Gå til innhold

Føler jeg har fått mer rynker av accutane? Forsvinner de etter kuren?


naivsuper

Anbefalte innlegg

Jeg er 36 og er nå halvveis i accutanekuren. 2 mnd igjen. Huden begynner å bli fin men jeg synes at den har blitt så slapp og at jeg har fått mer rynker.... Jeg er jo klar over at talget er borte og det gjør den jo tørrere og fullstendig uten glød. 

Og det virker som om alle som har noe å si om kuren er ca 19 år så jeg klarer ikke å finne noe sted i accutane-tråden her om det.

Lurer derfor på om noen vet om huden kommer til å få tilbake spenst og liksom "poppe" tilbake til normalen etter endt kur?

Føler meg som en innskrumpet mumie!

Bruker gode, milde, produkter og tilfører nok fuktighet. Huden flasser ikke lenger og sminken sitter. Men foundationen legger seg voldsomt inn i linjer og rynker. Synes spesielt linjene i pannen er værre en før.

Er dårlig på å drikke vann. Får sikkert ikke i meg mer enn 1 liter om dagen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sannsynligvis er det bare fordi den har blitt tørrere, jeg kan ikke se hvordan roaccutan skal kunne gjøre huden slappere. Tvert imot. Og om du drikker mye vann har ingenting å si for huden, det er bare en myte. Håper kuren virker bra for deg og at du føler huden føles bedre når du er ferdig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Professor Orm skrev:

tSannsynligvis er det bare fordi den har blitt tørrere, jeg kan ikke se hvordan roaccutan skal kunne gjøre huden slappere. Tvert imot. Og om du drikker mye vann har ingenting å si for huden, det er bare en myte. Håper kuren virker bra for deg og at du føler huden føles bedre når du er ferdig!

Ja! Takk! Det der med å drikke mye vann er en myte. Så et program om det på tv. Man får jo i seg vann via andre ting man drikker og spiser. Det har derimot gått ut advarsler fra leger om at å drikke mye vann kan gjøre oss inkontinente myyyye tidligere enn normalt. 

 

Kuren virker bra! Så ikke ut den første mnd. Store, harde, rare byller. Sminket over så rødheten forsvant men det fikk det til å se ut som om jeg hadde masse vorter....:fnise:Eller vepsestikk, kan le av det nå. Glad jeg har de vennene jeg har som ikke bemerket noe. Det fikk meg til å glemme byllene når jeg var utendørs.

 

Jeg starter 12 nov og skal holde på til 12 april.. Nå er huden glattere enn på lenge og det finnes ikke en sort prikk på nesen. :) Gleder meg til kuren er avsluttet og arrene begynner å blekne. Kommer til å bli den beste sommeren noensinne. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er accutane?

Anonymkode: 182ba...e0f

det heter egentelig isiotrentnoin. Før het det roaccutane. Det er en sterk pillekur mot alvorlig akne. Skrives kun ut av hudlege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, naivsuper skrev:

Ja! Takk! Det der med å drikke mye vann er en myte. Så et program om det på tv. Man får jo i seg vann via andre ting man drikker og spiser. Det har derimot gått ut advarsler fra leger om at å drikke mye vann kan gjøre oss inkontinente myyyye tidligere enn normalt. 

 

Kuren virker bra! Så ikke ut den første mnd. Store, harde, rare byller. Sminket over så rødheten forsvant men det fikk det til å se ut som om jeg hadde masse vorter....:fnise:Eller vepsestikk, kan le av det nå. Glad jeg har de vennene jeg har som ikke bemerket noe. Det fikk meg til å glemme byllene når jeg var utendørs.

 

Jeg starter 12 nov og skal holde på til 12 april.. Nå er huden glattere enn på lenge og det finnes ikke en sort prikk på nesen. :) Gleder meg til kuren er avsluttet og arrene begynner å blekne. Kommer til å bli den beste sommeren noensinne. 

 

 

Ikke for å drepe gleden, men hudlegen min sa også at arrene mine ville blekne. Jeg gikk på iso i 2010/2011 og arrene mine har ikke bleket noe nevneverdig.. Fremdeles rød og arrete utover hele ansiktet etter kuren. 

Anonymkode: 3d4e9...d48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror dere virkelig at et legemiddel, ei pille kan fjerne acne, ja dårlig hud?

Jeg har aldri hatt problemer med huden min, har vakker hud ( og har hatt det hele livet, folk spør hva jeg bruker osv ), men jeg lkan mye om hud da jeg selv har lest mye, og god hud handler om :

- kosthold ( med nok sunt fett ),

- bevegelse,

- nok søvn,

-fuktighet osv.

Det handler også om evt hormonelle ubalanser ( som bl.a  kan komme av feil kosthold, for lite bevegelse, medisiner ), lavt eller høyt stoffskifte, emosjonelle utfordringer/problemer kan også virke på huden, da hele kroppen henger sammen.

Men det finnes ikke piller for acne. Det er bare legemiddelindustriens måte å tjene penger på! De fleste legemidler har negativ effekt på huden vår.

Anonymkode: 182ba...e0f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke for å drepe gleden, men hudlegen min sa også at arrene mine ville blekne. Jeg gikk på iso i 2010/2011 og arrene mine har ikke bleket noe nevneverdig.. Fremdeles rød og arrete utover hele ansiktet etter kuren. 

Anonymkode: 3d4e9...d48

Oi da. Da har du nok vært veldig uheldig og hatt mye værre utbrudd enn meg. For hos meg har arr jeg fikk i november allerede bleknet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror dere virkelig at et legemiddel, ei pille kan fjerne acne, ja dårlig hud?

Jeg har aldri hatt problemer med huden min, har vakker hud ( og har hatt det hele livet, folk spør hva jeg bruker osv ), men jeg lkan mye om hud da jeg selv har lest mye, og god hud handler om :

- kosthold ( med nok sunt fett ),

- bevegelse,

- nok søvn,

-fuktighet osv.

Det handler også om evt hormonelle ubalanser ( som bl.a  kan komme av feil kosthold, for lite bevegelse, medisiner ), lavt eller høyt stoffskifte, emosjonelle utfordringer/problemer kan også virke på huden, da hele kroppen henger sammen.

Men det finnes ikke piller for acne. Det er bare legemiddelindustriens måte å tjene penger på! De fleste legemidler har negativ effekt på huden vår.

Anonymkode: 182ba...e0f

Er veldig lei av å høre av folk som alltid har hatt vakker hud at akne har årsaker som kan kureres med søvn, kosthold osv.  Dere skjønner faktisk ingenting og kan ikke uttale dere.  Tror du at alle som sliter med akne er folk som lever på junkfood, aldri sover eller trener og ikke vet hvordan man skal pleie huden sin? Akne kan kommer av overaktive talgkjertler. Søvn, mat, og fuktighet kan ikke påvirke dette.

Nå er det faktisk slik at nettopp en pille har gjort livet bedre for tusenvis av mennesker som har slitt så mye med dårlig hud at de har fått psykiske problemer og ikke villet gå ut! Så jo - det finnes piller mot akne. Men hvis du alltid har hatt så innmari vakker hud så kjenner du selvfølgelig ikke til det. 

Eller er du utdannet hudlege siden du kan uttale deg så bastant om dette emnet? 

Og du kan jo gi den store, stygge, slemme legemiddelindustrien skylden og si at de bare er ute etter å tjene penger. 

Men nå er det nå slik at det er nettopp  legemiddelindustrien som holder folk i live dag etter dag. Ikke frisk luft og granbar, hvis du skjønner hva jeg mener. 

Hva hadde f.eks folk med astma eller hjerteproblemer gjort uten  legemiddelindustrien? Jo, de hadde daua som fluer.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, naivsuper skrev:

Er veldig lei av å høre av folk som alltid har hatt vakker hud at akne har årsaker som kan kureres med søvn, kosthold osv.  Dere skjønner faktisk ingenting og kan ikke uttale dere.  Tror du at alle som sliter med akne er folk som lever på junkfood, aldri sover eller trener og ikke vet hvordan man skal pleie huden sin? Akne kan kommer av overaktive talgkjertler. Søvn, mat, og fuktighet kan ikke påvirke dette.

Nå er det faktisk slik at nettopp en pille har gjort livet bedre for tusenvis av mennesker som har slitt så mye med dårlig hud at de har fått psykiske problemer og ikke villet gå ut! Så jo - det finnes piller mot akne. Men hvis du alltid har hatt så innmari vakker hud så kjenner du selvfølgelig ikke til det. 

Eller er du utdannet hudlege siden du kan uttale deg så bastant om dette emnet? 

Og du kan jo gi den store, stygge, slemme legemiddelindustrien skylden og si at de bare er ute etter å tjene penger. 

Men nå er det nå slik at det er nettopp  legemiddelindustrien som holder folk i live dag etter dag. Ikke frisk luft og granbar, hvis du skjønner hva jeg mener. 

Hva hadde f.eks folk med astma eller hjerteproblemer gjort uten  legemiddelindustrien? Jo, de hadde daua som fluer.

Ikke bry deg om sånne kommentarer, vedkomne vet åpenbart ikke hva hun (evt han) snakker om. Helt på trynet, det er hva det er.:klem:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tror dere virkelig at et legemiddel, ei pille kan fjerne acne, ja dårlig hud?

Jeg har aldri hatt problemer med huden min, har vakker hud ( og har hatt det hele livet, folk spør hva jeg bruker osv ), men jeg lkan mye om hud da jeg selv har lest mye, og god hud handler om :

- kosthold ( med nok sunt fett ),

- bevegelse,

- nok søvn,

-fuktighet osv.

Det handler også om evt hormonelle ubalanser ( som bl.a  kan komme av feil kosthold, for lite bevegelse, medisiner ), lavt eller høyt stoffskifte, emosjonelle utfordringer/problemer kan også virke på huden, da hele kroppen henger sammen.

Men det finnes ikke piller for acne. Det er bare legemiddelindustriens måte å tjene penger på! De fleste legemidler har negativ effekt på huden vår.

Anonymkode: 182ba...e0f

Say what? Det er jo dokumentert at denne medisinen kan fikse alvorlig akne. Les litt mer du.

Anonymkode: da012...c4d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, naivsuper skrev:

Er veldig lei av å høre av folk som alltid har hatt vakker hud at akne har årsaker som kan kureres med søvn, kosthold osv.  Dere skjønner faktisk ingenting og kan ikke uttale dere.  Tror du at alle som sliter med akne er folk som lever på junkfood, aldri sover eller trener og ikke vet hvordan man skal pleie huden sin? Akne kan kommer av overaktive talgkjertler. Søvn, mat, og fuktighet kan ikke påvirke dette.

Nå er det faktisk slik at nettopp en pille har gjort livet bedre for tusenvis av mennesker som har slitt så mye med dårlig hud at de har fått psykiske problemer og ikke villet gå ut! Så jo - det finnes piller mot akne. Men hvis du alltid har hatt så innmari vakker hud så kjenner du selvfølgelig ikke til det. 

Eller er du utdannet hudlege siden du kan uttale deg så bastant om dette emnet? 

Og du kan jo gi den store, stygge, slemme legemiddelindustrien skylden og si at de bare er ute etter å tjene penger. 

Men nå er det nå slik at det er nettopp  legemiddelindustrien som holder folk i live dag etter dag. Ikke frisk luft og granbar, hvis du skjønner hva jeg mener. 

Hva hadde f.eks folk med astma eller hjerteproblemer gjort uten  legemiddelindustrien? Jo, de hadde daua som fluer.

Hvor skrev jeg at alle som sliter med acne lever på junkfood, aldri sover eller trener ikke? Det var overhodet ikke det jeg skrev. Jeg skrev at acne og dårlig hud ofte kan forbedres av kosthold, nok søvn, regelmessig bevegelse og ikke minst mindre stress. 

Legemidler hjelper ikke dyptliggende hudproblemer, da dyptliggende hudproblemer handler om noe inni et menneske, ofte hormonelle ubalanser når det gjelder acne, og hormonene påvirkes av det vi spiser, tro det eller ei. P piller er og et legemiddel, og det tukler f.eks med hormonene våre ( selv om det også er prevensjon ) Alle legemidler har bivirkinger, og de går på symptomene , ikke på årsaken til at symptomet oppstod. Man må ta rota av problemet, og det eneste som kan funke der er bl.a det jeg nevnte. 

Sjekk ut : diseaseproof.com/archives/cat-acne.html

Anonymkode: 182ba...e0f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Say what? Det er jo dokumentert at denne medisinen kan fikse alvorlig akne. Les litt mer du.

Anonymkode: da012...c4d

Selv om noe er dokumentert, betyr det ikke at det er rett og bra for en. Mange legemidler er dokumenterte, men ikke bra for oss. Det finnes mye i kulissene i legemiddelindustrien vi aldri får greie på, da interessene er å penger. Kjenner ei som jobbet i leggemiddelbransjen, og hun sa at den er råtten, og at vi aner lite om hva som egentlig foregår der...

Anonymkode: 182ba...e0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke for å drepe gleden, men hudlegen min sa også at arrene mine ville blekne. Jeg gikk på iso i 2010/2011 og arrene mine har ikke bleket noe nevneverdig.. Fremdeles rød og arrete utover hele ansiktet etter kuren. 

Anonymkode: 3d4e9...d48

Nettopp! Tar du denne kuren fremdeles?

Håper virkelig ikke det for din skyld...

Anonymkode: 182ba...e0f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hudlege frarådet meg å ta denne kuren bl.a. fordi talgkjertlene (for alltid) vil produsere mye mindre talg etter en slik kur, og dermed vil naturlig nok huden bli tørrere og mer utsatt for å bli rynkete.

Jeg ville forhørt meg om en hudkrem som tilfører huden den "smøringen" (fett) som medisinen har redusert.

Anonymkode: 4190e...436

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Min hudlege frarådet meg å ta denne kuren bl.a. fordi talgkjertlene (for alltid) vil produsere mye mindre talg etter en slik kur, og dermed vil naturlig nok huden bli tørrere og mer utsatt for å bli rynkete.

Jeg ville forhørt meg om en hudkrem som tilfører huden den "smøringen" (fett) som medisinen har redusert.

Anonymkode: 4190e...436

Ps Dette gjelder selvsagt over hele kroppen.

Så, jeg ville brukt fete kremer både på kropp og i ansikt, for å slippe å bli mer rynkete enn nødvendig

Anonymkode: 4190e...436

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Isotretinoin er etter det jeg har hørt den eneste medisinen som har bevist effekt på å redusere rynker/linjer i huden etter iso-kur.

Jeg gikk på iso i 2011/12, har vært kvisefri omtrent siden da. Iso reddet selvtillitten min 😊

Anonymkode: b5883...df9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor skrev jeg at alle som sliter med acne lever på junkfood, aldri sover eller trener ikke? Det var overhodet ikke det jeg skrev. Jeg skrev at acne og dårlig hud ofte kan forbedres av kosthold, nok søvn, regelmessig bevegelse og ikke minst mindre stress. 

Legemidler hjelper ikke dyptliggende hudproblemer, da dyptliggende hudproblemer handler om noe inni et menneske, ofte hormonelle ubalanser når det gjelder acne, og hormonene påvirkes av det vi spiser, tro det eller ei. P piller er og et legemiddel, og det tukler f.eks med hormonene våre ( selv om det også er prevensjon ) Alle legemidler har bivirkinger, og de går på symptomene , ikke på årsaken til at symptomet oppstod. Man må ta rota av problemet, og det eneste som kan funke der er bl.a det jeg nevnte. 

Sjekk ut : diseaseproof.com/archives/cat-acne.html

Anonymkode: 182ba...e0f

Du er helt på jordet ang alvorlig acne, jeg selv slet med alvorlig acne, overaktive talgkjertler siden jeg var 12, og spiste da det samme både før og etter jeg var 12 år :D

Trente mye da jeg var aktiv langrennsløper hele ungdomstiden og hadde ingen innvirkning hva jeg spiste eller hvor mye jeg sov.

All svettinga gjorde heller huden verre, hadde acne over hele overkroppen, bryst, rygg, armer, ansikt.

I en alder av 27 fikk jeg roaccutane mens jeg bodde i Sverieg (norske leger var på den tiden restriktive), og fikk hud som en barnerumpe etterpå. Sånn har den vært siden, og jeg er nå 47.

Min yngste datter på 12 har arvet mine problemer, og er fulle av acne på rygg, bryst, armer og ansikt.

Hun skal få roaccutane av hudlege når hun fyller 13. Min andre datter på 15 har kun litt i ansiktet, dette regner vi med går over av seg selv, så til din informasjon så er det ikke alle hormonelle ubalanser som kan fikses med verken trening eller kosthold!

Du burde virkelig unngå å blande deg inn i ting du overhode ikke har greie på, du med din perfekte hud ;-)

Så du bu

Anonymkode: bd8fc...c89

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min hudlege frarådet meg å ta denne kuren bl.a. fordi talgkjertlene (for alltid) vil produsere mye mindre talg etter en slik kur, og dermed vil naturlig nok huden bli tørrere og mer utsatt for å bli rynkete.

Jeg ville forhørt meg om en hudkrem som tilfører huden den "smøringen" (fett) som medisinen har redusert.

Anonymkode: 4190e...436

Øøøh, først skriver du at du alltid har hatt vakker hud, aldri slitt med akne og så sier du at hudlegen din frarådet deg å ta kuren?? :fnise: Hvorfor i all verden gikk du til hudlege da, hvis huden din er så feilfri og vakker? Det vil jeg gjerne ha svaret på.

Ellet du bare gikk dit for moro skyld for å forhøre deg litt om roaccutane, fordi du er så interessert i akneproblemer? Ting som ikke angår deg siden du har så vakker hud. 

Busted!

Troll et annet sted!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er helt på jordet ang alvorlig acne, jeg selv slet med alvorlig acne, overaktive talgkjertler siden jeg var 12, og spiste da det samme både før og etter jeg var 12 år :D

Trente mye da jeg var aktiv langrennsløper hele ungdomstiden og hadde ingen innvirkning hva jeg spiste eller hvor mye jeg sov.

All svettinga gjorde heller huden verre, hadde acne over hele overkroppen, bryst, rygg, armer, ansikt.

I en alder av 27 fikk jeg roaccutane mens jeg bodde i Sverieg (norske leger var på den tiden restriktive), og fikk hud som en barnerumpe etterpå. Sånn har den vært siden, og jeg er nå 47.

Min yngste datter på 12 har arvet mine problemer, og er fulle av acne på rygg, bryst, armer og ansikt.

Hun skal få roaccutane av hudlege når hun fyller 13. Min andre datter på 15 har kun litt i ansiktet, dette regner vi med går over av seg selv, så til din informasjon så er det ikke alle hormonelle ubalanser som kan fikses med verken trening eller kosthold!

Du burde virkelig unngå å blande deg inn i ting du overhode ikke har greie på, du med din perfekte hud ;-)

Så du bu

Anonymkode: bd8fc...c89

:) Takk!!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...