Gå til innhold

Husleie for å bo hjemme


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har ei datter på 18 år som går videregående skole. Hun jobber i tillegg ved siden av skolen og tjener ca 4000 i måneden. Synes dere det er rimelig at hun skal betale husleie for å bo her hjemme? Og isåfall hvor mye? Betaler deres barn husleie? Hvor gammle er de, hva gjør de og hvor mye betaler de? Setter pris på svar

Anonymkode: 270cc...3fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest The Lost Dreamer

Herregud hvordan kan du kreve at ditt eget barn skal betale for å bo hjemme? Syns det er helt urimelig! Foreldrene mine hadde gått i lufta om jeg hadde i det hele tatt snakka om å betale for å bo hjemme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på mange faktorer (hva hun bidrar med utenom, og hva hun "krever" utenom f. Eks) men jeg ser på det som naturlig å betale for seg hvis en blir boende hjemme etter å ha fullført VGS. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et barn på 19 selv, som bor hjemme og går på videregående. Jobber litt av og til, og betaler ikke hjemme. Synes ikke det er nødvendig i og med at skolen faktisk er hovedfokuset nå, og de pengene som tjenes utover det spares eller brukes til fritidsaktiviteter.

Anonymkode: 095ea...04b

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HappyWaffle

Syns at så lenge barna går på skolen så burde de heller få fokusere på å spare. Hvis hun derimot slutter på skolen eller bor hjemme når hun er ferdig med utdannelse så er det greit å ta en liten husleie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet synes jeg ikke hun skal betale. Men, vet det er mange som praktiserer det, ved at barna som bor hjemme, studerer og har jobb ved siden av - betaler en 1000-1500,- i måneden.

Dette settes på egen konto, og pengene får de med seg når de en dag flytter ut. Grei sparing for barna dine og en fin start når de skal bo for seg selv :)

Anonymkode: ceb56...d6c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere har fostringsplikt til hun er ferdig med VGS.

Anonymkode: 56bf0...3d8

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HappyWaffle
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dere har fostringsplikt til hun er ferdig med VGS.

Anonymkode: 56bf0...3d8

Det å (y) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde ta 4000 i husleie eller kaste henne ut.

Anonymkode: 3a2e2...63c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette står i loven om fostringsplikt:

5.2 Fostringspliktens varighet 

Utgangspunktet er at fostringsplikten varer til barnet er 18 år, når ikke annet er avtalt eller er lovbestemt.   Dersom barnet etter fylte 18 år ønsker å fortsette vanlig skolegang, har barnet krav på pengetilskudd for den tiden skolegangen varer. Vanlig skolegang regnes som videregående.

 

 

Anonymkode: 56bf0...3d8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da blir det jo litt dumt at dere krever penger av henne, når hun egentlig etter loven kan kreve penger av dere.... 

Anonymkode: 56bf0...3d8

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte ca 1500kr i mnd da jeg bodde hjemme (mens jeg studerte da, altså fra jeg var 19 til jeg flyttet ut). Til å begynne med ble jeg forbanna over at mamma ba meg om det, men så etterhvert at det var rettferdig å bidra med litt til bl a mat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge hun går på VGS synes jeg ikke hun skal betale. Da har foreldrene fortsatt plikt til å ta vare på barnet sitt. Hadde hun derimot tatt høyere utdanning, begynt som lærling eller jobbet uten skole synes jeg det er på tide å betale litt. Om man da synes det er "slemt" at barna betaler kan man gjøre som dt foreslås over her å sette det inn på egen konto så de får pengene når du skal skaffe seg et eget sted å bo. 

Men når hun tjener egne penger, synes jeg ikke det er nødvendig at dere betaler klær, sko, frisør og sånt for henne. Det er ting hun da kan klare å betale selv :) 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ref. til de som nevner Fostringsplikten.

Nå bør folk ta det litt rolig. Det var jo ikke slik at TS på noen måte vurderte å la barnet sitt verken sulte ihjel, gå uten klær eller sove på gaten. Slapp av.

Anonymkode: ceb56...d6c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg har ei datter på 18 år som går videregående skole. Hun jobber i tillegg ved siden av skolen og tjener ca 4000 i måneden. Synes dere det er rimelig at hun skal betale husleie for å bo her hjemme? Og isåfall hvor mye? Betaler deres barn husleie? Hvor gammle er de, hva gjør de og hvor mye betaler de? Setter pris på svar

Anonymkode: 270cc...3fc

Hm,hun går jo på skole,og veldig bra at hun jobber ved siden av! Syns ikke hun bør betale,men ville snakket med henne om sparing. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18. Åringer som går på sosialhjelp, får dekket husleie hjemme hos foreldrene, dersom foreldrene krever husleie av dem. 

Når hun tjener 4000 så synes jeg hun kan betale en tusenlapp for å bo hjemme. Hva du bruker den tusenlappen til er dog en diskusjon og avhengig av hva du har å rutte med ellers. Jeg ville satt lappen på egen konto i mitt navn, og latt henne få den når hun flytter hjemmefra og skal stifte eget bo. Da vil hun nok takke deg. 

Er dette derimot en ungdom som sparer nesten hele lønnen, og du har til salt i grøte ts, så synes jeg ikke hun skal betale. (Og ja, jeg tror du har tirrret på deg noen ungdommer som ikke vil at foreldrene skal få sånne ideer som du nå har luftet. Forsørgerplikt eller ikke, det handler om å lære seg at ting koster.)

Anonymkode: 2d219...0e3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bor hun fortsatt hjemme etter endt videregående, så kan det diskuteres. Til da er det fostringsplikten som gjelder. Personlig hadde det ikke falt meg inn å kreve husleie av barnet mitt som fortsatt går på videregående. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går hun fremdeles på videregående og studerer, så burde hun heller spare mest mulig av pengene hun tjener. Med mindre hun bruker veldig mye (eller alt) på fullstendig  unødvendige ting da. For eksempel: sminke / parfyme eller svindyre merke-klær.

Hvis dere da hadde krevd noen kroner i husleie, og hun hadde blitt irritert og forbanna. Så kunne hun prøvd å flytte ut, og betale ALT som er av husleie, mat og andre nødvendigheter. Før hun da eventuelt hadde brukt pengene på ting hun faktisk hadde bruk for...

Anonymkode: 9cd82...ef8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så lenge hun går på videregående. Om hun fortsetter å bo hjemme etter det og hun har jobb eller studerer burde hun bidra til mat og husholdning. Med mindre du/dere har dårlig råd. Da kan hun betale for egen mat nå og evt bidra med noe husleie sener. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du seriøs?

Det der er ren GRÅDIGHET!

Hun er flink som forsørger seg selv ved siden av skolen og så skal Mamma grafse til seg lommepengene??

Fy f...

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...