlig pengene rekker. Og den eneste måten å lære det er å la de bruke av egne penger når de faktisk er så heldige når de bor hjemme at de har tak over hodet og ikke sulter om de krøller det til.

Anonymkode: 7bfe2...f0f

Det er jo ikke den ENESTE måten? Spesielt at du hadde såpass dårlig økonomisk sans da du flyttet hjemmefra, de fleste klarer jo å se at regninger skal betales når man begynner å få de adressert til seg selv? Må man virkelig "lære" å betale en regning? 

Jeg ble ikke avkrevd å betale noe hjemme, men hadde god økonomisk sans likevel da jeg måtte se hva jeg hadde å leve av. Da jeg flyttet hjemmefra gikk pengene først til husleie, regninger og mat, resten gikk til klær, sminke, øl og den slags. Synes det er helt basic kunnskap. 

Anonymkode: 2254c...7ae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det som gjelder for deg, gjelder ikke for alle. Jeg fikk ingen økonomisk opplæring hjemmefra og jeg jobbet på VGS. Jeg sparte det meste og utviklet eget pengevett. Jeg har aldri krøllet det til økonomisk har alltid hatt god kontroll.

Dersom tenåringen har dårlig kontroll, så er det bedre å ha samtaler, enn å ta husleie. Tenåringen vil fortsatt kjenne tryggheten på at dersom den ikke har penger, så vil den ikke bli kastet ut. Den vil få mat og tak over hodet selv om den ikke kan betale husleien. Det er ikke en reell frykt eller bekymring i denne situasjonen, og vil ikke ha noe å si. Jeg har sett mange studenter, og de fleste lærer ikke denne utryggheten å kjenne. De føler en trygghet fordi enten vil familie eller staten hjelpe dem om det skulle gå tomt.

Å ta husleie er en tom gest. Det vitner om mislykkede foreldre om man tar husleie når tenåringen fortsatt er på VGS.

Anonymkode: 94540...a47

Les innlegget mitt igjen. Jeg sier jo at det er bedre at ungen lærer økonomisk vett under trygge rammer hvor de ikke risikerer å miste tak over hodet eller gå å sulte, enn å lære det når de står på egne ben. Lønna til en ungdom kan fint gå til treningskort, telefon, busskort, klær, fritid osv så ungen lærer hvor mye slikt koster og de lærer å betale regninger. Også går det ann å ta med ungen å planlegge ukens middagskjøp ut i fra en sum feks så de lærer å planlegge ingredienser og se etter tilbud. Man kan også faktisk fortelle dem hvor mye man betaler i strøm, husleie, lån, internet, tv, mat osv. Man kan prøve å gjøre det til en "månedlig konkuranse" hvor gevinsten er ett eller annet gøy på å få ned matutgifter og strøm feks. Mange alternativer annet enn å ta husleie. I det minste får ungen en viss ide at det koster å leve. Og i det minste, tvunget sparing bør være ett must.

Lærer man ikke ungene økonomisk vett før de forlater redet har man sviktet som foreldre.

Anonymkode: 7bfe2...f0f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan også faktisk fortelle dem hvor mye man betaler i strøm, husleie, lån, internet, tv, mat osv.

Anonymkode: 7bfe2...f0f

Det er ikke det jeg snakker om. Jeg snakker om å ha en samtale og oppdragelse der man lærer dem å tenke selv. Å fortelle hva noe koster er like bortkastet som å ta en arbitrær husleie. Man kan bruke det som informasjon, men det viktigste er å lære personen hvordan bruke informasjonen.

Har du barn på VGS selv? Konkurranser? Du snakker om de som om de enten er barn eller tilbakestående. Det ville forundret meg om en tenåring på VGS ikke vet hvordan man betaler regninger. De har nettbank, kan betale med kort når de bestiller ting fra nett, eller kanskje de må overføre noen hundrelapper til noen.

Jeg regner med ts sin tenåring betaler mobilregninger og den slags selv. Ville vært veldig merkelig om foreldrene betaler absolutt alt. Da burde TS sitt spørsmål ha vært "burde tenåringen betale mobil o.l selv", ikke husleie.

Anonymkode: 94540...a47

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skulle virkelig ønske at foreldrene mine hadde lært meg litt økonomisk sans for jeg var fullstendig uforberedt den dagen jeg flyttet ut. Jeg jobbet vet siden av skolen siden jeg var 15, og som 18 åring hadde jeg utbetalt 8000 i mnd. Jeg har alltid vært flink til å jobbe, men det hjalp ingenting. Alt, og da mener jeg ALT gikk til vissvass, sminke og gøy. Ikke en krone i sparing engang. Når jeg flyttet kunne jeg ikke betale regninger fordi jeg aldri hadde lært det. Jeg kunne ikke sette opp ett budsjett fordi jeg ikke ante hvor mye strøm, Internet, telefon, mat osv kostet og jeg var vant til å bruke penger på alle innfall jeg hadde. Jeg hadde aldri sett etter ett eneste tilbud på mat, planlagt middager ut i fra økonomi, passet på strømbruk og telefonbruk for å holde regningene nede. Ingen ting. 

Det er å gjøre ungen en vannvittig bjørnetjeneste å ikke lære ungen om økonomi, prioriteringer og hvor kort egentlig pengene rekker. Og den eneste måten å lære det er å la de bruke av egne penger når de faktisk er så heldige når de bor hjemme at de har tak over hodet og ikke sulter om de krøller det til.

Anonymkode: 7bfe2...f0f

Selv om dette gjelder for deg, så gjelder selvfølgelig ikke dette for absolutt alle andre ungdommer / unge voksne i heile Norge...

Anonymkode: 9cd82...ef8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er urimelig å kreve husleie mens hun enda går på VGS. Ja, du har nok forsørgerrett enda. Men siden hun tjener utenom skolen, så er det rimelig at hun betaler en del andre utgifter selv, som mobilregning og det hun ellers bruker på andre ting i måneden. 4000 kr er ikke veldig mye, men det er dumt om hun sløser alt hun tjener. Hun burde egentlig spare 1000 kr av de i måneden, men jeg har bedre tro på at det er noe du må oppfordre henne til å gjøre, i stedet for å kreve pengene og spare for henne. 

Men er det fordi du skal beholde pengene selv, så er det faktisk urettferdig og grådig så lenge hun går på VGS. 

Selv fikk jeg bo et år gratis hjemme etter VGS, og det er jeg veldig glad for. Jeg betalte selvfølgelig mye av maten min selv og andre utgifter som mobil, linser o.s.v, lommepenger, men slapp å betale husleie. Jeg hadde varierende inntekt gjennom året, men tjente oppmot 20 000 - 30 000 fra desember - juni. Jeg fikk spart opp mye til boligsparing og generelt sparepenger til det første året av studiet mitt, sånn at jeg hadde ekstra. Jeg betalte også førerkortet mitt selv. Jeg er veldig glad for at jeg fikk den muligheten til å spare så mye.

Jeg får også bo gratis hjemme hver sommer når jeg er hjemme for å jobbe, men da betaler jeg samtidig husleie i studiebyen min. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg har ei datter på 18 år som går videregående skole. Hun jobber i tillegg ved siden av skolen og tjener ca 4000 i måneden. Synes dere det er rimelig at hun skal betale husleie for å bo her hjemme? Og isåfall hvor mye? Betaler deres barn husleie? Hvor gammle er de, hva gjør de og hvor mye betaler de? Setter pris på svar

Anonymkode: 270cc...3fc

NEI, jeg synes at når hun tjener så lite så bør hun få bo gratis.

Selv har jeg aldri krevd en krone av mine barn selv om jeg har dårlig råd. 

Jeg ba de sette inn pengene de hadde til overs på BSU kontoen sin. De har det tøft nok som det er på boligmarkedet nå for tiden.
 

Anonymkode: 66c83...730

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...